Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Muangthai

Semester på Phuket juni/juli bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Gäst Muangthai

Hej!

Vill gärna ha svar från ni som besökt Phuket på sommaren dvs i juni/juli...

Är det nått ni rekommenderar för en familj med 2 små barn 5-9 år.

Man har ju hört att vädret kan vara lite kass under denna period, samt att det är ofta rödflag på alla stränder stämmer detta, eller är det nån strand som är "säkrare" under sommaren?

Vi har besökt Phuket ett antal gånger förrut men då på vintern!

Tanken är att kombinera ev Phuket med Samet samt Bangkok under 4 veckor!

Ni får gärna också tipsa om boende både på Phuket och Samet budget runt 1-2000 bath/natten

Tacksam för svar//Muangthai

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ner det kommer till röd flagg, så bör man kanske välja de stränder som inte når djupt vatten så snabbt, så har man lite bättre chans att inte få röd flagg.

Karon brukar vara en av stränderna man skall undvika i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väder har det inte varit några större problem med, däremot rödflagg i både Kata och Karon. I Patong funkade det att bada, men det är ju inte den optimala orten med barn i den åldern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vädret på Phuket är precis som överallt i världen, det skiftar.

Juni/juli är rainy season och rent statistiskt regnar det cirka 300 mm i juli, jämfört med 30 mm i februari.

Cirka 20 dagar med regn i juli, jämfört med 4 i februari, också detta enligt statistiken.

Brukar väl regna en timme på dagen och under natten men kan även komma in område med 2-3 dagars storm.

Samet är enligt statistiken och enligt egen erfarenhet säkrare än Phuket under vår sommar. Ca 100 mm regn under 12 dagar i juli, jämfört med 20 mm under 2 dagar i februari.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är bra eller dåligt beror på om badet och stränderna är viktiga eller ej. Vädret kan säkert vara ok och det positiva är att det är lugnt och skönt, mindre trafik, billigare och allmänt mer avslappnat. Stränderna kan vara skräpigare dels pga att det blåser in en massa skräp från havet men även pga att det inte städas som under högsäsongen. Vågor och strömmar gör att det är rödflagg överallt och inte säkert att bada. Själv tycker jag att Phuket är alldeles för stökigt under högsäsongen. Lågsäsongen känns trevligare men som sagt...stränderna och badet är sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte Samui, Koh Tao och Koh Phangan istället för Phuket? Kom hem därifrån i torsdags, lite turister och kanonväder de tre veckorna vi var borta:)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Muangthai

Varför inte Samui, Koh Tao och Koh Phangan istället för Phuket? Kom hem därifrån i torsdags, lite turister och kanonväder de tre veckorna vi var borta:)!

Skulle gärna flyga till Samui området "igen" men  det är svindyrt att flyga från Bangkok 35000 bath tur/retur för 2 vuxna samt 2 små barn...rena fantasi priset tycker jag!

Vet att det går att komma undan billigare om man åker bus/båt till Samui! men när man har barn som lätt blir åksjuka så är det nog inte ett alternativ.

Verkar som det blir att kombinera Bkk med Koh Samet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju i området nu och trivs som vanligt bra. Lite regn, lite sol. Men håller med, Bkk Airs monopol på Samuis flygplats är saftiga pengar. Hua Hin o Cha Am är nära Bkk och helt ok stränder. Samet ska ha ok väder men undvik Chang!

Skulle gissa att Pkuket är helt ok då det även regnar på den här sidan den här årstiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte sällan stor skillnad beroende var på Phuket man är. Kan låta överdrivet men skillnaden mellan tex Kamala och Rawai är stor. Inte sällan skitväder i Kamala och strålande sol i Rawai. Ofta räcker det för oss som bor på absoluta sydspetsen att röra oss upp mot chalong rondellen för att det ska bli totalomslag.

För tillfället har vi mörkt ( :) ) men dagen har bjudit på strålande sol och en för idag med mulet.

Går höga vågor nu men lagunen i Nai Harn är badbar året runt. Passar bra om man har barn.

Man kan aldrig veta då oväder drar in ibland som redan skrivet men ofta är det långa perioder med sol och utan regn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte Samui, Koh Tao och Koh Phangan istället för Phuket? Kom hem därifrån i torsdags, lite turister och kanonväder de tre veckorna vi var borta:)!

Skulle gärna flyga till Samui området "igen" men  det är svindyrt att flyga från Bangkok 35000 bath tur/retur för 2 vuxna samt 2 små barn...rena fantasi priset tycker jag!

Vet att det går att komma undan billigare om man åker bus/båt till Samui! men när man har barn som lätt blir åksjuka så är det nog inte ett alternativ.

Verkar som det blir att kombinera Bkk med Koh Samet...

Vägen från Surats flygplats ner till Don Sak är bra och med en bilfärja därifrån ska det mycket till för att någon ska bli åksjuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte Samui, Koh Tao och Koh Phangan istället för Phuket? Kom hem därifrån i torsdags, lite turister och kanonväder de tre veckorna vi var borta:)!

Kul att du verkar haft en toppensemester!

Jepp, Samuiområdet är en riktig favorit hos mig numera  :)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte Samui, Koh Tao och Koh Phangan istället för Phuket? Kom hem därifrån i torsdags, lite turister och kanonväder de tre veckorna vi var borta:)!

Skulle gärna flyga till Samui området "igen" men  det är svindyrt att flyga från Bangkok 35000 bath tur/retur för 2 vuxna samt 2 små barn...rena fantasi priset tycker jag!

Vet att det går att komma undan billigare om man åker bus/båt till Samui! men när man har barn som lätt blir åksjuka så är det nog inte ett alternativ.

Verkar som det blir att kombinera Bkk med Koh Samet...

Blir det så dyrt om du kollar priserna på flygbiljett hela vägen? Går ju även att göra multisök på flygbiljetterna :).

Annars kostar en enkelbiljett från BKK till Samui med buss/båt 1000 bath/pers, men med lätt sjösjuka barn kan det vara vanskligt att chansa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Muangthai

Multisök på flygbiljetterna från Bkk till Samui nästa år i juni/july hur gör man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Varför inte Samui, Koh Tao och Koh Phangan istället för Phuket? Kom hem därifrån i torsdags, lite turister och kanonväder de tre veckorna vi var borta:)!

Skulle gärna flyga till Samui området "igen" men  det är svindyrt att flyga från Bangkok 35000 bath tur/retur för 2 vuxna samt 2 små barn...rena fantasi priset tycker jag!

Låter lite väl dyrt, Bangkok Air släpper bara dyraste biljetterna tills några månader innan då det kommer lite "Web Saver". Fortfarande dyrt, men lite bättre.

Hittade bara för nån vecka sedan en Kombo-biljett hos NOKAIR.com:

Flyg från Don Mueang->Chumphon

Buss från Chumphon AP->Hamnen

Båt från Chumphon->Koh Tao (ca 1,5 h om jag inte minns fel, med Lomprayah)

Promo-priset låg på 1700B för enkel vilket jag tycker är OK.

Tycker det är ett bra alternativ om man har Koh Tao som ett stopp, sedan tar man sig lätt vidare Koh Phangan och Koh Samui). Tyvärr är det ju en del båt så om dina barn lätt blir illamående kan det kanske gå bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Muangthai

Hej!

Forsätt tipsa gärna :-) Men är det någon som vet vad det kostar att ta sig från Surat Thani flygplats till Koh Samui.

Samt hur lång tid det tar till Samui?

När går båtarna från Don Sak Pier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Forsätt tipsa gärna :-) Men är det någon som vet vad det kostar att ta sig från Surat Thani flygplats till Koh Samui.

Samt hur lång tid det tar till Samui?

När går båtarna från Don Sak Pier?

Hej,

1. Buss och färja går loss på ca 250-300 baht per person i nuläget (olika aktörer tar olika priser).

2. Bussen tar en timme, bilfärjan tar 1,5 timme.

3. Varje halvtimme vid "rusningstrafik", annars varje timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar lite mer och tar lite längre tid att ta sig till Samui, jämfört med en resa till Phuket. Jag skulle i alla fall inte chansa på Phuket under Juni och Juli, vi har provat några gånger men alltid "flytt" till Samui, å andra sidan är jag Samuifrälst - inget går upp mot Samui och Phangan som börjat tilltala oss mer och mer - mindre med turister, och inte så lite mysigare.

Skall man vara riktigt ärlig så är Samui och Phangan som bäst just under svenska sommarmånader, och då inte minst havsbadet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många pratar om samui men ser på väderrapporter att det åskar typ i 10 dagar o det är bara mörka moln och regn nu. Funderar allvarligt på att avboka mina biljetter.  Vill inte ha en åskig ocj regnig första smekmånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit ett svar i den andra tråden - svaret är att enligt statistiken så brukar östsidan ha bäst väder under den tiden; dvs. Koh Samui / Koh Phangan. Dock är statistik inte ett garanti att det blir så detta året också ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla morgondagens väder sen dagen efter kollar du vädret just nu.

Fortsätt så några dagar så kommer du se att prognoserna ofta är rätt dåliga. De verkar visa regn om de så tror det kan komma en skur under dagen. Noterade dock att live vädret på Samui visar regn nu, om det stämmer vet jag inte men live det brukar vara mer riktigt.

Phuket visar mest moln men vi har 50/50 sol och moln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla morgondagens väder sen dagen efter kollar du vädret just nu.

Fortsätt så några dagar så kommer du se att prognoserna ofta är rätt dåliga. De verkar visa regn om de så tror det kan komma en skur under dagen. Noterade dock att live vädret på Samui visar regn nu, om det stämmer vet jag inte men live det brukar vara mer riktigt.

Phuket visar mest moln men vi har 50/50 sol och moln.

Jag och Anders brukade ibland "roa oss" med att jämföra vädret utanför kontorsfönstret med det som vädersajterna uppgav. Ibland var det helt sanslöst fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×