Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
alexeliasson

Slutet av januari - phuket att föredra gentemot ko samui? (väderhistorik)

Rekommendera Poster

Det här med att ställa prognos på väder är ju som bekant en oprecis metodik. Men vad säger historiken(och kanske prognosen?) - ska man befinna sig på phuketön och dess närområde snarare än ko samui och dess närområde?

Följdfråga - vilka områden 'bör' ha bäst väder i slutet av januari till slutet av februari?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Helt uppriktigt är det så gott som dött lopp. Båda öarna erbjuder OFTAST exemplariskt väder i januari och februari. Åtminstone beträffande soltimmar kontra regntimmar. Det kan vara lite vågigt på Samui i januari dock, men inte alltid.

Statistiskt så är det faktiskt i januari och februari som det regnar minst här på Samui.

Och detsamma gäller Phuket. Januari och februari är statistiskt de månader det kommer minst nederbörd.

Ta således den ort du känner för! :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkopplingen! :)

Min andra följdfråga där var snarare ställd som - om vi använder hela Thailand som lekplats, vilket område har traditionellt bäst väder i slutet av Januari? Fast svaret kanske är phuket även då. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Tack för återkopplingen! :)

Min andra följdfråga där var snarare ställd som - om vi använder hela Thailand som lekplats, vilket område har traditionellt bäst väder i slutet av Januari? Fast svaret kanske är phuket även då. :)

http://www.travelfish.org/weather/thailand/january

Huvudsakligen blåser det torra vindar från nord över hela thailand=torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkopplingen! :)

Min andra följdfråga där var snarare ställd som - om vi använder hela Thailand som lekplats, vilket område har traditionellt bäst väder i slutet av Januari? Fast svaret kanske är phuket även då. :)

http://www.travelfish.org/weather/thailand/january

Huvudsakligen blåser det torra vindar från nord över hela thailand=torrt.

Off topic: Lite oväntat högt regnresultat för Samui. Jag undrar om statistiken är baserad på enstaka år, eller en längre mätperiod. Den tabell jag har (plockad från: Thai Meteorological Department) visar helt andra siffror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkopplingen! :)

Min andra följdfråga där var snarare ställd som - om vi använder hela Thailand som lekplats, vilket område har traditionellt bäst väder i slutet av Januari? Fast svaret kanske är phuket även då. :)

Ja, bara välja och vraka mellan hela Thailand. Vädret är som bäst överallt .... helt klart en av de bästa månader att åka till Thailand, men å andra sidan så är också priserna hyffat höga för just denna perioden - priserna brukar återspegla vädret och säsongen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×