Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
kungahlberg

Väder på Koh samui runt nyår.

Recommended Posts

Funderar på Koh samui runt nyår och 2 veckor framöver. Hur bruka vädret vara under denna period? Vi var där 2005 vid denna tid på året och det var då väldigt regnigt och höga vågor på stranden ( Chaweng ).Kanske vi hade otur eller är det så vädret brukar vara? Skiljer sig vädret mellan Samui och Koh Tao vid denna tid eller är det marginellt. Tacksam för svar ???

Hej,

Jag har spenderat 15 jular och nyårsaftnar här (från 1990 tom nutid här och det har varit allt från klarblå himmel till hällregn. Den vanligast förekommande väderleken har nog varit växlande molnighet och sol.

Den blöta monsunen pågår i normalfall mellan september och december här, men ibland kan den hålla greppet ända in i mitten av januari.

Lite mer: ;)

Statistiskt regnar det mer än tre gånger mer i november jämfört med december. 302 millimeter jämfört med 98. Men november är statistiskt också den blötaste månaden på året.

Så här var det de två senaste åren:

Julen och nyåret 2012-2013: Mestadels vackert väder. Mycket sol, men även några dagar med växlande molnighet och lite smågrå himmel. Ett fåtal korta skurar.

Julen och nyåret 2011-2012: Grått på julafton och växlande molnighet på nyårsafton. Molnigt eller grått (och en del skurar) tom 3:e januari men strålande sol den 4:e.

Summerat kan man inte "utlova" solsken och blå himmel på nyåret, men chanserna är relativt goda. Som du redan antytt, kan det gå höga vågor runt denna period.

Tack Captain Thailand, du verkar ha koll på läget! Det blir nog samui ändå. Samui är ju trots allt bäst och det hade kännts konstigt att åka till thailand utan att besöka Samui.

Tack själv. Jag kan väl inflika att mitt jobb på Samui är turistrelaterat. Det är därför jag "för statistik", så det är inte (enbart) pga galenskap. :D

Statistiskt har vädret de senaste 10 åren blivit ostadigare men framförallt osäkrare. Monsunen som alltid tilltar i november har vissa år t.o.m lyst med sin frånvaro, andra år riktiga översvämningar.

Tycker dock mig märka att monsunen avtar senare för varje år som går - kanske minnet, det var ju alltid bättre förr.

En sak är dock säker, Kungahlberg kommer märka att det skett stora förändringar på Samui sedan han var där senast, om det sen är till det bättre återstår för honom själv att avgöra.

Statistiskt har vädret de senaste 10 åren blivit ostadigare men framförallt osäkrare. Monsunen som alltid tilltar i november har vissa år t.o.m lyst med sin frånvaro, andra år riktiga översvämningar.

Tycker dock mig märka att monsunen avtar senare för varje år som går - kanske minnet, det var ju alltid bättre förr.

En sak är dock säker, Kungahlberg kommer märka att det skett stora förändringar på Samui sedan han var där senast, om det sen är till det bättre återstår för honom själv att avgöra.

Även jag tycker nog "det var bättre förr", dvs lite finare väder kring jul och nyår.

Hurvida detta har att göra med klimatskillnader eller bara är naturliga och slumpmässiga variationer låter jag vara osagt. Kanske är det en kombination?!

Jaha du Kungahlberg, vill du finna några billiga strandnärma bungalower får du nog allt leta, vet int i vilken ända du ska börja men billigt, ja Matlang resort, hur likt Maldiverna det sen är är ju en annan definition. I vilket fall som helst, lycka till i förändringens värld.

Där nu Ark Bar huserar (runt mitten) var det tidigare i mitt tycke ett mindre paradis, men nu, ok jag är ingen ungdom, för dem det kanske är paradiset, men ?

De mysiga bungalowerna som tidigare fanns på södra delen av Chaweng är för länge sedan bara ett minne blott - nu är det ett jättestort bautakomplex.

Hej,

Om man vill tillbringa tid på mindre utbyggda stränder blir mina tips; Maenam, Choengmon och Ao Thongtakian. Även södra Lamai är fin!

Vill man ha det RIKTGT lugnt är Lipa Noi (på västkusten) en höjdare. Den kan dock vara lite skräpig emellanåt, beroende på att det städas mindre ofta där än på de populära stränderna på östkusten.

Lipa Noi i all ära och redlighet men man är ju långt ute i periferin vill man besöka något civiliserat ställe gäller det att ha tillgång till moppe och privatchaufför, samma när det gäller Ao Thongtakian. Choengmon är toppenfin beach för de bättre bemedlade.

Södra delen av Lamai - nackdel inte direkt något lugnt hav, prismässigt annars helt ok. 

Södra delen av Lamai - nackdel inte direkt något lugnt hav, prismässigt annars helt ok. 

Nja, ofta är det hur lugnt som helst, men detta gällde förvisso i december-januari och då kan det förekomma rätt höga vågor.

Bilderna nedan tog jag för ett par månader sedan och de illustrerar södra Lamai...

post-7-14768713695656_thumb.jpg

post-7-1476871369583_thumb.jpg

Vore tacksam om du Captain kan ta en bild runt årsskiftet som visar lika lugnt och stilla hav, för övrigt ljuger inte fotona, stranden och badet är helt ok..