Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ekachai_sweden

Child Protect Thailand (hjälp?)

Rekommendera Poster

Hej alla thailandsvänner! Behöver lite hjälp;-) Vi har ett projekt om utsatta barn i Thailand på ingående.

Vi har alla inte samma förutsättningar här i livet. För det tycker jag inte att det ska finnas krav/skuldkänslor att hjälpa de utsatta utan det ska komma inifrån och det är upp till var och en att bestämma om man vill bidra. Dock med några knapptryck kan ni gör skillnad/lite som stora), så gå in och "like" och hjälp oss att sprida vidare. Sen får ni givetvis komma med mer än så ;) Men kom ihåg det är inga krav, utan det ska komma inifrån!

Hoppas det här inte klassas som reklam. :cool

Tack på förhand!

Facebok

Gruppen - Child Protect Thailand

Hemsida

http://www.childprotectthailand.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att ni (?) är jätteseriösa, men jag har lite åsikter.

När jag var inne på er sajt hittade jag ingen personligt ansvarig person, inget hur det styrs, ingenting om hur många som ingår i eventuelll styrelse.

Tycker även att det är luddigt hur pengarna ska användas, det står något om att starta skola, betyder det att man inte gör något förrän den dagen man har råd att köpa/bygga en skola?

Det jag vill se från organisationer som samlar pengar är:

1: Stadgar, i stadgarna ska det framgå hur man bli medlem, vad huvudmålen är, hur styrelse väljs mm.

2: Visioner, både långsiktiga och kortsiktiga. Vad vill man egentligen? Hur ska man nå dit?

3: En presentation om vilka som står bakom organisationen, vad har de för tidigare kunskap, hur många är dom, hur mycket tid kommer de att lägga ner osv.

Det är mycket möjligt att ni har allt det där men måste jag gräva i mer än 30 sekunder för att hitta en ansvarig då drar jag öronen åt mig.

På din fråga om ditt inlägg är reklam, svar ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en bluff sida.

Rubrikerna är på svenska men om man klickar vidare är det nåt annat språk.

Det är "Loprem Ipsum ...." - påhittad utfyllnadsspråk som används av webbutvecklare. Används vid tester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ekachai_sweden,

Jag antar att det tar mer än så att samla ihop pengar på ett seriöst sätt. Att sätta upp en sida som är knappt 10 dagar känns något snabbt ihopsatt och egendomligt.

Sidan är från maj 2013, men ni har en del saker där från 2011. Dessutom är 5:e bilden (branden) i slideshowen från Japan och har ju inget med Thailand att göra. Samma sak gäller väl för vissa bilder på botten på er sida.

Jag kan tänka mig att ni har ärliga intentioner, men informationen på sidan ger andra vibbar ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Oj, vad negativa det blev. Vi är under uppbyggnad. Kanske gick det för fort att bygga en hemsida och marknadsföra våran projekt.  Tanken var snarare inte att ni skulle skänka pengar (till i början) eller så utan komma med konkret information om vad som kunde förbättras (läs.facebook forumet) samt sprida att vi finns. Det  är en person som jobba stenhård med det här och jag har kommit in i efterhand då jag brinner för volontär/välgörenhetsjobb. Jag ville hjälpa honom att sprida det vidare och nångång när det finns tid att eventuellt också kunna bidra med mer. Det här gör vi helt gratis, och det gör väl rätt ont att alla direkt kommer med sina sköldar och anklaga en för bluff etc. Åt andra sidan har jag mig själv att skylla att vara för hastigt att sprida vidare hemsidan. Men ge oss en liten tid så ska vi helt klart motbevisa att vi är seriösa. Så jag rekommendera såklart inte att ni skänker pengar osv förrän om vi verkligen uppmanar er det och att ni framförallt ska känna er trygga med oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobisen/Jag tackar för den konkreta informationen/tipset att bygga vidare hemsidan. Fler sånt tack!

Jag rekommenderar helt klart att gå in och "joina" facebookgruppen "Child Protect Thailand" där är det mycket uppdateringar kring projektet som man kan läsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tycker Jobisen och Martins iakttagelser och åsikter rimmar ganska väl med mina egna. Jag betvivlar inte er seriösa intention, men med tanke på hur många skojare det uppdagats är folk naturligt skeptiska.

Bilderna som inte är från Thailand känns i mina ögon rent ut sagt oseriösa. Ni kan ju inte på ett seriöst "marknadsföra" en kampanj med katastrofbilder från Japan. Hur tänkte du där?

Ps. Mitt eget företag har hittills valt att stödja detta projekt: http://www.mercycentre.org (de har varit verksamma sedan 1973 och gjort otroliga saker för slummens barn i Bangkok).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JÄVLIGT FRÄCKT ATT SNO BILDER FRÅN FOTOGRAFER OCH INTE ENS ANGE NAMNET PÅ FOTOGRAFEN ELLER ENS FRÅGA OM DET ÄR OK ATT ANVÄNDA!!!

TA BORT DEN BILD JAG TAGIT MED EN JÄVLA FART ANNARS KOMMER DET EN FET FAKTURA / STÄMNING!!!! (OCH DET GÄLLER BILDER PÅ HEMSIDAN OCH FACEBOOK).

BARNEN PÅ BILDERNA VET NI INTE VILKA DET ÄR; SÅ HUR SKA NI HJÄLPA DEM!!!

EFTERSOM JAG ANTAR ATT NI INTE TAGIT EN ENDA BILD SJÄLVA SÅ BÖR NI GÖRA OM!!! TÄNK TILL OM NI SKA VARA OCH ANSES SERIÖSA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fick reda på reda på att det pratas om mitt lilla startup projekt som jag håller på med just nu. Och har läst allas kommentarer och tar till mig av det ni skriver. Inte meningen att det skulle bli så här stort och så tätt inpå. Men nu är det redan gjort.  :'(

Några av er har väldigt bra och vettiga iaktagelser med konstruktiva kommentarer också.Vill också passa på att be om ursäkt att jag tagit bilderna och inte frågat om lov och uppge vart jag hittat dem och vem som är upphovsmannen bakom. Mycket oproffsigt av mig och jag är hemskt ledsen för det!  :-[

Gällande om det kommentarer om bluff så kände det lite starkt. Men det är sådan jag får ta och är som jag skriver på siten själv skeptisk mot andra organisationer. Nu har det ju inte blivit en organisation än, utan endast jag och min familj som håller på med startup som sagt.

Kom gärna med lite mer konstruktiva kommentarer och maila mig direkt med ideér eller annat som jag bör tänka på med mera.

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag ber så hemsk om ursäkt för allt. Nu mår jag riktigt dålig och om det går så stänger jag gärna tråden. Syftet här var ingenting med att ens tjäna ett öre utan var att hjälpa. Med den responsen vi har fått känns det som att luften togs ut lite. Jag och även han som startade projektet (Thomas) är född i Thailand men fick chansen att få starta ett bra liv här i Sverige. Nu ville vi ge tillbaka då vi har varit en av dessa en gång i tiden.

Vi kan ärlig säga att vi inte är några proffs inom området utan vi gör så gott vi kan. Jag personligen har heltidsjobb,heltidsuniversitetsstudier och eget företag men väljer ändå att den lilla tiden jag har kvar att lägga på det här. Samma sak med Thomas som har heltid, barn och andra sysselsättningar och valt att satsa in eget kapital för att hjälpa, göra skillnad för de drabbade. Sen få vi en sån här respons, länkar på bluff sidor, artiklar etc. Viss har vi förståelse till era skeptiska sidor med tanke på luckorna som finns. Men har ni ens bevis att vi är ett blufföretag/sida och har vi ens tagit 1 ynka krona/lurat  er för att ni ska få rätten att kalla/förknippa oss för "bluffare" ? Att bli ifrågasatt för våra misstag det kan vi ta, men att någon smutskasta oss av ingen egentliga orsak tycker vi personligen inte är ok.

Kom med konstruktig kritik(som några har gjort) istället. Jag går inte till en bosatt "falang" i Thailand och tror/skapa en bild aatt han är en gubbe som lever på sin pension och är alkoholist, loser från sitt hemland, är ihop med horer, knarkare, etc bara för att det är en klassisk steroryp av en falang i Thailand utan att har någon grund för den individuella personen (trots att det finns många som stämmer in i ramen).

Angående bilden är det beklagligt, jag snackade med Thomas och han vill mer än gärna att du kontakta honom på

thomas@digitalliving.se eller thomas@childprotectthailand.com

Det här blir mitt sista inlägg angående detta ämne. Ni som tycker vi verka oseriösa så kan ni bara strunta i oss. Vi komme fortsätta att kämpa på andra håll utan thailandforum medlemmar hjälp. För oss är det viktig. Jag tackar för vissa konstruktiva kritiken och vi ska rätta till dem. Ber om ursäkt ännu en gång. Om ni har något som ni vill "lufta" med oss så får ni gärna kontakta oss

Tack för mig

Ekachai

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag vill inte ha igång något pajkastning angående det ena eller det andra. Utan anser väl att jag har gjort ett misstag på många plan. Men saker går att lösa bara man vill och att båda parter är villiga och är öppna och lyhörda för vad den andra har för åsikt. I mitt fall borde jag vetat bättre med både att få upp siten för allas insyn innan det fanns mer innehåll. Och även då vara så oproffsig att använda bilder jag hittat på nätet utan att be om lov. Känns väl lite så där för att få till ett förtroende från alla. :'(

Vi är bara människor, människan är inte felfri och allra minst jag själv. Dock kan det vara lite extra klantigt av mig som jobbar inom IT branschen att göra sådana klantiga misstag. Så jag bugar och bockar alra djupaste och ber alla er här om ursäkt. Mest dtbkk som jag då tagit bild ifrån där skadan kanske varit mest kännbart. Och därmed ber jag återigen om ursäkt för det och hoppas den godtas. Har dessutom plockat bort bilden, nu är det istället några av mina egna bilder. De bilder som jag hittat som finns kvar håller jag på att kolla upp så jag kan kontakta upprättsinnehavarna och ställa frågan om användning av dem.

För att också upplysa er och så blir det lite kort. Jag är som Ekachai skrivit född i Thailand. Växte upp under lite svåra förhållanden som många barn gör i Thailand och andra fattiga länder. Men hade turen att komma hit som 8 åring och växt upp här med bra utbildning och nu jobb och familj. De senaste åren har jag och min familj rest till Thailand där jag också visade upp vart jag växte upp under mina första år. Viktigt för mina barn tycker jag att de vet sin bakgrund med mera. Har haft tankarna länge på att göra något och ge tillbaka, men nu när vi varit och sett så blev det så nära på något sätt. Och hela familjen kände så, dels för mina berättelser och dels då de nu hade sett det med egna ögon. Jag är en sådan person som tycker att man kan alltid hjälpa de som har det sämre än sig själv. Vilket jag gjorde efter att jag kommit i kontakt med en barkille (Kra) på Koh Samet vi var på. Han och jag började umgås och vi kände som vi var bröder. Han slet 7 dagar i veckan på baren och hade en lön på 6000 bath/mån. Det mesta skickade han till sina föräldrar som tog han om hans dotter. Men det mesta var till hans lillebror för att han skulle kunna gå i skola och bli utbildad. Med målet att de skulle ändra sitt ekorrhjul. Hans föräldrar hade en plätt som de odlade ananas på, som de sålde till olika markader. Då det var översvämning som drabbade Thailand hårdare än vanlig för två år sedan spolades deras leverbröd bort. De hade heller inget kapital att starta om, Kra ringde då mig och var förtvivlad. Han hade dessutom slutat jobba för att hjälpa till på odlingen. Det blev startskottet som gjorde att jag då fast vi inte hade det så bra med pengar tog ut det jag hade i några fonder och skickade till dem. Det var ca 20000 bath första gången vid jul. De ville ha det som ett lån, men jag svarade med att det var en julklapp från hans Svenske bror. Sedan skickade jag ned ca 12000 bath till för att vara säker på att de kom på fötter. Då ringde hans mamma upp mig och grät och tackade för vad jag gjorde för dem. Och kunde inte förstå hur jag kunde skänka pengar till några som jag knappt kände. Mitt svar var bara...jora, jag är Kra's bror och numera din son.

Sen så blev jag än mer sporrad och ville göra mer för att hjälpa fler. Vilket också blev ganska klarare när min frus syster hade varit volontär på ett barnhem i Thailand. Vi bad henne kontakta de som skötte driften och började skicka det som barnen behövde mest. När min mamma skulle åka ned så skickade vi med en resväska med saker. Och nu skall vi resa ned i slutet av juni och vara där i 30 dagar. Då skall vi ta med oss nästan 100kg med saker som jag fått in via FB sidans hjälp samt från våra vänner och bekanta. har ju fått in en liten slant, men har öronmärkt egna pengar för att köpa saker som de behöver på plats. Samt så får vi chansen att lära oss mer och då kunna planera ut hur vi bäst kan hjälpa. Vi tänkte också registrera projektet när vi är på plats, då kan det kanske ta sig i en form som jag förstår att ni vill att det skall förmedlas på siten. Dessutom kan jag då ta egna bilder på de barnhem och barn vi träffar.

Skall väl säga att det skall väl hinnas med lite semester också. Så blir det ju att åka till Kra och hans familj, då vi lovade att komma dit och låta dem ta hand om oss som tack.

Hade inte tänkt skriva så här mycket, blev lite längre än vad jag hade tänkt.

Men jag hoppas iaf ni fått en liten bild av mig och att det är just nu endast i en liten skala som detta är. Men med några små steg så....måste ju lära mig krypa först. :)

Med vänlig hälsning,

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite småsaker från mig som själv har arbetat i olika volontärprojekt:

1. redovisa tex i ett cirkeldiagram hur mycket av pengarna som går till det faktiska projektet, hur mycket som går till administration, etc etc

2. Använd aldrig andras bilder utan deras tillstånd. Sådant kan stjälpa en organisation.

3. Publicera inte bilder på personer på er hemsida utan att de har gett sitt medgivande. Detta är extra viktigt när det handlar om barn. Detta är inte något lagkrav utan har mer med hänsyn och respekt att göra.

4. Var mycket tydliga med VAD ni skall uppnå, HUR ni ska uppnå detta och vilka som är ansvariga.

5. Om ni vill ha volontärer till projektet så tillkommer det en hel del information som behöver finnas och en hel del praktiskt att lösa.

6. Hemisdan måste vara tydlig, enkel att hitta information på

Det här är mina 5 cents efter bara en hastig titt.

Kontakta mig om ni vill att jag ska ta en titt på hemsidan sen när ni byggt den klart så ger jag er feed-back.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att bilden är borta.

Ni vill säkert väl. Dock måste ni vara mycket tydligare med upplägg, vad ni vill, bakgrund etc. Många texter känns luddiga. Snygga till språket. Ni måste tydligt redovisa hur degen spenderas.

Jag har varit involverad i många insamlingar för behövande på olika nivåer. Jag har alltid väldigt npga med transparant redovisning av pengar och annat, dvs vem som helst har haft full insyn i vad som kommit och vad pengarna använts till.

Ni kommer alltid få folk som tror ni bluffar. Så är det. Spelar ingen roll vad ni gör eller skriver. Många kommer säga att ni bluffar för att de ska ha en ursäkt för att inte skänka stålar.

p.s pojken på bilden som nu är borta togs under ett projekt om barn som kidnappades i Kambodja och sen hamnade på gatan i Bangkok för att tigga åt maffian.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fick reda på reda på att det pratas om mitt lilla startup projekt som jag håller på med just nu. Och har läst allas kommentarer och tar till mig av det ni skriver. Inte meningen att det skulle bli så här stort och så tätt inpå. Men nu är det redan gjort.  :'(

Några av er har väldigt bra och vettiga iaktagelser med konstruktiva kommentarer också.Vill också passa på att be om ursäkt att jag tagit bilderna och inte frågat om lov och uppge vart jag hittat dem och vem som är upphovsmannen bakom. Mycket oproffsigt av mig och jag är hemskt ledsen för det!  :-[

Gällande om det kommentarer om bluff så kände det lite starkt. Men det är sådan jag får ta och är som jag skriver på siten själv skeptisk mot andra organisationer. Nu har det ju inte blivit en organisation än, utan endast jag och min familj som håller på med startup som sagt.

Kom gärna med lite mer konstruktiva kommentarer och maila mig direkt med ideér eller annat som jag bör tänka på med mera.

Stort tack på förhand!

Eftersom jag stödjer och följer F.A.B. som i sin tur stödjer dig så har jag inte för en sekund tvivlat på din seriositet. Sedan kan jag hålla med om att det blev "fort och fel" men du har tagit till dig av kritiken och visar att du arbetar på att "göra om och göra rätt". Bra jobbat och det ska bli intressant att följa ditt blivande projekt. Önskar dig lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack till MarieFr och dtbkk!

Gällande pojken så visste jag faktisk storyn. Sitter nämligen en mamma vid Ekamai BTS station....eller satt med ett barn som var i samma situation som pojken. Problemet är utbrett och faktisk träffade jag en pojke som heter Nit som vistas på Koh Samet och som kör eldshower på kvällarna där. Honom har jag stöttat varje gång vi tagit oss till ön. Hans föräldrar blev deporterade tillbaka till Cambodja och han gömde sig i skogen och blev då kvar på ön. En restaurant ägare och alla som jobbar där tar hand om honom och han går i skolan på dagarna. :D

Till dig MariFR

1. redovisa tex i ett cirkeldiagram hur mycket av pengarna som går till det faktiska projektet, hur mycket som går till administration, etc etc

Det är något jag redan sagt till de jag har kontakt med och tror jag skrivit på fb sidan. Kommer att ha en sida där allt med ekonomi är öppet för alla att se. Vart pengarna gått och hur mycket som finns på kontot med mera. Det paypal konto som jag kopplat "Donate Now" knappen till har jag i dag inte styrt något kort eller konto till. Vill först göra registreringen i Thailand för CPT och få till en organisations nummer först.

2. Använd aldrig andras bilder utan deras tillstånd. Sådant kan stjälpa en organisation. Har blivit upplys och införstådd med numera. :D

3. Publicera inte bilder på personer på er hemsida utan att de har gett sitt medgivande. Har nu tagit lärdom iom denna tråd. :D

Detta är extra viktigt när det handlar om barn. Detta är inte något lagkrav utan har mer med hänsyn och respekt att göra.

Det vet jag om iom de barn i barnhemmet vi hjälper i Aphawa har just sådana barn som har flytt från trafficking grupper. Det är då polisen som i samarbete med barnhemmet fått in dem där. Dessa barn får inte vara med på bild och då inte läggas ut på någon hemsida alls.

4. Var mycket tydliga med VAD ni skall uppnå, HUR ni ska uppnå detta och vilka som är ansvariga.

Jag jobbar på det, men det är som sagt helt eget arbete just nu vilket jag tycker mig annonserat om. Dock skall det bli bättre och tydligare information om mål och hur vi skall nå dit med mera som du poängterar.

5. Om ni vill ha volontärer till projektet så tillkommer det en hel del information som behöver finnas och en hel del praktiskt att lösa.

Det kommer att jobbas på det också, idag så samarbetar barnhemmet i Amphawa med volontärresor bl a.

6. Hemisdan måste vara tydlig, enkel att hitta information på

Själv så tycker jag den har bra tydlig design och lätt navigerad. Men det är ju både vanesak och individnivå av smak. Tydlig information är som jag skrivit ovan något jag jobbar på.

Stort tack för era tips och jag tar gärna emot den hjälp jag kan få av er för att kunna få till detta!

Mvh/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fick reda på reda på att det pratas om mitt lilla startup projekt som jag håller på med just nu. Och har läst allas kommentarer och tar till mig av det ni skriver. Inte meningen att det skulle bli så här stort och så tätt inpå. Men nu är det redan gjort.  :'(

Några av er har väldigt bra och vettiga iaktagelser med konstruktiva kommentarer också.Vill också passa på att be om ursäkt att jag tagit bilderna och inte frågat om lov och uppge vart jag hittat dem och vem som är upphovsmannen bakom. Mycket oproffsigt av mig och jag är hemskt ledsen för det!  :-[

Gällande om det kommentarer om bluff så kände det lite starkt. Men det är sådan jag får ta och är som jag skriver på siten själv skeptisk mot andra organisationer. Nu har det ju inte blivit en organisation än, utan endast jag och min familj som håller på med startup som sagt.

Kom gärna med lite mer konstruktiva kommentarer och maila mig direkt med ideér eller annat som jag bör tänka på med mera.

Stort tack på förhand!

Eftersom jag stödjer och följer F.A.B. som i sin tur stödjer dig så har jag inte för en sekund tvivlat på din seriositet. Sedan kan jag hålla med om att det blev "fort och fel" men du har tagit till dig av kritiken och visar att du arbetar på att "göra om och göra rätt". Bra jobbat och det ska bli intressant att följa ditt blivande projekt. Önskar dig lycka till!

Tack Hansjo!

Hade ju helt annan plan att nå ut än hur det nu blev. Men som sagt har jag lärt mig på vägen och får "göra om och göra rätt". :D

Kör det som jag presenterat i tidigare inlägg enbart själv med min familj. Och hjälp av de nära vänner och bekanta samt deras bekanta. Meningen var att få just dem att kika på siten och ge mig tips och råd innan den skulle nå ut till den breda massan. Nu blir det ju att jag får jobba hårdare och snabbare med att få till all information och få allt rätt för att se och verka på ett proffsigt och förtroendegivande sätt. Skall träffa F.A.B och diskutera mer vad vi kan göra för att stödja varandra nu när jag och familjen åker ned dit. Vilket jag ser mycket fram emot, för då kan jag få råd på plats på ett projekt som startat på nästan samma sätt som det jag håller på med.

Återigen stort tack och jag hoppas du kommer att se en bra utveckling från mig och CPT!

Mvh/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Hittade en intressant blogg då jag nu försöker ta till mig era synpunkter. Bl a med att knåpa fram information och stadgar och ekonomiska redovisningar med mera.

Har ju lagt ned en del tid och egna medel för att komma till där vi står. Kommer ju att lägga ned tid och egna medel utan stöd från utomstående bidrag förutom det som skänkt till oss. Där jag då åkt runt och samlat in det, därmed återigen nedlag tid och egna medel. När vi väl är nere i Thailand och skall runt till de olika barnhemmen blir det återigen vår tid och egna medel som tar oss runt. Skall detta då redovisas i den finansiella delen på insyn för alla för att vi då skall få förtroende? (Ingen fråga som behöver ett svar, bara så att jag tyckte den bloggen är lite rätt på för våran del.)Så ta det på rätt sätt och lite med glimten i ögonen med mitt inlägg nu är ni snälla!  :)

http://ideellasektorn.blogspot.se/2010/08/kommer-pengarna-fram.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×