Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
evelina.wallander

Visa regler?

Rekommendera Poster

Hej.

Vi tänkte åka till Thailand den 30/9 2013 och stanna till 25/3 2014, alltså i 176 dagar.

Jag undrar om jag har fattat det rätt om det räcker med att vi skaffar ett turism visum var.

Man får 60 dagar vid första gången man landar i Thailand, och sen kan man besöka immigration och få 30 dagar till, alltså 90 dagar totalt innan man måste göra en visa run?

Räcker det med att bara korsa gränsen och få stämpel och sen vända tillbaka till Thailand? Eller måste man vara i det andra landet i 24 timmar eller så?

Och efter det kan man göra samma sak en gång till?  och har alltså då fått 180 dagar i Thailand och bara lämnat landet 1 gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, dum fråga kanske men är nåt land bättre att göra en visa runt till än nåt annat? Jag har aldrig gjort det som sagt man får man en stämpel o passet först när man åker ut ur landet och sen när man ska in igen? Läste någonstans att man skulle tänka på det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ha ett double entry visum!

Jag hakar på visa-frågorna :)

Om man har ett double-entry så kan man alltså förlänga med 30 dagar vid båda tillfällene och då få totalt 180 dagar?

Detta torde då innebär att om man väljer ett triple-entry visa och inte gör förlängning utan bara visa-runs, så får man också totalt 180 dagar?

Om man då tar ett triple-entry och gör förlängning varje gång så kan man totalt stanna 90 + 90 + 90 dagar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt men visumet gäller bara 180 dagar från utfärdandet och du måste göra sista inresan medans det fortfarande är giltigt! Vet heller inte med säkerhet om du kan förlänga dom sista 60 dagarna när visumet har gått ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt men visumet gäller bara 180 dagar från utfärdandet och du måste göra sista inresan medans det fortfarande är giltigt! Vet heller inte med säkerhet om du kan förlänga dom sista 60 dagarna när visumet har gått ut.

Va bra, då har jag fattat korrekt :)

Japp, jag vet att sista inresan måste göras innan visat gått ut men det bör ju inte vara nåt problem om man ansöker om visat precis innan man ska åka.

Då kan man ju stanna riktigt länge om man har möjlighet, trevligt trevligt! Låter bra inför mitt intership på Koh Tao nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man åka på turistvisum om man ska plugga eller volontära? Jag trodde inte att man fick det.

Nej, officiellt så får man inte det.

Men jag kan ju lägga till att jag kommer vara mer turist än student där :) och kommer dessutom bidra med mina ihopsparade pengar på både boende, mat och nöjen.

För mig är det jag ska göra där som en semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×