Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Chryzaliz

Prognos för regnsäsongen 2013

Recommended Posts

Hej,

Jag är definitivt ingen auktoritet beträffande meteorologi  ;), men kan man verkligen ens gissa vädret så långt fram?

Så här menar en svensk meteorolog: http://blogg.klart.se/langtidsprognoser-fungerar-de/

Han skriver förvisso att långtidsprognoser just kan ha ett viss värde i tropikerna. Citat: "tack vare El Nino och La Nina (när de behagar uppträda)".

Hej,

Jag är definitivt ingen auktoritet beträffande meteorologi  ;), men kan man verkligen ens gissa vädret så långt fram?

Gissa kan man göra hur långt fram som helst... :)

Hej,

Gissa kan man göra hur långt fram som helst... :)

Haha, "förutspå" menade jag naturligtvis. Det är väl just "gissar" de ofta gör, när det handlar om prognoser som sträcker sig månader framöver.

Egentligen inte alls svårt att beskriva kommande väder. I Sverige tittar vi på abborrens fjäll, rönnbären och hur högt skatorna bygger sina bon, finns säkert motsvarande i Thailand - svårare är det inte.

Vill man annars slå meteorologernas förutsägelser är det bara att beskriva kommande väder som det var året eller dagen innan. Du har mer än 50% chans att få rätt om du säger att vädret i morgon blir som idag.

Egentligen inte alls svårt att beskriva kommande väder. I Sverige tittar vi på abborrens fjäll, rönnbären och hur högt skatorna bygger sina bon, finns säkert motsvarande i Thailand - svårare är det inte.

Ingen fara på taket. Jag tänker be Indra (พระอินทร์) om finfint väder till högsäsongen. Han brukar lyssna. :pra

Visst skall man ta de här prognoserna med en rejäl nypa salt. Mitten av maj är ju inte så långt borta så inledningen av prognosen är väl det som kan vara lite troligt iaf.

Vi får väl väcka liv i tråden längre fram när vi har lite facit i handen.