Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
MariaFr

Olja Koh Tao

Rekommendera Poster

Tydligen har man upptäckte ett oljeutsläpp utanför Koh Tao, inte så stort och förhoppningsvis blir det inte större.

Mango bay hade en oljefilm på vattenytan och det verkade vara olja som täckte sanden mellan de två grunda Twins pinnacles, ävem på korallerna.

Dessutom luktade det bensin på Sairee Beach när folk gick i och ut vattnet.

Det obehagliga är att det har inträffat just nu i samband med att man har börjat med oljeriggarna mindre än 40 km från Koh Tao....

Jag undrar hur många turister som fortfarande kommer åka till Koh Tao, Koh Phangnang och Koh Samui om tio år om man fortsätter bygga oljeriggar så när öarna.

Skrämmer mig lite också att de är så nära öarna.

Hoppas verkligen att man hittar orsaken så man kan försöka se till att det inte blir nya utsläpp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Som vanligt är det kortsiktiga ekonomiska intressen och korruption som styr. Framtiden och miljöproblemen får kommande generation ta hand om. Att lokalinvånarna och vi företagare var emot detta togs det knappt någon notis om. Som vanligt hade politikerna och de stora bolagen bestämt sig.

Förbannade ****** som godkände detta för att sko sig själva.

Ingen nämnd, ingen glömd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vad trist att höra Kaptenen. Jo jag har förstått att det är många som har protesterat mot detta på alla 3 öarna och från andra ställen men politiker är ju inte direkt kända för att tänka på miljö och långsiktighet (oavsett land)

Känns jättetråkigt då jag vet hur hårt så många sliter för att få ordning på miljöproblemen både på land and hav på dessa öar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är många eldsjälar som verkligen bryr sig.

Gas/oljeborrningen känns ju mest som en bisarr mardröm. Speciellt omfattningen av denna.

Usch!

Bara hoppas att det utsläpp som varit runt Koh Tao "bara" är lokalt och inte något som orsakats av borrningarna, det skulle ju vara en egologisk katastrof för området tror jag och drabba öarna nåt hemskt.

Jag åker ju tillbaka till Koh Tao i januari nästa år för ett marine conservation internship, då lär man ju få se effekterna av detta på nära håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger redan runt 300 gas-riggar utanför Samui,Phangan (ca 50 km öster om Samui)

De nya fältet ligger norr om det redan existerande och jag skulle bli väldigt förvånad om det inte var gas dom ska utvinna där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Muimatt,

Vi ses ju varannat år på Samui så man får passa på att heja lite extra här, haha.

Precis som du har jag nästan uteslutande hört om gasborrning, även om oljeborrning nämnts i media (desinformation??!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Muimatt,

Vi ses ju varannat år på Samui så man får passa på att heja lite extra här, haha.

Precis som du har jag nästan uteslutande hört om gasborrning, även om oljeborrning nämnts i media (desinformation??!).

Kör nog förbi ditt kontor minst en gång om dagen! Ja, det blir lite glest mellan träffarna!

Gasutvinning börjar ofta med en liten del olja men det är mer en bi-produkt i detta sammanhanget.

Om ett par år så är det ingen som kommer att komma ihåg det här och allt är som vanligt igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om det skulle bli en Mexicanska golfen katastrof. Då är nog kört för dom här öarna, även mindre katastrofer skulle bli förödandet. Tänk vad pengar kan ställa till med.

Jo, det är skrämmande, och om det blev en läcka där så skulle det bli förödande för hela ekosystemet. Usch, det är verkligen något man inte vill tänka på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Politikerna har avfärdat riskerna eftersom borrningarna sker relativt grunt. Men helt riskfria gissar jag inga dylika projekt kan vara.

Amerikanska jätten Chevron har redan över 200 plattformar i den thailändska gulfen och de är även denna gång en av aktörerna som skall borra på fler ställen (relativt nära Samui, Tao och Phangan).

Jag hoppas du har rätt Muimatt, dvs att miljöpåverkan blir så liten som möjligt och att det mesta "förblir som det är".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Politikerna har avfärdat riskerna eftersom borrningarna sker relativt grunt. Men helt riskfria gissar jag inga dylika projekt kan vara.

Amerikanska jätten Chevron har redan över 200 plattformar i den thailändska gulfen och de är även denna gång en av aktörerna som skall borra på fler ställen (relativt nära Samui, Tao och Phangan).

Jag hoppas du har rätt Muimatt, dvs att miljöpåverkan blir så liten som möjligt och att det mesta "förblir som det är".

Ett plus är ju att det är på grunt vatten. Mexicanska golfen var ju djuphavsborrning och då fanns ingen teknik  för alla bekymmer som upkom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaej, visst kan det bli enklare att samla ihop om det sker ett utsläpp på grunt vatten men miljökonsekvenserna kan bli katastrofala då ett eventuellt utsläpp skulle bli väldigt koncentrerat eftersom det inte har någon möjlighet att "spädas ut"

De kemikalier som används för att bryta ner olja har dessutom även den en skadlig påverkan på miljön, framförallt på så känsliga ekosystem som korallrev.

Ett utsläpp på grunt vatten i det otroligt biologiska mångfald som råder sunt öarna skulle vara en ekologisk katastrof, inte bara för öarna i närheten utan troligen för en stor del av havsmiljön där.

Man kommer ju inte på många år veta hur stor skada Deep Water Horizon egentligen har gjort för mexikanska golfen och hur långt dessa skador har spridit sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaej, visst kan det bli enklare att samla ihop om det sker ett utsläpp på grunt vatten men miljökonsekvenserna kan bli katastrofala då ett eventuellt utsläpp skulle bli väldigt koncentrerat eftersom det inte har någon möjlighet att "spädas ut"

De kemikalier som används för att bryta ner olja har dessutom även den en skadlig påverkan på miljön, framförallt på så känsliga ekosystem som korallrev.

Ett utsläpp på grunt vatten i det otroligt biologiska mångfald som råder sunt öarna skulle vara en ekologisk katastrof, inte bara för öarna i närheten utan troligen för en stor del av havsmiljön där.

Man kommer ju inte på många år veta hur stor skada Deep Water Horizon egentligen har gjort för mexikanska golfen och hur långt dessa skador har spridit sig.

Det jag menar är att flödet kan stoppas snabbare, i golfen tog det väl månader innan man kunde plugga hålet. Men helt rätt kemikalier och olja kommer att ställa till det för biologiska mångfalden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaej, visst kan det bli enklare att samla ihop om det sker ett utsläpp på grunt vatten men miljökonsekvenserna kan bli katastrofala då ett eventuellt utsläpp skulle bli väldigt koncentrerat eftersom det inte har någon möjlighet att "spädas ut"

De kemikalier som används för att bryta ner olja har dessutom även den en skadlig påverkan på miljön, framförallt på så känsliga ekosystem som korallrev.

Ett utsläpp på grunt vatten i det otroligt biologiska mångfald som råder sunt öarna skulle vara en ekologisk katastrof, inte bara för öarna i närheten utan troligen för en stor del av havsmiljön där.

Man kommer ju inte på många år veta hur stor skada Deep Water Horizon egentligen har gjort för mexikanska golfen och hur långt dessa skador har spridit sig.

Nu handlar det väl inte om oljeutvinning utan om gasutvinning? Samma gas som man har utvunnit i årtionden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är väl inte en länk till en trädkramarorganisation särskilt trovärdig för att uttrycka sig milt men inte ens trädkramarorganisationen säger att det handlar om oljeborrning! I varje fall inte översättningen till engelska, vad den thailändska texten säger vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×