Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
xellie

Driva bar i Thailand?

Rekommendera Poster

Hej!

Är lite nyfiken... Har någon här på forumet erfarenhet av att driva bar i Thailand? Berätta gärna i så fall.

Någon som har en aning om hur krångligt det är med byråkratin när det gäller en sån sak? Kostnad? Tips? Varningar?  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Väldigt många barer i Thailand är rena förlustaffären, men det visste du nog redan. Jag känner till ett antal barer som gör bra pengar också, så det är inget man kan dra några egentliga slutsatser från. Kostnaderna för en bar går heller inte att beräkna i generella termer utan att veta mer om läget, storleken osv.

Bara att få möjligheten att hyra en bar (sk "keymoney") kan kosta miljonbelopp i centrala Patong, men det kan också vara gratis på mindre "populära" orter. Att hyra en bar kan kosta allt från 5000 baht i månaden upp till det  femtiodubbla. Allt handlar om läge och efterfrågan.

Shots brukar väl generera den största procentuella vinsten, så det kan ju vara ett tips att satsa lite extra på.

För att kunna jobba själv i baren (eller ens vara bakom disken) krävs arbetstillstånd och Non-Immigrant-visum, vilket i sin tur kräver att rörelsen drivs som ett företag. Visum, företag och arbetstillstånd kan en revisor etc hjälpa till med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser 2 alternativ och båda kräver att du har mer eller mindre obegränsat med pengar...

1. Du har en unik affärsplan och har tänkt ut nån som redan finns. Det kommer att kosta multum innan du ens får öppnat baren...

2. Du ser det bara som en kul grej men har inga problem med att det går med förlust.

Mao... Såvida du inte är mångmiljonär (dollar) så borde du nog tänka ut nåt annat att göra istället..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Personligen tror jag på detta konceptet (och har sett ett par framgångshistorier):

Relativt unga skandinavier startar bar med målgruppen likasinnade (dvs relativt unga skandinavier). Givetvis skall den senaste skandinaviska musiken finnas tillhanda. Kanske även en DJ.

Unga skandinavier dricker ofta som svampar och beställer mycket shots = bra förtjänst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Personligen tror jag på detta konceptet (och har sett ett par framgångshistorier):

Relativt unga skandinavier startar bar med målgruppen likasinnade (dvs relativt unga skandinavier). Givetvis skall den senaste skandinaviska musiken finnas tillhanda. Kanske även en DJ.

Unga skandinavier dricker ofta som svampar och beställer mycket shots = bra förtjänst.

eller oxå startar man en bar i sverige och fixar man det kan man börja tänka på att öppna bar i thailand

läste du om den svenska barägaren i pattaya sitter nu och väntar på dödsstraffet i malaysia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Personligen tror jag på detta konceptet (och har sett ett par framgångshistorier):

Relativt unga skandinavier startar bar med målgruppen likasinnade (dvs relativt unga skandinavier). Givetvis skall den senaste skandinaviska musiken finnas tillhanda. Kanske även en DJ.

Unga skandinavier dricker ofta som svampar och beställer mycket shots = bra förtjänst.

Låter som Grabbarna Grus. Personligen förstår jag inte varför ungdomar åker över halva jordklotet för att festa med likadant folk som de gör när de går ut i Sverige. Hade ett gäng gamla polare på besök förra månaden, och inte förvånande ville de till GG, det var nog det tråkigaste stället jag varit på, på Bangla Road. Samma fjortisfyllor och samma degiga blonda brudar som på valfri klubb i Sverige. De tror de är värsta festprissarna som kan hinka i sig en bucket på 1 minut etc men egentligen är de så jävla stela och tråkiga som måste dra sig till svenskställen och dessutom tror alla att de ska få AIDS bara för att de tittar på en thai eller snackar med någon som inte kan svenska. Rant slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Personligen tror jag på detta konceptet (och har sett ett par framgångshistorier):

Relativt unga skandinavier startar bar med målgruppen likasinnade (dvs relativt unga skandinavier). Givetvis skall den senaste skandinaviska musiken finnas tillhanda. Kanske även en DJ.

Unga skandinavier dricker ofta som svampar och beställer mycket shots = bra förtjänst.

Låter som Grabbarna Grus. Personligen förstår jag inte varför ungdomar åker över halva jordklotet för att festa med likadant folk som de gör när de går ut i Sverige. Hade ett gäng gamla polare på besök förra månaden, och inte förvånande ville de till GG, det var nog det tråkigaste stället jag varit på, på Bangla Road. Samma fjortisfyllor och samma degiga blonda brudar som på valfri klubb i Sverige. De tror de är värsta festprissarna som kan hinka i sig en bucket på 1 minut etc men egentligen är de så jävla stela och tråkiga som måste dra sig till svenskställen och dessutom tror alla att de ska få AIDS bara för att de tittar på en thai eller snackar med någon som inte kan svenska. Rant slut.

Jag har personligen aldrig gillat denna typen av ställen (ens som ung), men rätt person kan dra in bra med kulor...

Det kräver dock en del startkapital då jag antar att det nästan är ett krav att "man ligger i smeten".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser 2 alternativ och båda kräver att du har mer eller mindre obegränsat med pengar...

1. Du har en unik affärsplan och har tänkt ut nån som redan finns. Det kommer att kosta multum innan du ens får öppnat baren...

2. Du ser det bara som en kul grej men har inga problem med att det går med förlust.

Mao... Såvida du inte är mångmiljonär (dollar) så borde du nog tänka ut nåt annat att göra istället..

Det där är ju helt idiotiskt Jimmieboy, jag gillar dig, men här är du helt ute och cyklar.

Jag har själv en kaffebar i Ban Phe, Rayong, jag är varken mångmiljonär eller något annat, men jag har fötterna på jorden.

Dina punkter ger bara intryck av att sitta och inte veta inget i thailand, utan stanna i Sverige. Du tror att du genom din blogg vet allt i Thailand, Jimmieboy, du vet inget och du  har inget att lära mig.

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser 2 alternativ och båda kräver att du har mer eller mindre obegränsat med pengar...

1. Du har en unik affärsplan och har tänkt ut nån som redan finns. Det kommer att kosta multum innan du ens får öppnat baren...

2. Du ser det bara som en kul grej men har inga problem med att det går med förlust.

Mao... Såvida du inte är mångmiljonär (dollar) så borde du nog tänka ut nåt annat att göra istället..

Det där är ju helt idiotiskt Jimmieboy, jag gillar dig, men här är du helt ute och cyklar.

Jag har själv en kaffebar i Ban Phe, Rayong, jag är varken mångmiljonär eller något annat, men jag har fötterna på jorden.

Dina punkter ger bara intryck av att sitta och inte veta inget i thailand, utan stanna i Sverige. Du tror att du genom din blogg vet allt i Thailand, Jimmieboy, du vet inget och du  har inget att lära mig.

MooYaa

Hur fick du in min blogg i det här?

Kaffebar var nog inte riktigt vad TS hade tänkt sej men jag kanske har fel?

Självklart finns det undantag men hur många är det inte som öppnar bar i Thailand som slutar som panka?

GG och White Room är la 2 ställen som går bra men ingen utav dom är ju egentligen en bar utan mer en nattklubb... Sen är det la samma ägare på dom som det var på klubb lime och som det är på Håkans bar...

Att öppna en helt ny bar är en helt annan sak... Sen beror det ju på var den ska ligga...

Jag har själv haft tankarna att jag ska öppna nåt i Thailand men la ner dom ganska så snabbt pga att det är så svårt att lyckas.. Men jag kanske gjorde fel?

Kanske ska ta å köpa en bar å så lever jag på vinsten resten av livet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att jag öppnar en bar, efter ett år har jag gått 100 000 kr back, under den tiden har jag drivit baren, haft kul, ätit mig mätt samt bott helt okej.

Ta nu samma person i Sverige, låt oss säga att personen tjänar 25 000 i månaden, får ut runt 19 000 kr, efter ett år har personen sparat 50 000 på banken. I övrigt har den lagt resten på att leva.

Vem gick mest back? Vem har haft roligast? Vem har störst livskvalitet osv?

Bara för att en rörelse går med förlust behöver det inte betyda att det är dåligt för personen som förlorat pengarna.

Så fort någon nämner bar och Thailand då haglar varningarna, det är ungefär lika svårt att få en framgångsrik bar i Sverige som i Thailand, skillnaden är att om det inte går bra i Sverige då hamnar du hos kronofogden gigantiska skulder, går det inte bra i Thailand har du förlorat några 100 tusen.

Att man måste vara dollarmiljonär för att öppna bar i Thailand är bland det tramsigaste jag har hört, det är bra mycket dyrare att öppna en bar i Sverige, måste man då vara miljardär för att ha en bar i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När många pratar om "barer som i slutändan innebär en stor förlust" kan de nog ha i åtanke de medelålders män som öppnar en bar med några anställda prostituerade, där ägaren sedan blir mer eller mindre alkoholiserad (inte sällan ett vrak).

Detta är förvisso ett ganska vanligt scenario här (det finns nog tiotusen exempel), men skall nog inte blandas ihop med ett "seriöst företagande"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OKej... dollarmiljonär va la kanske lite att ta i...

Är man beredd på att gå med förlust och har pengar så man klarar sej ändå är det ju bara att köra på...

Att det skulle vara kul och att man skulle få ut massa av det har jag aldrig tvivlat på...

Och som jag sa innan har man en bra afärsidé som är unik kan man komma långt... Att försöka öppna ett nytt GG i Patong är nog kanske inte det lättaste... Och att öppna en till beer bar inne på soi easy är nog inte heller så smart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror likadant.

Det gäller att ha en idé som sticker ut lite mer än massan för att locka gäster.

Att följa trender och rätta sitt koncept efter den publik som finns är precis som CT säger ett vettigt alternativ.

Det kan vara en bra idé att även satsa på "smör och bröd-kunderna", de som kommer oavsett om det är högsäsong eller inte.

Det finns många som tar sig ett glas oavsett om det är högsäsong eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ingen dans på rosor precis.  Och vad man skall undvika är att ha bar tjejer

Det är ett koncept som fungerar för en del, så varför inte?

Om man inte gillar sport som barägare, skall man skippa TV'n med fotboll då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är lite nyfiken... Har någon här på forumet erfarenhet av att driva bar i Thailand? Berätta gärna i så fall.

Någon som har en aning om hur krångligt det är med byråkratin när det gäller en sån sak? Kostnad? Tips? Varningar?  :dan

Är du intresserad att öppna själva?

Vart vill du öppna? Thailand är rätt stort. Förutsättningarna är ju rätt skilda i olika städer och platser.

Vilken typ av bar?

Tänkt målgrupp? Thaiare, svenska turister?

Har du erfarenhet att driva business? Är du entreprenör? Har du bra kontakter på olika områden? Har du investerare i bakgrunden eller ska du at ett "litet" sparkaptal och riska bara för att det verkar kul?

Finns många bra exempel på framgångsrika barägare i Thailand. Jag känner flera utländska barägare i framför allt Bangkok (OBS inga sunkiga "Beer Bars" eller "gogo-barer"). En del lyckas snabbare än andra. En del går det väldigt bra för, andra få lägga ner, eller tänka om.

Jag skulle rekommendera att köra ärligt, dvs riktiga papper, med korrekta arbetstillstånd, bokföring etc.

Alla de ställen som har 10-20 utlänningar anställda på konstiga papper löper ju väldigt stor risk att få problem på ett eller annat sätt.

"My 2 cents" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och tankar. Än så länge är det vara en lite nyfikenhet. Jag är en väldigt driftig person som någon gång vill satsa på något eget. Självklart krävs det en genomtänkt plan och så.. Det är ingenting jag kastar mig in i spontant precis. :D

Men en fundering...

Ja det är ingen dans på rosor precis.  Och vad man skall undvika är att ha bar tjejer

Det är ett koncept som fungerar för en del, så varför inte?

Om man inte gillar sport som barägare, skall man skippa TV'n med fotboll då?

Varför inte bartjejer? Varför varnar du så för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och tankar. Än så länge är det vara en lite nyfikenhet. Jag är en väldigt driftig person som någon gång vill satsa på något eget. Självklart krävs det en genomtänkt plan och så.. Det är ingenting jag kastar mig in i spontant precis. :D

Men en fundering...

Ja det är ingen dans på rosor precis.  Och vad man skall undvika är att ha bar tjejer

Det är ett koncept som fungerar för en del, så varför inte?

Om man inte gillar sport som barägare, skall man skippa TV'n med fotboll då?

Varför inte bartjejer? Varför varnar du så för det?

TBH om det finns två barer bredvid varandra, en sportbar och en typisk tjejbar med biljard så tar jag det senare alla dagar. Även om man inte tänker köpa sig ett ligg så är tjejerna ofta roliga att hänga med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska man öppna bar kanske man ska sattsa på en enkel bar typ som mr cooks street bar i ao nang han har bara ett gäng pallar på trottoaren inga bord ölen och drickat har han i en islåda på pickuppen  han eller hans bror som äger baren tjänar inte mycket på varje öl men mycket folk och nästan inga omkostnader

sen måste de göra fina affärer de som går runt och säljer på stranden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska man öppna bar kanske man ska sattsa på en enkel bar typ som mr cooks street bar i ao nang han har bara ett gäng pallar på trottoaren inga bord ölen och drickat har han i en islåda på pickuppen  han eller hans bror som äger baren tjänar inte mycket på varje öl men mycket folk och nästan inga omkostnader

sen måste de göra fina affärer de som går runt och säljer på stranden

Att göra baren för "fancy" eller stor KAN straffa sig.

Jag har sett enkla bambu-reggae-barer "uppgraderas" till cementbyggnader och i samma stund tappat i princip alla kunder (och haft omöljligt att hitta nya).

En annan åtgärd som kan vara förödande, är att bygga för stort. Dvs vissa barer och restauranger som gått bra och som byggt ut, men därefter haft otroligt svårt att attrahera folk. Dels har stället upplevt som mindre populärt, dels har mysighets och intimitetsfaktorn reducerats.

Ps. Jag är helt enig med dtbkk om att man bör köra med öppna kort och betala skatter och ha alla tillbörliga tillstånd. Det är billigt ändå (jämfört med ex Sverige).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att jag öppnar en bar, efter ett år har jag gått 100 000 kr back, under den tiden har jag drivit baren, haft kul, ätit mig mätt samt bott helt okej.

Ta nu samma person i Sverige, låt oss säga att personen tjänar 25 000 i månaden, får ut runt 19 000 kr, efter ett år har personen sparat 50 000 på banken. I övrigt har den lagt resten på att leva.

Vem gick mest back? Vem har haft roligast? Vem har störst livskvalitet osv?

Båda har jobbat heltid. En av dom har pengar på banken och kan fundera på vad han ska göra med dom. Den andra har gått back och får åka hem och leta jobb!

Jobba gratis är illa nog. Betala för att jobba är ännu värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Låt oss säga att jag öppnar en bar, efter ett år har jag gått 100 000 kr back, under den tiden har jag drivit baren, haft kul, ätit mig mätt samt bott helt okej.

Ta nu samma person i Sverige, låt oss säga att personen tjänar 25 000 i månaden, får ut runt 19 000 kr, efter ett år har personen sparat 50 000 på banken. I övrigt har den lagt resten på att leva.

Vem gick mest back? Vem har haft roligast? Vem har störst livskvalitet osv?

Båda har jobbat heltid. En av dom har pengar på banken och kan fundera på vad han ska göra med dom. Den andra har gått back och får åka hem och leta jobb!

Jobba gratis är illa nog. Betala för att jobba är ännu värre.

Det går ju få skiten gå plus med :) Ska ju inte tro att alla som har bar går minus, då skulle det ju inte finnas några tillslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att jag öppnar en bar, efter ett år har jag gått 100 000 kr back, under den tiden har jag drivit baren, haft kul, ätit mig mätt samt bott helt okej.

Ta nu samma person i Sverige, låt oss säga att personen tjänar 25 000 i månaden, får ut runt 19 000 kr, efter ett år har personen sparat 50 000 på banken. I övrigt har den lagt resten på att leva.

Vem gick mest back? Vem har haft roligast? Vem har störst livskvalitet osv?

Båda har jobbat heltid. En av dom har pengar på banken och kan fundera på vad han ska göra med dom. Den andra har gått back och får åka hem och leta jobb!

Jobba gratis är illa nog. Betala för att jobba är ännu värre.

Det går ju få skiten gå plus med :) Ska ju inte tro att alla som har bar går minus, då skulle det ju inte finnas några tillslut.

Självfallet går det att gå med vinst! Bara opponerade mig mot att det skulle va så jättebra att driva en bar med förlust!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ju mindre man sattsar ju mindre kan man förlora

varför inte backa upp en thaitjej med pengar kan hon öppna nått litet ställe

du han sitta i baren och dricka öl prata med gästerna och efter stängningsdax får du fi..a hehe helt gratis dessutom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×