Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
lindaroslin

Tsunamirädsla, kan någon lugna mig?

Recommended Posts

hej tack igen för alla svar

jag förstår det är farligare med tuktuk o sådant =) men en oror är ju till för att stillas o min had emed tsunamis o göra. känns dock MKT bättre nu!

svaret på varför vi bor så långt ifrån stranden i 18 dagar är dels för att vi hittade ett hotell som hela resesällskapet föll för o dels för att när man har små barn så är poolområdet viktigare än havet. dessutom är aonang inte direkt känd för sina sandstränder o bristen på solstolar är ju definitivt ett problem med kokhet sand och 4 stycken småbarn totalt. så det är mer det än tsunami risken för 3 km når den nog in oavsett =)

En smartphone är jäkligt användbar när varningen utfärdas för då vet man hur lång tid man har på sig!

Var på annat håll i Asien under varningen förra påsken och vi satt kvar, drack ur ölen och beställde in en ny för vi visste när vågen skulle komma, ingen anledning att få panik.

på vilket sätt är en iphone/smart phone bra.. kommer larmet dit eller finns det en app eller vad? =)

med alla era svar känne rjag mig väldigt lugn nu, förstår hur bra varningssytemet är och som ni säger är det ju inte Aceh provinsen som ligger jätte nära dessa kontinentalsprickor. tar flera timmar för en tsunami att nå thailand. känner mig betydligt lugnare nu och dessutom är kunslapen bättre =)

Behöver egentligen inte va nån smartphone utan man kan lika gärna ringa hem och be dom kolla varningen! :)

Oavsett hur man gör så vet man från vilken tid varningen gäller. Vet folk som sprang som galningar när larmet gick trots att det var över en timme kvar innan nån eventuell våg skulle komma! Vi satt kvar och tog en öl till!

Lol alltid lika kul att se hur rädda folk är för fel saker...  :cr , hur orkar man va så skraj för allt?

Om det är något ni ska va rädda för i Thailand så är det trafiken... för tsunamis, meteoriter, alieninvasions o.s.v tror jag ni kommer slippa.

hejsan

vi ska resa till Aonang i januari 2014, vi blir där i 18 dagar innan vi reser vidare till Phuket i 10 dagar. Jag och min man ska resa med våra två små barn (1 respektive 3 år gamla)och jag har en inbyggd tsunamirädsla. har en bekant som var med i tsunamin 2004 och jag är livrädd för mina barns skull. trots att jag vet att oddsen är mycket små det skulle hända igen under vår livstid kan jag inte låta bli att oroa mig för mina barns skull. hade garanterat inte varit lika om jag farit själv. det är inte heller så att jag verkligen tror det komemr komma en tilll, då skulle jag ju aldrig fara, men det kanske är normalt att oroa sig för det helt plötsligt då man få små...

vi ska bo på aonang phu petra resort som ligger någon kilometer in i landet.

min fråga är om någon vet hur långt tsunamin 2004 drog in i landet på Krabi och vad chansen är att det skulle hända igen så Krabi o Phuket blir drabbat

MVH/Linda

Ni bor ju långt från vattnet och kanske tänker ni bada i havet någon gång då skulle jag känna oro för att ta mig dit i trafiken istället för tsunamin.

Får man fråga varför man väljer att bo någon km. från vattnet i 18 dagar när man är i Thailand???

svar de bor långt från stranden för att de är rädda för en tsunami

Ungefär som att bära hjälm för att skydda sig mot meteoriter.  ;)

Men är man rädd så...

VARFÖR hånas det!!!!

För att det är en fjantig sak att oroa sig för. Och om det nu mot all förmodan skulle inträffa en större jordbävning i regionen så är beredskapen för tsunamis betydligt större och jag tror det flesta skulle kunna sätta sig i säkerhet...

hejsan

vi ska resa till Aonang i januari 2014, vi blir där i 18 dagar innan vi reser vidare till Phuket i 10 dagar. Jag och min man ska resa med våra två små barn (1 respektive 3 år gamla)och jag har en inbyggd tsunamirädsla. har en bekant som var med i tsunamin 2004 och jag är livrädd för mina barns skull. trots att jag vet att oddsen är mycket små det skulle hända igen under vår livstid kan jag inte låta bli att oroa mig för mina barns skull. hade garanterat inte varit lika om jag farit själv. det är inte heller så att jag verkligen tror det komemr komma en tilll, då skulle jag ju aldrig fara, men det kanske är normalt att oroa sig för det helt plötsligt då man få små...

min fråga är om någon vet hur långt tsunamin 2004 drog in i landet på Krabi och vad chansen är att det skulle hända igen så Krabi o Phuket blir drabbat

MVH/Linda

Ni bor ju långt från vattnet och kanske tänker ni bada i havet någon gång då skulle jag känna oro för att ta mig dit i trafiken istället för tsunamin.

Får man fråga varför man väljer att bo någon km. från vattnet i 18 dagar när man är i Thailand???

Men är man rädd så...

VARFÖR hånas det!!!!

För att det är en fjantig sak att oroa sig för. Och om det nu mot all förmodan skulle inträffa en större jordbävning i regionen så är beredskapen för tsunamis betydligt större och jag tror det flesta skulle kunna sätta sig i säkerhet...

Ja tänk om alla kunde vara lika perfekt som dig, vad världen skulle skulle bli mycket bättre.

Vi kommer alltid att få leva med att människor är rädda t.ex att det finns kvinnor ombord på planet eller att flyga över kyrkogårdar. Se själv.  www.aftonbladet.se/incoming/article16592541.ab

Jag bara undrar varför måste vissa av er vara otrevliga och ironiska när en person behöver stöd och hjälp!!!

Ja, jag tycker LARS O får skärpa sig.

Om man läser här på forumet så finns det människor som inte vill sitta bredvid skrikiga barn, överviktiga, fulla. Men priset tar väl dom som inte vill ha fruntimmer på planet.  www.aftonbladet.se/incoming/article16592541.ab

hejsan

MVH/Linda

Men är man rädd så...

VARFÖR hånas det!!!!

Ja tänk om alla kunde vara lika perfekt som dig, vad världen skulle skulle bli mycket bättre.

Enormt mycket bättre TBH.

Jag bara undrar varför måste vissa av er vara otrevliga och ironiska när en person behöver stöd och hjälp!!!

Jag är inte ironisk, inte heller försöker jag medvetet vara otrevlig, tycker dock det är väldigt larvigt att oroa sig för en sådan sak, och eftersom jag inte vill att hennes familj ska råka illa ut så ber jag henne "oroa" sig eller vara uppmärksam på de saker som kan vara ett reellt hot för deras välbefinnande, exempelvis trafiken.

:angel:

Största skillnaden mellan då och nu är medvetenheten om fenomenet och att det i sin tu har lett till säkerhets system som varnar.

Skulle detta funnits 2004 hade katastrofen för bebyggelsen varit lika stor men antalet omkomna skulle varit otroligt mycket färre i Thailand.

Med den vetskapen bör du kunna lugna dig en hel del.  :)

Men tänk om den slår till på kvällen/natten när det är mörkt. tror att katastrofen skulle kunna bli minst lika stor idag eller större.

Tänk er om vågen hade kommit in typ 19:00, så många fler hade omkommit är ju säkert.

Tyvärr så kan ingen lova att ni inte omkommer i en Tsunami om ni åker dit, risken är dock otrolig liten.

Tror dock att risken är mycket större att tsunami tar er än att ni skulle få alla rätt på lotto.

Största skillnaden mellan då och nu är medvetenheten om fenomenet och att det i sin tu har lett till säkerhets system som varnar.

Skulle detta funnits 2004 hade katastrofen för bebyggelsen varit lika stor men antalet omkomna skulle varit otroligt mycket färre i Thailand.

Med den vetskapen bör du kunna lugna dig en hel del.  :)

Men tänk om den slår till på kvällen/natten när det är mörkt. tror att katastrofen skulle kunna bli minst lika stor idag eller större.

Tänk er om vågen hade kommit in typ 19:00, så många fler hade omkommit är ju säkert.

Tyvärr så kan ingen lova att ni inte omkommer i en Tsunami om ni åker dit, risken är dock otrolig liten.

Tror dock att risken är mycket större att tsunami tar er än att ni skulle få alla rätt på lotto.

Jag tror tvärtom att risken är större att jag får 7 rätt på lotto än att det blir en tsunami som dessutom skulle ta mig just under de veckor man befinner sig där. Det är oftast en ny miljonär på lotto varje vecka  ;) 

Efter att ha varit nere på Phuket under april förra 2012 när det var Jordbävning i Inodonesien och tsunamilarm utfärdades så förstår jag rädslan.

Den känslan av maktlöshet man kände och oron som uppstod innan faran blåstes över är inget jag någonsin vill uppleva igen och därför tror jag aldrig att vi kommer åka till västkusten igen.

Efter att ha varit nere på Phuket under april förra 2012 när det var Jordbävning i Inodonesien och tsunamilarm utfärdades så förstår jag rädslan.

Den känslan av maktlöshet man kände och oron som uppstod innan faran blåstes över är inget jag någonsin vill uppleva igen och därför tror jag aldrig att vi kommer åka till västkusten igen.

Jag var också här under tsunamivarningen då förstår dock inte rädslan... det finns ju uppenbart bra varningsystem nu (vilket visades då) så även om det hade kommit en tsunami så hade nog de flesta varit i säkerhet...

Jag var också här under tsunamivarningen då förstår dock inte rädslan... det finns ju uppenbart bra varningsystem nu (vilket visades då) så även om det hade kommit en tsunami så hade nog de flesta varit i säkerhet...

Du har inte barn va? 

Känslan av maktlöshet uppstår när man inte vet vad som händer och om ens hotell ens finns kvar. Kanske inte rädsla är det rätta ordet utan oro och olustkänslor.

Min son däremot var livrädd och grät stundtals trots att vi befann oss långt ifrån stranden, själv skulle jag nog inte ha några problem att åka till västkusten men varken sonen eller frugan vill dit igen.

Du har inte barn va? 

Känslan av maktlöshet uppstår när man inte vet vad som händer och om ens hotell ens finns kvar. Kanske inte rädsla är det rätta ordet utan oro och olustkänslor.

Min son däremot var livrädd och grät stundtals trots att vi befann oss långt ifrån stranden, själv skulle jag nog inte ha några problem att åka till västkusten men varken sonen eller frugan vill dit igen.

Jag förstår dig. Det är inte bara bågen i sig som kan vara ett förödande problem utan eterspelet lika så. Hade då en bara några månader gammal bebis och familj på besök. På radion sa det att tsunamin skulle komma, det var helt säkert. Familj, hundar etc skulle hinnas packas och vi va inte hemma när larmet gick. Om det blir katastrof hur länge skulle det vattnet vi hunnit fått med oss räcka etc.

Även med lite större barn blir väl situationen avsevärt mycket obehagligare än om man är ensam eller ettpar vuxna.

Varningen förra året kom flera timmar innan det skulle komma nån våg och jag begriper inte hur folk kunde bli oroliga eller rent av få panik?

Ännu mindre begriper jag hur någon kunde bli sås skraj att dom än idag inte vill åka tillbaka!

Det som varningen visade var hur väl utbyggt systemet är idag och hur snabbt varningen går om det finns nån risk.

Varningen förra året kom flera timmar innan det skulle komma nån våg och jag begriper inte hur folk kunde bli oroliga eller rent av få panik?

Ännu mindre begriper jag hur någon kunde bli sås skraj att dom än idag inte vill åka tillbaka!

Det som varningen visade var hur väl utbyggt systemet är idag och hur snabbt varningen går om det finns nån risk.

Ett problem är att när varningen kommer har man ingen aning om vad skalvet inträffade. Hur lång tid har man på sig.

Det står i varningen när vägen beräknas komma! Tar en stund innan vågen kommer, finns ingen anledning att hoppa in in en taxi och be döm stoppa plattan i botten :)

Det står i varningen när vägen beräknas komma! Tar en stund innan vågen kommer, finns ingen anledning att hoppa in in en taxi och be döm stoppa plattan i botten :)

Svammel, vad igår du ifrån, finns många olika scenarier för olika personer och omständigheter.  För oss tog det en timme att bara ta oss hem och det tog 20 min för oss att på radion höra hur läget var och få info om beräknad tid. Väl hemma var det en del att fixa och sen va det inte helt lätt att ta sig från låg mark i trafiken och det hade känts betydligt lättare utan en bebis.

För övrigt betyder det inte att man har panik eller inte kan resa tillbaka av rädsla. Jag bor här och känner ingen oro till vardags men uppskattar väl knappast tsunamin eller tsunamivarningar för det.

Svammel, vad igår du ifrån, finns många olika scenarier för olika personer och omständigheter.  För oss tog det en timme att bara ta oss hem och det tog 20 min för oss att på radion höra hur läget var och få info om beräknad tid. Väl hemma var det en del att fixa och sen va det inte helt lätt att ta sig från låg mark i trafiken och det hade känts betydligt lättare utan en bebis.

För övrigt betyder det inte att man har panik eller inte kan resa tillbaka av rädsla. Jag bor här och känner ingen oro till vardags men uppskattar väl knappast tsunamin eller tsunamivarningar för det.

Vet inte riktigt varför någon skulle få för sig att åka via hemmet men i vilket fall som helst så har turister inget hem att åka förbi!

Har aldrig påstått att alla fick panik av den här Tsunami varningen som för oss var en bagatell men en bevisligen har folk både i den här tråden och andra trådar sagt att dom blev så skraja att dom inte vågar åka tillbaka till västkusten!

För mig var varningen inte allt för dramatisk. Innan det började tjuta i byn satt jag på tredje våningen i min lägenhet långt in i Kamala och gjorde massor viktiga saker såsom att spela spel och surfa strunt, och under varningen så gjorde jag samma sak, förutom att jag hade sällskap av typ tio unga thaitjejer som frugan släpade hem.  :angel:

För oss var varningen helt odramatisk. Satt på en liten strand utan tyfoner och det första vi fick höra om det var när någon blev uppringd strax efter att larmet gått av någon i Europa som tittade på TV!  Vi visste direkt när varningen gällde från och gjorde som dom flesta på stranden, satt kvar på stranden tills strax före vågen skulle komma då vi gick upp på bergstoppen.

Enda bekymmersamma var att när larmet blåstes av så var det rätt mörkt och hade det blåsts av en kvart senare så hade vi knappast kunnat gått hem på stigen utan ficklampa!