Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lindaroslin

Tsunamirädsla, kan någon lugna mig?

Rekommendera Poster

För oss var varningen helt odramatisk. Satt på en liten strand utan tyfoner och det första vi fick höra om det var när någon blev uppringd strax efter att larmet gått av någon i Europa som tittade på TV!  Vi visste direkt när varningen gällde från och gjorde som dom flesta på stranden, satt kvar på stranden tills strax före vågen skulle komma då vi gick upp på bergstoppen.

Enda bekymmersamma var att när larmet blåstes av så var det rätt mörkt och hade det blåsts av en kvart senare så hade vi knappast kunnat gått hem på stigen utan ficklampa!

Efter en sådan traumatisk upplevelse skulle jag aldrig våga åka tillbaka till Asien! Precis som jag inte vill åka till Sydamerika p.g.a. av risken för slukhål! Btw någon som vet om risken för en utomjordlig invasion är överhängande? Är lite smått orolig efter att Independence day gick i repris häromdagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt varför någon skulle få för sig att åka via hemmet

Oj, vad det för svårt att komma på några anledningar, det får förbli en olöst gåta för dig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med förra årets tsunamilarm var att den utmynnade i en stor katastrofövning som förlöpte väl. Det gör att åtminstone jag känner mig betydligt tryggare efter detta. Nu vet jag att beredskapen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss var varningen helt odramatisk. Satt på en liten strand utan tyfoner och det första vi fick höra om det var när någon blev uppringd strax efter att larmet gått av någon i Europa som tittade på TV!  Vi visste direkt när varningen gällde från och gjorde som dom flesta på stranden, satt kvar på stranden tills strax före vågen skulle komma då vi gick upp på bergstoppen.

Enda bekymmersamma var att när larmet blåstes av så var det rätt mörkt och hade det blåsts av en kvart senare så hade vi knappast kunnat gått hem på stigen utan ficklampa!

Vart befann ni Er när larmet kom?

Det är inte jag som är rädd för att åka tillbaka men sonen och frugan tyckte hela skiten var olustig och ingen av dem vill känna den olustiga känslan igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss var varningen helt odramatisk. Satt på en liten strand utan tyfoner och det första vi fick höra om det var när någon blev uppringd strax efter att larmet gått av någon i Europa som tittade på TV!  Vi visste direkt när varningen gällde från och gjorde som dom flesta på stranden, satt kvar på stranden tills strax före vågen skulle komma då vi gick upp på bergstoppen.

Enda bekymmersamma var att när larmet blåstes av så var det rätt mörkt och hade det blåsts av en kvart senare så hade vi knappast kunnat gått hem på stigen utan ficklampa!

Vart befann ni Er när larmet kom?

Sri Lanka, på en av dom stränderna som drabbades hårt i förra tsunamin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss var varningen helt odramatisk. Satt på en liten strand utan tyfoner och det första vi fick höra om det var när någon blev uppringd strax efter att larmet gått av någon i Europa som tittade på TV!  Vi visste direkt när varningen gällde från och gjorde som dom flesta på stranden, satt kvar på stranden tills strax före vågen skulle komma då vi gick upp på bergstoppen.

Enda bekymmersamma var att när larmet blåstes av så var det rätt mörkt och hade det blåsts av en kvart senare så hade vi knappast kunnat gått hem på stigen utan ficklampa!

Vart befann ni Er när larmet kom?

Sri Lanka, på en av dom stränderna som drabbades hårt i förra tsunamin.

Okej hur ser den varningen ut ni fick ? Är det någon app eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varningen kom först av att någon satt framför TVn i Europa och såg larmet på TV och ringde upp sin vän eller dotter som var på samma strand som oss och talade om vad som hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss var varningen helt odramatisk. Satt på en liten strand utan tyfoner och det första vi fick höra om det var när någon blev uppringd strax efter att larmet gått av någon i Europa som tittade på TV!  Vi visste direkt när varningen gällde från och gjorde som dom flesta på stranden, satt kvar på stranden tills strax före vågen skulle komma då vi gick upp på bergstoppen.

Enda bekymmersamma var att när larmet blåstes av så var det rätt mörkt och hade det blåsts av en kvart senare så hade vi knappast kunnat gått hem på stigen utan ficklampa!

Finns så man kan regga sig och få mail eller sms för alla skalv över en viss magnitud inom ett visst eller vissa områden som man skälv bestämmer. Minns inte om det va genom noaa eller ej. Googla och hittar du inte och vill ha kan ja kolla eftersom jag har det.

Vart befann ni Er när larmet kom?

Sri Lanka, på en av dom stränderna som drabbades hårt i förra tsunamin.

Okej hur ser den varningen ut ni fick ? Är det någon app eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varningen kom först av att någon satt framför TVn i Europa och såg larmet på TV och ringde upp sin vän eller dotter som var på samma strand som oss och talade om vad som hänt.

Svammelpelle,tänk att du ALLTID kan och VET ALLT om ALLT och ALLTID har varit med om ALLT som händer och sker.Hur gammal är du egentligen 120 eller ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kanske konstigt men jag tror att det kan vara lättare för oss som var där 2004 att inte oroa oss idag. Så är det i alla fall för mig. Jag såg hela händelseförloppet framför mig och är evigt tacksam att vi bodde på en höjd ovanför stranden, men idag vet jag vad som händer vid en tsunami vilket jag i princip inte hade en susning om då. Nej, jag oroar mig aldrig och har troget återvänt varje vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Med tanke på medvetandegraden och alla skyddsinstallationer som nämnts i tråden borde väl risken vara minimal att hamna i något liknande katastrofen 2004.

Visst, inträffar jordskalvet på natten är givetvis situationen "mer besvärande", men med tanke på nyhetsrapportering, sms-service och lokala varningssystem osv, borde detta sammantaget eliminera att människor kommer till skada. Det är i varje fall min personliga tro/gissning.

Även öar som Phi-phi har ju evakueringsplatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid larmet förra året så gick det ut varning via SMS. Jag var inte knuten till detta men en vän var det och informerade mej.

Var det något din vän fick anmäla sig till eller kom det till alla i området?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid larmet förra året så gick det ut varning via SMS. Jag var inte knuten till detta men en vän var det och informerade mej.

Var det något din vän fick anmäla sig till eller kom det till alla i området?

Jag tror att man skulle ha anmält sig. Vet ej hur eller var men nån som bor där stadigvarande kanske vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att en fruktansvärd Tsunami på 30 meter kan komma när som helst. Den kan komma att slå hårt mot Krabi som ligger långt in i landet. Vid såna höga vågor så kommer det mesta att raderas, hus broar, hundar o katter.Båtar vägar o allt möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att en fruktansvärd Tsunami på 30 meter kan komma när som helst. Den kan komma att slå hårt mot Krabi som ligger långt in i landet. Vid såna höga vågor så kommer det mesta att raderas, hus broar, hundar o katter.Båtar vägar o allt möjligt.

Jag vet inte vad du har för kunskap om det. Men jag kan säga att en av Kanarieöarna. Skulle den spricka på mitten, vilket man tror kan hända. Så skulle New York hamna under vatten.  www.alltomvetenskap.se/nyheter/debatt-om-mojlig-jattevag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×