Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lakshmivisnu

körkort sjukvård

Rekommendera Poster

Va ska du ha för visum?

För att fixa thaikort behöver du ha non immigrant visa...

Bupa är det många som använder sej av som bor i Thailand..

Ja folk envisas med att påstå det trots att det går bra utan visum.

Kan du berätta hur man gör utan visum???

För i sånna fall ska jag fixa det snarast möjligt...

Skaffa ett adress intyg från immigrations och ett friskintyg från någon "sjukstuga". Ta med Passet och åk till "land transport office" och följ instruktionerna.

Körkortet gäller dock bara ett år.

Jag har tagit mitt tredje nu senast i februari endast med 30 dagars stämpel så jag vet av egen erfarenhet att det fungerar alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va ska du ha för visum?

För att fixa thaikort behöver du ha non immigrant visa...

Bupa är det många som använder sej av som bor i Thailand..

Ja folk envisas med att påstå det trots att det går bra utan visum.

Kan du berätta hur man gör utan visum???

För i sånna fall ska jag fixa det snarast möjligt...

Skaffa ett adress intyg från immigrations och ett friskintyg från någon "sjukstuga". Ta med Passet och åk till "land transport office" och följ instruktionerna.

Körkortet gäller dock bara ett år.

Jag har tagit mitt tredje nu senast i februari endast med 30 dagars stämpel så jag vet av egen erfarenhet att det fungerar alldeles utmärkt.

Vart gjorde du det?

I krabi kräver dom iaf Non im

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va ska du ha för visum?

För att fixa thaikort behöver du ha non immigrant visa...

Bupa är det många som använder sej av som bor i Thailand..

Ja folk envisas med att påstå det trots att det går bra utan visum.

Kan du berätta hur man gör utan visum???

För i sånna fall ska jag fixa det snarast möjligt...

Skaffa ett adress intyg från immigrations och ett friskintyg från någon "sjukstuga". Ta med Passet och åk till "land transport office" och följ instruktionerna.

Körkortet gäller dock bara ett år.

Jag har tagit mitt tredje nu senast i februari endast med 30 dagars stämpel så jag vet av egen erfarenhet att det fungerar alldeles utmärkt.

Vart gjorde du det?

I krabi kräver dom iaf Non im

Pattaya.

Har du varit till "Land transport" och verkligen frågat om du inte kan få det ettåriga utan Non im..

Jag har försökt fått det femåriga men där har det varit stop utan Non im.. men ettåriga går bra säger de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va ska du ha för visum?

För att fixa thaikort behöver du ha non immigrant visa...

Bupa är det många som använder sej av som bor i Thailand..

Ja folk envisas med att påstå det trots att det går bra utan visum.

Jag har thaikörkort för både bil och mc och jag var tvungen att ha ett non-o visa för att få dom.Jag tog mitt körkort i Roi-Et i Isaan.Kanske andra regler på vissa ställen,vem vet.

Jeg bor i Maha Sarakham og det er samme sak der. Kravet er et Non Immigrant Visa. Noe også loven krever.

Hvorfor steder som Pattaya har et litt enklere sett å se det på vet jeg faktisk ikke. Men som jeg har forklart i noen tidligere innlegg på andre tråder så er Thailand hva det er. Både på godt og ondt.

Og den feilen mange utlendinger gjør er å ta med seg sitt vesterlige syn på offentlige tjenestemenn med til Thailand. Vår tro på at hva en tjenestemann gjør er garantert hva loven sier. Men sånn er det desverre ikke. Bare fra en dag til den neste så kan "alt" være forandret. Uansett hva loven sier. Jeg sitter med det intrykket av at offentlige tjenestemenn i Thailand gjør akkurat hva dem vil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart i pattaya ligger det?

Va behövde du för papper för att fixa din adress?

Jag brukar bo på Maxxcentral condotel och managern där har skrivit ut ett papper till mig där det står att jag bor på adressen som han sedan skrivit under.

Jag har tagit med mig pappret, passet och två foton till immigrations i Jomtien där frågat efter ett adressintyg för körkort. Då har jag fått skrivit en ansökningsblankett och tagit några kopior på passet utanför. Efter har jag fått en nummerlapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart i pattaya ligger det?

Va behövde du för papper för att fixa din adress?

Jag brukar bo på Maxxcentral condotel och managern där har skrivit ut ett papper till mig där det står att jag bor på adressen som han sedan skrivit under.

Jag har tagit med mig pappret, passet och två foton till immigrations i Jomtien där frågat efter ett adressintyg för körkort. Då har jag fått skrivit en ansökningsblankett och tagit några kopior på passet utanför. Efter har jag fått en nummerlapp.

Låter ju väldigt konstigt,jag måste gå till polisen i Phon Thong och där få ett intyg att jag bor där,ett läkarintyg,pass med Non immig.visum. Foto fixar dom på plats.Ett par enkla reaktionstest och färgkoll,typ grön gul röd.Efter lite väntan får man körkortet direkt i handen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För körkort i Pattaya behövs:

-Certificate of residence som man får på Immigration. För det krävs hyreskontrakt eller motsvarande, kopior av t.ex. elräkning/vattenräkning, passkopior, foton,

-Översättning av ditt svenska körkort om du har något, görs av konsulatet.

-Läkarintyg som kan fås på vilken klinik som helst.

-Kopior på pass, svenska körkortet och för säkerhets skull extra kopior på allt, man vet aldrig.

-Blankett för körkortet får man på plats.

Om man redan har svenskt körkort så är det rätt snart gjort att få thaikortet.

Färgseendet, reaktionshastighet, avståndsbedömning samt vidvinkelseendet testas med väldigt simpla test.

Klarar man de så blir man fotograferad och får körkortet direkt i handen.

Jag som inte hade MC-kort fick göra ett teoriprov och sedan var det uppkörning på eftermiddagen.

Efter det var det ny fotografering och ytterligare ett körkort i handen.

Tips: Åk ut tidigt på morgonen, 8:00 och ha alla papper i ordning så hinner man med uppkörningen på samma dag.

Läs igenom teorin innan provet, det underlättar. Av någon anledning blev jag inslussad för att göra provet direkt medan de andra fick möjligheten att träna lite innan.

Jag bommade första provet och tack vare att de andra satt och läste teori så fanns det utrymme för mig att göra om provet och då var det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om man fortfarande är skriven i Sverige är Länsförsäkringars alternativ betydligt bättre än BUPA.

De flesta av BUPA:s större försäkringar är dyrare än 3500 kr per år, de täcker bara kostnader upp till ett begränsat belopp och någon stöldförsäkring brukar inte ingå.

Det finns fler nackdelar med BUPA. Jag skulle själv teckna en svensk försäkring om jag kunde.

Å andra sidan så har säkert den Thailändska försäkringen få undantag medan reseförsäkringar brukar krylla av dom.

Största nackdelen med en reseförsäkring är att om något allvarligt händer så flyger dom hem dig till den hemska svenska sjukvården...

Är han skriven i Sverige så ska han också betala svenska skatter...Gör försäkringen rätt dyr.

En grundförutsättning för en svensk reseförsäkring är att man bor i Sverige. Frågan är om försäkringen överhuvudtaget gäller när man faktiskt bor utomlands och därmed är skyldig att skriva ut sig? Inget bolaget har nån större anledning att undersöka innan man får en allvarligare skada och därmed blir dyr!

-Jag vet ingen som har en jämförbar försäkring i Thailand till samma pris som den jag har hos LF.

-Inte flög de hem mig för operation av ledband/menisk/korsband, det blev flyget ner till Bangkok för det. Total kostnad för LF blev runt 500.000 thb.

-Hemma i Eskilstuna fungerar den "hemska svenska sjukvården" alldeles utmärkt och jag hade inte haft några som helst problem med att åka hem om LF valt det alternativet.

-Visst gäller försäkringen när man vistas länge utomlands, fråga mig, jag vet.

Om jag försökt gå runt försäkringsvillkoren så hade jag hade inte frågat dig utan försäkringsbolaget. Skriftligt. Ingen höjdare att betala för en försäkring som sen inte visar sig gälla om dom tittar lite närmare.

Jag förstår inte ditt resonemang? Det handlar inte om att gå runt några försäkringsvillkor.

Jag använder mig av den försäkringen och det fungerar helt enl. de villkor som gäller.

Jag fick t.o.m. ersättning för damen som åkte med till Bangkok och stannade de veckor som jag blev där.

Det var utanför villkoren men de ersatte det iaf.

Tror du verkligen att det är tillåtet att marknadsföra och sälja en försäkring som inte gäller för det som står i villkoren?

Har noll intresse av din försäkring men jag antar att villkoren säger att du ska va bosatt i Sverige?

Du är de facto bosatt i Thailand?

Du ser ingen som helst anledning att undersöka om din försäkring gäller om någon på bolaget tittar närmare efter en skada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noll intresse av din försäkring men jag antar att villkoren säger att du ska va bosatt i Sverige?

Du är de facto bosatt i Thailand?

Du ser ingen som helst anledning att undersöka om din försäkring gäller om någon på bolaget tittar närmare efter en skada?

Jag är skriven i Sverige där jag äger min bostad och betalar min skatt. Betalar f.ö. skatt här i Thailand också.

Försäkringsbolaget vet självklart hur länge jag är borta från Sverige eftersom jag tecknar försäkring för den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart i pattaya ligger det?

Va behövde du för papper för att fixa din adress?

Här ligger det

Och här har du en annan beskrivning till samma ställe.

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/LOCATION%20for%20%20LAND%20TRANSPORT%20OFFICE.pdf

Som sagt inget speciellt visa behövs för det ettåriga. Det finns naturligtvis ingen lag på det för det är ju föga troligt att de på "land transport office" i notoriskt skulle bryta mot lagen utan egen vinning.

Angående adressintyget vet jag de som klarat sig med ett papper från ett vanligt Guesthouse.

Vill du ta för både bil och moppe behöver du två intyg av varje.

Alla kopior du behöver går smidigt att göra utan för Land transport för småpengar. De vet i regel vad som behöver kopieras och fattas någon kopia är det bara att springa ut igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart i pattaya ligger det?

Va behövde du för papper för att fixa din adress?

Här ligger det

Och här har du en annan beskrivning till samma ställe.

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/LOCATION%20for%20%20LAND%20TRANSPORT%20OFFICE.pdf

Som sagt inget speciellt visa behövs för det ettåriga. Det finns naturligtvis ingen lag på det för det är ju föga troligt att de på "land transport office" i notoriskt skulle bryta mot lagen utan egen vinning.

Angående adressintyget vet jag de som klarat sig med ett papper från ett vanligt Guesthouse.

Vill du ta för både bil och moppe behöver du två intyg av varje.

Alla kopior du behöver går smidigt att göra utan för Land transport för småpengar. De vet i regel vad som behöver kopieras och fattas någon kopia är det bara att springa ut igen.

Bättre väg att åka om man kommer med motorcykel då min beskrivning går via Highway 7 och på motorvägar får man ju inte åka motorcykel.

Det gäller bara att vara med på U-svängen annars blir det lätt stirrigt om man hamnar bland alla på- och avfarter till Highway 7.

När man sedan gjort U-svängen så är det inte begripligt skyltat så det är bara att svänga in på första vägen efter Regent's School.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

En rolig detalj med att ta körkort på Land Transport är att alla som kommer dit för att ta körkort kommer på egna motorcyklar eller bilar ;)

haha ja jag tänkte på det med :) inte många jag vet eller har hört om som har nått thai körkort :) och hyra fordonen utan går ju bra :) har thai själva körkort krävs det på motorbike?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×