Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
whyyou

Svettas tjocka mer än smala?

Rekommendera Poster

Thai svettas inte så mycket som en del svenskar.  Men en del svenskar är ganska tjocka ja rent av feta.  Det är sällan thai.

Kan fettet vara orsaken till att svenskarna svettas mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thai svettas inte så mycket som en del svenskar.  Men en del svenskar är ganska tjocka ja rent av feta.  Det är sällan thai.

Kan fettet vara orsaken till att svenskarna svettas mer?

Nej det stämmer inte, utan det är väldigt individuellt vad man har för kroppskonstitution. En del är torra och kalla, en del fuktiga och kalla, en del varma och en del en blandning av det senare.

Jag t ex är inte speciellt tjock, lite kula har man ju, men är ganska varm i mig själv och fryser aldrig, medan andra fryser när det är 17 grader, men jag svettas mycket i värmen. En kompis som var här nere för ett tag sedan, åkt hem nu, fet säkert 120 kilo, inte en svettdroppe.

Jag har sett många falanger här nere, smala som svettas mängder och tvärtom, så generellt kan man inte säga att feta svettas mer för att de är feta.

Svettkörtlarna är olika på olika människor och producerar olika mängd svett.

...och en tröst för oss som har problem med detta i värmen är att jag faktiskt sett många thai som svettas mycket, fast man tycker att de borde vara vana :D

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vissa överviktiga måste självklart anstränga sig lite mer när de rör på sig och kan ju därför svettas lite mer. Annars är det väl som MooYaa skriver, det är individuellt. Det finns trådsmala personer som svettas massor.

Sedan anpassar sig kroppen efter klimatet, men det tar sin tid. Jag hör ofta av vänner som är här att "det är så varmt" idag, fast jag själv inte tänker på det (och strosar omkring i jeans utan att svettas nämnvärt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asiater (studien jag läste va gjort på Japaner) har i genomsnitt 50% färre svettkörtlar än vi europeer (kommer inte ihåg vilka europeer dom jämförde med)

så thai svettas förmodligen mindre rent genetiskt (finns självklart undantag där med, har en polare som svettas som om han satt i en bastu, alltid!)

Men fet = insulerande så personen bör bli varmare snabbare, mer muskelarbete krävs för att röra en stor kropp = mer värme. . Så ja en fet person svettas nog mer än om samma person hade varit smal!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asiater (studien jag läste va gjort på Japaner) har i genomsnitt 50% färre svettkörtlar än vi europeer (kommer inte ihåg vilka europeer dom jämförde med)

så thai svettas förmodligen mindre rent genetiskt (finns självklart undantag där med, har en polare som svettas som om han satt i en bastu, alltid!)

Men fet = insulerande så personen bör bli varmare snabbare, mer muskelarbete krävs för att röra en stor kropp = mer värme. . Så ja en fet person svettas nog mer än om samma person hade varit smal!

Oj!

Intressant med rapporten om svettkörtlarna, det hade jag personligen ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Är man fet så har man väl mer isolering och då borde kroppen svättas mer för att kylas ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asiater (studien jag läste va gjort på Japaner) har i genomsnitt 50% färre svettkörtlar än vi europeer (kommer inte ihåg vilka europeer dom jämförde med)

så thai svettas förmodligen mindre rent genetiskt (finns självklart undantag där med, har en polare som svettas som om han satt i en bastu, alltid!)

Men fet = insulerande så personen bör bli varmare snabbare, mer muskelarbete krävs för att röra en stor kropp = mer värme. . Så ja en fet person svettas nog mer än om samma person hade varit smal!

Jag skall väl egentligen inte säga emot eftersom jag inte vet, även om jag är skeptisk som Stefan Sauk sa. Japan har ju i stort sett samma klimat som vi har, så varför skulle de ha färre svettkörtlar?

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar häller inte bara om antalet svettkörtlar. Mycket handlar om hur mycket signal svettkörtlarna får från hjärnan. Jag har själv hyperhidros (https://svettklinikenstockholm.se/hyperhidros/) och fått veta att jag inte har fler svettkörtlar än andra men att dom stimuleras för mycket. Mamma har samma problem så det finns mycket genetiskt. Osäker på hur bra siffror dom har på sjukdomen i Thailand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×