Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ReGGae

Inga problem att åka in och ut en gång i månaden?

Rekommendera Poster

Mitt visum har gått ut, åkte över till Malaysia och fick 30 dagar, och kommer antagligen behöva göra det igen två ggr innan jag och frun kan lämna Thailand (Vi väntar på hennes UT).

Vill bara försäkra mig om att det inte är några problem att göra så? När jag åker så är jag bara och vänder på KL airport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste nånstans att immigration börjat tröttna på det du (och väldigt många andra) gör. Helt klart så är du ute ur landet, så just nu är det ok. Men regler kan ändras etc. Ser nog helt klart bättre ut om du stannar några dagar på KL, HK, PP eller nån annanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom tog bort dom reglerna för ett antal år sen.. Samtidigt som dom ändrade att man bara får 15 dagar om man kommer in landvägen.

Ja det har jag med läst, 30 dagar om man kommer in på en internationell flygplats, 15 dagar om man kommer landvägen.

Här var det jag läste om det:

http://www.tourismthailand.org/Travel-and-Transport/Travel-Information

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förtydligar: Immigration har tröttnat NYLIGEN på at folk utnytjar detta på att folk reser till andra länder fram och tilbaka. Och har i vissa fall börjat grymta på folk som kommer för ofta efter att ha vänt på flygplats i regionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fixa ett turisvisum när du ändå åker ut ur landet?

Då har du 60 dagar + 30 som du kan förlänga drt med eller det dubbla om du kör på Double Entry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

dtbkk har rätt, detta har visserligen varit på tapeten i många år (då och då), men det senaste året har det nämnts att Thailand vill rensa upp bland långliggare som misstänks använda turistvisum för att bo eller rentav jobba i landet.

Även den enskilde tjänstemannen har befogenhet att avgöra om denne anser att man "missbrukar sin turiststatus". Om det exempelvis kan finnas misstanke att man jobbar olovligen i landet etc, kan man nekas.

Hur ofta sådant sker är bortom min kunskapsnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fixa ett turisvisum när du ändå åker ut ur landet?

Då har du 60 dagar + 30 som du kan förlänga drt med eller det dubbla om du kör på Double Entry.

Men hur lång tid tar det att fixa ett visum i KL? Och vad kostar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fixa ett turisvisum när du ändå åker ut ur landet?

Då har du 60 dagar + 30 som du kan förlänga drt med eller det dubbla om du kör på Double Entry.

Men hur lång tid tar det att fixa ett visum i KL? Och vad kostar det?

Høyst sansynlig så tar det 2 dager. Lever inn passet ditt på thai ambassaden før kl. 1200 den første dagen og søk om et 60 dagers turistvisum og så kan du hente det etter kl. 1300 dagen etter.

For noen år siden så gjorde dem om loven med 30 dagers visumfritt opphold i Thailand. Dem ville få bort alle utlendinger uten en arbeidstillatelse som jobbet på steder som Pattaya. Etter 90 dager i Thailand på et turist visum så måtte man oppholde seg 90 dager utenfor Thailand. Man fikk en gul strek over det siste 30 dagers stempelet i passet sitt.

Denne loven varte et drøyt år, og så ble det endret til kun 15 dager dersom man kom landveien, men fremdeles 30 dager når man kommer med fly.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fixa ett turisvisum när du ändå åker ut ur landet?

Då har du 60 dagar + 30 som du kan förlänga drt med eller det dubbla om du kör på Double Entry.

Men hur lång tid tar det att fixa ett visum i KL? Och vad kostar det?

Det tar en dag.

Det kostar 110 RM (cirka 1100 baht)

thaiembassy_189526099.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×