Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
ellen-kaa

Min femte "ensamresa" till Thailand

Recommended Posts

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva? 

Som single reste jag alltid ensam. Vi reser helst tillsammans men vi har olika semestrar och det händer rätt ofta att det blir en vecka eller två ensam. För egen del så skulle jag aldrig vilja ha en tjej som inte klarar av att resa på egen hand!

Jag har precis varit utan min man två veckor i Thailand, med dottern, så det är inga problem! Det jag menar är , helt själv?

Har rest rätt mycket på egen hand. Är man single så är man! Tjejen kan också resa på egen hand! Vi var 2 singlar som träffades på en av dom lugnaste stränderna på Phangan! På en av dom stränderna som gudskelov aldrig nämns här!

Vilken Beach e det? Skulle behöva ett tips för ett dags besök... Eller e det hemligt? :)

Phangans lugnaste stränder skulle väldigt snabbt upphöra att va lugna om man nämner dom på forum som det här...

Får väl leta reda på nån själv att "förstöra" då..... >:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så nu är det snart dags för mig att resa. I morgon bär det av.

Känner mig lite krasslig, trodde att jag hade feber, men det är endast huvudvärk. När jag tänker efter blir jag ofta lite småsjuk innan jag skall resa. Jag känner inte att jag är nervös men det är troligen någon slags "resfeber" ändå.

Planen var att jag direkt skulle åka till Kamala men möjligen blir jag i Nai Yang en natt för att få vila upp mig direkt. Hittade ett fyndpris på Naiyang Beach Hotel för 1200 bth så om jag skippar rummet förlorar jag ändå ingen förmögenhet.

Kamala  är en mysig by som jag nästan alltid åker till. Det är bara synd att den växer så fort!!

Det var nästan 4 år sedan när jag ensam reste så här länge sist, det har blivit 1-2 veckor på mina senaste ensamresor.

Det känns konstigt att inte få ha sin käraste hos sig varje dag, men det kommer att funka.

Funderar lite över hur det skall gå att bo utan ac på Lipe i drygt 2 veckor! Jag har gjort det tidigare, även legat i tält när det varit över 40 grader (då stod jag i en dusch utanför tältet stor del av nätterna och sov inte mycket!). Men tidigare har det varit kortare perioder.

Jag vill bo direkt på stranden och då finns inte mycket med ac att välja.

Det går säkert jättebra!!

Lipe verkar vara en idealisk ö för mig!

Jag tycker om små stränder med stora stenar i vattnet och en massa växtlighet som ger skugga. Stora vida stränder som de flesta andra gillar har aldrig tilltalat mig, speciellt inte när de har en massa solstolar! Jag är allergisk mot solstolar och i solen ligger jag helt på en sarong.

På tal om saronger har jag packat med en massa så jag tänker ha dem som sänglinnen om de befintliga känns sunkiga. Jag vet inte riktigt hur mina bungar ser ut inuti men jag nöjer mig med säng och fläkt. Finns det en krok på väggen att hänga kläder på är det ett plus. Alltså är mina krav inte stora ;)

Det jag kommer att älska är att få snorkla direkt från stränderna och åka på snorklings utflykter. Ev. kommer jag dyka lite med om det är bra sikt.

Jag älskar att vistas under vattnet, det är absolut det mest fantastiska som finns och jag tröttnar aldrig! I Thailand har jag inte sett de bästa reven och förväntar mig inga sådana under i Lipe heller men jag trivs även med några få firrar om vattnet är klart. 3-4 timmar är ingen ovanlighet att jag sammanlagt är under vattnet ;) Det är galet, jag vet !

På kvällarna tar jag mig troligen till de lite större stränderna för massage och en bit mat och öl. Hoppas jag hittar ställen med wifi så jag kan  surfa och prata med mina kära i Sverige. Funkar inte wifi klarar jag mig ändå :)

Egentligen borde jag testa att helt skärm,a mig av internet dessa veckor

Oh, vad jag längtar :)  :dan  :l_diver::sunny_bespectacled:  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får ha en riktigt bra resa den här gången också,

Om du kommer till Kamala så måste du hälsa till Lena från oss, och tala om att Leksand leder serien  ;)

Ska bli kul att följa din blogg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha en skön resa, Lipe är min favorit ö.

Här på stranden kommer du bo, riktig grym plats.

Var försiktig när du snorklar mellan ön utanför, strömmarna kan vara väldigt starka där.

1509_11_09_09_6_15_41.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha en skön resa, Lipe är min favorit ö.

Här på stranden kommer du bo, riktig grym plats.

Var försiktig när du snorklar mellan ön utanför, strömmarna kan vara väldigt starka där.

1509_11_09_09_6_15_41.jpg

Vilken strand är det? Sanom beach?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken strand är det? Sanom beach?

Viewpoint beach med restaurangen på bilden hur den såg ut -08, tror dom har byggt nytt.

Jag lovar ta nya foton därifrån! De har iaf. nya bungar på stranden nu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken strand är det? Sanom beach?

Viewpoint beach med restaurangen på bilden hur den såg ut -08, tror dom har byggt nytt.

Jag lovar ta nya foton därifrån! De har iaf. nya bungar på stranden nu :)

Japp, dom fanns inte då.

Bästa slappa stället på Ko Lipe, med fin bad och snorkling :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten rapport.

Nu har jag sovit en natt i Nai Yang och ligger vid poolen och njuter  :dan vaknade strax efter fem i morse och kunde inte somna om eftersom jag är så lycklig och uppspelt! Vad jag älskar detta land!!!

Senare idag tar jag en taxi till Kamala.

För taxi hit betalde jag 300 bath, de prutade själva ner från 400 ! Taxi till Kamala tycker jag är dyrt, 650, lägre gick inte.

Igår kväll började jag min semester med middag på stranden. Ett ungt  svenskt par  ville umgås med mig, de var intresserade av vilka ställen i thailand jag gillar mm. Vi kommer att vara på Lipe samtidigt. Jag har inga problem med mitt egna sällskap men det var kul att börja semestern så :) Jag blev lullrig efter endast en stor Chang !

I Kamala kommer jag att umgås med massor av folk som jag lärt känna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är på Lipe, mitt paradis ! Har varit här i 9 dagar , tror jag, har 5 nätter kvar!

Det är en alldeles underbar ö!!

Här finns allt jag kan drömma om på en semester!

Just nu bor jag jag på Gipsy resort som är ett toppen ställe.

Jag har inte bloggat som jag hade tänkt ;)

Allting är perfekt! Fantastist klart vatten, vit sand, fin snorkling från stranden . miljoner nemos, har aldrig sett så många !,

Lipe är nu efter 9 resor favorit nummer ett!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är på Lipe, mitt paradis ! Har varit här i 9 dagar , tror jag, har 5 nätter kvar!

Det är en alldeles underbar ö!!

Här finns allt jag kan drömma om på en semester!

Just nu bor jag jag på Gipsy resort som är ett toppen ställe.

Jag har inte bloggat som jag hade tänkt ;)

Allting är perfekt! Fantastist klart vatten, vit sand, fin snorkling från stranden . miljoner nemos, har aldrig sett så många !,

Lipe är nu efter 9 resor favorit nummer ett!

Låter underbart,ha en fortsatt skön semester.

Share this post


Link to post
Share on other sites

!

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva? 

Ett eremitdrag underlättar - jag trivs helt enkelt väldigt bra på egen hand, både hemma och borta.

Jag har rest med kompisar, som par - och numera alltid på egen hand. Det är underbart. Att vakna på morgonen utan något bestämt för dagen, man känner efter när man ligger i sängen och funderar över vad man har lust att göra - och sedan gör man det, helt utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Det är superlyx för mig.

Jag älskar också att läsa så jag har alltid med ett stort gäng böcker i packningen. Många tycker att det känns lite obekvämt att äta middag ute ensam, men tills man kommer över den känslan är en bok räddningen.

På plussidan finns att man ofta blir mer uppmärksammad som ensamresenär, man får lättare kontakt med folk. Delvis för att man själv nog blir mer aktiv när det gäller att ta kontakt, delvis för att det i många kulturer är obegripligt med kvinnliga ensamresenärer, "henne är det nog synd så vi får ta hand om henne lite extra" :laugh:

På minussidan finns att man inte har någon att dela upplevelser med. Jag brukar sms-a mig till astronomiska mobilräkningar för jag delar med folk därhemma istället :-[. Och i Thailand kan jag sakna att inte ta långa snorkel/simturer med mina grejer kvar på stranden, jag badar alltid så att jag kan ha ett öga på min ryggsäck på stranden.

Sedan reser jag på ett lite annat sätt när jag reser ensam, trygghet och säkerhet blir viktigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för ditt inlägg "Mandalaki".      :JC_ThankYou: 

Så där känner jag också.      :kla         

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle lätt kunna tänka mig att åka själv, frågan e om min bättre hälft oxå kan tänka sig det?

Att jag åker skälv alltså, tror hon vill ha biljetterna lika mycket :D... Får klura ut en bra anledning till att jag måste åka själv.....?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för ditt inlägg "Mandalaki".      :JC_ThankYou:   

Så där känner jag också.      :kla         

Haha, kul att du kände igen dig :D

Tillkvist: det är ellen-kaa som är på Lipe, tyvärr inte jag...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Så modig du är. Någon gång i mitt liv ska jag också göra en ensam resa. Tror att man växer av det. Koh Lipe var vi på i början av november-12. Vi har besökt väldigt många ställen i Thailand så vi hade att jämföra med men vi blev imponerade. Det var väldigt lugnt på Lipe. Tror att deras högsäsong är kort och ligger mellan jul och nyår. Då finns givetvis inte vi där. Detta lugn, vackra vita stränder, promenader till andra bukter och besök i byn, ja det är en vila för själen. Önskar dig en underbar resa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Så modig du är. Någon gång i mitt liv ska jag också göra en ensam resa. Tror att man växer av det. Koh Lipe var vi på i början av november-12. Vi har besökt väldigt många ställen i Thailand så vi hade att jämföra med men vi blev imponerade. Det var väldigt lugnt på Lipe. Tror att deras högsäsong är kort och ligger mellan jul och nyår. Då finns givetvis inte vi där. Detta lugn, vackra vita stränder, promenader till andra bukter och besök i byn, ja det är en vila för själen. Önskar dig en underbar resa.

Jag har gjort ca 24 resor ensam till både Thailand och Indien och faktiskt är det inte något som vi skall se som något negativt eller udda och modigt, utan det är många gånger en förutsättning för att man får en upplevelse som bara du själv kan få.

Du är aldrig ensam på en resa, du träffar massor av spännande människor och du har din "frihet" att göra vad du vill och är inte hänvisad till andras behov.

För mig har detta gett mig ofantligt mycket kunskap, för då kan jag koncentrera mig på dit jag reser och behöver inte gå med andra och ta hänsyn till alla andras viljor!

MooYaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Så modig du är. Någon gång i mitt liv ska jag också göra en ensam resa. Tror att man växer av det. Koh Lipe var vi på i början av november-12. Vi har besökt väldigt många ställen i Thailand så vi hade att jämföra med men vi blev imponerade. Det var väldigt lugnt på Lipe. Tror att deras högsäsong är kort och ligger mellan jul och nyår. Då finns givetvis inte vi där. Detta lugn, vackra vita stränder, promenader till andra bukter och besök i byn, ja det är en vila för själen. Önskar dig en underbar resa.

Jag har gjort ca 24 resor ensam till både Thailand och Indien och faktiskt är det inte något som vi skall se som något negativt eller udda och modigt, utan det är många gånger en förutsättning för att man får en upplevelse som bara du själv kan få.

Du är aldrig ensam på en resa, du träffar massor av spännande människor och du har din "frihet" att göra vad du vill och är inte hänvisad till andras behov.

För mig har detta gett mig ofantligt mycket kunskap, för då kan jag koncentrera mig på dit jag reser och behöver inte gå med andra och ta hänsyn till alla andras viljor!

MooYaa

Håller med dig MooYaa,jag har rest mycket ensam både i Thailand.,USA och stora delar av Europa och det är en fördel att man gör som man vill utan att behöva ta hänsyn till andra.Alla borde prova en ensam resa och testa att klara allting på egen hand och inte lita på någon annan hela tiden.Väldigt bra för självförtroendet och man växer lite grann.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du reser precis så som jag och Frugan kommer att göra när inte våra pojkar följer med längre.

Enkelt och billigt.

Ha en härlig tid, skriv resereportage när du kommer hem.

E riktigt avundsjuk  :cool :cool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja det är en stor frihet att resa själv kan rekomenderas men kan förstå om man är ung och har svårt att träffa vänner kan det bli ensamt men i min ålder 47 år har man nog inte samma behov av att ha kompisar runt omkring sig 

kan även vara en del i thailand som tycker det är väldigt konstigt om man reser själv alltså thailändare " oh no friends" men som sagt man bestämmer allt själv förra resan visste jag inte vart jag skulle åka efter bangkok bestämde mig på järnvägsstionen blev söderut krabi/phuket får bli chiang mai nästa resa hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×