Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst _somchai_

Adopterad som vill ha hjälp med sitt Thailändska medborgarskap/pass/legitimation

Rekommendera Poster

Gäst _somchai_

Hej,

Jag har precis återupptagit mitt Thailändska medborgarskap, och skaffat id-kort och pass i Thailand. Har nu dubbla medborgarskap Sverige & Thailand.

Någon som är adopterad ifrån Thailand och vill ha hjälp med

id-kort/pass/medborgarskap?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är kanonbra!

Ja det låter ju bra! Hur är det med militär tjänstgöring mm, kan du bli ditkallad i en krigssituation t ex. Nu har du du väl inte gjort militären där antar jag, men hur är det med regelverket när man har dubbla medborgarskap?

Jag är dansk medborgare, men född i Sverige och bott här i hela mitt liv och inte då dubbla medborgarskap. Men jag har inte fullt medborgarskap för det krävs att jag bott och har varit skriven i minst 21 år i Danmark, hur är det med ditt dubbla medborgarskap?

Kunde vara lite intressant faktiskt att veta!

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst _somchai_

Hej,

Jag behöver inte oroa mej för någon militärtjänst, för att jag är för gammal, jag är 39 år.( har inte gjort den i sverige heller, fick frisedel :) )Var lätt på den tiden att få frisedel.

mellan 21-30 års ålder skall eller har möjlighet att göra militärtjänsten i Thailand.

Jag är skriven både i Sverige och i Thailand(bangkok)

I Sverige är jag svensk(svenskt pass), i Thailand är jag Thai(Thai pass).

Jobbar och bor i Sverige,  I Thailand har jag min Thaifamilj som jag är skriven hos.

Men planer på att köpa egen bostad i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Var du tvungen att kunna utala bankoks hela namn eller räcker det med att kunna bevisa att man är född i och av thai?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst _somchai_

Jag behövde varken kunna thai eller skriva. jag hade min familj med mig, alla papper var i sin ordning, alla skrev under. jag blev inskriven i min familjs husbok. därefter kunde jag fixa min legitimation och pass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin.agren

Ja, det är kanonbra!

Ja det låter ju bra! Hur är det med militär tjänstgöring mm, kan du bli ditkallad i en krigssituation t ex. Nu har du du väl inte gjort militären där antar jag, men hur är det med regelverket när man har dubbla medborgarskap?

Jag är dansk medborgare, men född i Sverige och bott här i hela mitt liv och inte då dubbla medborgarskap. Men jag har inte fullt medborgarskap för det krävs att jag bott och har varit skriven i minst 21 år i Danmark, hur är det med ditt dubbla medborgarskap?

Kunde vara lite intressant faktiskt att veta!

MooYaa

Jag är halvthai. Har alla papper redo sedan ca 10 år tillbaka för att registrera mig om 1 år, får då är jag över 30 och hamnar i reserven automatiskt. Har faktiskt ett utgånget thaipass, då ambassaden utfärdar pass om man registrerar sig hos dem, men bara en gång och utan möjlighet till förlängning om man inte viftar med ett thai-ID-kort.

Min släktning som är halvthai/halvaustraliensare åkte fast för ca 15 år sedan, eftersom han registrerade sig och åkte in och ut på thai-legitimation. Han hade visst missat sin thailändska mönstring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min son är halvthai. Han har födelse pappret från thailändska ambassaden. Jag vill att han ska vara inskriven på husboken i thailand, undrar när vi kan fixa det så han slipper militärtjänstgöring i thailand och vilka  dokoment krävs?

Tanja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thaimannen

5555 en likasinnad som meg! själv 39 men född i Thailand men kom till Sverige som 9 åring.

Militären slapp jag pga. att morbrorn kände en högre gubbe i stan som avskrev mig helt från lumpen.

Har själv ID kort, körkort(utgått), och huspapper! Tal inga problem men skrift si å så.

Är inte sugen på att skaffa Thaipass för då åker man inte långt på det:).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin.agren

Hej

Min son är halvthai. Han har födelse pappret från thailändska ambassaden. Jag vill att han ska vara inskriven på husboken i thailand, undrar när vi kan fixa det så han slipper militärtjänstgöring i thailand och vilka  dokoment krävs?

Tanja

Först när han blir 30 kan han göra det om ska slippa mönstringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde inte att folk med utländskt blid behövde göra den, men det stämmer alltså inte.?

Även om man även har svenskt medborgarskap är man inte säker eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin.agren

Trodde inte att folk med utländskt blid behövde göra den, men det stämmer alltså inte.?

Även om man även har svenskt medborgarskap är man inte säker eller?

Kollar man in Thaivisa.com så tycks då det inte vara så att man får frikort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver hjälp med vad som behövs till att få thailändskt pass+ id. Min make är 43 och är adopterad til Sverige.  Har dubbla medborgarskap. Men vart får man tag på intyg för detta.

Antar att det krävs lite intyg. Är det skattemyndighet /ambassad som ska kontaktas? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2016-01-26 på 13:57, marinorm säger:

Behöver hjälp med vad som behövs till att få thailändskt pass+ id. Min make är 43 och är adopterad til Sverige.  Har dubbla medborgarskap. Men vart får man tag på intyg för detta.

Antar att det krävs lite intyg. Är det skattemyndighet /ambassad som ska kontaktas? Tacksam för svar.

Var har han för papper? Thailands folkbokföring bryr sig inte om några svenska papper. Han behöver tidigare ID och Tabien Baan (husregistreringen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×