Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
tetratop

Fritidsresor tar ingen ansvar för sina resenerer

Rekommendera Poster

Det handlar om "övervikt" på 10 kilo... Den delar man ju på två pers. Den vikten var tillåten från Sverige, men inte från Thailand... Enligt Fritidsresor och personalen vid inchekningen ska mam komma till Thailand med 5 kilo mer än vad man kan göra när man lämnar landet! Är det några fler flygbolag som har samma regler?!!

10 kg är rätt mycket... Vägde dom handbagaget i Sverige? Det är inte allti dom gör det även fast dom egentligen alltid ska göra det.

1000 baht för 10 kg är i vilket fall som helst billigt. Du ska va riktigt glad att det inte blev mycket dyrare. 350 baht per kg är inte ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av intresse kan vara hur stor var er totala bagagevikt. Flyg med Thai och HANDBAGAGE vägs ej.

thai har ju dessutom 20 kg incheckat plus 7 kg handbagage

Fritidsresor har 20 kg total vikt så har man 7 kg handbagage får man bara ha 13 kg incheckat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av intresse kan vara hur stor var er totala bagagevikt. Flyg med Thai och HANDBAGAGE vägs ej.

Det kan vara intressant, men det mest intresanta var att jag var så pass illa behandlad och dem detaljerna vill jag inte gå på här i forumet

Har du övervikt får du la skylla dej själv? Bara för att dom va snälla mot er i Sverige betyder ju inte det att dom är det i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fritidsresor kan la knappast rå för vädret...

Nu hänger jag inte riktigt med.. Några av er fick direkt ta en buss till gbg? och vissa skickade dom till ett hotell utanför oslo? Sen fick ni själva ta ett tåg tillbaka till oslo för att sedan köpa egna biljetter med swebuss? Låter ju helknas..

I vilket fall som helt kan ni få tillbaka en del pengar om ni har reseförsäkring på kortet ni betalade med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skulle komma hem till Sverige igår men pga det dåliga vädret fick vi som reste från Krabi till Gbg landa på Oslo flygplats... En tredje del utav passagerarna fick åka buss till Gbg och resten fick sova på hotel vid flygplatsen i Oslo. Sova och sova, de väckte oss mitt i natten för att presentera sina planer om hur vi övriga skulle ta oss till Gbg. Man fick klara sig på egen hand och åka tåg till Oslo sen ta Swebus till Gbg. Resultatet av det hela är att de flesta av oss har inte kommit till sina respektive orter fortfarande 24 timmar efter att planet har landat i Oslo... Jag firar Jul på tåget till Jönköping just nu och hem kommer jag nog inte före kl 20:00.. Tack för det Fritidsresor!

Förstår det som att Fritidsresor sett till så att alla till slut kom hem/är på väg hem och då har de väl tagit sitt ansvar eller?

Framförallt med tanke på hur svårt en sån sak måste vara dagen innan/julafton samt i snöstormar mm

Vädret kan de inte rå över och tex sätta er i taxi hem håller ju inte

Tänk nu istället på att du bara betalade 3500kr för resan  ;)

Vad gäller övervikten på ert bagage så förstår jag inte konstigheten i det. De har en angiven maxvikt. Som man bäddar får man ligga

God Jul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skulle komma hem till Sverige igår men pga det dåliga vädret fick vi som reste från Krabi till Gbg landa på Oslo flygplats... En tredje del utav passagerarna fick åka buss till Gbg och resten fick sova på hotel vid flygplatsen i Oslo. Sova och sova, de väckte oss mitt i natten för att presentera sina planer om hur vi övriga skulle ta oss till Gbg. Man fick klara sig på egen hand och åka tåg till Oslo sen ta Swebus till Gbg. Resultatet av det hela är att de flesta av oss har inte kommit till sina respektive orter fortfarande 24 timmar efter att planet har landat i Oslo... Jag firar Jul på tåget till Jönköping just nu och hem kommer jag nog inte före kl 20:00.. Tack för det Fritidsresor!

Vad skulle du gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl så att charterbolagen är mycket noga med övervikt från just Thailand. Om ex alla passagerare från Phuket skulle ha 5 kg för mycket på resan hem så skulle planet inte kunna tanka tillräckligt med bränsle för att klara resan hem till GBG utan mellanlandning. Detta då RW i Phuket är så kort. Då måste dom efter vägning antingen lämna bagage eller så får ett antal passagerare lämna.

Därför äm man noga med övervikt och tar rejält betalt för det. På så sätt vet passagerarna att dom inte tar för mycket.

Krabi Är förvisso bättre i det fallet men även där är det viktigt med vikten. Detta då en normal charterbinge har ett antal fler passagerare än dom reguljära planen och därför väger mer vid start.

Resan från Sverige till Thailand är normalt inte så känslig då denna resa normalt tar en timma kortare tid pga vindarna. Och att dom dessutom startar på en Svensk flygplats som har långa startbanor. Och när man då landar är ju bränslet i det närmaste slut så även då räcker banorna i Phuket/Krabi bra.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Hur mycket fick man enligt reglerna ha med? Hur mycket hade ni? Svarar du på de 2 frågorna blir det lättare att sätta sig in i din situation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket fick man enligt reglerna ha med? Hur mycket hade ni? Svarar du på de 2 frågorna blir det lättare att sätta sig in i din situation.

Jag åkte den sträckan för nån vecka sen med Thomson. Då gällde 20 kg inklusive handbagage. dom vägde aldrig handbagaget på nån av sträckorna.

Inget baggage får heller väga över 23 kg då blir det straffavgift.

Så i deras fall kan det vara så att en väska kanske vägde 24 kg och då spelar det ingen soll om det väger mindre än 40 kg tillsammans man åker på straffavgift iaf...

Vet dock inte vilket flygbolag dom åkte med då det är några olika dom kör med på den sträckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Hur mycket fick man enligt reglerna ha med? Hur mycket hade ni? Svarar du på de 2 frågorna blir det lättare att sätta sig in i din situation.

Jag åkte den sträckan för nån vecka sen med Thomson. Då gällde 20 kg inklusive handbagage. dom vägde aldrig handbagaget på nån av sträckorna.

Inget baggage får heller väga över 23 kg då blir det straffavgift.

Så i deras fall kan det vara så att en väska kanske vägde 24 kg och då spelar det ingen soll om det väger mindre än 40 kg tillsammans man åker på straffavgift iaf...

Vet dock inte vilket flygbolag dom åkte med då det är några olika dom kör med på den sträckan

Så kan det säkert vara. Gränserna när det gäller baggage är ju tydliga, därför skulle det vara intressant hur det såg ut i det här fallet iom att han är så arg. Så kanske TS kan upplysa oss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skulle komma hem till Sverige igår men pga det dåliga vädret fick vi som reste från Krabi till Gbg landa på Oslo flygplats... En tredje del utav passagerarna fick åka buss till Gbg och resten fick sova på hotel vid flygplatsen i Oslo. Sova och sova, de väckte oss mitt i natten för att presentera sina planer om hur vi övriga skulle ta oss till Gbg. Man fick klara sig på egen hand och åka tåg till Oslo sen ta Swebus till Gbg. Resultatet av det hela är att de flesta av oss har inte kommit till sina respektive orter fortfarande 24 timmar efter att planet har landat i Oslo... Jag firar Jul på tåget till Jönköping just nu och hem kommer jag nog inte före kl 20:00.. Tack för det Fritidsresor!

Vad skulle du gjort?

Låtit dom sova ut till dagen efter och då sagt "Tyvärr ni missade eran ersättningsbuss eftersom ni sov för länge" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Vi skulle komma hem till Sverige igår men pga det dåliga vädret fick vi som reste från Krabi till Gbg landa på Oslo flygplats... En tredje del utav passagerarna fick åka buss till Gbg och resten fick sova på hotel vid flygplatsen i Oslo. Sova och sova, de väckte oss mitt i natten för att presentera sina planer om hur vi övriga skulle ta oss till Gbg. Man fick klara sig på egen hand och åka tåg till Oslo sen ta Swebus till Gbg. Resultatet av det hela är att de flesta av oss har inte kommit till sina respektive orter fortfarande 24 timmar efter att planet har landat i Oslo... Jag firar Jul på tåget till Jönköping just nu och hem kommer jag nog inte före kl 20:00.. Tack för det Fritidsresor!

Låter ju iofs ganska trist, men lite svårt att säga att det är nåns fel. Shit happens ibland, men givetvis trist då det drabbar en själv. Kanske kan du skylla på Kung Bore ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina trådar slåss ihop. Det finns ingen mening att köra två trådar med 3 timmars mellanrum för att beklaga sig över Fritidsresor, även om allt inte verkar ha gått rätt till.

Trådarna ihopslagna till en ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra. Helt rätt att lägga samman två trådar som handlar om samma klagomål.

Tetratop du skrev väl att ni åkte Blue comfort och då utgår jag ifrån att det var med Tuifly.

Här kan du klart och tydligt läsa om bagagereglerna vilket du väl gjorde innan avresan:

http://www.tuiflynordic.se/bagage/incheckat_bagage

20 kg inklusive högst 5 kg handbagage per person gäller kostnadsfritt. Den vikten kan du fördela som t.ex. 15 kg incheckat och 5 kg handbagage eller t.ex 17 kg incheckat och följdaktligen 3 kg handbagage etc. Så är reglerna på de flesta flygbolag som kör charter.

Hur du sen fördelat ditt bagage är ju helt omöjligt att kommentera med för eller emot Fritidsresor när du vägrar att tala om hur mycket ditt incheckade respektive handbagage vägde.

Du kan köpa till vikt, men en väska får inte väga mer än 32 kg (av hänsyn till människor som lastar).

Sen kan man ju beklaga er besvärliga hemresa, men vill du få synpunkter i frågan från forumvänner så får du ju lämna klara fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina trådar slåss ihop. Det finns ingen mening att köra två trådar med 3 timmars mellanrum för att beklaga sig över Fritidsresor, även om allt inte verkar ha gått rätt till.

Trådarna ihopslagna till en ...

Det är klart att det finns meningen med att köra två trådar med tanke på deras oprofesionella och slarviga agerandet i båda situationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×