Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Tinna

Smartast ta sig til Ko Lipe från Sverige?

Rekommendera Poster

Hej

Försäkt läsa gamla trådar om Koh Lipe o öar runt om. Ej varit söder om PhiPhi/Krabi...

Frågan är hur man tar sig från Sverige. Flyg till Bangkok o sen Trang inrikes? Sen båt?

(fast vill ändå ej stanna i Bangkok)

Eller flyg till Phuket och därifrån båt ?

Har inga småbarn ta hänsyn till.

Ska man kanske stanna på Ko Lanta och ta igen sig några dagar innan men ger sig neråt och på hemvägen ?

Var på Ko Lanta, bäst bo nära hamnen där båtar avgår, eller besvärligt/onödigt ta sig längre söderut där enl trådar de bättre stränderna finns?

Verkar som att Lipe är en besvikelse för många...så är Ko Kood, Bulon, Adang, Mook, Hai..(antar att alla ligger däromkring)

värt att bo på oxå? Planerar tre veckor på plats.

Oxå läst att man behöver "nytt visum" OM man åker till Langwaki..? Gäller väl ej om man är max en månad totalt?

Är det vansinnigt långt till Langwaki eller ska jag hålla mig till öarna runt Lipe?

Vilka båtar är säkrast, färjor eller speedboatar?..Där kom min noja för att drunkna eller bli uppäten av haj in...:-)

Tack för aktuella svar!!

Trevlig jul alla som ska iväg eller är hemma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reguljärflyg = Bangkok och sedan inrikes. Till Trang eller om du vill till Lanta så är Krabi flygplats bättre.

Thai har i och för sig startat en flight till Phuket men hemresan med dom går via Bangkok.

Flygstol med charter är Krabi att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reguljärflyg = Bangkok och sedan inrikes. Till Trang eller om du vill till Lanta så är Krabi flygplats bättre.

Thai har i och för sig startat en flight till Phuket men hemresan med dom går via Bangkok.

Flygstol med charter är Krabi att föredra.

Ok, tack..Går båtar även från Krabi/Ao Nang? Eller måste jag ta smig till Phuket hamn från Krabi flygplats och vidare ?

Flygstol med charter är kanske ej helt fel..

Ingen ide´om de andra funderingarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klong Dao är ju närmast Saladan där båtarna går. Nästa strand är Long Beach. Bokar du en båtresa hos en resebyrå, finns många, så blir du förmodligen upphämtad vid ditt hotell.

Det går båtar från Krabi till Lanta. Från flygplatsen går det även minibussar eller taxi till Lanta. Tar ca 1,5 tim.

Från Lanta till Lipe har jag dålig koll på men det går säkert. Det går båtar till Langkawi. Kolla Tiger Line.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart smidigast om man bara vill till Lipe är att flyga till Langkawi och sen båt till Lipe men då behövs visum i förväg om man vill stanna mer än 15 dagar i Thailand.

Går att flyga Bangkok och sen inrikes till Trang och sen vidare med båt men såvitt jag vet bara Air Asia och Nok som flyger och då får man byta flygplats i Bangkok.

Går att flyga till Bangkok och sen inrikes till Hat Yai och sen med minibuss till Pak Bara. Är nog  enda möjligheten om ni åker utanför vintersäsongen.

Går att flyga till Bangkok och vidare med inrikes till Krabi eller charter till Krabi. Går båtar från Lanta till Lipe men från Krabi är det ingen mening att ta sig ut till Lanta om man inte vill stanna där utan då tar man buss/minibuss från Krabi till Trang och sen båt.

Flyga till Phuket är meningslöst och förlänger bara resan om man bara ska till Lipe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart smidigast om man bara vill till Lipe är att flyga till Langkawi och sen båt till Lipe men då behövs visum i förväg om man vill stanna mer än 15 dagar i Thailand.

Går att flyga Bangkok och sen inrikes till Trang och sen vidare med båt men såvitt jag vet bara Air Asia och Nok som flyger och då får man byta flygplats i Bangkok.

Går att flyga till Bangkok och sen inrikes till Hat Yai och sen med minibuss till Pak Bara. Är nog  enda möjligheten om ni åker utanför vintersäsongen.

Går att flyga till Bangkok och vidare med inrikes till Krabi eller charter till Krabi. Går båtar från Lanta till Lipe men från Krabi är det ingen mening att ta sig ut till Lanta om man inte vill stanna där utan då tar man buss/minibuss från Krabi till Trang och sen båt.

Flyga till Phuket är meningslöst och förlänger bara resan om man bara ska till Lipe.

Tack pellebi och AndersG!!!

Summan av era svar blir att fixa flyg till Krabi och sen båt/buss vidare alltså, antingen till Trang (tar det hur många timmar??) eller först ut till Lanta beroende på hur resplanen blir..!

Alla säger att Koh Lanta är så fint..så är lite nyfiken på om jag tycker samma sak....Men känns bara som en lång sandstrand utan spännande natur runt omkring..

Tack för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krabi till Trang med vägtransport kan kanske ta mellan 2 - 3 timmar.

Koh Lanta är inte en enda lång sandstrand. Det finns ett antal och ju längre söderut man kommer så blir de kanske mer exotiska och naturen kommer närmare. Nästan längs med hela ön går en ås/berg som är mycket tättväxt. Söderut finns elefantturer mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vad man mera med natur men jag skulle ändå säg att Lanta har mer natur än Lipe. Ingen av dom är väl ändå dit man åker om man är ute efter natur utan är stränderna som drar.

Allt annat lika så skulle jag föredra att flyga till Langkawi om jag bara skulle till Lipe men beror ju på vad man hittar för flyg. Allt annat än Langkawi skulle jag också stanna en natt på vägen. Blir jobbigt att sätta sig på minibuss/båt direkt efter ett flyg från Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vad man mera med natur men jag skulle ändå säg att Lanta har mer natur än Lipe. Ingen av dom är väl ändå dit man åker om man är ute efter natur utan är stränderna som drar.

Allt annat lika så skulle jag föredra att flyga till Langkawi om jag bara skulle till Lipe men beror ju på vad man hittar för flyg. Allt annat än Langkawi skulle jag också stanna en natt på vägen. Blir jobbigt att sätta sig på minibuss/båt direkt efter ett flyg från Sverige.

Jag kanske uttryckte mig fel om "natur"...så förstår din kommentar till det:-) Menar bl a härliga stränder.

Stannar på vägen, lovar. Och så ska jag förhoppningsvis till andra öar än Lipe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är flyg till Bangkok (ev.Kuala Lumpur) och sedan airasia till Langkawi och båt därifrån till Lipe. Om ni nu ska hålla er där nere i södern så finns ingen anledning att blanda in Phuket/Krabi/Lanta.

Sedan är det möjligt att det är billigare att flyga till Trang och vidare därifrån.

Glöm inte flygplatsbytena om ni flyger vidare med airasia. Gäller både BKK och KL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi flög GBG-BKK-HAT YAI, sov på ett bra hotel i city. Hat Yai var en mysig stad med mycket liv och rörelse i centrum. Bokade bil för nästa morgon och åkte ca 2tim till Pakbara pier för att hinna med en speedboat vid 11.30, som när den väl kom iväg snabbt tog oss ut till Lipe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi flög GBG-BKK-HAT YAI, sov på ett bra hotel i city. Hat Yai var en mysig stad med mycket liv och rörelse i centrum. Bokade bil för nästa morgon och åkte ca 2tim till Pakbara pier för att hinna med en speedboat vid 11.30, som när den väl kom iväg snabbt tog oss ut till Lipe.

Oj oj...mer att fundera över....Kollar...Så Lipe är SÅ långt från Lanta??  Strunta i Lanta??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar ca 3 timmar med speadboat och 5 timmar med färja till Lipe från Lanta!

Vi tog båtvägen ner till Lipe via Lanta och avslutade med Langkawi (1,5 timmes färja mellan Lipe och Langkawi) sen flög vi till Bangkok via Kuala Lumpur för några sista dagar där innan hemresan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att vi varit på Lipe 5 dagar, tog vi oss till Lanta med speedboat. Det tog ungefär 3 tim. och var en helt okej upplevelse, förutom att en man (turist) ställde sej längst bak intill aktersnurran för att röka, men blev snabbt tillsagd :nau. Blåste lite, men det klarade dom jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är bekväma, flyger med Thai till Hat Yai, övernattar där och gör stan, sedan minibuss till Pak Bara + båt över till Lipe.

Yes!! Jag är bekväm ,så detta låter bra. Bokar ni inrikesflyget hemifrån? Får skippa Koh Lanta då.

Eller minibuss från Krabi alt Phuket flygplats till Hat Yai funkar? Så slipper man lång resa på havet ?

Tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bokar allt flyg hemifrån, förbokar hotell på booking, endast minibusen fixar vi i Hat Yai.

Lycka till

Såg att Hat Yai ligger "på andra sidan". Vet du hur lång tid det tar med minibuss från Phuket flygplats till Pak Bara? Var ligger PakBara..är det kanske detsamma som Trang, eller hamnen i Trang..?

Fast du har kanske då ej testat detta alternativ, men kanske vet ändå..?

Nu ska jag klura, tack för alla svar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bokar allt flyg hemifrån, förbokar hotell på booking, endast minibusen fixar vi i Hat Yai.

Lycka till

Såg att Hat Yai ligger "på andra sidan". Vet du hur lång tid det tar med minibuss från Phuket flygplats till Pak Bara? Var ligger PakBara..är det kanske detsamma som Trang, eller hamnen i Trang..?

Fast du har kanske då ej testat detta alternativ, men kanske vet ändå..?

Nu ska jag klura, tack för alla svar!!

Det e långt! Varför inte flyga till hat yai eller trang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången vi åkte till Lipe flög vi till Trang där vi hade beställt bil+långsam färja med start från flygplatsen. Det blev en lååång dag innan vi var framme, men även det fungerade ok. Jag gillar båtturer, det är semester för mej. Allt beställdes genom Tigerline.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×