Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Maarthaa

Campylobacter???!

Rekommendera Poster

När jag kom hem från Thailand så hade jag med mej Campylobacter bakterier.. Var dålig i 2 veckor men inte så jag fick nån medicin mot  det. 

Nu undrar jag..  Ni som haft Campylobacter, har ni gått upp mycket i vikt efteråt?`Sen jag blev frisk tycker jag att jag har jätte svårt att gå ner i vikt och jag har gått upp ca 10 kg sen Thailand. Vet dock inte om detta hänger ihop på nåttvis?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft campylobacter (och salmonella samtidigt!!!!) efter Thailandsresa, men märkte inte av någon särskild viktuppgång.

Hade också det samtidigt efter en jobbresa till indien....har nog aldrig varit så dålig förrut...det blev dropp på sjukhus.  :cr

Men ngn viktuppgång efteråt märkte jag aldrig av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedan är klippt ifrån Wikipedia om Campylobacter...

Infektionsförlopp

Inkubationstiden är vanligen 1 till 3 dygn men kan variera från 1 till 10 dygn.[3] Tiden för bärarskap är normalt omkring tre veckor.[3] Man kan dela in infektionsförloppet i flera delar.[5]

Inledningsfasen/Prodroma fasen För de flesta inleds infektionen med krampaktiga buksmärtor, snabbt följt av diarré. Hos ca 30% av patienterna startar infektionen med att man upplever influensaliknande symptom: feber, huvudvärk, â€yrhet†och muskelvärk. Det har även förekommit patienter som haft hjärnhinnesymptom (nackstelhet, huvudvärk etc.) men utan inflammation på hjärnhinnorna. Dessa besvär uppkommer prodromt, upp till 3 dagar före själv buksmärtorna, vilket kan vara vilseledande vid diagnostisering. De patienter som drabbas av prodroma besvär bli ofta sjukare än de patienter vars infektion startar med diarré. Många patienter upplever att de aldrig tidigare känt sig så sjuka.[5]

Diarréfasen Efter 1-2 dygns diarré förekommer blod i avföringen hos ca 15 %. Under denna fas med kraftiga diarréer är illamående vanligt men kräkningar förekommer mer sällan, hos mindre än 15 %. Typiska symptom under denna period är även svåra buksmärtor som ibland blandas ihop med blindtarmsinflammation, även om dessa smärtor oftast sitter mer centralt.[5]

Återhämtningsfasen Normalt avtar diarréerna efter 3-4 dygn och patienten börjar må bättre. Det är dock vanligt att buksmärtorna håller i sig ytterligare några dygn. Ett vanligt fel många gör under denna fas är att börja äta för mycket och för snabbt, vilket leder till ökade buksmärtor. Hur allvarlig infektionen blir beror dels på bakteriens virulens, dels på dosen och på hur motståndskraftig värden är.[5]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick Campylobacter efter Thailandsresan i Februari i år. Låg nerbäddad hemma i en vecka efter hemkomsten.

Fick ta provet men jämna mellanrum och i maj var sista gången då hade jag dom fortfarande men jag fick aldrig någon medicin, dom ger inte gärna det sa min läkare. Hade inga större bukmärtor och inte så mycket diarreer efter veckan i sängen. Fick jobba som vanligt. Ingen viktuppgång har jag haft  så det troliga är att det inte har att göra med sjukdomen.

Greta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick med mig campolybakter hem mars 2012, vart sjuk när jag vart hemma 12 timmar, har aldrig vart så sjuk och aldrig upplevt en sån otrolig smärta, hemskt. Fick ingen medicin utan de skulle läka ut sig själv. Ingen vikt påverkan efter. Är nu lite orolig inför nästa resa, vill inte bli så sjuk igen.

Med vänlig hälsning, Veronica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×