Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Kashmira

Ni som haft med Er Ritalin/Concerta till Thailand

Rekommendera Poster

Jag läste på en länk här inne tidigare att man kunde få intyg via apoteket vad gällde Ritalin och Concerta att ta med till Thailand. Jag har nu pratat med vårt apotek och de säger att det inte finns några sådana intyg till Thailand, bara inom Schengen!

Är det ett Schengenintyg ni använt eller har mitt apotek fel?

En i mitt resesällskap måste ha dessa mediciner och jag känner inte till vilken typ av intyg som krävs. Har försökt läsa på Ambassadens hemsida, men hittar inget och har även mailat till ambassaden utan att få svar ännu. Tänkte att jag ska ringa också, men kollar här först eftersom det är här alla Thailandsrävar finns :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullständig information finns på thailändska ambassadens hemsida!

Concerta är drogklassat i Thailand - MEN - kan få föras in i små doser för medicinskt bruk! Då ska man ha ett intyg med sig ifrån sin läkare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm! Ja, jag läste det som stod om läkare, men vad jag förstått så har vissa här fått intyg via apoteket och att apoteket ska ha en särskild särskild blankett för just dessa mediciner som räckt att ha med sig. Kanske är skillnad på olika apotek eftersom det numer är så många apotekskedjor.

Jag undrar också om det räcker med att visa upp intyget vid inresa, antingen det är från apotek eller läkare eller om jag måste kontakta Narcotics Control Division i förväg? Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man får detta utskrivet av läkare, då är det väl inte så svårt att få intyg av läkare?

Man kan tycka det, men det är inte så enkelt i det här fallet. Det är ett moment 22 som jag inte vill gå in på. Jag önskade bara svar på mina funderingar eftersom jag hört att en del har haft intyg med sig från apoteket istället och jag ville veta om det var Schengen-intyget de menade eller om de fått något annat intyg som mitt apotek inte känner till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://narcotic.fda.moph.go.th/faq/upload/guidance%20for%20travelers%20version%204.doc._e1a4.pdf

Har inte haft med mig Ritalin men sömntabletter och min Dr fyllde i en liknande blankett Hittar inte exakt den jag använde men samma "myndighet"). Jag mailade till ovanstående men fick inget svar. Därför skickade jag heller inte in blanketten men hade med mig påskrivet intyg samt läkarutlåtande på engelska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tänker jag att apoteket inte har ett dugg att säga till om i dessa situationer utan det är läkare som skriver intyg.

Om det är något knepigt mellan personen och läkaren så kan det vara dags att ordna upp det.

Alternativet är att föra in det olagligt och det är inte populärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://narcotic.fda.moph.go.th/faq/upload/guidance%20for%20travelers%20version%204.doc._e1a4.pdf

Har inte haft med mig Ritalin men sömntabletter och min Dr fyllde i en liknande blankett Hittar inte exakt den jag använde men samma "myndighet"). Jag mailade till ovanstående men fick inget svar. Därför skickade jag heller inte in blanketten men hade med mig påskrivet intyg samt läkarutlåtande på engelska.

Tack för svar! Jag kan inte få något intyg från läkaren, så jag hoppas det går att lösa på annat sätt! Min förhoppning stod till apoteket och kanske får vi chansa och ta med det intyg som används inom Schengen! Det intyget är på engelska. Tyvärr står det "for Schengen" överst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tänker jag att apoteket inte har ett dugg att säga till om i dessa situationer utan det är läkare som skriver intyg.

Om det är något knepigt mellan personen och läkaren så kan det vara dags att ordna upp det.

Alternativet är att föra in det olagligt och det är inte populärt.

Snälla släpp det här med läkaren! Det är lagar inblandade som styr den delen och inget jag kan påverka. Det är inget fel på relationen till läkaren och när jag säger att de inte kan skriva intyg, så kan de inte göra det. Punkt!

Tidigare har det nämnts här att man åkt med intyg från Apoteket och det jag undrade över var om det var samma som Schengen-intyget eller något annat intyg som inte ^mitt" apotket, Medstop känner till!

Om ingen har svar på den frågan, så löser jag det på något annat sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att förstå hur du inte kan få ett intyg från läkaren som skrivit ut det till dig men ta intyget från apoteket, gå på rött och tala om vad du har! Sannolikt är väl det värsta som kan hända är att dom tar det ifrån dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Svårt att förstå hur du inte kan få ett intyg från läkaren som skrivit ut det till dig men ta intyget från apoteket, gå på rött och tala om vad du har! Sannolikt är väl det värsta som kan hända är att dom tar det ifrån dig!

Inte så bra om man behöver pillren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Konstigt att det är drogklassat i Thailand dok jag trodde det mesta gick att köpa recept fritt på apoteket där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att förstå hur du inte kan få ett intyg från läkaren som skrivit ut det till dig men ta intyget från apoteket, gå på rött och tala om vad du har! Sannolikt är väl det värsta som kan hända är att dom tar det ifrån dig!

Inte så bra om man behöver pillren :)

Bättre än att hamna i kurran för att inte ha deklarerat! Där blir det nog inga lagliga piller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Svårt att förstå hur du inte kan få ett intyg från läkaren som skrivit ut det till dig men ta intyget från apoteket, gå på rött och tala om vad du har! Sannolikt är väl det värsta som kan hända är att dom tar det ifrån dig!

Inte så bra om man behöver pillren :)

Bättre än att hamna i kurran för att inte ha deklarerat! Där blir det nog inga lagliga piller.

jag mena om dom tar pillren så blir den som behöver dom utan, Ring ambassaden och fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Konstigt att det är drogklassat i Thailand dok jag trodde det mesta gick att köpa recept fritt på apoteket där.

Hmmm

du kan vara lugn värsta jag köpt är piller mot jet lag :) och köpt sprit för att tvätta sår med men ser ju vad andra har köpt och vad som finns i hyllorna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det är drogklassat i Thailand dok jag trodde det mesta gick att köpa recept fritt på apoteket där.

Hmmm

du kan vara lugn värsta jag köpt är piller mot jet lag :) och köpt sprit för att tvätta sår med men ser ju vad andra har köpt och vad som finns i hyllorna :)

Puhuuuuuu ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Konstigt att det är drogklassat i Thailand dok jag trodde det mesta gick att köpa recept fritt på apoteket där.

Hmmm

du kan vara lugn värsta jag köpt är piller mot jet lag :) och köpt sprit för att tvätta sår med men ser ju vad andra har köpt och vad som finns i hyllorna :)

Puhuuuuuu ;)

rese kamrat blev hostig sa till inne på apoteket om det fick nått att dricka och en 10 dagars penicillin kur bara sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Concerta är den vanligaste medicinen för de som har ADHD! Det verksamma ämnet (som är narkotiklassat i Thailand) är också "hett byte" i Sverige, har hört talas om att ungdomar säljer sina piller för 200:-/st....

Min äldsta dotter har ADHD, de ggr hon varit med till Thailand har vi valt att lämna medecinen hemma :)

För henne har det fungerat - och vi gör detsamma nu när vi åker i januari!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det är drogklassat i Thailand dok jag trodde det mesta gick att köpa recept fritt på apoteket där.

Hmmm

du kan vara lugn värsta jag köpt är piller mot jet lag :) och köpt sprit för att tvätta sår med men ser ju vad andra har köpt och vad som finns i hyllorna :)

Puhuuuuuu ;)

rese kamrat blev hostig sa till inne på apoteket om det fick nått att dricka och en 10 dagars penicillin kur bara sådär.

Jo, jag vet att de gärna säljer antibiotika .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Konstigt att det är drogklassat i Thailand dok jag trodde det mesta gick att köpa recept fritt på apoteket där.

Hmmm

du kan vara lugn värsta jag köpt är piller mot jet lag :) och köpt sprit för att tvätta sår med men ser ju vad andra har köpt och vad som finns i hyllorna :)

Puhuuuuuu ;)

rese kamrat blev hostig sa till inne på apoteket om det fick nått att dricka och en 10 dagars penicillin kur bara sådär.

Jo, jag vet att de gärna säljer antibiotika .....

Googla för övrigt mina jet lag piller då jag har 11st kvar i påsen Melatonnin ultra var visst inte lagligt att föra in i Sverige opps :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det är drogklassat i Thailand dok jag trodde det mesta gick att köpa recept fritt på apoteket där.

Hmmm

du kan vara lugn värsta jag köpt är piller mot jet lag :) och köpt sprit för att tvätta sår med men ser ju vad andra har köpt och vad som finns i hyllorna :)

Puhuuuuuu ;)

rese kamrat blev hostig sa till inne på apoteket om det fick nått att dricka och en 10 dagars penicillin kur bara sådär.

Jo, jag vet att de gärna säljer antibiotika .....

Googla för övrigt mina jet lag piller då jag har 11st kvar i påsen Melatonnin ultra var visst inte lagligt att föra in i Sverige opps :)

11st!! :o hur mycket jet lag hade du? :);)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tänker jag att apoteket inte har ett dugg att säga till om i dessa situationer utan det är läkare som skriver intyg.

Om det är något knepigt mellan personen och läkaren så kan det vara dags att ordna upp det.

Alternativet är att föra in det olagligt och det är inte populärt.

Snälla släpp det här med läkaren! Det är lagar inblandade som styr den delen och inget jag kan påverka. Det är inget fel på relationen till läkaren och när jag säger att de inte kan skriva intyg, så kan de inte göra det. Punkt!

Tidigare har det nämnts här att man åkt med intyg från Apoteket och det jag undrade över var om det var samma som Schengen-intyget eller något annat intyg som inte ^mitt" apotket, Medstop känner till!

Om ingen har svar på den frågan, så löser jag det på något annat sätt!

Alltså, förlåt att jag drar upp det igen, men vad är det för lagar som stoppar din läkare att skriva ett intyg att du behöver din medicin? Låter grymt konstigt.

I alla fall, såhär står det på läkemedelverkets hemsida:

"Ett Schengenintyg krävs bara då du ska resa med narkotikaklassade läkemedel inom Schengenområdet. Om du ska resa till något annat land så kan du kontakta landets ambassad i Sverige för att få mer information om vilka regler som gäller i det landet."

Ta helt enkelt och ring ambassaden och fråga vad som behövs.

"http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/Schengenintyg---att-resa-med-narkotikaklassade-lakemedel-/"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Konstigt att det är drogklassat i Thailand dok jag trodde det mesta gick att köpa recept fritt på apoteket där.

Hmmm

du kan vara lugn värsta jag köpt är piller mot jet lag :) och köpt sprit för att tvätta sår med men ser ju vad andra har köpt och vad som finns i hyllorna :)

Puhuuuuuu ;)

rese kamrat blev hostig sa till inne på apoteket om det fick nått att dricka och en 10 dagars penicillin kur bara sådär.

Jo, jag vet att de gärna säljer antibiotika .....

Googla för övrigt mina jet lag piller då jag har 11st kvar i påsen Melatonnin ultra var visst inte lagligt att föra in i Sverige opps :)

11st!! :o hur mycket jet lag hade du? :);)

vadå vi är ju många på dessa piller  ::) ::)::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

jag hade nog kastat ner burken eller asken eller hur den nu är förpackad i orginal förpackning bland alla andra man har med sig alvedon, magnesyl, treo tandkräm, om det nu promt inte går att få ett läkarintyg av helt skum anledning. Eller gjort som någon annan skitit i dom om det inte är liv och död det gäller, eller så kan man stanna hemma, Ring du och fråga det är nog smartast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×