Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Endoo

Endoo bygger hus!

Rekommendera Poster

Oj vilken respons. Tack för alla grattis.

Bilden är zoomad, men utsikten är ju ingen lögn, däremot är den inte detsamma från marken det hade krävt en enorm sluttning. Här lutar det lite men inte så extremt.

Blir lite halvthai stil. Vi kan inte styra helt för vi tar över en påbörjad byggnation på 3 våningar och över 300 kvm inomhus yta. Jag hade annars byggt betydligt mindre än så inte minst av ekonomiska skäl. Kommer inte bygga med mycket glas gillar inte det, men utsikten får vi från både fönster och balkonger.

Mycket att planera nu för at styra om lite från grundplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken respons. Tack för alla grattis.

Bilden är zoomad, men utsikten är ju ingen lögn, däremot är den inte detsamma från marken det hade krävt en enorm sluttning. Här lutar det lite men inte så extremt.

Blir lite halvthai stil. Vi kan inte styra helt för vi tar över en påbörjad byggnation på 3 våningar och över 300 kvm inomhus yta. Jag hade annars byggt betydligt mindre än så inte minst av ekonomiska skäl. Kommer inte bygga med mycket glas gillar inte det, men utsikten får vi från både fönster och balkonger.

Mycket att planera nu för at styra om lite från grundplanen.

300 kvm på 3 vån? Då är det läge för mindre hotell ;) och sedvanlig forumrabatt 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken respons. Tack för alla grattis.

Bilden är zoomad, men utsikten är ju ingen lögn, däremot är den inte detsamma från marken det hade krävt en enorm sluttning. Här lutar det lite men inte så extremt.

Blir lite halvthai stil. Vi kan inte styra helt för vi tar över en påbörjad byggnation på 3 våningar och över 300 kvm inomhus yta. Jag hade annars byggt betydligt mindre än så inte minst av ekonomiska skäl. Kommer inte bygga med mycket glas gillar inte det, men utsikten får vi från både fönster och balkonger.

Mycket att planera nu för at styra om lite från grundplanen.

300 kvm på 3 vån? Då är det läge för mindre hotell ;) och sedvanlig forumrabatt 😀

:D :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

300 kvm på 3 vån? Då är det läge för mindre hotell ;) och sedvanlig forumrabatt 😀

Tanken har diskuterats. Då att ta bottenplan det är enda möjligheten att dela av huset. Men å andra sidan är det härligt att ha markplan också. Har bott i hus på pelare och av någon anledning blir det inte samma närhetskänsla till tomten då. Men att ha bottenplan själv och hyra ut våning 2 och 3 faller också, den utsikten ger man ju inte bort så där.  :P

Men tanken på att göra lägenheter på bottenplan lockar lite. Kostnaden att anlägga hus för uthyrning på tomten blir ju betydligt högre än att ta bottenplan och i nuläget kryllar det inte av stora sedlar i fickan. Svårt kan jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men när ni bygger kan ni väl ha det i åtanke att om ni vill så kan ni på kort varsel göra det till tex 2 små lägenheter för uthyrning, Kankse även bara hyra ut under högsäsong då man får inte bästa kosingen, övrig tid kan ni själv använda ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bjussar på några riktigt dåliga tomtbilder från en mobiltelefon video.

Prio har varit stor tomt, "högt" läge, nära till hav och strand. Husets stil är väldigt oviktig för min del. Att det va påbörjat i thaistyle va bara ett plus för det hade tjejen inte velat ha när vi pratat tidigare men jag gillar det. Hon har velat haft ett litet "gulligt" hus.

1 Huset skymtas i bakgrunden. Framför lite mango, chompoo och andra frukter och några stora bjässar som ska bort.

2 mitten delen av tomten

3 skogsparti med bananträd, mer mango, kanon och vanliga träd.

post-173-14768713379825_thumb.jpg

post-173-14768713379954_thumb.jpg

post-173-1476871338009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men när ni bygger kan ni väl ha det i åtanke att om ni vill så kan ni på kort varsel göra det till tex 2 små lägenheter för uthyrning, Kankse även bara hyra ut under högsäsong då man får inte bästa kosingen, övrig tid kan ni själv använda ytan.

Jo, fast det blir en väldans massa rum då plus att jag inte tror det blir en del vi kommer använda om det blir separata lägenheter. Så om vi gör så kommer vi troligen inte använda dem alls själva. Det ligger även i framtiden. Kostar att fixa ordning så stora ytor för uthyrning med möbler ute platser etc. Just nu är jag nöjd om vi kan flytta in lite spartanskt. Dock måste vi bestämma oss för det skiljer en hel del i övrig planering beroende på detta  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär ja. Idag röjde vi ca 15% av tomten med traktor. Nöjde oss med att röja infarten och upp mot huset och ett varv runt huset. Det tog 2.5 timme vilket kändes ganska snabbt med tanke på att det är en del träd. Trädfällningen valde vi att avvakta med.

För att slippa skriva dubbelt får ni kika min blogg för några fler bilder och mer text.

Inte poppis att länka till eget men gissar och hoppas det är ok att göra en idiotlänk, om inte så sorry. Bara ta bort mellanslagen.

thailandresor              .org              /bygga-hus/

post-173-14768713384212_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tänkte på dom här. Bor på södra udden.     :cool

Skulle det vara sjözigenarna då eller? Har aldrig sett någon med halsringar.

Där uppe där vi bor håller de garanterat inte till  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tänkte på dom här. Bor på södra udden.     :cool

Haha, tjejen garvade glatt när jag visade henne. Hon undrade om du inte kunde skilja på Chiang Mai trakterna och Phuket  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Då blir vi nästan grannar  :)

Det är vi nog redan om du är på plats. Jag har ju bott här länge.  :)

Vart bor eller kommer ni bo?

EDIT: Jag va lite fyndig och kikade din site. Ser ut att vara alldeles i början på Sai Yoan om man kommer från Wiset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Då blir vi nästan grannar  :)

Det är vi nog redan om du är på plats. Jag har ju bott här länge.  :)

Vart bor eller kommer ni bo?

Jag är på plats nu men åker hem till Sverige på lördag. Jag o frugan har hus en bit upp från vägen mellan Chalong och Rawai. Huset blev klart i Juni och vi är nu här för första gången. Se min hemsida för karta m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Då blir vi nästan grannar  :)

Det är vi nog redan om du är på plats. Jag har ju bott här länge.  :)

Vart bor eller kommer ni bo?

EDIT: Jag va lite fyndig och kikade din site. Ser ut att vara alldeles i början på Sai Yoan om man kommer från Wiset.

Vi bor på Soi Suksan 2, ca 1 km upp från Wiset. Man svänger upp mellan 7/11 och family mart bredvid Lemongrass bensinmack. Var bor du nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×