Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
abbe

Tips på mest prisvärda solsemester-ställen?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte höra om ni har bra/seriösa tips på de mest prisvärda solsemester-ställen ni har erfarenhet av?

Jag har dock vissa krav/önskemål:

1: Ska vara billigt

2: Ha hav och fin natur

3: Ha sommarvärme när vi har vinter här i Sverige (November - Februari)

4: Ha bra/god mat

5: Gärna ha bra dyk-vatten och fiskemöjligheter

6: Helst inte för mycket turister

Thailand är såklart ett alternativ som jag kommer att tänka på. Men jag tycker att det är för mycket turister där, och på senare år så tycker jag inte heller att det är så vidare billigt. Kanske finns det platser i Thailand som är bättre än de stora turistorterna på dessa punkter?

Filippinerna har jag hört kan vara ett bra alternativ, dock har jag hört på en del håll att maten inte är något vidare där. Sedan tycker jag att Maldiverna låter intressant, men jag har fått uppfattningen av att det är dyrt där.

Någon som har några andra förslag, eller kommentarer på Thailand, Filippinerna eller Maldiverna tas tacksamt emot! Kanske något av Thailands grannländer kan vara något...?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sri Lanka kanske kan vara ngt. Har själv inte varit där, men det är visst lite på gång efter många år av oroligheter.

Sen finns Mexico som är ett vanligt turistmål, dock mkt turister dock. Men prova i så fall andra länder i den regionen, typ Costa Rica. Lite längre flygresor visserligen än till Thailand (om man vill flyga direkt).

Finns ju semesterindex om man vill ha lite koll på hur långt pengarna räcker. Thailand ligger alltid bra till. http://www.x-change.se/Valuta/Semesterindex/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maldiverna har ju allt du frågar efter men är inte alls prisvärt!

Egypten har fantastiska dyk/snorkel vatten, sol/värme och är billigt men inte någon direkt vacker natur. Jag åker gärna dit för billig snorkling.

Thailand har allt! Dock mycket sämre koraller än Egypten och Maldiverna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ganska många tusen platser ut med Thailändska kusterna som inte har några turister om man nu vill vara enda turisten. Sen finns allt från det och upp till jättemycket turister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egypten är prisvärt, man kan hitta riktigt bra erbjudanden där, i synnerhet all-inclusive. December-Februari är det inte så jättevarmt, normalt svensk sommarvärme ungefär. Vattnet är lite kallt, bäst med våtdräkt när man snorklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Indonesien utanför Bali, billigt, varmt, vackert å god mat. Sumatera är lätt å ta sig till.

Sydamerika å västindien kan du stryka direkt för det är svindyrt, Afrika har jag dålig koll på men bör väl kunna erbjuda en hel del!

Sri Lanka som någon redan har sagt å självklart också Indien!! Söder om Goa typ Karnatika / Kerala är vackert, billigt å makalöst god mat.

Men Thailand har garanterat massvis med ställen kvar också då dom flesta turisterna envisas med att alltid vara på exakt samma ställen! Svårt å slå hur prisvärt Thailand är men ändå så pass utvecklat och ingen kan ju klaga på deras mat.

Malaysia är också en hit. .  ja listan kan så klart göras längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tycker att det är för mkt turister i Thailand så har du nog inte sett dej om ordentligt.

Res runt med lokalbussarna, utgå gärna från en "turistort" och stanna på olika ställen, res vidare när du blir less.

Efter ett par veckor så börjar man inse att man kan åka väldigt länge här och hela tiden äta god mat, och ganska snart så längtar man efter att se en turist för inte en människa fattar mer än den dåliga thai man försöker använda när man ska äta.

Överallt så äter man mkt bra mat, vill man så lever man extremt billigt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla seriösa svar!

Ja, Thailand är absolut bra, och jag gillar om/när man kan hitta ställen

där det inte är för mycket turism och där det är bra priser. Maten är suverän. Jag tycker även att det kan vara värt att vara öppen för andra ställen också.

Indonesien/Bali och Malaysia tycker jag låter som intressanta alternativ. Eventuellt även Vietnam. Får se vart det bär på nästa semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Ska vara billigt

Kuba

Mexiko

Thailand

Filippinerna

Egypten...

2: Ha hav och fin natur

Thailand och Mexiko är vackrast. Kuba och Filippinerna är också väldigt fina. Egypten har fint hav och fina pyramider, men inte så mycket grönska.

3: Ha sommarvärme när vi har vinter här i Sverige (November - Februari)

Alla de 5 alternativen jag nämnde i fråga #1, dock kan vattnet i Egypten vara något kallt (i och för sig tycker jag att vattnet är något kallt även en högsommardag i Sverige också).

4: Ha bra/god mat

Thailand och Mexiko har helt klart godast mat.

5: Gärna ha bra dyk-vatten och fiskemöjligheter

Thailand, Mexiko och Egypten har alla bra snorkling och säkert dykmöjligheter också. Dock det bästa stället jag någonsin snorklat på var förvåningsvärt i Kuba.

6: Helst inte för mycket turister

Alla dessa länder har ställen med mer eller mindre turister...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla seriösa svar!

Ja, Thailand är absolut bra, och jag gillar om/när man kan hitta ställen

där det inte är för mycket turism och där det är bra priser. Maten är suverän. Jag tycker även att det kan vara värt att vara öppen för andra ställen också.

Indonesien/Bali och Malaysia tycker jag låter som intressanta alternativ. Eventuellt även Vietnam. Får se vart det bär på nästa semester.

Jag är ju en av de oseriösa svararna! ;)

Var ju såklart skrivet med glimten i ögat, borde kanske lagt till ett tjog smileysar!

Men jag tror de flesta som hänger här redan har gjort bedömningen att det ÄR den mest prisvärda solsemestern! Tips på andra prisvärda vore en helt annan femma! (semantik kanske?)

Har inför varje resa funderingar på andra resmål men allt sammantaget så hamnar man lik förbannat i Thailand! ;)

Kan ju bero på ren lathet/bekvämlighet också i stor mån?

Beror ju väldigt mycket på vad man prioriterar och väger in i begreppet "prisvärt".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailand har ju allt du efterlyser och eftersom det är här du ställer frågan så är du ju inne på rätt spår.

Thailand uppfyller alla dina krav.

Det enda som sätter käppar i hjulet är att ni själva väljer att vistas på platser med för mycket turister.

Därmed minskar ju värdet på punkterna 1 och 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera lite på Burma, maten och boendet är i alla fall billigt, fina dykvatten och turister lär det inte vara gott om, naturen underbar, hur länge man sen få vara där har jag ingen aning om.

Googla på Kawthaung får du en liten uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanarieöarna, om du är beredd att laga maten själv.

Finns flera fina kanarieöar men det är inte speciellt jättevarmt mellan dec och feb. Ligger ofta på strax över 20 g bara. Ofta disigt. Vi har varit där vid fyra tillfällen under julloven och man småfryser nästan ibland.. Men det är min erfarenhet. På novemberloven brukar det dock vara betydligt varmare, 25-27 g :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Ja, utgångspunkten i min frågeställning var ju Thailand. Thailand har allt det

jag efterfrågar, men jag har varit där mycket och tänker att det kanske finns ställen som är "bättre" eller mer prisvärda (alltså hur mycket av punkterna man får i förhållande till de pengar som det kostar att vara där). Med Thailand vet jag vad jag får om jag åker dit eftersom jag varit där mycket tidigare. Därför tycker jag det är intressant att höra andras åsikter om andra ställen. Det kan ju eventuellt vara värt att testa något nytt.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att påstå att Thailand numera är billigt för turister men det är inte så dyrt att man behöver oroa sig nämnvärt för en kort semesterresa.

Visst är det väl billigt i Thailand men då kanske man får skippa alla turistäta charterområden.

Det går faktiskt att leva gott till en rimlig penning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att påstå att Thailand numera är billigt för turister men det är inte så dyrt att man behöver oroa sig nämnvärt för en kort semesterresa.

Visst är det väl billigt i Thailand men då kanske man får skippa alla turistäta charterområden.

Det går faktiskt att leva gott till en rimlig penning.

Nu pratade vi om ställen för turister. Är få turister som vill häcka i en stad och ännu mindre uppe i Isan.

Thailand är inte ett särskilt billigt turistland längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Svårt att påstå att Thailand numera är billigt för turister men det är inte så dyrt att man behöver oroa sig nämnvärt för en kort semesterresa.

Visst är det väl billigt i Thailand men då kanske man får skippa alla turistäta charterområden.

Det går faktiskt att leva gott till en rimlig penning.

Nu pratade vi om ställen för turister. Är få turister som vill häcka i en stad och ännu mindre uppe i Isan.

Thailand är inte ett särskilt billigt turistland längre.

50kr för en buket och rum för runt 800b natten vanligt käk för 80-100b visst inte dyrt men heller ingen lyx ska man bo fint göra det man vill så kostar det allt på ganska bra i thai.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×