Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sintra

Åka in och ut ett flertal gånger under ett halvår.

Rekommendera Poster

Hej gott folk.

Jag har en liten fundering som inte Thailands Ambassad i Stockholm kunde ge mig ett direkt svar på, så hoppas att någon här har liknande erfarenhet....

Jag jobbar mycket i Asien (inte Thailand) och reser en hel del fram och tillbaka till Sverige.

I vinter hade tjejen och jag tänkt hyra ett hus i Thailand i fem - sex månader, så att jag kunde utgå därifrån. När det gäller visum, så är det inga problem för min sambo - hon kan söka turistvisum 60+30 två gånger, men för mig blir det liite mer problematiskt:

Turistvisum funkar inte eftersom man bara får double eller tripple entry och jag kommer stundtals behöva åka ut ur landet en gång i veckan, eller i alla fall minst varanan vecka.

Egentligen skulle jag ju få 30 visumfria dagar varje gång, men vad kommer immigration att tycka när jag står där för tionde gången på tre månader?

Jag ringde ambassaden, men deras svar var att det finns inget visum som passar mig, så det är upp till "discretion of the immigration authorities". Dvs att de kan börja ställa frågor vid gränsen, vilket jag personligen är övertygad om att de kommmer att göra.

År det någon som haft erfarenhet av att pendla in och ut ur Thailand ett antal gånger under en kort tidsperiod? Brukar det kunna bli strul?

Tacksam för input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  fanns begränsningar på antalet in resor förr men den restriktionen är ju borttagen.

Du har ju ett trovärdig historia så packa med dig en kopia på hyrespapper på hus, sambons visum etc. så ska det nog gå som en dans OM dom skulle orka ställa frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reser väldigt mycket i regionen. Bra att ha med sig när man ska in något land är att ha en utresebiljett som visar att man ska åka vidare inom en viss period. Vissa länder ett krav, andra mindre relaxat.

Som jag ser det inga problem med den info du givit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Det verkar ju lovande, men det kommer vara svårt för mig att ha returbiljett att visa upp (vid inresa ill Thailand), eftersom jag kommer att behöva åka från Thailand med kort varsel, och kommer sannolikt att köpa biljetter i BKK med retur dit.

Även om det inte finns några restriktioner på antalet inresor, så hade det varit skönt att veta säkert vad som gäller. Vill ju inte hamna i en situation där man nekas inresa i landet, medan tjejen sitter i huset själv med all bohag och jag måste dra till Sverige....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Det verkar ju lovande, men det kommer vara svårt för mig att ha returbiljett att visa upp (vid inresa ill Thailand), eftersom jag kommer att behöva åka från Thailand med kort varsel, och kommer sannolikt att köpa biljetter i BKK med retur dit.

Även om det inte finns några restriktioner på antalet inresor, så hade det varit skönt att veta säkert vad som gäller. Vill ju inte hamna i en situation där man nekas inresa i landet, medan tjejen sitter i huset själv med all bohag och jag måste dra till Sverige....

Formellt krävs utrese biljett vid inresa men immigration kollar aldrig. Ett problem du kan få är att flygbolaget vill se en utresebiljett från Thailand när du checkar in till flyget till Thailand. Rätt vanligt vid flyg från Europa till Thailand, inte särskilt vanligt vid flyg från Asien till Thailand.

Går oftast att lösa med att skriva under ett papper där du garanterar att du betalar alla kostnader om du inte blir insläppt i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under mina MINST 50 flygresor till Thailand har ALDRIG något flygbolag kontrollerat om jag har giltig utresebiljett ej heller giltigt visum.

Är det vanligt att bolagen gör kontroll eller ej?

Flera ggr har vi flugit till Singapore varefter vi snirklat oss upp till Thailand - land och sjövägen.

P.g.a.d. vet jag att ett extra tjockt pass kan ge 30 nya visumdagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året flög jag med Brittish airways från London,på enkelbiljettMen dom ropade upp mig och frågade varför jag inte hade en utrese biljet. Som tur var hade jag min sjöfartsbok med mig som kunde styrka att jag flyger fram och tillbaka var femte vecka ,och biljetten från Thailand kommer på mailen.  Annars hade dom inte släppt ombord mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under mina MINST 50 flygresor till Thailand har ALDRIG något flygbolag kontrollerat om jag har giltig utresebiljett ej heller giltigt visum.

Är det vanligt att bolagen gör kontroll eller ej?

Flera ggr har vi flugit till Singapore varefter vi snirklat oss upp till Thailand - land och sjövägen.

P.g.a.d. vet jag att ett extra tjockt pass kan ge 30 nya visumdagar.

Finnair har kollat mig varje gång jag åkt med dem. Både utresebiljetten och visumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under mina MINST 50 flygresor till Thailand har ALDRIG något flygbolag kontrollerat om jag har giltig utresebiljett ej heller giltigt visum.

Är det vanligt att bolagen gör kontroll eller ej?

Flera ggr har vi flugit till Singapore varefter vi snirklat oss upp till Thailand - land och sjövägen.

P.g.a.d. vet jag att ett extra tjockt pass kan ge 30 nya visumdagar.

I stort sett varje gång jag rest från Europa på enkelbiljett och inget visum. Ibland nöjer dom sig med att man säger att man har den men ofta vill dom se den.

Från Asien rätt sällan men händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag flög Stockholm-Bangkok 10:e September med Qatar.Enkel biljett,inga problem.

Du har väl visum? Då behövs ingen biljett ut.

Okej då förstår jag.Men hur löser du det utan visum och utan returbiljett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ljuga när dom frågar om retur biljetten och hoppas att dom inte kollar... Kollar dom får man springa och panikboka en biljett... blir rätt stressigt.

Kan boka billigaste möjliga biljett med Air Asia och slänga den när man är framme.

Kan boka en avbokningsbar fullprisbiljett och boka av den när man är framme.

Ska man göra det ofta så bokar man en biljett som går att boka om hur många gånger som helst utan kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×