Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Amanda

Till er Bangkokälskare (ni som varit där mycket)...vill gärna höra era BKK-tips!

Rekommendera Poster

Vill ni bo i området runt KSR så finns det andra ställen som ligger lugnare till och även har pool i samma prisklass. Tex kostar Bhiman Inn ca 800 bath med pool och utan frukost. Enda nackdelen där är väl att frukosten är dyr och inget vidare. Å andra sidan har KC House tvärs över gatan den allra underbaraste mat till låga priser.

New Siam II tar också runt 800 för ett rum och har också pool.

New Siam Riverside tar 1500 bath för rum med frukostbuffé. Frukosten intas vid floden och de har en pool alldeles bredvid. Tyvärr kan det bli ganska livat i poolen, många barnfamiljer bor där.

Samtliga ligger bara en kort promenad från piren Phra Atit varifrån flodbåtarna går.

Det finns flera andra fräscha ställen utan pool utefter samma gata, Phra Atit, som är ett lugnare alternativ till Rambuttri men i princip lika nära till "smeten".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hille! Har redan börjat spana in dina tips.

Antar att du tycker att detta är det bästa området att bo i Bangkok?

Förutom problem med att bestämma prisklass har jag svårigheter att bestämma vilket område man ska bo i. Förstår inte varför t.ex Sukhumvit är så poppis. Ändå sevärdigheten förutom shopping där är ju horkvarteren??

Har heller inte förstått mig på varför Silom/Sathorn är så poppis...

Tror jag får gå till biblioteket och låna en Lonely Planet guide faktiskt.

Jag reser väldigt mycket runt om i världen och på de allra flesta ställena är det rätt uppenbart vad som finns att se där, och vart det bästa/mest centrala stället att bo på ligger.

I Bangkok verkar detta inte vara lika självklart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser recensioner på Tripadvisor verkar varken Siam 2 eller Bhiman Inn vara bättre än Rambutri House dock. Vad tycker du är nackdelarna med Rambutri House, Hille? (Bortsett från avsaknad av pool då)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För våran del bor vi helst vi floden. Typ Ibis riverside/Millenium Hilton/Sheraton/Shangri-la.

Var du vill bo beror mer på vart du vill bo! Nära floden? Nära partyt på Khao San? nära Chinatown? Nära shoppingen runt Siam square? Bangkok är rätt stort!

Förstår inte varför du fått intrycket att Sukhumvith är populärt bland turister???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter Rambutri House. Någon som känner till det? Det verkar ligga bra till lägesmässigt, men ändå skriver folk i recensionerna att det är tyst och skönt på själva rummet. Så det låter ganska perfekt, förutom att de saknar frukost och swimmingpool kanske. Fast är van att äta på gatan och swimmingpool behövs ju inte direkt kanske eftersom vi ska vara i Krabi resten av tiden. Så det är väl egentligen lite bonuslyx...

Så frågan är nu om man ska välja det billigaste och mest praktiska alternativet, eller om man ska välja en lyxweekend på 5-stjärnigt hotell. Jag åker ju ändå med min make och vi firar 9 år nere i Thailand, så kanske ska man slå på sort denna gång. *velar*

Rambutri saknar väl inte pool? Min kompis tipsade iaf mig om detta ställe och enligt henne så har dom pool.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter Rambutri House. Någon som känner till det? Det verkar ligga bra till lägesmässigt, men ändå skriver folk i recensionerna att det är tyst och skönt på själva rummet. Så det låter ganska perfekt, förutom att de saknar frukost och swimmingpool kanske. Fast är van att äta på gatan och swimmingpool behövs ju inte direkt kanske eftersom vi ska vara i Krabi resten av tiden. Så det är väl egentligen lite bonuslyx...

Så frågan är nu om man ska välja det billigaste och mest praktiska alternativet, eller om man ska välja en lyxweekend på 5-stjärnigt hotell. Jag åker ju ändå med min make och vi firar 9 år nere i Thailand, så kanske ska man slå på sort denna gång. *velar*

Rambutri saknar väl inte pool? Min kompis tipsade iaf mig om detta ställe och enligt henne så har dom pool.

kanske menar rambuttri village in de har en fin pool på taket men trist personal

satsa på ett fint boende om du åker med din man och ni firar

själv brukar jag bo på "obangkok" lite längra ut mot floden på soi rambuttri

580 b med ac utan pool men med frukost men hade jag inte åkt själv hade jag nog tagit in på nått finare ställe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kollar jag även prisklassen runt 1000-lappen per natt (Lebua State Tower och Oriental Residence). De är riktigt lyxiga! Har aldrig bott så lyxigt. Funderar om man skulle göra det för en gång skull, nu när lyxen ändå inte kostar så mycket som i de flesta andra städer. Men sen tänker jag att ska man bo i svit på 50:e vånigen och med pool och jazucci och all lyx, så kommer man väl inte vilja lämna hotellet. Haha.

Dessutom tycker jag dessa lyxiga hotell ligger sämre till. Dock har de en fabulös utsikt. Tycker det billigaste hotellet verkar mest praktiskt dock. Har nog aldrig velat så här många dagar över ett hotellbeslut, jag brukar vara bra på att hitta största möjliga lyx för billigaste peng och slå till på det. Men inte denna gång!

Hade det varit en natt hade det varit ett lättare beslut. Men bor man 3 nätter är det ju lite skillnad på att betala 600 mot 3000 kr.

Vi brukar bo på Bossotel som ligger nära Lebua, mycket därför vi tycker om omgivningarna med Bangkoks vardagsliv. Kommunikationen funkar också bra om man ska mot Chinatown tar man båtarna från Saphan Taksin, ska man in mot centrum tar man Skytrain från samma ställe.

Edit: kan lägga till ett "att göra tips" som jag inte haft möjlighet att göra själv men som verkar kul; http://bangkokfoodtours.com/

Food tour, vilket bra tips!! Blev nyfiken på det!

Till TS. Du är inne på rätt spår. I Bkk får man mkt hotell för pengarna o de bästa hotellen ligger alla vid floden. Personligen tycker jag det är det bästa läget i stan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

När jag läser recensioner på Tripadvisor verkar varken Siam 2 eller Bhiman Inn vara bättre än Rambutri House dock. Vad tycker du är nackdelarna med Rambutri House, Hille? (Bortsett från avsaknad av pool då)

jag själv skulle nog valt lite dyrare i bkk med fräsch pool tycker det är värt det men ska du stanna länge är det kanske mer gh stuk du vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan, brukar aldrig ha så svårt för att bestämma mig! Men står och velar mellan 3-4 hotellalternativ...

Ett är nära Kho San Road, och kostar bara 200 kr per natt för 2 i dubbelrum (ej frukost). Men stället har bra läge och ser riktigt schyst ut för min standard. Som ett superbilligt medelkalsshotell typ.

Sedan har jag en kategori på 400-500 kr. T.ex China Princess hotellet i Chinatown. Det är ganska så lyxigt för den slanten. Men har nästan bara läst negativt om det hotellet på denna sida trots att de har pool på taket och jazucci och bra läge.

Sedan kollar jag även prisklassen runt 1000-lappen per natt (Lebua State Tower och Oriental Residence). De är riktigt lyxiga! Har aldrig bott så lyxigt. Funderar om man skulle göra det för en gång skull, nu när lyxen ändå inte kostar så mycket som i de flesta andra städer. Men sen tänker jag att ska man bo i svit på 50:e vånigen och med pool och jazucci och all lyx, så kommer man väl inte vilja lämna hotellet. Haha.

Dessutom tycker jag dessa lyxiga hotell ligger sämre till. Dock har de en fabulös utsikt. Tycker det billigaste hotellet verkar mest praktiskt dock. Har nog aldrig velat så här många dagar över ett hotellbeslut, jag brukar vara bra på att hitta största möjliga lyx för billigaste peng och slå till på det. Men inte denna gång!

Hade det varit en natt hade det varit ett lättare beslut. Men bor man 3 nätter är det ju lite skillnad på att betala 600 mot 3000 kr.

Skippa China Princess. Rörigt läge med riktigt strulig trafik, och hotellet slitet. Älskar stadsdelen men skulle nog inte bo där.

Lebua ligger dåligt till för vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hille! Har redan börjat spana in dina tips.

Antar att du tycker att detta är det bästa området att bo i Bangkok?

Förutom problem med att bestämma prisklass har jag svårigheter att bestämma vilket område man ska bo i. Förstår inte varför t.ex Sukhumvit är så poppis. Ändå sevärdigheten förutom shopping där är ju horkvarteren??

Har heller inte förstått mig på varför Silom/Sathorn är så poppis...

Tror jag får gå till biblioteket och låna en Lonely Planet guide faktiskt.

Jag reser väldigt mycket runt om i världen och på de allra flesta ställena är det rätt uppenbart vad som finns att se där, och vart det bästa/mest centrala stället att bo på ligger.

I Bangkok verkar detta inte vara lika självklart...

Sukhumvit är en mycket LÅNG gata. Gillar sukhumvit. Dock inte kvarteren runt Soi 3,4, 7, 7/1, där det är rörigt med prostituede. Dock finns det många bra restauranger runt Soi Middle East, och Soi 11 har många restauranger, barer. Högre upp på sukhumvit så har du shopping som Terminal 21, Emporium, och dessutom konstmuseum, parker, och mycket annat. Klart att svårt att veta om man inte vet, men Sukhumvit är ju en gata som räcker hela vägen till Kambodja....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har tidligere været glad for at høre musik, drikke et par øl samt spise lidt på Suan Lum Night Plaza. Men det er nu lukket. Er der nogen som kender et tilsvarende sted i Bangkok?

Stora delar av de nattmarknaden till Sukhumvit nära skytrain längre ner på sukhumvit. DOck inte blivit lika poppis då det marknadsfört dåligt. Dock skulle jag tro att det kommer ut mer och mer i media, guideböcker så kan ju få uppsving igen, speciellt inför sitta utomhus och dricka öl säsongen…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser recensioner på Tripadvisor verkar varken Siam 2 eller Bhiman Inn vara bättre än Rambutri House dock. Vad tycker du är nackdelarna med Rambutri House, Hille? (Bortsett från avsaknad av pool då)

För det första så är det väldigt stökigtoch hög ljudnivå på gatan där det ligger och det ser inte så fräscht ut utifrån. Själv gillar jag att bo nära floden och vill ha ett hotell som inte ligger mitt i skiten så att säga. Tycker även att Chinatown är rätt mysigt att bo i, lite motsägelsefullt kanske, men det är en annan sorts "stök" dvs ljuden från det thailändska vardagslivet vs fulla turisters skrän  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka ställen gillar du i Chinatown då, Hille? För jag funderade som sagt på China Princess men alla här skriver bara negativt om det stället. Vilka ställen rekommenderar du där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amanda. Kolla på Shanghai Mansion. Har ej bott där men kompisar säger de har fina rum (eller helt ok hur man nu ser det), trevlig miljö tycker jag, bra mat i restaurangen en trappa upp från gatuplanet, live jazz.... etc.

Dock skulle jag nog inte bo i CT, bland annat på grund av den bökiga trafiken. Sorry to say, men den är ökänd även i Bangkokmått mätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Dock skulle jag nog inte bo i CT, bland annat på grund av den bökiga trafiken. Sorry to say, men den är ökänd även i Bangkokmått mätt.

Kan bara hålla med, ska man ta sig någonstans därifrån blir man oftast sittande i bilköer. Tyvärr är det väl så att det smidigaste är att bo på hotell nära i första han Skytrain (BTS), andra hand tunnelbanan (MTR, kanske också flodbåtarna även om det inte är lika bra.

Som jag skrev tidigare, min favorit är runt Saphan Taksin för att det är nära Skytrain OCH floden. Lågpris=Bossotel Inn, Mellan= Centre Point Silom, Lyx= Lebua eller Shangri-La (det finns några hotell till runt därikring). Men ska du i första hand shoppa är väl området runt Siam bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utanför rusningstid tycker jag inte att en taxi till och från chinatown är nåt större problem men visst är skytrain smidigare.

Ska man fara omkring som ett jehu är det bäst att va nära en skytrain station annars funkar flodnära väldigt bra med antingen river express eller hotellets egen båt till central pier och byte till Skytrain.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bonus: vart brukar ni bo i Bangkok och vad är fördelen med det hostelet/hotellet?

Här har vi bott de båda gångerna vi varit i Bangkok: http://www.riverviewbkk.com/index.html

Fördelarna: Billigt, ligger nära kommunikationer alldeles vid floden, en skön takterass där man kan sitta och blicka ut över flodlivet på kvällen...

Hasse

Detta guesthouse verkar riktigt nice!

Men jag måste fråga dig,

- Finns det restauranger i krokarna?

- Är det långt till Kaosan Road?

- Finns det någon pool i närheten som går att bruka?

Poolen, det är ett krav från min sambo och våra barn, själv kan jag likabra strunta i pool i BKK! :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bonus: vart brukar ni bo i Bangkok och vad är fördelen med det hostelet/hotellet?

Här har vi bott de båda gångerna vi varit i Bangkok: http://www.riverviewbkk.com/index.html

Fördelarna: Billigt, ligger nära kommunikationer alldeles vid floden, en skön takterass där man kan sitta och blicka ut över flodlivet på kvällen...

Hasse

Detta guesthouse verkar riktigt nice!

Men jag måste fråga dig,

- Finns det restauranger i krokarna?

- Är det långt till Kaosan Road?

- Finns det någon pool i närheten som går att bruka?

Poolen, det är ett krav från min sambo och våra barn, själv kan jag likabra strunta i pool i BKK! :).

Om det finns pool i närheten som man kan bruka känner jag inte till. Heller inte hur långt det är till Kao San. Restauranger finns det gott om, de har ju också själva en restaurang på takterassen. Nu är det drygt tio år sedan vi var i Bangkok.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

River View Guesthouse är jättemysigt, där brukar jag också bo.Jag känner inte till någon pool i närheten men mat finns det överallt precis som på alla andra ställen i Thailand ;)

Det ligger i Chinatown och är långt från Khao San road men lätt att ta sig dit på dagtid med Chao Phraya express. Kvällstid är det taxi som gäller. Men varför vill ni ha nära till Khao San road?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NuttinLikeTWOmuchsun, vilket namn du har :), vi bodde ju på Navalai river resort, som var ett bra hotell vid floden, precis vid en flodbåtsstation. Hade pool på taket.

Därifrån var det gångavstånd till Khao San road. Tog max 10 min att gå dit. Man kan gena genom ett litet tempelområde.

Titta på en google-karta vilka hotell som ligger i närheten om du vill bo där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

River View Guesthouse är jättemysigt, där brukar jag också bo.Jag känner inte till någon pool i närheten men mat finns det överallt precis som på alla andra ställen i Thailand ;)

Det ligger i Chinatown och är långt från Khao San road men lätt att ta sig dit på dagtid med Chao Phraya express. Kvällstid är det taxi som gäller. Men varför vill ni ha nära till Khao San road?

Jag vet inte varför vi vill det... är nog mest för det är där jag bott tidigare och jag vill inte sitta fast på ett hotelrum på kvällarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NuttinLikeTWOmuchsun, vilket namn du har :), vi bodde ju på Navalai river resort, som var ett bra hotell vid floden, precis vid en flodbåtsstation. Hade pool på taket.

Därifrån var det gångavstånd till Khao San road. Tog max 10 min att gå dit. Man kan gena genom ett litet tempelområde.

Titta på en google-karta vilka hotell som ligger i närheten om du vill bo där.

Fint, det stället ska jag kolla upp :)

Jag fick dock ganska bra pris (tycker jag iaf) hos River View Guesthouse, ett familjerum för 1200 bath. Det är väl ganska billigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NuttinLikeTWOmuchsun, vilket namn du har :), vi bodde ju på Navalai river resort, som var ett bra hotell vid floden, precis vid en flodbåtsstation. Hade pool på taket.

Därifrån var det gångavstånd till Khao San road. Tog max 10 min att gå dit. Man kan gena genom ett litet tempelområde.

Titta på en google-karta vilka hotell som ligger i närheten om du vill bo där.

Ligger alldeles bredvid Siam Riverside, som jag nämnde tidigare i tråden. Det är inte precis något budgethotell, men fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter läst denna tråd så är jag helt nollad... har ingen aning i vilket område som är bäst för mig och resten av familjen att bo när vi anländer i BKK i januari.

Jag trodde helt klart att Khao San Road var det bästa alternativet eftersom vi hadet tänk oss ett budget hotel, gärna med pool.

Sen ska det inte vara helt dött runt, utan man ska kunna gå ut o strusa rundor lite på kvällen, kankse ta en god bit mat o dricka en öl.

Det stället jag har tänkt mig på Khao San Road är Rambutti village.

Men om någon har ett bättre tips till oss hade vi uppskattat detta :)

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×