Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
matz

Inrikesflyg

Rekommendera Poster

Anders, klart berättigad fråga :)

Har bara några få dagar som vi kan åka på i mellandagarna och där har priserna dragit iväg nåt enormt till Bkk. När jag hittade denna resa med Thai direkt till ett vettigt pris så prelbokade jag den. Har drygt 10 dagar på mig innan den ska betalas/avbokas och har då köpt mig lite mer tid för att se vad som händer med SAS och resten av flybolagens priser.

Hansjo, har tittat lite på det alternativet också, känns bara så dumt att behöva åka upp till Bkk och sen ner till HH för att sen göra samma resa ner till Phuket igen bara för att checka in på Bkk planet igen :)

Ja ja Tiden lär utvisa vad det blir, skönt att ha ett direktflyg bokat iaf, och vem vet man kanske får ge den södra delen av Thailand en chans till :) :)

Är det nån som vet hur långt det är från Phuket till närmsta tågstation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte finns järnväg på den sidan som Phuket ligger så får du ta dig till Surat Thani och det är ju mer än halva vägen till Hua.

Däremot finns det ju bra buss från Phuket till Hua Hin. Om man åker med VIP bussarna så sitter man riktigt bra och man kan dessutom ta nattbussen.

Ex går bussen från Hua Hin vid 22-23 tiden och man kommer fram på morgonen.

Åt andra hållet går det en morgonbuss och några bussar vid 17-18 tiden. Med kvällsbussen är man dock i Hua vid 2-3 på natten vilket ju kan vara obekvämt om man inte har boendet färdigt. Själv brukar jag be bussen stanna vid vår soi och har då bara 500 m att gå till mitt "hem".

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders, klart berättigad fråga :)

Har bara några få dagar som vi kan åka på i mellandagarna och där har priserna dragit iväg nåt enormt till Bkk. När jag hittade denna resa med Thai direkt till ett vettigt pris så prelbokade jag den. Har drygt 10 dagar på mig innan den ska betalas/avbokas och har då köpt mig lite mer tid för att se vad som händer med SAS och resten av flybolagens priser.

Hansjo, har tittat lite på det alternativet också, känns bara så dumt att behöva åka upp till Bkk och sen ner till HH för att sen göra samma resa ner till Phuket igen bara för att checka in på Bkk planet igen :)

Ja ja Tiden lär utvisa vad det blir, skönt att ha ett direktflyg bokat iaf, och vem vet man kanske får ge den södra delen av Thailand en chans till :) :)

Är det nån som vet hur långt det är från Phuket till närmsta tågstation?

Direktflyg?? Det verkar ju bli allt annat än direkt flyg.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders, klart berättigad fråga :)

Har bara några få dagar som vi kan åka på i mellandagarna och där har priserna dragit iväg nåt enormt till Bkk. När jag hittade denna resa med Thai direkt till ett vettigt pris så prelbokade jag den. Har drygt 10 dagar på mig innan den ska betalas/avbokas och har då köpt mig lite mer tid för att se vad som händer med SAS och resten av flybolagens priser.

Hansjo, har tittat lite på det alternativet också, känns bara så dumt att behöva åka upp till Bkk och sen ner till HH för att sen göra samma resa ner till Phuket igen bara för att checka in på Bkk planet igen :)

Ja ja Tiden lär utvisa vad det blir, skönt att ha ett direktflyg bokat iaf, och vem vet man kanske får ge den södra delen av Thailand en chans till :) :)

Är det nån som vet hur långt det är från Phuket till närmsta tågstation?

På Hua Hin flyger dom bara med små pipers och jag hade flugit till Bangkok och tagit en bil därifrån.

Nattbuss som Hasseigöteborg nämner är väl ett alternativ om man står ut med det men jag tycker det är ett utomordentligt sätt att förstöra en semester!

SAS tror jag att dom danska facken har konkat på Måndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Då vi ställt in oss på att flyga bara till BKK så blir detta en lite omväg och som det går att läsa på många trådar här så får vi inte skippa resan Phuket-Bkk för då blir vi bortbokade från hemresan Bkk-Arlanda.

Nu har jag inte läst riktigt hur din resa är upplagd, men jag vet av egen erfarenhet att det funkar så här:

Köper du en resa med flera delsträckor stryks följande sträckor vid NO_SHOW på en delsträcka. Om du däremot avbokar en delsträcka innan så är det OK att flyga vidare på senare delsträckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vi ställt in oss på att flyga bara till BKK så blir detta en lite omväg och som det går att läsa på många trådar här så får vi inte skippa resan Phuket-Bkk för då blir vi bortbokade från hemresan Bkk-Arlanda.

Nu har jag inte läst riktigt hur din resa är upplagd, men jag vet av egen erfarenhet att det funkar så här:

Köper du en resa med flera delsträckor stryks följande sträckor vid NO_SHOW på en delsträcka. Om du däremot avbokar en delsträcka innan så är det OK att flyga vidare på senare delsträckor.

Tyvärr ingen garanti. Finns fall där resten av resan rykit lik förbaskat. Men väljer man ändå detta så be att få en uppdaterad e-bilj via mail och bevaka bokningen.

Har du förresten kollat om du kan göra en ombokning av inrikessträckan? Finns många biljettyper som tillåter en ändring mot en avgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Då vi ställt in oss på att flyga bara till BKK så blir detta en lite omväg och som det går att läsa på många trådar här så får vi inte skippa resan Phuket-Bkk för då blir vi bortbokade från hemresan Bkk-Arlanda.

Nu har jag inte läst riktigt hur din resa är upplagd, men jag vet av egen erfarenhet att det funkar så här:

Köper du en resa med flera delsträckor stryks följande sträckor vid NO_SHOW på en delsträcka. Om du däremot avbokar en delsträcka innan så är det OK att flyga vidare på senare delsträckor.

Tyvärr ingen garanti. Finns fall där resten av resan rykit lik förbaskat. Men väljer man ändå detta så be att få en uppdaterad e-bilj via mail och bevaka bokningen.

Har du förresten kollat om du kan göra en ombokning av inrikessträckan? Finns många biljettyper som tillåter en ändring mot en avgift.

OK, men om hon bokar via Fritidsresor som det väl var fallet borde hon också kunna be dom avboka delsträckan, vilket borde vara mer sannolikt att det blir rätt och bekräftat än om hon går in hos en liten byrå i Thailand.

Annars är väl ditt tips med ombokning av inrikessträckan samma dag som ankomst till Phuket det bästa alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då har försökt att Få fritidsresor att styra om inrikesflyget och att vi hellre börjar med Bkk, men det gick inte!!  Har heller inte fått reda på vilken tid planet går från Phuket till Bkk än utan skulle få det med biljetten senare, då Fritidsresor inte fått det av Thai än ( bullshit, tror jag ;)) Men ska se om jag kan ringa några samtal och få nåt annat svar av någon annan ;)

Nä sitta på en buss från Phuket till HH och sen tillbaka är inget alternativ då sitter jag hellre av timmarna som transit på diverse flygplatser, blir samma timmar i slutändan vilket det förvisso även blivit med tåg, men tåg är skönare att åka med ;)

Hade ställt in mig på att fira nyår och födelsedag i Bkk och för att sen åka ner till HH eller Pattaya, svårt att ställa om sig när man är inställd på nåt :)

Ja det ser inte ut som Sas Danmark vill vara med längre, tror nog också att det är färdigflygt för dom snart.

Kollade med Ticket och enl dom så har jag rätt till resten av flygresan med det andra flygbolaget ifall jag själv och på egen bekostnad kan ta mig till Helsingfors, vilket vi kan med Finlandsbåtarna. Så det skulle kunna vara ett alternativ till att skippa Phuket resan.

Ja ja med facit i hand så hade det varit smartast att bokat resan i januari, men va sjutton man måste väl få lite spänning i livet också :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×