Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Senora

Hönsmamma med skräck för Dengue - är det egoistiskt att resa?

Rekommendera Poster

Bada på bara, maneterna är inget bekymmer dom heller.

Tror nog du lugnar ner dig när du ligger på stranden.

Ligga på stranden? Det är ju grymt farligt. Se vad jag hittade vid en snabb googling: http://www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/Undvik-skador/UV-index/

Där står saker som: "Det är alltid bra att skydda sig mot stark solstrålning eftersom UV-strålning inte bara leder till brännskador och ökad risk för hudcancer. Den skadar även huden på sikt så att den blir mindre elastisk och gör att man får fler rynkor och pigmentfläckar."

Så, maneter, mygg, trafiken, solen och maten. Vad mer är livsfarligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bada på bara, maneterna är inget bekymmer dom heller.

Tror nog du lugnar ner dig när du ligger på stranden.

Ligga på stranden? Det är ju grymt farligt. Se vad jag hittade vid en snabb googling: http://www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/Undvik-skador/UV-index/

Där står saker som: "Det är alltid bra att skydda sig mot stark solstrålning eftersom UV-strålning inte bara leder till brännskador och ökad risk för hudcancer. Den skadar även huden på sikt så att den blir mindre elastisk och gör att man får fler rynkor och pigmentfläckar."

Så, maneter, mygg, trafiken, solen och maten. Vad mer är livsfarligt?

Flygresan får vi inte glömma. Det kan ju hända vad som helst. Transfern? Säkert.

Strömförande duschar har jag också hört om, men man kanske kan göra sig ren med våtservetter efter poolen? Som vi givetvis bara doppar underdelen av kroppen i...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

What, då riskerar ju barnen urinvägsinfektion!

Skämt åsido, det enda jag var nojig över var el + vatten. Det är ju generellt en ganska dålig kombination. Är en människa i närheten är det en grymt dålig kombination.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag bodde på Phuket i drygt 6 månader och använde aldrig myggmedel å ja drabbades inte =)

Var i Thailand i nästan 1.5 år och under den tiden fick jag knappt ett ända myggbett fastän jag inte använde myggmedel.

Känner dock flera som bodde på Koh Lanta som råkat ut för det.

För 2 veckors charterturister skulle jag dock vilja påstå att risken är minimal oavsett om ni använder myggmedel eller inte..

skojar du 1.5 år och inte fått dom röda små betten :) myggen kan vara jobbiga eller knott eller va fan det är :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bodde på Phuket i drygt 6 månader och använde aldrig myggmedel å ja drabbades inte =)

Var i Thailand i nästan 1.5 år och under den tiden fick jag knappt ett ända myggbett fastän jag inte använde myggmedel.

Känner dock flera som bodde på Koh Lanta som råkat ut för det.

För 2 veckors charterturister skulle jag dock vilja påstå att risken är minimal oavsett om ni använder myggmedel eller inte..

skojar du 1.5 år och inte fått dom röda små betten :) myggen kan vara jobbiga eller knott eller va fan det är :)

Jag får typ aldrig myggbett. Varken i Sverige eller i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ringde nyss Ving (igen) och de ville varken säga bu eller bä. Frågade om det fanns någon fakta om maneternas spridning i Phuket etc, men han kunde i säga mer än att han tyckte att om man är orolig ska man inte åka dit, utan till Kanarieöarna.

Grr...

Kan inte ni som reser med barn ge mig en mer nyanserad bild än den jag har just nu. Hjälp mig få lite positiva vibbar av semestern igen!

Och tack till er som redan gjort det, jag är nog inte denmest mottagliga nu, men om jag ger fan i att googla mer nu under ett tag (eller googlar på thailand +fantastisk +barn) så kanske paniken släpper lite...

ja ett gått råd är att sluta googla nu dit huve målar upp worst case så massor som reser med barn klart olyckor kan hända men det kan det hemmma med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag bodde på Phuket i drygt 6 månader och använde aldrig myggmedel å ja drabbades inte =)

Var i Thailand i nästan 1.5 år och under den tiden fick jag knappt ett ända myggbett fastän jag inte använde myggmedel.

Känner dock flera som bodde på Koh Lanta som råkat ut för det.

För 2 veckors charterturister skulle jag dock vilja påstå att risken är minimal oavsett om ni använder myggmedel eller inte..

skojar du 1.5 år och inte fått dom röda små betten :) myggen kan vara jobbiga eller knott eller va fan det är :)

Jag får typ aldrig myggbett. Varken i Sverige eller i Thailand.

då har du nog dåligt blod :) mig ska dom fan sticka i både där och hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att inte oroa dig för allt för då kommer det bli en jobbig resa för er. Min dotter hade oturen och få salmonella med lite följdsjukdomar och hennes läkare sa då att risken för salmonella är mycket större på Finlandsfärjornas smörgåsbord på sommaren än att få det i Thailand. Det här var inte för att skrämma upp dig mer utan att visa att värsta farorna finns på närmare håll. Åk till Thailand koppla av och njut för det ska vi göra i december :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att inte oroa dig för allt för då kommer det bli en jobbig resa för er. Min dotter hade oturen och få salmonella med lite följdsjukdomar och hennes läkare sa då att risken för salmonella är mycket större på Finlandsfärjornas smörgåsbord på sommaren än att få det i Thailand. Det här var inte för att skrämma upp dig mer utan att visa att värsta farorna finns på närmare håll. Åk till Thailand koppla av och njut för det ska vi göra i december :)

Tack :) Ja, salmonella känns ju troligt att få var som helst, men det skrämmer mig inte inte alls lika mycket som dessa sjukdomar som kan vara dödliga och som det inte verkar finnas vare sig vaccin eller bot för.

Angående myggbetten så är jag själv nog en stark kandidat till att få riktiga bölder - är lite småkänslig och brukar få använda kortison på betten när jag reser neråt europa.

Men för egen del känns det som att det kvittar - det som gör mig panikhönsig är tanken på att mina söner skulle fara illa. Skulle aldrig förlåta mig om jag medvetet utsatte dem för fara.

Men jag tänker att det är ofantligt många barnfamiljer som åker runt på farliga vägar, kanske skiter i myggstift etc så med all denna information som jag nu har med mig i bagaget så borde ju förutsättningarna för att undvika de värsta och onödigaste riskerna vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att inte oroa dig för allt för då kommer det bli en jobbig resa för er. Min dotter hade oturen och få salmonella med lite följdsjukdomar och hennes läkare sa då att risken för salmonella är mycket större på Finlandsfärjornas smörgåsbord på sommaren än att få det i Thailand. Det här var inte för att skrämma upp dig mer utan att visa att värsta farorna finns på närmare håll. Åk till Thailand koppla av och njut för det ska vi göra i december :)

Tack :) Ja, salmonella känns ju troligt att få var som helst, men det skrämmer mig inte inte alls lika mycket som dessa sjukdomar som kan vara dödliga och som det inte verkar finnas vare sig vaccin eller bot för.

Angående myggbetten så är jag själv nog en stark kandidat till att få riktiga bölder - är lite småkänslig och brukar få använda kortison på betten när jag reser neråt europa.

Men för egen del känns det som att det kvittar - det som gör mig panikhönsig är tanken på att mina söner skulle fara illa. Skulle aldrig förlåta mig om jag medvetet utsatte dem för fara.

Men jag tänker att det är ofantligt många barnfamiljer som åker runt på farliga vägar, kanske skiter i myggstift etc så med all denna information som jag nu har med mig i bagaget så borde ju förutsättningarna för att undvika de värsta och onödigaste riskerna vara bra.

Jag har fått salmonella 40% av gångerna jag varit i Thailand. Myggbiten 100% av gångerna. Dengue 0%, hajbiten 0%, manetbränd 0%, solbränd 100%, alkoholpåverkad 100%, medverkat i trafikolycka 0%, ätit god mat 95% och råkat ut för strömförande dusch 0%.

PS. Har heller aldrig varit med om en flygolycka, har dock åkt med planet som kraschade i Gottröra (innan det "landade" för gott ;) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bodde på Phuket i drygt 6 månader och använde aldrig myggmedel å ja drabbades inte =)

Var i Thailand i nästan 1.5 år och under den tiden fick jag knappt ett ända myggbett fastän jag inte använde myggmedel.

Känner dock flera som bodde på Koh Lanta som råkat ut för det.

För 2 veckors charterturister skulle jag dock vilja påstå att risken är minimal oavsett om ni använder myggmedel eller inte..

skojar du 1.5 år och inte fått dom röda små betten :) myggen kan vara jobbiga eller knott eller va fan det är :)

Jag får typ aldrig myggbett. Varken i Sverige eller i Thailand.

då har du nog dåligt blod :) mig ska dom fan sticka i både där och hemma.

Eller bra, beror ju på hur man ser på det ;)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är farligt att leva helt enkelt, man kan faktiskt dö ;)

Så sant så sant...

Jag förstår att ni tycker att jag låter helt galen och som en trygghetsnarkoman av värsta sorten. Jag har inte alltid varit så, snarare tvärtom. Har tidigare drabbats av lite skit under några resor; trafikolyckor där jag klarat mig men förlorat vänner, höjdsjuka under bergsbestigning, magsjukor etc, men ändå inte avskräckts, förrän nu - och då för en resa till barnparadiset Thailand. Ironiskt kanske.

Maneter har jag inte själv drabbats av, men i USA var jag med när en i min familj blev allvarligt bränd och jag har aldrig sett en vuxen man så sjuk och plågad. Jag var inte så gammal men fattade att det där vill man inte vara med om. 

Med barnen fick jag nog ett nytt perspektiv och i efterhand har jag väl funderat över vad som skulle kunna ha hänt vid de här tillfällena när jag ändå hade tur och klarade mig med hälsan i behåll.

Jag försöker sätta allt i perspektiv (lyckas kanske inte så bra just nu), men kan också tycka att många inte alls vill ta eventuella risker riktigt på allvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog många av oss här som har barn och känner igen det överbeskyddande beteendet.

Hur klarar ni av att leva erat vardagliga liv i Sverige?

Det är ju faktiskt förknippat med stora risker hela tiden, dygnet runt.

Att leva i Thailand är ingen skillnad, de risker man ev. utsätts för är kanske inte alltid desamma som i Sverige men inget som inte lite sunt förnuft råder bot mot.

Det finns saker man inte rår över(ödet) och skulle man drabbas av det på ett negativt sätt så spelar det ingen roll var i världen man befinner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Det är nog många av oss här som har barn och känner igen det överbeskyddande beteendet.

Hur klarar ni av att leva erat vardagliga liv i Sverige?

Det är ju faktiskt förknippat med stora risker hela tiden, dygnet runt.

Att leva i Thailand är ingen skillnad, de risker man ev. utsätts för är kanske inte alltid desamma som i Sverige men inget som inte lite sunt förnuft råder bot mot.

Det finns saker man inte rår över(ödet) och skulle man drabbas av det på ett negativt sätt så spelar det ingen roll var i världen man befinner sig.

det där går ju iof att diskutera finns otroligt mycket skit som kan hända i thailand men maneter och mygg är nog minsta problemet :) och som barnfamilj kommer ni inte se mycket av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog många av oss här som har barn och känner igen det överbeskyddande beteendet.

Hur klarar ni av att leva erat vardagliga liv i Sverige?

Det är ju faktiskt förknippat med stora risker hela tiden, dygnet runt.

Att leva i Thailand är ingen skillnad, de risker man ev. utsätts för är kanske inte alltid desamma som i Sverige men inget som inte lite sunt förnuft råder bot mot.

Det finns saker man inte rår över(ödet) och skulle man drabbas av det på ett negativt sätt så spelar det ingen roll var i världen man befinner sig.

Jag är faktiskt inte särskilt överbeskyddande här hemma (tro det elle rej...), men låter väl inte ungarna leka själv på gatan riktigt än, typ. Om jag ska hobbyanalysera min oro så handlar det nog om kontrollförlust - skulle något hända av det jag oroar mig för så står jag mer eller mindre handfallen. Självklart tar jag en risk när jag sätter mig och barnen i bilen varje dag. Det är förmodligen farligare än att bada i Phuket, men något som ingår i vardagen och som jag inte tänker på. Sunt förnuft kommer man långt med, men det är just känslan av att inte veta vad som väntar som jag tor skapar min oro.

Tack hörrni för goda råd och småbitska kommentarer. Syrligheten kan jag ju tolka positivt eftersom den förmodligen kommer sig av att ni inte tycker att det finns någon rimlighet i oron. Hade ju varit värre att få höra att alla mina farhågor  är sanna  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog många av oss här som har barn och känner igen det överbeskyddande beteendet.

Hur klarar ni av att leva erat vardagliga liv i Sverige?

Det är ju faktiskt förknippat med stora risker hela tiden, dygnet runt.

Att leva i Thailand är ingen skillnad, de risker man ev. utsätts för är kanske inte alltid desamma som i Sverige men inget som inte lite sunt förnuft råder bot mot.

Det finns saker man inte rår över(ödet) och skulle man drabbas av det på ett negativt sätt så spelar det ingen roll var i världen man befinner sig.

det där går ju iof att diskutera finns otroligt mycket skit som kan hända i thailand men maneter och mygg är nog minsta problemet :)

Jag kan inte påstå att det finns så mycket skit som kan hända här. Använder man det sunda förnuftet bara så är det inte farligare i Sverige än det är i Thailand.

Skillnaden är den att på hemmaplan så har man lärt sig att leva med alla dessa farligheter och tänker inte på dem, trots att de finns där hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt inte särskilt överbeskyddande här hemma (tro det elle rej...), men låter väl inte ungarna leka själv på gatan riktigt än, typ. Om jag ska hobbyanalysera min oro så handlar det nog om kontrollförlust - skulle något hända av det jag oroar mig för så står jag mer eller mindre handfallen. Självklart tar jag en risk när jag sätter mig och barnen i bilen varje dag. Det är förmodligen farligare än att bada i Phuket, men något som ingår i vardagen och som jag inte tänker på. Sunt förnuft kommer man långt med, men det är just känslan av att inte veta vad som väntar som jag tor skapar min oro.

Tack hörrni för goda råd och småbitska kommentarer. Syrligheten kan jag ju tolka positivt eftersom den förmodligen kommer sig av att ni inte tycker att det finns någon rimlighet i oron. Hade ju varit värre att få höra att alla mina farhågor  är sanna  ;)

Haha, dina farhågor är sanna, allt det där farliga finns ju faktiskt.

Det troliga är dock att du aldrig kommer att lägga märke till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till 99 oroar man sig mer innan resan på hemmaplan än vad man väl gör på plats. Själv är jag t.ex. inte överdrivet förtjust i ormar, varaner och apor. Men ändå vistas jag i områden där jag sett och kommer att se dessa IRL men blir istället lite småfascinerad av att det är "på riktigt" när det väl inträffar. Bokade t.ex. alldeles nyss ett boende med texten:

•All kinds of food, snacks, and sugar drinks are not allowed in bungalows as they will quickly attract ants, insects, and lizards. They, in turn, attract bigger animals!  Och genast såg jag framför mig en stor varan smaskandes på en kvarglömd chipspåse på verandan när vi kommer hem på kvällen i becksvart mörker...  ;)

Oj, nu kanske du fick något ytterligare till din "Hönsmamme-lista", sorry!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Det är nog många av oss här som har barn och känner igen det överbeskyddande beteendet.

Hur klarar ni av att leva erat vardagliga liv i Sverige?

Det är ju faktiskt förknippat med stora risker hela tiden, dygnet runt.

Att leva i Thailand är ingen skillnad, de risker man ev. utsätts för är kanske inte alltid desamma som i Sverige men inget som inte lite sunt förnuft råder bot mot.

Det finns saker man inte rår över(ödet) och skulle man drabbas av det på ett negativt sätt så spelar det ingen roll var i världen man befinner sig.

det där går ju iof att diskutera finns otroligt mycket skit som kan hända i thailand men maneter och mygg är nog minsta problemet :)

Jag kan inte påstå att det finns så mycket skit som kan hända här. Använder man det sunda förnuftet bara så är det inte farligare i Sverige än det är i Thailand.

Skillnaden är den att på hemmaplan så har man lärt sig att leva med alla dessa farligheter och tänker inte på dem, trots att de finns där hela tiden.

jag har då inte blivit erbjuden så många gånger hemma att köpa narkotika som i thai och då är straffen ändå rätt hårda rån försök sett folk dragit vapen stora slagsmål men på det stora hela är det ju rätt lungt ändå med tanke på hur mycket folk det är i omlopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×