Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Guest Sunny

Enkelt och dubbelt turistvisum eller longstay O-A, vad är bäst/enklast?

Recommended Posts

Guest Sunny

Om man uppfyller kraven för ett longstay visa och vill stanna i Thailand 3 mån denna vinter och 4-5 månader nästa vinter, vad är enklast att göra? Det verkar vara en mängd papper och intyg för longstay visat. Mindre för turistvisum (har sökt det förr så det kan jag). Turistvisumet innebär ju en förlängning på immigration office samt nästa vinter även en flygtur och tillbaka. Måste också till ett nytt turistvisum (dubbelt) inför nästa vinter.

Longstay innebär ingen utresa utan endast rapportering till immigration efter 90 dgr? Har jag fattat det rätt? Men om man har ett longstay (finns tydligen med multipla inresor) kan man då åka ut ur Thailand t ex ett antal månader över sommaren och sen åka tillbaka under hösten? Gäller det 1 år med in och utresor enligt eget önskemål? Kan det förlängas på plats i Thailand ett par månader? Typ, om jag åker in i jan -13, hem i maj, tillbaka i nov -13 och stannar till i april -14 (hypotetiskt). Longstay visat går ju då ut i jan -14.

Turistvisumet har ju en begränsning när det gäller hur många dagar man har på sig till inresa nr 2.

Snurrigt värre! ???

När jag läser vad jag själv skrivit nu så verkar det enklast att söka ett singel entry för denna vinter och ett dubbel entry för nästa vinter. Eller hur?

Med reservation för ev fel.

Har du multiple entry så du kan resa in och ut som du vil under ett år tid ger varje inresa 3 månaders uppehållstillstånd. Har själv haft multiple entry business visa tidigare. Då måste du ut ur landet var 3:e månad och vända.

Har du ett single entry, jag har nu ett non-o single entry så räcker rapportering var 90:e dag. Vill du ha det behöver du visa inkomst från Sverige eller pengar på banken. I mitt fall har det behövts pengar på Thai bank, men vet inte om man som över 50 med longstay kan ha pengarna på Svensk bank.

Ska du lämna landet då måste du först ordna ett re-entry permit annars är ditt visum förbrukat när du kliver ur Thailand.

Har du multiple entry är du som regel välkommen in i landet (man kan altid nekas trots visum men det sker väl knappast) under visumets giltiga tid, dvs att du kan göra en border run på sista visum dagen och då får 3 extra månader utöver visumets giltiga längd eftersom du vid inresan får 3 månaders uppehållstillstånd. Ska man försöka få ut max av den typen visum får man söka så sent man vågar eftersom visumet börjar gälla vid utfärdandet.

Hoppas du fick lite nytta av mitt svar.

Om du tänker på det som ofta kallas pensionärsvisum så är det inte värt bekymret eller pengarna utan kör på turistvisum. Är ju inget direkt straff att stanna till i säg underbara Laos en tid heller...

Håller med Anders, turistvisum är väl snäppet enklare att fixa, men du ska väl ha double entry andra vintern  antar jag.

Om man inte vill behöva resa så är det nog inte så bökigt att ordna longstay heller. Maila ambassaden och kolla så får du raka besked (kanske) om vad just som behövs visas i pengarväg :)

Har hört att det  numer ska vara 800 000 baht men är inte alls säker på det.

Att ansöka om visumet kostar inte mycket så det är ingen kostnad.

Sist jag tittade på det på thavisa forumet så rekommenderade man enhälligt att man inte söker pensionärsvisum utan tar ett vanligt visum och sen söker ettårsförlängning på plats med anledning av att man är pensionär som både enklare och billigare. Samma förlängning som man behöver efter första året med pensionärsvisum.

800000 Bath tror jag också det är eller 65000 Bath i pension så det är inga stora summor som krävs men för förlängningen ska dom 800000 Bath finnas på en bank i Thailand.

Sist jag tittade på det på thavisa forumet så rekommenderade man enhälligt att man inte söker pensionärsvisum utan tar ett vanligt visum och sen söker ettårsförlängning på plats med anledning av att man är pensionär som både enklare och billigare. Samma förlängning som man behöver efter första året med pensionärsvisum.

800000 Bath tror jag också det är eller 65000 Bath i pension så det är inga stora summor som krävs men för förlängningen ska dom 800000 Bath finnas på en bank i Thailand.

Tjao! 65000 thb/månad-före eller efter skatt?

Mvh

Ingen aning. Är svenska ambassaden i Bangkok som skall intyga.

Misstänker att dom flesta tar det på 800000 Bath på banken. Kan man inte få tag på 800000 Bath får man nog senarelägga pensionen. Är inte mycket pengar.

Ingen aning. Är svenska ambassaden i Bangkok som skall intyga.

Misstänker att dom flesta tar det på 800000 Bath på banken. Kan man inte få tag på 800000 Bath får man nog senarelägga pensionen. Är inte mycket pengar.

Ok,tack... nja,upp emot 200000 kr.. är mycket för mig i alla fall... :-\

Guest elglenno

Det är väl bara att låna in pengarna om man inte har dom be någon vän föra över sen föra tillbaka?

Men det kanske är ett tag till pensionen?

He,he,he... ur den synvinkelen, är det lite för kort  ;) ur bo i Thailand-vinkel...lite för långt... Några kronor till får man väl ihop... men men.... :-\

Tjao! 65000 thb/månad-före eller efter skatt?

Mvh

65000 thb/månad!!!! Ursäkta mig men jag bara reagerar, det är väl ingen vanlig knegare i Sverige som får ut 15000 kr/mån efter skatt i pension, knappt innan skatt heller, jag känner ett par fast boende svenska pensionärer i Thailand och dom lyfter 8-9000 sek/månad vilket stämmer med verkligheten och dom bor som sagt där men på vilket visa kan jag inte svara.

Tänk på att du kan kombinera pension och pengar på banken.

Med 65000 Bath i pension behöver du inga pengar på banken.

Med 30000 Bath i pension behöver du 420000 Bath på banken.

Med 0 Bath i pension behöver du 800000 Bath på banken.

Tror också att pengarna är per par om man är gift men lite osäker på det.

Skulle tro att dom flesta tar det med pengarna på banken. Många är inte i närheten av vanlig pensionsålder utan lever på besparingar.

Hej,jag är gift med en Thaikvinna.Jag fick 1-årsvisum nu i september på ambassaden i Stockholm och behövde inte visa upp någon inkomstuppgift över huvudtaget.Jag är 50+ och pensionär.

Hej,jag är gift med en Thaikvinna.Jag fick 1-årsvisum nu i september på ambassaden i Stockholm och behövde inte visa upp någon inkomstuppgift över huvudtaget.Jag är 50+ och pensionär.

Ett tips är att om möjligt alltid söka visum från annat land. Göra extension eller söka i landet verkar alltid vara MYCKET bökigare. Min senaste extension blev inlämnad idag det tog 3 dagar och 17 timmar totalt. Gift, har barn, har företag. Ju mer man har ju papper behövs det??

Känner folk som inte är gifta som åker hem och söker nytt visum hemifrån, då behövs inga hyrespapper, work permit papper etc etc. Sinnes sjukt? Ja, men Thailand är inte speciellt funktionellt.

Guest elglenno

Ett tips är att om möjligt alltid söka visum från annat land. Göra extension eller söka i landet verkar alltid vara MYCKET bökigare. Min senaste extension blev inlämnad idag det tog 3 dagar och 17 timmar totalt. Gift, har barn, har företag. Ju mer man har ju papper behövs det??

Känner folk som inte är gifta som åker hem och söker nytt visum hemifrån, då behövs inga hyrespapper, work permit papper etc etc. Sinnes sjukt? Ja, men Thailand är inte speciellt funktionellt.

om man nu ska fuska med just pengarna på kontot går det att bara låna in dom 2 månader innan man söker? Eller kollar dom upp vart pengarna kommer i från annars går det ju göra ett 2 månaders window dressing :)

Så vitt jag begriper utan att du talar om vilket visa du fått, så får du åka ut var 90 dag. Får det visat behöver man inte via upp pengar.

Guest elglenno

Lär ju finnas en hel drös med mindre ricktiga äktenskap där lika väl som det gör i europa.

Nu får man inte glömma av att det skall vara ett Thaikonto.

Ett öppet sådant inte låst på ett år för att få bättre ränta,gäller inte.

Jag har faktiskt lyckats få non-o med svensk kronor på ett foreign currency deposit konto. Inget att rekommendera, det var ett helvete att få till det men jag lyckades  :)

Så vitt jag begriper utan att du talar om vilket visa du fått, så får du åka ut var 90 dag. Får det visat behöver man inte via upp pengar.

Jag har non-o visa,och har tillräckligt med pengar i Thaibank +pension och hade alla papper med mig men det behövdes inte längre sa dom.Kolla Thai ambassadens hemsida Stockholm,angående visa om du är gift med Thai.

En fråga ang longstay visa OA. Om jag får ett sådant visum då kan jag åka in och ut i Thailand som jag vill under ett år. Sen har jag hört att jag kan förlänga det innan jag åker hem till Sverige på konsulatet i Phuket och då har jag nästa års visum fixat om jag fattat rätt. Var är konsulatet på Phuket? Det är väl inte samma som Immigration? Vilka papper behövs för förlängningen?