Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
antee

Väder i Juni och Juli!

Rekommendera Poster

Hej!

Hur är vädret under dessa månader i Phuket/KohLanta? Vi funderar på att åka med familjen (barn i 10 årsåldern). Det jag undrar är om det är att fundera på att åka till Phuket/Koh Lanta under dessa månader eller är det hett och blött. Vill undvika båtresa till Koh samui.

Har förstått att det är nordöstra Thailand som gäller men vi har funderingar på de södra. Är det bättre att åka i Juni eller är det bättre ju närmare augusti man åker.

D.v.s Är det att fundera på är vilken månad som är att föredra av Juni, Juli el. Augusti att åka till Kho Lanta/Phuket under sommaren med tanke på Hetta/Regn och strömar i vattnet.

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni gillar regn och att ni inte kan/vill bada i havet så åk dit. Jag skulle lätt valt något runt medelhavet som är så mycket bättre under vår sommar :)

Fördelen är att man kan bo billigt och vädret är dock inte så dåligt mellan regnskurarna :)

Thailand brukar vara bättre mellan Okt-Maj beroende vart man åker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan absolut få dagar med strålande sol under den tiden om ni åker till Phuket eler lanta. Men det kan ligga gärna vara spöregn så jag skulle nog inte våga chansa att åka dit den tiden..

På Koh Samui är det ju oftast jättefint väder den tiden så jag skulle åka dit. Och precis som pelle77 redan skrivit så går det att flyga det om ni inte vill åka båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni gillar regn och att ni inte kan/vill bada i havet så åk dit. Jag skulle lätt valt något runt medelhavet som är så mycket bättre under vår sommar :)

Fördelen är att man kan bo billigt och vädret är dock inte så dåligt mellan regnskurarna :)

Thailand brukar vara bättre mellan Okt-Maj beroende vart man åker.

Finns ingenting som skulle få mig att välja Medelhavet framför Thailand nå'n tidpunkt på året.

Lyssna på goda råd och ta hänsyn till var det statistiskt sett är bäst.

Koh Samui och Koh Samet är ställen som brukar fungera vädermässigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla kloka svar!

Vi var senast i Khao Lak i Feb och hade även då en del regn och moln (vilket kanske är bra så vi inte bränner våra bleka kroppar :-)

Varför vi funderar på Thailand under sommaren är att vi får två veckor i Thailand för samma (inte riktigt)  pris som en vecka på Mallis (4 barrn och två vuxna)

Har kollat på flyg med Doha och sedan att hyra hus eller boka hotell via nätet och med tanke på prisläget kring medelhavet så springer det snabbt iväg med 4 barn :-).

Som det ser ut nu så funderar vi på att ta en flygstol med Fritidsresor (billigast än så länge) och sedan fixa hus / hotel på annat sätt. Ev så får vi några fler med oss som kan dela på ev huskostnad.

Det jag har läst upplevt talar för östkusten/Samui under denna tid. Kollar både på flyg från Phuket (fritidsresor landar där under sommaren) till Samui eller så blir det minibuss och färja. Får bli lite sjösjukepiller till barnen så löser det sig.

Hur är det kring Koh Samet och Nord östra Thailan denna tid? Har inte varit i den regionen. Är det nerlusta av "turister" :-) och hotell. (Trivdes bra på Khao Lak och Kata noi)

Tar gärna emot åsikter och förslag. Tack så länge!

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordöstra har normalt sina regntoppar under aug - sep.

Koh Samet räknas väl till en av de torraste platserna i Thailand även om det regnar en hel del i sep - okt.

Men som vanligt, vi vet bara hur vädret har varit, inte hur det kommer att bli.

Det är ingen direkt risk att ni behöver trängas med turister i nordöstra delarna.

Åker man t.ex. till Udon Thani så träffar man på en del västerlänningar men det beror nog mest på att det bor ganska så många där.

I Nong Khai stöter man också på en del och det mycket pga. att det är många som tar den vägen till Laos för visa-run.

Det är nog likadant i många av de större städerna. Väljer man däremot att t.ex. åka upp i de vackra områdena längs Mekongfloden så är det ganska glest med västerländska turister.

Hotell och Guesthouse finns det så det räcker till, räkna inte med några charterhotell bara ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid när det kommer till sommar och Phuket är det en del överdrivet svammel  ;)

Det kan regna, i streck några dagar om det vill sig illa. Det kan regna en skvätt per dag, och det kan vara regnfritt i fleeeera veckor.

Vi har inte haft regn nu på mång aveckor och det har varit regnigt under ett par veckor samanlagt under de 3 senaste månaderna.

Vissa tider har det varit lite vanskligt i havet men mestadels har det varit helt ok i år. Var nere på stranden senast igår och folk badade och njöt i den stekheta solen. Strålande sol hela dagen och inga större vågot att prata. Och igår va inget undantag utan en vanlig sommar dag.

Här 2 bilder som jag så lägligt tog igår.

post-173-14768713298405_thumb.jpg

post-173-14768713298521_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla kloka svar!

Vi var senast i Khao Lak i Feb och hade även då en del regn och moln (vilket kanske är bra så vi inte bränner våra bleka kroppar :-)

Varför vi funderar på Thailand under sommaren är att vi får två veckor i Thailand för samma (inte riktigt)  pris som en vecka på Mallis (4 barrn och två vuxna)

Har kollat på flyg med Doha och sedan att hyra hus eller boka hotell via nätet och med tanke på prisläget kring medelhavet så springer det snabbt iväg med 4 barn :-).

Som det ser ut nu så funderar vi på att ta en flygstol med Fritidsresor (billigast än så länge) och sedan fixa hus / hotel på annat sätt. Ev så får vi några fler med oss som kan dela på ev huskostnad.

Det jag har läst upplevt talar för östkusten/Samui under denna tid. Kollar både på flyg från Phuket (fritidsresor landar där under sommaren) till Samui eller så blir det minibuss och färja. Får bli lite sjösjukepiller till barnen så löser det sig.

Hur är det kring Koh Samet och Nord östra Thailan denna tid? Har inte varit i den regionen. Är det nerlusta av "turister" :-) och hotell. (Trivdes bra på Khao Lak och Kata noi)

Tar gärna emot åsikter och förslag. Tack så länge!

//A

Tar ni katamaranerna så är sjösjukepiller ingen dum ide för dom blir spymaskiner när vågorna blir lite högre men på bilfärjorna är det normalt inte nödvändigt.

Lite förvånad att ni hittar billigaste biljetterna med fritidsresor.

Charter borde vara billigast, det är ju poängen med charter men med undantag av sista minuten så brukar det bli billigare att flyga reguljärt till Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×