Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst mrmuffin

Fråga till Jimmieboy om Lanta Language School

Rekommendera Poster

Gäst mrmuffin

Jag undrar om du har möjlighet att ge mig lite insidertips om att plugga i Thailand. Jag ska åka ner i vinter och plugga men har lite beslutsångest gällande skolorna. Då jag måste ha CSN för att finansiera studierna så finns det bara två alternativ.

Lanta Language School eller Patong Language School genom bluberryspråk. Dessa är dom enda jag har hittat som ger CSN. Jag har inte hittat mycket om nån, det lilla som finns är både för och nackdelar och gör en inte mycket klokare. Däremot vet jag att du har läst på Lanta och kan ge din syn på denna och du kanske även vet något om Patong Language också?

Jag har läst inlägg där du inte har varit särskilt nöjd med Lanta men du kan väl ändå berätta lite om utbildningen, tillvägagångssätt, hur snabbt du lärde dig att konversera hyfsat osv. Hinner man lära sig att konversera med Thailändare på gatan på en termin? Hur snabbt lär man sig läsa, då jag har förstått att läsa är nyckeln till språket?

Vad har du för åsikter om levnadskostnader Lanta vs Phuket? Jag har fått för mig att det är billigare att leva på Koh Lanta. Andra fördelar jag ser är att där finns inte så mycket party som drar en ifrån studierna och man kan i veckorna koncentrera sig på studierna. Sen på helgerna får man istället fly till andra ställen. Tänk även på att jag kommer att befinna mig där under hög-peak säsong november till mars och jag måste kunna leva på CSN enbart och därför känns Lanta rimligare.

Nackdelen är som jag ser det att Lanta verkar sjukt trist medan Patong erbjuder det mesta man kan tänka sig vilja ha.

Hur är det med klasskamrater på Lanta? Är det många Svenskar eller andra nationaliteter? Hittar man på mycket tillsammans?

Hur är kommunikationerna från Lanta när man vill ha lite mer party? Går det att ta sig till Patong, Ao Nang eller liknande på fredags kvällen och vara tillbaka på söndag kväll? Vad kostar en sådan tripp? Du skrev att du brukade åka till Bangkok på helgerna, hur reste du då och hur mycket kostade det?

Hur fungerar det med CSN? Kan jag börja med 3 månader på Lanta och sen förlänga från Thailand? Känns dumt att binda upp sig innan man vet om skolan passar en. Vet du om det finns någon gräns för hur länge man kan studera samma språk på CSN?

Många frågor, men jag hoppas du vill ta dig tid att svara på dom då det är svårt att finna information om detta.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mrmuffin

:cr Det tänkte jag inte ens på att man kan göra är inte så van vid forum.

Men vem som helst får gärna bidra till tråden och det kan ju finnas andra som har nytta av att läsa svaren så förhoppningsvis hittar Jimmieboy hit iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket frågar på samma sak men ska försöka börja svara så gott jag kan...

Jag tycker både det finns fördelar och nackdelar med skolan på Lanta och eftersom jag inte läst nån annanstans kan ju inte säga vilket som är bäst. Det jag kan säga är att dom första 3 månaderna är riktigt bra då lär du dej läsa och skriva mm.. OM du är snabb lär du dej alla bokstäverna på en dryg vecka.

Sen beror det lite på vad du får för lärare. Vad jag har hört ska det ha kommit flera nya lärare sen jag var där och hur dom är vet jag inte.

Efter månad 3 så tycker jag att det var lite för "slappt" kändes inte som att man gick frammåt och läraren jag hade va inte så bra på att pusha på. Hade även svårt med sättet dom lärde ut på men det är naturligtvis inviduellt. Du kanske tycker det är jättebra.

Generellt sätt så måste nog Lanta anses som billigare att leva på men självklart kan du bo minst lika billigt på Phuket. Det handlar lite vad du gör. Håller du dej borta från bangla och party och äter på billiga thairestauranger så behöver det inte bli dyrare på Phuket. Men festar du mycket och äter på dyra turistrestauranger så drar självklart pengarna iväg direkt.

Det finns minibussar från Koh Lanta som går till Phuket flera gånger om dagen och dom kostar 220 baht. Sen går det även åka båt och den kostar från cirka 500 baht. Jag brukade åka på fredag eftermiddag med minibuss och vara i Phuket på kvällen sen tog ja in på hotell i Patong som kostade 500 baht natten å sen minibuss tillbaka på söndag.

Angående csn ska det inte vara några problem att börja med 3 månader och sen förlänga på plats. Om det finns nån gräns vet jag inte men ett år är inga problem. Du måste dock ha godkänt för att kunna söka vidare.

Har säkert missat nåt nu men fråga gärna igen då =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Kanske är det bättre att skicka ett privat meddelande om det gäller bara Jimmieboy ?? 

alla kan inte den här cyber världen lika bra som dig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det bättre att skicka ett privat meddelande om det gäller bara Jimmieboy ?? 

alla kan inte den här cyber världen lika bra som dig ;)

Tycker bara det va bra att hon skrev direkt på forumet då fler kan ta del av svaret. Har fått rätt mycket privata mail vad jag tycker om skolan vilket jag inte har nåt emot men är ju som sagt bättre om fler kan ta del om svaren =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Kanske är det bättre att skicka ett privat meddelande om det gäller bara Jimmieboy ?? 

alla kan inte den här cyber världen lika bra som dig ;)

Tycker bara det va bra att hon skrev direkt på forumet då fler kan ta del av svaret. Har fått rätt mycket privata mail vad jag tycker om skolan vilket jag inte har nåt emot men är ju som sagt bättre om fler kan ta del om svaren =)

ja helt klart :) haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag kör lingopal appen behöver ingen skola :) någon som snackar hyffsat thai och testat den vore kul att se om den stämmer :)

jà hâi chăn líang krêuang dèum rÄ•u wâa ter dtông gaan kâe ngern.. Hur seriösa är skolerna med att ta närvaro och sånt? Ja tänkte nu inte på csn utan visat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Eller nu när jag tänker efter är det lätt att blåsa CSN på pengar och hur mycket får man utan lån nu för tiden? Kanske skulle ta upp lite studier i smily land. Till ts ta lanta först trivs du inte åk in till patong kolla läget och sen byt. Men ska du vara seriös och som jimmy sa inte kan nått om språket ta då lanta för i patong är det lördag hela veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Leva på CSN enbart med lån då? Annars lär det ju bli tufft. Eftersom skolan kostar i princip det man får.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mrmuffin

Tack för svaren. Då var det ju bra att jag gjorde en tråd av det så att andra får ta del av svaren också.

Lite följdfrågor:

Hur mycket kunde du kommunicera på Thai efter 3 månader? Kunde du prata och förstå folk med enkla meningar eller det krävs mer tid än så. Är lärarna duktiga på att rätta till uttal så man inte använder toner fel och sånt där? Den undervisningsmetoden som du inte gillade hur var den? Hur mycket tid behöver man lägga på läxor varje dag ungefär?

Hur var sammanhållningen på skolan? Gjorde man mycket tillsammans på fritiden? Många andra nationaliteter? Kan ju vara kul att träffa lite folk också.

Vad anser du om Koh Lanta som ställe att bo på? Finns där något vettigt att göra eller blir man uttråkad? Efter vad man läser på nätet så verkar det vara ett ganska tråkigt ställe fullt av Svenskar.

Om man tar minibuss från Lanta till Phuket kommer man direkt till Patong då för 220baht? Jag har ingen lust att hyra moppe om jag kan undvika det (saknar körkort) och taxi-tuktuk brukar bli dyrt.

När du åkte till Bangkok på helgen hur reste du då? Flyg från Krabi eller?

Galet svårt beslut. Andra får gärna ge tips också. Jag lutar mest åt Patong då det känns som ett roligare ställe om man bara har diciplin att låta bli barerna på vardagarna. Nackdelen är att jag vet ingenting om den skolan mer än det lilla man hittar på nätet som ioförsig är positivt.

Hur mycket får man av CSN att leva för? Är det 8000kr per månad med lån? Det bör man väl klara sig på i Patong? Man får väl ta merkostnadslån för kursavgiften?

Tacksam för alla råd och tips jag kan få!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mrmuffin

Leva på CSN enbart med lån då? Annars lär det ju bli tufft. Eftersom skolan kostar i princip det man får.

Om jag har förstått det rätt så får man ta ett extralån för skolavgiften. Givetvis har jag tänkt att ta lån för uppehälle också. CSN har en ganska luddig hemsida men om jag förstått rätt så får man 8000kr i månaden och det ska man väl klara sig rätt bra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 3 månader kunde man ju hälsa beställa mat ochh allt sånt. Är nog väldigt inviduellt hur mycket man kan efter 3 månader.

Det var typ bara svenskar på skolan när jag gick där men tyckte iaf att samanhållningen var hyffsat bra. Men det är ju klart från klass till klass. Skolan brukar dock fixa saker att göra ibland på helgerna till självkostnadspris.

Jag gillade ju inte alls Lanta. Tyckte det var svårt att prata med lokalbefolkningen vilket är en förutsättning för att man ska lära sej. Därav tyckte jag att jag lärde mej mer på helgerna när ja va på Phuket eller i Bangkok.

Minibussen går till Phuket town och därifrån får du ja byta till taxi eller buss om du åker på dagen.

När jag var i Bangkok åkte jag oftast buss men då kom man inte tillbaka förän 10:00 på måndagen. Åkte flyg några gånger oxå men tyckte inte man tjänade så jättemycket tid på det.

Hade jag valt nu hade iaf jag valt Phuket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du väljer Lanta eller Phuket så blir du väldigt begränsad om du inte tänkt hyra moppe under vistelsen. Båda är stora öar och utan friheten som moppen ger så blir det nog ganska tråkigt. Räkna med att alla klasskompisar kommer ha en.

Jag spenderade över sju månader på Lanta i vintras (jobb) och jag gillar ön. Phuket avskyr jag, det är dessutom dyrare där.

Skolan på Lanta är svenskägd och svenska elever är i majoritet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ja men ta den i patong om du har karaktär jag har det inte :) moppe skulle jag lätt ha med eller utan körkort. 8000 ja men då inget hi life turist liv utan bara vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag läste thailändska på Lanta februari-april 2011. Hoppas mina svar kan räta ut några frågetecken :)

1. 3 månader ger en bra grund att bygga vidare på. Man får ett hum om strukturen på stråket, men så klart tillkommer det hela tiden saker som vänder upp och ner på det lilla man tror sig ha greppat. Jag anser dock att det var för mycket repetitioner under kursens gånng - till en början frustrerande eftersom jag ville lära mig mer mer mer men så småningom vande jag mig och gjorde uppgifterna slentrianmässigt. Upplevde inte att man behövde lägga ner särskilt mycket tid på läxor för att klara kursen.

2. Sammanhållningen var jättebra när jag gick på LILS och vi umgicks mellan klasserna även på fritiden. Det var sällan en måltid intogs ensam och alltid var det ett strandhäng efter skoldagens slut. Det var lite på gott och ont förstås, för umgängeskretsen på ön var huvudsakligen svensk och inlärningen av thai hämmades nog av det.

3. Koh Lanta är en ö där livet går i maklig takt. Vare sig du är intresserad av sol & strand eller ej så är risken att det blir enformigt. Moped rekommenderas. Jag var aldrig över till Phuket, däremot åkte jag och vänner till Koh Phi Phi några helger som omväxling till vardagslunket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Ta en distansskurs istället, plugga någonting du faktiskt kommer att ha användning för i yrkeslivet...

Då kan du även befinna dig vart du vill istället för att känna dig bunden till en plats/ort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Vad kan man få i bidrag för en distanskurs utan lån ?

Några bra länkar till kurser ?

Jag tror att bidragsbiten ligger på c.a 2000 kr/månaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

70 kr/dag känns som det kan räcka till maten i Thailand.

Tror ni våra flyktningar får mera som kommer till Sverige ?

I Sverige är riksnormen för försörjningstöd, årligen fastställd av Socialstyrelsen, 3840 kronor per månad för ensamstående[2] (2012/05). . 2008 var summan 3550 kr per månad. Dessutom tillkommer en summa för boendet beroende på vad det kostar i det individuella fallet. Den skäliga kostnaden för bostad är olika för olika kommuner, till exempel skiljer sig hyresnivåerna mycket mellan storstäder och landsbygd. I mindre städer och landsbygdskommuner brukar maximalt 3000 kronor i månaden accepteras som bostadshyra för unga ensamstående vuxna (18–29 år). Äldre personer ges rätt till högre bostadshyra. Kostnader för barn under 18 år tillkommer också med belopp beroende på antal barn och deras ålder. .

Alla EU-länder har liknande principer om miniminivåer på levnadsstandard, dock med varierande nivå på standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nickade till lite tydligen :)

Så närmare 3800+3000 kr/månad får våra flyktingar då efter skatt utan att bidragit med något till vår sammhälle ?

Ge mig det med så kan jag ge mitt jobb till någon annan medans jag studerar i Thailand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×