norlund 0 Report post Posted June 25, 2012 Vem som helst kan ta ett thailändsk körkort och vem som helst kan öppna upp ett bankkonto om banken tillåter det. Krävs inga som helst mutor. Folk blandar ihop lagar med företagsregler, kan tänka mig att vissa banker inte vill ha en massa turister som öppnar upp konton, samtidigt kan jag tänka mig att det finns banker som inte bryr sig det minsta. När det gäller att ta körkort då går det hur bra som helst, har polare som inte är fastboende som helt lagligt har tagit thailändska körkort, visserligen har de haft körkort innan. Fattar inte varför detta skulle vara olagligt, vem som helst kan väl ta körkort i Sverige, det har inte ett dugg att göra med medborgarskap. Jeg har bare en kommentar til ditt innlegg. Dette er bare masse tull. Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted June 25, 2012 Eller hva med nettstedet http;/farangen? Når man begynner å lete litt rundt på nettet så sier jo all det samme. Man kan IKKE være turist for å få et thailandsk førerkort. Og man MÅ ha et none immigrant visa. Og man MÅ ha et bostedsbevis som både emmigrasjonen og ambassaden utsteder. Men dersom ambassaden lager et bostedsbevis så MÅ man ha meldt flytting til Thailand ( Norge ). Hvorfor i hel.... skal dette være så vanskelig å forstå? "Alle" andre nettsteder har fått med seg loven angående å få førerkort i Thailand, men bare ikke på dette stedet ser det ut til. Share this post Link to post Share on other sites
Guest elglenno Report post Posted June 25, 2012 En fråga bara duger inte det svenska körkortet i thailand? Då jag tycker mig se rätt mycket turister köra både bil och motor bike. Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted June 25, 2012 En fråga bara duger inte det svenska körkortet i thailand? Då jag tycker mig se rätt mycket turister köra både bil och motor bike. Et svenskt førerkort er IKKE GYLDIG i Thailand. Men desverre så tror jag at noen utleiefirmaer godkjenner det når man leier. Jeg har opplevd at jeg bare har trengt å vise passet mitt ved leie av motorsykkel. Om det fungerer sånn også vei leie av bil vet jeg ikke da jeg har egen bil i Thailand og ikke trenger å leie en. Skal man kjøre bil i Thailand så MÅ man enten ha et internasjonalt førerkort eller et thai førerkort. Det beste er å ha et thai fordi dersom man leser den "lille skriften" i leiekontrakten så kan det hende at forsikringen ikke gjelder fullt ut dersom man bare har et internasjonalt førerkort. Jeg kan ikke få sagt det mange nok ganger. Hva dem gjør i Thailand trenger nødvendigvis ikke altid å være ifølge lovens bokstav. Men vi utlendnger lever i den vilfarelsen at dem altid følger loven. Og det gjør dem så absolutt ikke noen ganger. Problemet som kan dukke opp er når man har en ulykke. Og det kanskje med store materielle og personelle skader. Uten en GYLDIG forsikring så kan det bli forferdelig dyrt. Men det ser ut til at de fleste utlendinger som leier bil / motorsykkel i Thailand dessverre ikke har evnen til å tenke så langt. Share this post Link to post Share on other sites
mankan89 5 Report post Posted June 25, 2012 Eller hva med nettstedet http;/farangen? Når man begynner å lete litt rundt på nettet så sier jo all det samme. Man kan IKKE være turist for å få et thailandsk førerkort. Og man MÅ ha et none immigrant visa. Og man MÅ ha et bostedsbevis som både emmigrasjonen og ambassaden utsteder. Men dersom ambassaden lager et bostedsbevis så MÅ man ha meldt flytting til Thailand ( Norge ). Hvorfor i hel.... skal dette være så vanskelig å forstå? "Alle" andre nettsteder har fått med seg loven angående å få førerkort i Thailand, men bare ikke på dette stedet ser det ut til. Jo då jag vet att många säger att man måste ha immigrant visa då det är en vanlig missuppfattning. Att du har hört det många gånger Norlund gör det inte till en sanning eller allra minst till en lag. De kan väl inte vara så svårt att fatta för dig Norlund även fast nu är Norsk Jag har tittat lite på de sidor du försökte länka till men hittar inget som styrker eller ens tar upp dessa lagar du påstår finns. Dock är jag varken bra på norska eller danska. Om du vill posta en länk finner jag det enklast att surfa in på den sidan du vill länka till klippa ut adressen i adressfältet och klistra in den här. Sedan kan man med fördel citera viss text man vill framhäva. Se nedan (note4) A 5yr licence will only be issued to a foreigner if you have a Non-Immigrant visa in your passport, or hold a Residence Permit. A 1yr licence is issued using any kind of visa or entry permit, and may be renewed (for 1 year) if necessary. http://www.pattayaexpatsclub.info/index.php/bus-a-driving/thai-driving-license Där kan du också läsa att det går bra med vilket visa som helst för att ta det ettåriga körkortet. Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted June 25, 2012 Eller hva med nettstedet http;/farangen? Når man begynner å lete litt rundt på nettet så sier jo all det samme. Man kan IKKE være turist for å få et thailandsk førerkort. Og man MÅ ha et none immigrant visa. Og man MÅ ha et bostedsbevis som både emmigrasjonen og ambassaden utsteder. Men dersom ambassaden lager et bostedsbevis så MÅ man ha meldt flytting til Thailand ( Norge ). Hvorfor i hel.... skal dette være så vanskelig å forstå? "Alle" andre nettsteder har fått med seg loven angående å få førerkort i Thailand, men bare ikke på dette stedet ser det ut til. Jo då jag vet att många säger att man måste ha immigrant visa då det är en vanlig missuppfattning. Att du har hört det många gånger Norlund gör det inte till en sanning eller allra minst till en lag. De kan väl inte vara så svårt att fatta för dig Norlund även fast nu är Norsk Jag har tittat lite på de sidor du försökte länka till men hittar inget som styrker eller ens tar upp dessa lagar du påstår finns. Dock är jag varken bra på norska eller danska. Om du vill posta en länk finner jag det enklast att surfa in på den sidan du vill länka till klippa ut adressen i adressfältet och klistra in den här. Sedan kan man med fördel citera viss text man vill framhäva. Se nedan (note4) A 5yr licence will only be issued to a foreigner if you have a Non-Immigrant visa in your passport, or hold a Residence Permit. A 1yr licence is issued using any kind of visa or entry permit, and may be renewed (for 1 year) if necessary. http://www.pattayaexpatsclub.info/index.php/bus-a-driving/thai-driving-license Där kan du också läsa att det går bra med vilket visa som helst för att ta det ettåriga körkortet. Dette er akkurat hva noen her på forumet forteller om. Intet nytt under solen. Men dessverre så er dette bare en praksis dem har i Pattaya. Og som jeg forsøker, forgjeves ser det ut til, så er dette ikke hva loven sier. Loven KREVER none immigrant OGSÅ for et midlertidig 1-års thalandsk førerkort. Share this post Link to post Share on other sites
öbo 0 Report post Posted June 25, 2012 Men om man får det ändå ,fast loven säger nått annat skall man bara vara glad. Och ge fullständigt fan i vad lagen säger.. Share this post Link to post Share on other sites
Jobisen 0 Report post Posted June 25, 2012 Vem som helst kan ta ett thailändsk körkort och vem som helst kan öppna upp ett bankkonto om banken tillåter det. Krävs inga som helst mutor. Folk blandar ihop lagar med företagsregler, kan tänka mig att vissa banker inte vill ha en massa turister som öppnar upp konton, samtidigt kan jag tänka mig att det finns banker som inte bryr sig det minsta. När det gäller att ta körkort då går det hur bra som helst, har polare som inte är fastboende som helt lagligt har tagit thailändska körkort, visserligen har de haft körkort innan. Fattar inte varför detta skulle vara olagligt, vem som helst kan väl ta körkort i Sverige, det har inte ett dugg att göra med medborgarskap. Jeg har bare en kommentar til ditt innlegg. Dette er bare masse tull. Du menar att man måste vara svensk medborgare för att ta ett svenskt körkort? Eller är det att man kan inte få ett thailändsk körkort om man bara har ett turistvisum? Eller är det att banker inte behöver kräva att de som sätter in pengar är medborgare i de landet där de sätter in pengar? Det är enkelt att anklaga andra för skitsnack när du själv inte klarar av att säga vad som är fel. För det är så att bankerna kan själva bestämma hur de vill att sina kunder ska vara, så länge de inte bryter mot några lagar, jag kan garantera dig att det inte finns en lag i thailand som säger vilka krav som de har på sina kunder. Jag kan även garantera dig att det inte krävs något speciellt visum för att få ett thaikörkort. Däremot finns det andra krav, kan tänka mig att en adress är ett av dom. Jag har kamrater som har helt lagliga thailändska körkort som de fått på helt lagligt sätt, inga mutor eller något liknande, de har fått körkorten genom att följa de regler som finns och de har haft turistvisum. Share this post Link to post Share on other sites
mankan89 5 Report post Posted June 25, 2012 Eller hva med nettstedet http;/farangen? Når man begynner å lete litt rundt på nettet så sier jo all det samme. Man kan IKKE være turist for å få et thailandsk førerkort. Og man MÅ ha et none immigrant visa. Og man MÅ ha et bostedsbevis som både emmigrasjonen og ambassaden utsteder. Men dersom ambassaden lager et bostedsbevis så MÅ man ha meldt flytting til Thailand ( Norge ). Hvorfor i hel.... skal dette være så vanskelig å forstå? "Alle" andre nettsteder har fått med seg loven angående å få førerkort i Thailand, men bare ikke på dette stedet ser det ut til. Jo då jag vet att många säger att man måste ha immigrant visa då det är en vanlig missuppfattning. Att du har hört det många gånger Norlund gör det inte till en sanning eller allra minst till en lag. De kan väl inte vara så svårt att fatta för dig Norlund även fast nu är Norsk Jag har tittat lite på de sidor du försökte länka till men hittar inget som styrker eller ens tar upp dessa lagar du påstår finns. Dock är jag varken bra på norska eller danska. Om du vill posta en länk finner jag det enklast att surfa in på den sidan du vill länka till klippa ut adressen i adressfältet och klistra in den här. Sedan kan man med fördel citera viss text man vill framhäva. Se nedan (note4) A 5yr licence will only be issued to a foreigner if you have a Non-Immigrant visa in your passport, or hold a Residence Permit. A 1yr licence is issued using any kind of visa or entry permit, and may be renewed (for 1 year) if necessary. http://www.pattayaexpatsclub.info/index.php/bus-a-driving/thai-driving-license Där kan du också läsa att det går bra med vilket visa som helst för att ta det ettåriga körkortet. Dette er akkurat hva noen her på forumet forteller om. Intet nytt under solen. Men dessverre så er dette bare en praksis dem har i Pattaya. Og som jeg forsøker, forgjeves ser det ut til, så er dette ikke hva loven sier. Loven KREVER none immigrant OGSÅ for et midlertidig 1-års thalandsk førerkort. Du gör dig bara fånig Norlund. Jag är rätt övertygad om att du inte har en aning om vad lagen säger om detta. Varför skulle man i Pattaya strunta i lagen när det gäller 1 åriga men helt plötsligt bry sig om den när det gäller det 5 åriga? Självklart tillåter lagar och regler att man gör så i Pattaya. Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted June 26, 2012 Nå har jeg brukt et par timer på nettet for å se om det er mulig å finne et eneste sted som "motbeviser" meg. Det eneste jeg fant var EN side hvor det ble nevt at man høyst sansynlig ikke fikk et 1-års førerkort uten et none immigrant visa. Noen av dem er disse: www.nordmennihuahin.com www.siamerican.com www.siam-info.de Hvorfor bilsakkyndige praktiserer "loven" på sin måte i Pattaya må dere bare spørre dem om. Det å bruke ufine ord om meg ser ut til å være mere interessant enn å skjekke fakta. Så jeg bare gir opp. Jeg gidder ikke mere. Kanskje det finnes noen andre på forumet som kan overbevise dere? Ha en hyggelig dag. Share this post Link to post Share on other sites
Guest elglenno Report post Posted June 26, 2012 Det med körkort och thai lagen har jag inte den blekaste om men att man inte enligt LAGEN skulle få öppna ett bank konto med turist visa tror jag mer är vad banken vill ha för kunder. Share this post Link to post Share on other sites
mankan89 5 Report post Posted June 26, 2012 Nå har jeg brukt et par timer på nettet for å se om det er mulig å finne et eneste sted som "motbeviser" meg. Det eneste jeg fant var EN side hvor det ble nevt at man høyst sansynlig ikke fikk et 1-års førerkort uten et none immigrant visa. Noen av dem er disse: www.nordmennihuahin.com www.siamerican.com www.siam-info.de Hvorfor bilsakkyndige praktiserer "loven" på sin måte i Pattaya må dere bare spørre dem om. Det å bruke ufine ord om meg ser ut til å være mere interessant enn å skjekke fakta. Så jeg bare gir opp. Jeg gidder ikke mere. Kanskje det finnes noen andre på forumet som kan overbevise dere? Ha en hyggelig dag. Vad är det för ohyfsade ord jag använder mot dig? Varför talar du om dina ord som fakta och andras här som rövarhistorier? Högaktar du dig själv så väldigt att du anser att de du säger skall av omvärlden anses som fakta tills motsatsen bevisats. Kom ner på Jorden Norlund. Kontentan är att man kan skaffa bangkonto hos vissa Thailändska banker utan immigrant visa. Man kan ta körkort utan Immigrant visa i vissa provinser. Vad du anser borde gälla Norlund är nog rätt ointressant för alla parter. Share this post Link to post Share on other sites
Jobisen 0 Report post Posted June 26, 2012 Nå har jeg brukt et par timer på nettet for å se om det er mulig å finne et eneste sted som "motbeviser" meg. Det eneste jeg fant var EN side hvor det ble nevt at man høyst sansynlig ikke fikk et 1-års førerkort uten et none immigrant visa. Noen av dem er disse: www.nordmennihuahin.com www.siamerican.com www.siam-info.de Hvorfor bilsakkyndige praktiserer "loven" på sin måte i Pattaya må dere bare spørre dem om. Det å bruke ufine ord om meg ser ut til å være mere interessant enn å skjekke fakta. Så jeg bare gir opp. Jeg gidder ikke mere. Kanskje det finnes noen andre på forumet som kan overbevise dere? Ha en hyggelig dag. Fina direktlänkar du fixade fram, först lägger du ner ett antal timmar och sen klarar du inte ens av direktlänkar, utan värker fram tre st sidor och sen ska folk själva lägga ner en massa tid. Tycker det är helt underbart hur du skriker och tjoar och kan inte producera något av värde, alla andra snackar skit och du kommer dragandes med tyska hemsidor. Har tyskar generellt ett större kunnande än svenskar? Eller finns det någon annan anledning till att vi ska tro mer på den sidan än den här? Share this post Link to post Share on other sites
Thailazz 0 Report post Posted June 4, 2013 Ja du sparar uttagsavgiften genom att använda ett thailändskt bankomatkort. Du kan sätta in hur mycket pengar du vill. Du kan även föra över pengar från din svenska bank på nätet. Passa på när kursen är förmånlig. Skaffa ett eget konto, allt som behövs är en fast adress i Thailand (som du inte behöver vara skriven på). Ta med passet till banken så är saken klar. Jag har gjort detta i SCB. Man ska absolut inte ta ut i atm... Ta ut direkt inne på banken så slipper man dessutom alla avgifter. Föra över funkar om man har rätt bank... Swdbank har tagit bort möjligheten att föra över baht till ett Thailändskt konto.. Dom flesta banker brukar kräva att man har non immigrant visa. (självklart finns det undantag) Share this post Link to post Share on other sites
bricce 0 Report post Posted June 28, 2013 Jag brukar ta med svenska kronor, växla in de på Superrich Thailand vid Chit Lom mitt emot Central world i bangkok. bästa kursen. De växlade pengarna sätter jag sedan in på mitt konto i Kasikorn i närheten. Vissst fins det risker men på detta sätt bäst kurs..... Share this post Link to post Share on other sites
Tommy B2 0 Report post Posted July 1, 2013 Jag blev nekad dom ville inte ha mina stålar 3000svkr. Det var ngt med Visat. Men nu ska jag skaffa ettårs visa och en sån där dyr djävla försäkring. Fast adress o bil borde väl räcka? Share this post Link to post Share on other sites
bricce 0 Report post Posted July 3, 2013 Jag blev nekad dom ville inte ha mina stålar 3000svkr. Det var ngt med Visat. Men nu ska jag skaffa ettårs visa och en sån där dyr djävla försäkring. Fast adress o bil borde väl räcka? Nekad hos vilken bank? Kasikorn Bank är enligt mig rätt liberala. Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted July 3, 2013 Om man vill sätta in kronor i Thailand behöver man ju ett valuta konto, för det krävs bla work permit. För flera år sen lyckades jag dock att med hjälp av en förvirrad immigrationsdam i Bangkok övertala ett Ayudhya kontor på Samui att godkänna ändå utan WP. Så allt går om man är kreativ och inte ger sig. Lyckades även använda detta FCD konto till att ordna årsvisum men det var minst sagt bökigt bla då dessa inte har bankböcker. Share this post Link to post Share on other sites
satan999 0 Report post Posted February 26, 2014 Det är som sagt en minimal avgift i ATM maskinerna, så varför hålla på och krångla med att sätta in pengar, uppsöka en bank etc? Vart går gränsen för dumsnål...? Share this post Link to post Share on other sites