Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
LoCa

Visum när man pluggar på distans

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har planer på att inom kort åka till Thailand och plugga på distans därifrån.

Jag har försökt att läsa mig till hur det funkar med turistvisum (för det är väl det man måste köra på om man inte ska studera på en thailändsk skola på plats?) men jag förstår inte riktigt och jag har för mig att det har skett en del ändringar sen jag var tillräckligt länge i Thailand för att behöva bry mig (2010).

Stämmer det att man bara får 15 dagar i taget om man åker till något grannland, typ gammal hederlig visa run med minibuss/båt? Och stämmer det att man bara kan göra det ett få antal gånger?

Min plan är att stanna i upp till ett år och med tanke på att jag vill vara på Koh Phangan känns det inte så kul om man måste göra visa runs 2 gånger i månaden. Ohållbart skulle jag vilja säga.

Någon som kan det här och kan hjälpa mig?  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig ett riktigt viusm, för studier om det går annars minst ett riktigt turistvisum.

Ja du får 15 dagar VISUMFRITT vid landgränsen och 30 dagar vid flygplatser.

restriktion för hur många gånger man får åka in i landet på en viss tidsperiod är borttagen sedan några år tillbaks.

Men ska du stanna i ett land ett år, gör ditt bästa för att skaffa dig ett riktigt viusm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Studentvisum är just om du skulle plugga i Thailand och det kan jag lite om, så jag skall kanske låta någon annan ta det. Kan hänvisa till någon information så länge:

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/53

För vanligt turistvisum så gäller just det du skrev. Åker du ut och sen in i landet med flyg, så får du nya 30 dagar. Kommer du in landvägen, så är det 15 dagar som gäller.

Du borde i alla fall börja med "triple entry", dvs. 3x60 dagar och då får du åka ut och in 2ggr för att få nya 60 dagar.

Turistvisum:

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

restriktion för hur många gånger man får åka in i landet på en viss tidsperiod är borttagen sedan några år tillbaks.

Vet att det var en del skriverier om det när det fanns, men inte när det togs bort. Var det verkligen så länge sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

restriktion för hur många gånger man får åka in i landet på en viss tidsperiod är borttagen sedan några år tillbaks.

Vet att det var en del skriverier om det när det fanns, men inte när det togs bort. Var det verkligen så länge sedan?

Det var ju aldrig en regel utan ett undantag som gällde ett år eller två, så ingenting togs ju bort när det försvann utan undantaget slutade gälla.

Har ingen koll på exakt datum när det "gick ut" men det är "nog" minst två år sen . . rejäl reservation där på tidsrymden men BORTA är undantaget.

Allt ingick ju i någon rejd dom körde för att försöka få bort folk som stannade för länge utan riktigt gällande visum. Nu är jag ute på lite hal is men jag TROR kontentan av "testet" var att ge folk 15 dagar vid gränsen istället för att begränsa antal gånger (vilket enbart var ett test)..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig ett riktigt viusm, för studier om det går annars minst ett riktigt turistvisum.

Ja du får 15 dagar VISUMFRITT vid landgränsen och 30 dagar vid flygplatser.

restriktion för hur många gånger man får åka in i landet på en viss tidsperiod är borttagen sedan några år tillbaks.

Men ska du stanna i ett land ett år, gör ditt bästa för att skaffa dig ett riktigt viusm.

Och med riktigt visum menar du triple entry 3*60 dagar? Kan man få det utan vidare anledning, är det vanligt turistvisum menar jag.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med riktigt visum menar jag visum för studier. Nu vet jag inte alls hur dom ser ut för distans så den frågan lämnar jag öppen.

om det itne går så menar jag riktigt turistvisum.

Det du får när du reser dit utan visum är en visumfri vistelse så alltså ingen visum. (samma sak när du gör visa-runs utan riktigt visum)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med riktigt visum menar jag visum för studier. Nu vet jag inte alls hur dom ser ut för distans så den frågan lämnar jag öppen.

Tror i alla fall inte det är tillämpligt här, då trådskaparen skall plugga i Sverige på distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med riktigt visum menar jag visum för studier. Nu vet jag inte alls hur dom ser ut för distans så den frågan lämnar jag öppen.

Tror i alla fall inte det är tillämpligt här, då trådskaparen skall plugga i Sverige på distans.

Är det inte tvärtom , att trådskaparen ska plugga på distans i thailand? Därav visumfrågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag uttryckte mig klumpigt.

Menade att hon/han skall plugga vid en svensk skola i Sverige, men visas i Thailand och då gäller ju inte något studentvisum för henne/honom utan hon/han måste ha turistvisum.

Så i Thailand är personen en turist, men i Sverge en student ... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett dubbelt turistvisum på ambassaden i Sverige. Varje inresa ger 60 dar som kan förlängas med ytterligare 30 dar hos immigration så du kan nu stanna 6 månader med en resa till nåt annat land. Från Phangan är väl AirAsia från Surat eller firefly från Samui smidigast.

När dom 6 månaderna börjar ta slut så kikar du på forumet på thavisa.com för att se vilka av ambassaderna runt Thailand som förnärvarande ger dubbelt turistvisum och sen gör du om det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och framförallt - skriv inte att du ska studera i visumansökan. Det kommer bara att krångla till det hela. Skriv att du ska vara i Thailand som turist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och framförallt - skriv inte att du ska studera i visumansökan. Det kommer bara att krångla till det hela. Skriv att du ska vara i Thailand som turist.

Ja, i thailändarnas ögon är man bara turist ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det äntligen bestämt och jag åker i februari/mars. Tack för alla svar!

Jag har ett par till frågor som jag kom på nu:

- Vilken typ av biljett ska man köpa? En "ett-årsbiljett"? Nu menar jag om jag ska ordna ett double-entry som beskrivs i en av de tidigare posterna.

Måste man visa upp en returbiljett eller kan man köpa en enkelbiljett?

- När jag var där för ett par veckor sen träffade jag en engelsk tjej som varit där i ca ett år. Enligt henne börjar dom bli kinkiga när man har för många in- och utresor stämplade och därför var hon tvungen att åka hem och ordna med ett helt nytt pass för att kunna stanna.

Jag har varit i Thailand 5 ggr sen 2007 varav på ett par resor har det blivit en eller flera visa runs och ofta med lite overstay.

Frågan är alltså: anser ni att jag bör skaffa ett nytt pass innan jag åker denna gång så att det är helt "rent"?

Tack igen hörrni för svaren. Det uppskattas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en biljett med öppen hemresa.

Ok, hur gör man det enklast på nätet? Brukar alltid boka på flygresor.se och fattar inte hur man gör det där  :cr

Och passet? Bör jag skaffa ett nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att behöva resa hem någon gång under året, vet bara inte när. Så det passar nog bäst med en öppen returbiljett.

Är det ingen som vet något om frågan om passet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att Loca nämnar att hon även haft flera overstays vid tidigare Thailands-resor, kan detta ställa till det vid en visum-ansökan?

Jag ska gå till Jades kontor här i Stockholm och prata biljetter med dom så då passar jag på att ta upp det här.

Jag återkommer med uppdatering!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×