Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
alfons

Transport från Krabi airport

Rekommendera Poster

Kommer till Krabi på morgonen 121225. Ska vidare till Koh Lanta och tar helst båt. Har hittat anslutningar både från Krabi och Railay. Är det 2 hamnar och vilken är isf lämpligast från flygplatsen ? Har sett att det finns speedboat också, och att man då kommer längre ner än hamnen i Saladan, verkar smidigt. Är det stor skillnad i pris ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu nödvändugtvis inte MÅSTE ta båt så är det mycket smidigare och går mycket fortare att ta minibuss från flygplatsen till Lanta..

Går både att boka i förväg så ni får en egen bil eller ta en delad minibuss när ni väl är där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betydligt billager, snabbare och bekvämare att ta en minibuss från flygplatsen direkt till bungen på Lanta än att först åka till Krabi, vänta på dagens enda båt som dessutom går rätt tidigt, sen ta plats på en överfull båt och sen kommer du ändå bara till Saladan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag är tveksam till minibuss då jag dels har haft upplevelsen av klaustrofobi i en sådan från phuket airport till Karon sdan har jag läst att det tar 3-4 timmar jmf med båten som tar 2. Vidare har jag sett priser där bussen är dyrare, men jag kanske har fel där. Beror ju´på om man bokar en egen el. åker i full buss. Ingen som vet skillnaden på hamnarna  Krabi och Railay och vilken som är lämpligast från flygplatsen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag är tveksam till minibuss då jag dels har haft upplevelsen av klaustrofobi i en sådan från phuket airport till Karon sdan har jag läst att det tar 3-4 timmar jmf med båten som tar 2. Vidare har jag sett priser där bussen är dyrare, men jag kanske har fel där. Beror ju´på om man bokar en egen el. åker i full buss. Ingen som vet skillnaden på hamnarna  Krabi och Railay och vilken som är lämpligast från flygplatsen ?

3-4 timmar från krabi airport till lanta? Då måste dom kört 50 km hela vägen..

det tar ca 45 minuter från flygplatsen till första färjan...

Ska du ta båten måste du ju ta minibuss till den sen även taxi från båten till ditt hotell på lanta..

Tar du delad minibuss kostar det ca 250 baht per person..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag är tveksam till minibuss då jag dels har haft upplevelsen av klaustrofobi i en sådan från phuket airport till Karon sdan har jag läst att det tar 3-4 timmar jmf med båten som tar 2. Vidare har jag sett priser där bussen är dyrare, men jag kanske har fel där. Beror ju´på om man bokar en egen el. åker i full buss. Ingen som vet skillnaden på hamnarna  Krabi och Railay och vilken som är lämpligast från flygplatsen ?

Krabi är det enda rimliga om du insisterar på att åka båt.

Minibuss tar runt 1.5 timme och är betydligt snabbare från flygplatsen än båt.

Båten är dubbelt så dyrt, 450 Bath tror jag, sen ska du betala 150 för att komma till Krabi och sen får du betala igen från Saladan till dit du ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket du väljer så löser du detta på plats.

- Egen minibuss kan du förhandla om och ta direkt på flygplatsen.

- Delad minibuss kan du ta också på flygplatsen.

- Båtbiljetter + skjuts till färjeläget kan ni köpa på flygplatsen också. Du har en del att välja på; 10.30 , 11.00 (Ao Nang), 13.30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt den sträckan med delad minibuss..säger bara: ALDRIG MER!! Trångt som tusan och chaffisen körde som en idiot!! Trodde vi skulle krocka FLERA gånger  :nau

Försöker undvika trafiken så mycket det går...och tar båten istället!

Om jag nu måste åka taxi/minibuss bokar jag en EGEN, och ber chauffören köra lugnt och försiktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  :-\Tack för all info. Vet nu att det inte tar 3-4 tim. med buss och att det blir krångligare med båt. Ingen som har åkt speedboat ? Någonstans har jag sett att man kan boka båt direkt till beachen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TROR att det går speedboats från strax före första färjeläget och det går väl säkert att boka speedboat från Krabi också om man vill bränna pengar men jag har aldrig träffat någon eller sett någon här som har gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beronde på när du har flyg hem så prova kanske båtvägen tillbaka. Da har du tid på dig att kolla med någon resebyrå. Kanske ta en natt i Krabi om planet går tidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avslutar resan med 5 nätter i Phuket och flyger hem därifrån. Så det är planerat en båtresa Koh Lanta - Phuket. Gjorde den resan i båda riktningarna förra året och det var verkligen överfullt på båten, men man kan sitta ute så det går ändå bara man skyddar sig för solen. Jag är inte rädd av mig men jag fick tanken på säkerhet och risker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avslutar resan med 5 nätter i Phuket och flyger hem därifrån. Så det är planerat en båtresa Koh Lanta - Phuket. Gjorde den resan i båda riktningarna förra året och det var verkligen överfullt på båten, men man kan sitta ute så det går ändå bara man skyddar sig för solen. Jag är inte rädd av mig men jag fick tanken på säkerhet och risker.

Ja det har la hänt en del olyckor med dom båtarna... Skulle inte vilja sitta ute på en sån båt om vädrets skulle slå om och det skulle bli åska regn och blåst..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som övriga sagt så lönar det sig att åka landvägen till Lanta. Det tar ca 2 timmar till o från Krabi flygplats inkl de två färjeöverfarterna. Att försöka ta sig ditt sjövägen efter en lång natts flygresa verkar lite knasigt.

Jag har bara goda erfarenheter av privat transport. Det är bra bilar, bra chaufförer och billigt. Vi var fyra personer som reste nyligen så vi bokade alltid privat transporter och det var jättebra hela tiden. Inte minst detta med omlastning av bagage, något som man slipper vid egen transport.

Vi nyttjade systerföretaget till detta bolag tidigare i mars och det var bra. Här finns också en suv att hyra om det känns bättre. Kolla det:

http://www.krabishuttle.com/newsite/homes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×