Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Endoo

Svenska regler, som dåliga skämt!

Rekommendera Poster

Idag i Aftonbladet kan man läsa om 96 åriga Eva som flyttade till sin Son i Thailand för ett knappt halvår sen. Nu drar Sverige in hennes garantipension för att hon inte bor i Sverige?!?

Enligt mig ett stort  :C skämt. Hur man spenderar sin pension ska väl staten skita blankt i, man kan även fråga sig om det är bättre att Eva bor på ett dyrt hem som kostar staten dyra pengar.

Ibland undrar jag hur inavlade systemen kan bli.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14449059.ab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja va ska man säga.. Knasig regel...

Hade hon inte skrivit ut sej från Sverige hade hon ju inte blivit av med den... Men alla vet ju ändå vart hon är nu pga tidningarna... Så aftonbladet kanske kan bidra med pengar till henne för alla lösnummer dom sålt pga henne..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så aftonbladet kanske kan bidra med pengar till henne för alla lösnummer dom sålt pga henne..

Ja det vore något det. De vill såklart bara suga ut mer pengar nu på hennes olycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är tråkigt, men detta är en speciell regel för just garantipensionen (inte din inkomstpension) och det är för att det inte skall kunna utnyttjas. Tråkigt dock att svenskar drabbas av det ...

Man skall veta att man har rätt till garantipensionen även om man inte har arbetat en enda dag i Sverige under sitt liv. Det kulle kunna jämföras med socialbidrag för de som är över 65 år, även om det inte är samma sak.

I andra länder, t.ex. Polen, skulle hon istället få pensionen efter sin man, om hon accepterade det, och kunna göra vad hon ville. Väldigt vanlig regel man hade för just att ta hänsyn till hemmafruar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har, i princip, aldrig bidragit till den gemensamma välfärden genom eget arbete.

Helt rätt att hon inte NU får slösa "våra skattepengar" i Thailand.

Jeg skal være ærlig med å si at jeg er heller ikke spesielt begeistret for "yrket" husmor. Ordet "snylter" faller lett ut av min munn. Men det er jo ikke det som er tråden her.

Men det blir helt feil at man skal miste sin pensjon bare fordi man forlater Sverige og bosetter seg i Thailand. Noen politikere i Sverige burde forstå hva konsekvensen av deres uvitenhet har forårsaket, og rette det opp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har, i princip, aldrig bidragit till den gemensamma välfärden genom eget arbete.

Helt rätt att hon inte NU får slösa "våra skattepengar" i Thailand.

Håller delvis med dej. Men visst har hon arbetat även om hon nu inte tjänat några egna pengar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon behöver ju bara skriva sig på en adress i Sverige så är problemet löst. Fattar inte varför AB ska göra så stor sak av det.... :cr

Hon måste ju dock åka till sverige och visa upp sitt pass igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon behöver ju bara skriva sig på en adress i Sverige så är problemet löst. Fattar inte varför AB ska göra så stor sak av det.... :cr

Och sedan "bo" i Thailand igen?

Det kallas för bidragsfusk och skall leda till åtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har, i princip, aldrig bidragit till den gemensamma välfärden genom eget arbete.

Helt rätt att hon inte NU får slösa "våra skattepengar" i Thailand.

Där håller jag inte med. Har hon rätt till pension ska den rättigheten vara oavsett vad hon gör för pengara och oavsett om hon väljer att belasta Sverige eller ej. Utomlands kostar ingen vård så ditt resonemang skulle dessutom betyder mer minus i kassan om hon skulle bo på ett hem i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon behöver ju bara skriva sig på en adress i Sverige så är problemet löst. Fattar inte varför AB ska göra så stor sak av det.... :cr

Och sedan "bo" i Thailand igen?

Det kallas för bidragsfusk och skall leda till åtal.

Ja, och nej. Hon kan ju åka på längre semestrar som är under 12 månade roch det är inte olagligt. Problemet är att man måste besöka Sverige då och då, vara folkbokförd någonstans och för en 96-åring, så är dessa flygrersor inte det enklaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där håller jag inte med. Har hon rätt till pension ska den rättigheten vara oavsett vad hon gör för pengara och oavsett om hon väljer att belasta Sverige eller ej. Utomlands kostar ingen vård så ditt resonemang skulle dessutom betyder mer minus i kassan om hon skulle bo på ett hem i Sverige.

Men man kanske skall skilja på inkomstpension och garantipension i det fallet. Inget tar ifrån hennes inkomstpension i det fallet. Garantipension är just för den som bor i Sverige och inte har råd med det, då får de en utfylnad helt enkelt i form av garantipension, som bygger på antalet år man har bott i landet.

Reglerna har väl varit klara och sådana ett bra tag. Problemet är att varken hennes son eller hon inte tagit reda på reglerna vad som gäller. Hennes som borde väl ha gjort det, men i det fallet verkar inte ens han ha hämtat henne i Sverige utan hon fick resa själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där håller jag inte med. Har hon rätt till pension ska den rättigheten vara oavsett vad hon gör för pengara och oavsett om hon väljer att belasta Sverige eller ej. Utomlands kostar ingen vård så ditt resonemang skulle dessutom betyder mer minus i kassan om hon skulle bo på ett hem i Sverige.

Men man kanske skall skilja på inkomstpension och garantipension i det fallet. Inget tar ifrån hennes inkomstpension i det fallet. Garantipension är just för den som bor i Sverige och inte har råd med det, då får de en utfylnad helt enkelt i form av garantipension, som bygger på antalet år man har bott i landet.

Men som sagt så är hon 96 år och livet såg annorlunda ut på den tiden. Hur som tycker jag det blir underligt att hon får pengarna om hon kommer hem och belastar Sverige med mer kostnader. Skillnad med en som bott ett tag i Sverige, men det är något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju trots allt ett aktivt val hon har gjort, att flytta från Sverige.

Hur skulle det se ut om jag ville ha socialbidrag för att kunna bo i Thailand?

Jag tror inte att någon här skulle vilja vara med och betala för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju trots allt ett aktivt val hon har gjort, att flytta från Sverige.

Hur skulle det se ut om jag ville ha socialbidrag för att kunna bo i Thailand?

Jag tror inte att någon här skulle vilja vara med och betala för det.

Nej jag ska backa på att regeln skulle vara ett skämt som jag skrev, hade inte koll på hur den delen av "pensionen" såg ut och lurades av just ordet pension.

Men i nämnda fall skulle det betyda mer utgifter för Sverige att ha henne på hemmaplan. Men det är väl som med många regler att ibland blir det situationer som ser underliga ut.

Och i det här fallet med en dam som kommer från en annan tidsålder där hemmafruar var vanliga blir det än mer "fel" enligt mig. Finns mycket annat att spara på än på folk som har någon enstaka år kvar i livet. Men det kanske är för jag inte gillar missunsamhet.

Skulle inte vara så underligt om man fick en "vårdpeng" något lägre än den kostnad man skulle kostat i Sverige och ta med sig vart katten man vill. Ren vinst för Sverige. Men kanske finns nackdelar med en sån sak också, bara något som slog mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Jag instämmer med Tipsu. Bidragsfusk ska leda till åtal. Nu pratar vi om en gammal svensk dam och känner empati men låt oss inte glömma alla "svenskar" som sitter i sina hemländer och plockar ut garantipension, en del har till och med varit framlidna i årtionden!! Kontrollerna måste skärpas. Folkbokföringsbrott skulle ge min 2 års fängelse och utvisning på livstid. Medborgarskap ska kunna omprövas vid alla typer av kriminalitet som lagförs.  >:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag ska backa på att regeln skulle vara ett skämt som jag skrev, hade inte koll på hur den delen av "pensionen" såg ut och lurades av just ordet pension.

Men i nämnda fall skulle det betyda mer utgifter för Sverige att ha henne på hemmaplan. Men det är väl som med många regler att ibland blir det situationer som ser underliga ut.

Och i det här fallet med en dam som kommer från en annan tidsålder där hemmafruar var vanliga blir det än mer "fel" enligt mig. Finns mycket annat att spara på än på folk som har någon enstaka år kvar i livet. Men det kanske är för jag inte gillar missunsamhet.

Skulle inte vara så underligt om man fick en "vårdpeng" något lägre än den kostnad man skulle kostat i Sverige och ta med sig vart katten man vill. Ren vinst för Sverige. Men kanske finns nackdelar med en sån sak också, bara något som slog mig.

Håller med dig, speciellt just för att hemmafruar var ju så vanligt förr i tiden, men jag antar att det alltid är svårt att ha regler/lagar som innefattar alla undantag som finns. I det fallet är det nog inte många pensionärer med garantipension som huvuddel som flyttar utanför EU eller utanför Sverige för den delen.

"Vårdpengen" skulle också vara svår att kontrollera. Man kan alltid som svensk medborgare åka tillbaka, folkbokföra sig i Sverige och få vård om det skulle bli något allvarligt, vilket skulle göra "vårdpengen" verkningslös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pension som är rimlig och som man kan leva på borde ju alla ha rätt till. 2700 kr/mån är ju inget man kan leva på.

Se'n så bör det ju inte spela nå'n roll var man bor. Att man får bosätta sig inom EU är ju märkligt. Vem har då koll på att man verkligen bor där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pension som är rimlig och som man kan leva på borde ju alla ha rätt till. 2700 kr/mån är ju inget man kan leva på.

Se'n så bör det ju inte spela nå'n roll var man bor. Att man får bosätta sig inom EU är ju märkligt. Vem har då koll på att man verkligen bor där?

Det är exakt min åsikt. Jag angrep just den här regeln som var fallet här medan jag egentligen skiter i den. Men exakt som du skriver ska man som persnionär ha råd att överleva och sen vart man sen väljer att bo spelar väl ingen som helst roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att garantipensionen är en pension till i Sverige boende för att få en dräglig pension trots att man inte har jobbat. Men det viktiga i det hela är i Sverige boende (som sedan blev i EU boende pga reglerna om fri rörlighet inom EU).

Ex. Branko invandrade till sverige 1963 och började sedan utföra jobb i hemmen åt svenskar svart. Så han tjänade inte in några pensionspoäng. 1976 blev han dessutom svensk medborgare. När sedan Branko fyllde 65 fick han garantipension (och eftersom han varit i Sverige 40år fick han full garantipension) för att svenska staten skulle slippa betala socialbidrag. Nu bestämde han sig för att flytta tillbaks till sitt forna hemland. Och då får han ingen pension längre.

Oj vad det skulle skrivas om detta i Aftonbladet.  :D

Det är altså denna regel som även skvätter över på Ewa. Om man flyttar till ett annat land så är det det landet som skall stå för försörjningen om man inte tjänat pension så det räcker. Men Thailand betalar ju som vi vet inget.

Om Branko däremot under sina 40 år arbetat och betalat skatt + dessutom tjänat en massa tjänstepension så skulle han fått denna pension utan problem oberoende var han bor. På samma sätt som min mor får pension från Danmark trots att hon bott i Sverige sedan 1949. Hon jobbade dock ett antal år i Danmark innan hon flyttade hit. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se'n så bör det ju inte spela nå'n roll var man bor. Att man får bosätta sig inom EU är ju märkligt. Vem har då koll på att man verkligen bor där?

Enda kontrollen är att du fortfarande lever.

Kontrollen att du bor inom EU är väl lika stor som kontrollen att du bor i Sverige mao ingen alls.

Är väl ingen hemlighet att det bor många svenskar i Thailand som är utanför Sverige tillräckligt länge för att inte va bosatta i Sverige men som inte skriver ut sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är förjävligt. Att slänga ut mängder av pengar för att parasiterande MENA-folk ska kunna leva lyxliv utan att lyfta ett finger är helt okej. Men att låta en av ens egna leva sina sista år på önskad plats för en bråkdel av vad det kostar att ta hand om en parasit i en månad det går inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är förjävligt. Att slänga ut mängder av pengar för att parasiterande MENA-folk ska kunna leva lyxliv utan att lyfta ett finger är helt okej. Men att låta en av ens egna leva sina sista år på önskad plats för en bråkdel av vad det kostar att ta hand om en parasit i en månad det går inte...

Småfull??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Bara som info räknas det i år med en somalisk anhöriginvandring till Sverige på 15000 pers... ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×