Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Songkran

Räkor som biter en när man badar.

Rekommendera Poster

Efter ~10 resor i Thailand så var jag sist med om något ovanligt. En dag under resan när vi gick och bada i Kamala så var det fullt av små "räkor" i vattnet som började nafsa på benen när man var i vattnet och bada. Thailändarna var ute med longtails med stora håvar och åkte runt på stranden för att fånga dom.

Någon som vet något mer om den ovanliga företeelsen ?

post-1509-14768713044454_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miniräkor var det. Det konstiga är att dom verkar bara dyka upp på någon speciell dag, har aldrig stött på sådana innan heller.

Hittade lite fakta om dom små räkorna..

Små torkade räkor används ofta för att ge en extra umami-kick till soppor och wokrätter. Räkorna är mycket små, det är en tesked som syns på bilden nedan. På kinesiska kallas det xia mi, vilket betyder "räkris" för det ser ju nästan ut som ett ris bestående av små räkor.

De säljs ofta i rätt stora påsar men hållbarheten är mycket god. I soppor brukar man använda de direkt som de är men i wokrätter är det vanligt att man först blötlägger dem ett tag i hett vatten så att de mjuknar.

xiami.JPG

1305627481203.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miniräkor var det. Det konstiga är att dom verkar bara dyka upp på någon speciell dag, har aldrig stött på sådana innan heller.

Ok, då hoppas jag att dessa mikro-räkors "speciella dag" även fortsättningsvis inte sammanfaller med min baddag.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×