Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Annelie S

Khao lak, fickpengar och kubmaneter

Rekommendera Poster

Rekommenderar att ni sitter längst fram i båten. Där bak är det högt ljud, ångor från motorerna. Framme i båten slår det något men du har frisk luft och kan koncentrera blicken mot horisonten. Löns att försöka komma först ombord efterom många vill sitta framme. Vi har varit 2 ggr till Similan och verkligen njutit av snorklingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ismene

Rekommenderar att ni sitter längst fram i båten. Där bak är det högt ljud, ångor från motorerna. Framme i båten slår det något men du har frisk luft och kan koncentrera blicken mot horisonten. Löns att försöka komma först ombord efterom många vill sitta framme. Vi har varit 2 ggr till Similan och verkligen njutit av snorklingen.

Och jag säger tvärtom  :D aldrig längst fram, "slår lite" ...är det lite sjögång så slår det rejält....sitter alltid längstbak, högt ljud, nja, är ju van vid min Harley så mig stör inte ljudet....och ångorna, kände jag inget av...däremot har jag vännina som var med om en skräckfärd då de satt längs fram på väg mot Kho Tao, de fick avbryta färden....och vända om...

Ismene

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ola med b

Sitt bak,motorljudet är gott sövande :)  ot,heter du Södermyr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ola med b

Näe, hurså? Är jag lik nån som heter så? :)

Nja,lite. Jobbade ihop med en Anneli Södermyr för många år sedan,fast hon bodde på Orust. Ni är inte helt olika :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många år sen... :'( Usch vad gammal jag känner mig nu. Vi har iof båten på Tjörn men bor inte heller på Orust utan utanför Borås. Är du en Orustbo? Isf har ni rätt skön dialekt :)Jaja vi har rätt rolig dialekt oxå, jag vet ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm :JC_tongue: Två helt olika svar :) vad tycker ni andra som varit med ??? ???

Som jag skrev innan, sitt längst bak. De som spyr brukar sitta ute på soldäck i fören.

Usch då, ja då kanske vi lyssnar på dig Pelle ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ola med b

Många år sen... :'( Usch vad gammal jag känner mig nu. Vi har iof båten på Tjörn men bor inte heller på Orust utan utanför Borås. Är du en Orustbo? Isf har ni rätt skön dialekt :)Jaja vi har rätt rolig dialekt oxå, jag vet ;D

Nä,någon inavlad öbo är jag inte :D  Bor på Bokenäset,mellan Uddevalla och Lysekil typ :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ola med b

Hm :JC_tongue: Två helt olika svar :) vad tycker ni andra som varit med ??? ???

Som jag skrev innan, sitt längst bak. De som spyr brukar sitta ute på soldäck i fören.

Usch då, ja då kanske vi lyssnar på dig Pelle ;)

Gör så,guppar minst, ingen gassande sol och sövande ljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har suttit där fram på några turer o det är ju skakigt men nu sist så höll vi på o skaka sönder från phi phi till lanta. Hade ont i kroppen flera dagar efteråt när man spänner magmusklerna för att inte de inre organen skall gå sönder. Så... sitt du där bak om det går större vågor på vattnet. He..he

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har suttit där fram på några turer o det är ju skakigt men nu sist så höll vi på o skaka sönder från phi phi till lanta. Hade ont i kroppen flera dagar efteråt när man spänner magmusklerna för att inte de inre organen skall gå sönder. Så... sitt du där bak om det går större vågor på vattnet. He..he

Haha, det låter spännande ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kom hem från Khao Lak för en vecka sedan och hade två sköna veckor. Såg en manet på stranden och möjligen några trådar när vi badade. Det var mer av det förra året på Kata beach. Tog en tur till Similand och allt funkade fint, fick bra paketpris för familjen på två dagsturer. Både Similan och heldag med elefant och kanot tur för 16000 B. Då är vi två vuxna och 4 barn (ett av barnen räknas som vuxen). Höll budget bättre än väntat. Trotts att frun handlade lite väskor och skor:-). Lite besviken på Similand pga mycket vågor och pressat schema. De stressar mellan öarna tycke jag. Hellre en heldag på Racha Yai minst  lika bra snorkling. Åter kommer med en lite mer utförlig reseskildring senare.  Förde ganska bra kassabok om utgifter under våra två veckor, ville ha lite koll på vart pengarna hamnade så attde inte bara går till Mentos //A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gott ni verkar haft det :) ja återkom gärna med mer om hur ni haft det. Himla roligt att läsa. Bra att få mycket tips :)Inte farligt dyrt för både snorkling och elefanttur. Blir det ca 4000 svenska kronor ??? Vi funderar även på att ta dykarcert, alla fyra. Det måste väl vara ok för tösen som är knappt tretton då eller äre det nån åldersgräns ??? Vet nån vad det kostar ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gott ni verkar haft det :) ja återkom gärna med mer om hur ni haft det. Himla roligt att läsa. Bra att få mycket tips :)Inte farligt dyrt för både snorkling och elefanttur. Blir det ca 4000 svenska kronor ??? Vi funderar även på att ta dykarcert, alla fyra. Det måste väl vara ok för tösen som är knappt tretton då eller äre det nån åldersgräns ??? Vet nån vad det kostar ungefär?

De beror på vem du frågar, om det är dyrt. Drygt 2 månadslöner för en arbetare i Thailand, tycker nog arbetaren inte att det är värt  :D

:cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gott ni verkar haft det :) ja återkom gärna med mer om hur ni haft det. Himla roligt att läsa. Bra att få mycket tips :)Inte farligt dyrt för både snorkling och elefanttur. Blir det ca 4000 svenska kronor ??? Vi funderar även på att ta dykarcert, alla fyra. Det måste väl vara ok för tösen som är knappt tretton då eller äre det nån åldersgräns ??? Vet nån vad det kostar ungefär?

De beror på vem du frågar, om det är dyrt. Drygt 2 månadslöner för en arbetare i Thailand, tycker nog arbetaren inte att det är värt  :D

:cool

Vi är nog rätt bortskämda här hemma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lite besviken på Similand pga mycket vågor och pressat schema. De stressar mellan öarna tycke jag.

Tråkigt med vädret... Vi åkte en tre-dagars tur med Poseidon och boende på båten. En kanontur! Ingen stress utan dyk i lugn och ro. De anpassade stoppen efter hur ljuset låg på så vi skulle få så bra dyk som möjligt. Så för oss var det bara positivt och en tur vi gärna gör om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brände mig på manet mars-11 i KhaoLak, de hade ättika på hotellet som de tuggade blad från stranden och geggade runt och lade som bandage. Men det skrämde mig ej från att bada.

Om småbarn gillar att åka båt med eller utan gupp är en fördel om man ska iväg. Varit på Similan, ej så strömt på de ställena vi stannade på. Värre runt dykställena vi stannade på runt Surin islands, där for man iväg i ett nafs med strömmarna om man ej hängde med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befinner mig i Khao lak nu😃! Inga maneter skådade, lite grumligt vatten, vissa dagar höga vågor! Inte sett till en enda moppevagn som säljer käk! Restauranger i mängder! Prutar till hälften av det dom säger i affärerna o kan röra sig lite uppåt! Såg en elefant längs vägen igår och ett gäng elefanter nere vid stranden på Kho Koh Khao! Ej lösa såklart😉!  Regnat en del skurar idag och sen senaste timmen ganska ihärdigt regn o åska!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befinner mig i Khao lak nu😃! Inga maneter skådade, lite grumligt vatten, vissa dagar höga vågor! Inte sett till en enda moppevagn som säljer käk! Restauranger i mängder! Prutar till hälften av det dom säger i affärerna o kan röra sig lite uppåt! Såg en elefant längs vägen igår och ett gäng elefanter nere vid stranden på Kho Koh Khao! Ej lösa såklart😉!  Regnat en del skurar idag och sen senaste timmen ganska ihärdigt regn o åska!

Vart är ni då i Khao lak? Vid La On , dvs där Nang Thong Supermarket ligger , brukar det alltid stå en vagn på em/kväll. Dessutom brukar det åka runt 2 olika mindre moppekök i området och säljs lunch/middag.

Hoppas att ni har det underbart! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befinner mig i Khao lak nu😃! Inga maneter skådade, lite grumligt vatten, vissa dagar höga vågor! Inte sett till en enda moppevagn som säljer käk! Restauranger i mängder! Prutar till hälften av det dom säger i affärerna o kan röra sig lite uppåt! Såg en elefant längs vägen igår och ett gäng elefanter nere vid stranden på Kho Koh Khao! Ej lösa såklart😉!  Regnat en del skurar idag och sen senaste timmen ganska ihärdigt regn o åska!

Vilken strand besökte ni på Koh Kho Khao? Varit vid Sunset Beach längst upp på ön? Sååå himla härlig strand:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×