Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
pelle77

Thai skär ner i Norden

Rekommendera Poster

Det går alltså inte åka direkt på hemvägen?

Nej det gör det inte. Morsan tog just den rutten via Köpenhamn->Phuket och Phuket->Bangkok->Köpenhamn strax innan nyår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte åka direkt på hemvägen?

Startbanan på Phuket Airport är för kort för att de skall kunna starta med tillräckligt med bränsle.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte åka direkt på hemvägen?

Startbanan på Phuket Airport är för kort för att de skall kunna starta med tillräckligt med bränsle.

Hasse

Finns det inte planer på att bygga om Phukets flygplats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte åka direkt på hemvägen?

Startbanan på Phuket Airport är för kort för att de skall kunna starta med tillräckligt med bränsle.

Hasse

Undrar hur det kommer sig att fritidsresor/TUIfly kunde lyfta från Phuket med 583 passagerare i sin inhyrda Corsair 747-400 utan att behöva mellanlanda på vägen till Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte åka direkt på hemvägen?

Startbanan på Phuket Airport är för kort för att de skall kunna starta med tillräckligt med bränsle.

Hasse

Undrar hur det kommer sig att fritidsresor/TUIfly kunde lyfta från Phuket med 583 passagerare i sin inhyrda Corsair 747-400 utan att behöva mellanlanda på vägen till Stockholm.

Det verkar ju konstigt.. Säker på att dom inte mellanlandade nånstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte åka direkt på hemvägen?

Startbanan på Phuket Airport är för kort för att de skall kunna starta med tillräckligt med bränsle.

Hasse

Undrar hur det kommer sig att fritidsresor/TUIfly kunde lyfta från Phuket med 583 passagerare i sin inhyrda Corsair 747-400 utan att behöva mellanlanda på vägen till Stockholm.

Det verkar ju konstigt.. Säker på att dom inte mellanlandade nånstans?

Flygit både med deras 747a och deras 767 och ingen av dem mellanlandar från Phuket till Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte åka direkt på hemvägen?

Startbanan på Phuket Airport är för kort för att de skall kunna starta med tillräckligt med bränsle.

Hasse

Undrar hur det kommer sig att fritidsresor/TUIfly kunde lyfta från Phuket med 583 passagerare i sin inhyrda Corsair 747-400 utan att behöva mellanlanda på vägen till Stockholm.

Det verkar ju konstigt.. Säker på att dom inte mellanlandade nånstans?

Flygit både med deras 747a och deras 767 och ingen av dem mellanlandar från Phuket till Stockholm.

Måste de ju vara nån annan anledning till att dom inte kör direct på hemvägen..

Borde la vara lika många som sak hem som ska dit..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direkt Phuket-Sverige beror på vilket plan de flyger med. I dec 2010 flög vi som enda gången direkt Phuket-Landvetter. Jag frågade kabinpersonalen hur det bekomm sig. Det beror på flygplanstypen, blev svaret. -Efter nyår byter vi plan, då blir det mellanlandning.

Den som är expert på flygplanstyper, får utreda detta vidare...

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror la på totalvikten.. Boeng 747 kan ju utan problem starta på Phuket om det inte är fulllastat och fulltankat.

Det flygs ju dagligen 747 mellan phuket och bangkok men för det behövs det ju inte lika mycket bränsle som mellan phuket och sverige..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror la på totalvikten.. Boeng 747 kan ju utan problem starta på Phuket om det inte är fulllastat och fulltankat.

Det flygs ju dagligen 747 mellan phuket och bangkok men för det behövs det ju inte lika mycket bränsle som mellan phuket och sverige..

Boeing 747 kan ju uppenbarligen starta från Phuket även fullastat och fulltankat, eftersom TUIfly/Corsair klarar det. Dessutom med den 747 som har högst densitet i världen.

Hasse: Jag gissar att du flög med Thomas Cook, som kör Airbus. Deras A330-200 klarar utan problem att lyfta från Phuket med full last och nog med bränsle för att ta sig till Sverige. Deras A330-300 klarar däremot inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Boeing 747 kan ju uppenbarligen starta från Phuket även fullastat och fulltankat, eftersom TUIfly/Corsair klarar det. Dessutom med den 747 som har högst densitet i världen.

Nu är jag ju inte expert på flygplanstyper, men jag har bestämt för mig att det också kan bero på vilken motor som sitter på planet (samma flygplansmodell kan alltså ha olika versioner av motorer). Det krävs kanske då att man har en nyare uppgraderad motor för att klara hela sträckan utan mellanlandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Boeing 747 kan ju uppenbarligen starta från Phuket även fullastat och fulltankat, eftersom TUIfly/Corsair klarar det. Dessutom med den 747 som har högst densitet i världen.

Nu är jag ju inte expert på flygplanstyper, men jag har bestämt för mig att det också kan bero på vilken motor som sitter på planet (samma flygplansmodell kan alltså ha olika versioner av motorer). Det krävs kanske då att man har en nyare uppgraderad motor för att klara hela sträckan utan mellanlandning.

Reviderar det där lite efter att ha konsulterat min kompis Google. 747-400 har (minst) tre olika motortyper som alla har olika behov av startsträcka och och olika räckvidd (som sen också är beroende av hur lastat/fulltankat planet är).

Den motorkonfig som Thai har på flighterna från Phuket kan alltså omöjliggöra start om den är fulltankad, medan TUI har andra motorer med kraftigare "Thrust"  (= kortrare startsträcka) och som därmed kan starta från Phuket även fulltankat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte planer på att bygga om Phukets flygplats?

Phukets internationella flygplats kommer inom en snart framtid att ha kapacitet att ta emot

12,5 miljoner besökare om året, detta möjliggörs av en planerad expansion för 5,7 miljarder

baht som planeras vara klar till 2014, detta enligt Thailands vice transportminister Kittisakdi

Hathasongkorh.

Enligt Kittisakdi så kommer flygplatsens landningsbana att förlängas med 700 meter för att

tillåta den nya generationens "super-jumbos", Airbus A380 och Boeing 747-8, att flyga till ön

från Europa.

Förlängningsplanen godkändes av regeringen och Airports of Thailand i maj 2008.

Planen kommer dock inte att bli helt enkel att utföra eftersom den existerande banan vid ena

änden tar slut vid havet och den andra vid jungeltäckta berg.

Det blir alltså till att bygga ut i havet eller att spränga berg.

Källa:

http://www.phuketgazette.net/archives/phuketproperty/2012/article11903.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kan väl bygga flygplatsen på en konstgjord ö som dom gjort i Japan  :cool

...eller min favoritflygplats Hong Kong. Samma där.  :)

Precis vad jag också tänkte, tråkigt med utsikten ifrån Nai Yang bara, om de bygger ut där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Banans längd borde ändå inte utgöra något problem. En totalt fullastad 747-400 (MTOW) behöver enligt uppgift en startsträcka på 9902 fot. Phuket Airport har 9843 fot, vilket är väldigt nära. Ändå inte speciellt ofta en 747 tangerar MTOW vid lyft. Därför borde Thai i nuläget kunna flyga Phuket - Stockholm nonstop.

747-8 och A380 kräver ju dock lite längre startsträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om flygtiden blir kortare så kommer man fram senare på dagen. Direktflyget till Phuket från Arlanda kommer lyfta 20.45, och landa kl. 13.20 Jag tycker det är rätt skönt att komma fram tidigt på morgonen.

Planen kommer vad jag förstått också renoveras under oktober månad, det blir bland annat skärm i nackstödet (vilket borde betyda nya stolar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om flygtiden blir kortare så kommer man fram senare på dagen. Direktflyget till Phuket från Arlanda kommer lyfta 20.45, och landa kl. 13.20 Jag tycker det är rätt skönt att komma fram tidigt på morgonen.

Detta är nog att föredra av många, i alla fall mig. Lyfter man på kvällen, så blir det mat, dricka, lite film och så är man trött efter tolvslaget och sover fint.

Så som det är nu lyfter man ju vid 14-tiden och inte är man då redan trött efter maten. Många har ju svårt och somna så tidigt som vid 19-tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om flygtiden blir kortare så kommer man fram senare på dagen. Direktflyget till Phuket från Arlanda kommer lyfta 20.45, och landa kl. 13.20 Jag tycker det är rätt skönt att komma fram tidigt på morgonen.

Planen kommer vad jag förstått också renoveras under oktober månad, det blir bland annat skärm i nackstödet (vilket borde betyda nya stolar).

Tycker avgångstiden är perfekt! Jobba hela dan, hem och duscha och dra till flygplatsen! Om jag bodde i Stockholm och skulle till Phuket så skulle den flighten ligga högt på listan! Tycker Thais avgångstid till Bkk är sämsta tänkbara med avgång vid 2 snåret, då får man ju ändå ta ledigt hela dan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men nu finns det ett Sverige utanför 08-området också. Oavsett om jag åker klockan två eller åtta på kvällen får jag ta ledigt hela dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×