Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
MaritasGH

Guesthouse Karon, Phuket till salu

Recommended Posts

Hej,

Mitt namn är Marita och är ny här på forumet, dock är jag inte speciellt datakunnig så jag har fått hjälp av en medlem här på forumet med denna post och jag hoppas att all information nedan stämmer.

Dryga 18 månader sedan flyttade jag och min sambo till Phuket för att leva det liv vi många år drömt att göra. Då min sambo tidigare bott i Thailand 12 år och pratar flytande Thai känndes det som om det var ett uppnåbart mål då många av fallgroparna skulle kunna undvikas av min sambos långa erfarenhet i landet.

För nästan 4 månader sedan händer det som INTE fick hända; min sambo omkom i en mycket tragisk trafikolycka här på ön. Detta var och är förstås förkrossande för mig, speciellt då vi inte var gifta vilket gjort de senaste månaderna nästan oumbärliga då rättssystemet fungerar annourlunda här nere och jag har fått kämpa för att ens få ta avsked...

Detta har då lett till att jag lämnats ensam att sköta om det projekt vi kom ner för att driva tillsammans, vilket förstås är ohållbart i längden till stor del beroende på att jag ständigt påminns om vad som hände min sambo.

Mitt kortsiktiga mål är nu att ta mig tillbaka till Sverige för att låta såren läka, dock så kommer jag vara kvar tills det att mitt guesthouse är sålt.

Nedan följer en kortfattad beskrivning av Peter och Maritas Guesthouse Karon, Phuket:

5 rum - 2 stycken med AC och 3 stycken med fläkt

Möjlighet till att servera frukost, lunch och middag samt alkohåltillstånd

Inga omgående renoveringar nödvändiga

Små personalkostnader; i dagsläget har jag bara 1 städerska anställd

2 milj bath företag

Total årshyra: 260.000 bath som betalas som en klumpsumma den 1:a April varje år. Fastighetsägeren är villig att binda kontraktet flera år beroende på nya ägarens önskemål.

Guesthouset har legat ute på Agoda vilket har fungerat mycket bra. Dock är det inte aktivt nu då jag inte klarade av att sköta det själv.

Området som guesthouset ligger i är bara ett par 100 meter från Karon Beach. Karon Plaza som det heter är ett väldigt välbesökt område med bra genomströmmning av folk, även på lågsäsong. Direkt närhet till butiker, restauranger och övrig service.

Då jag som ni förstår inte är ute efter att bli rik på denna försäljning samt att jag vill hem till Sverige så fort som möjligt ligger mitt pris så lågt som det bara går utan att jag går med förlust: 1.500.000 B. Av köpeskillingen kommer jag gå in med 150.000 B till förlängning av kontrakt.

Nedan klistrar jag in ett par bilder samt en google map länk.

file.php?id=1040&t=1

Framsidan

file.php?id=1041&t=1

Lobby

file.php?id=1042&t=1

Ligger i välbesökta Karon Plaza

file.php?id=1043&t=1

Ett av rummen

file.php?id=1044&t=1

Ett annat rum

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=203427587955196419763.0004b7df68d379d59876f

Då jag är extremt okunnig när det kommer till datorer föredrar jag att ni kontaktar mig direkt på telefon vid frågor och/eller funderingar. Jag nås dagtid på +66883835080. Skulle ni vilja få fler bilder skickade till er ber jag er skriva ett meddelande till peterochmaritas@gmail.com så ser jag till att ni får det skickade till er.

Med Vänliga Hälsningar

Marita

post-10305-14768712995458_thumb.jpg

post-10305-14768712995882_thumb.jpg

post-10305-14768712996313_thumb.jpg

Ca 330000 sek då med 1 års hyra betald.

Ja, det blir det väl ungefär... går man på kursen som den är i skrivande stund från Millistream blir själva köpeskillingen 326,000 kr. Sen vad årshyran blir precis är beroende på hur många år man vill förlänga, men som utskrivet innan; 260,000 bath för en ettårsförlängning.

Marita

Hej Marita,

Jag får börja med att beklaga sorgen.

En vän till mig är intresserad och vill gärna veta mer. Han har bett mig om hjälp då jag åker till Phuket om 3 veckor och då kan ta en titt på ditt Guesthouse.

Några frågor:

1. Har rummen toalett och dusch?

2. Vad tar ni för rummen per natt? Per vecka, månad?

3. Vilken uthyrningsgrad kan man räkna med?

4. Har ni fokuserat på korttids eller långtidsuthyrning?

5. Köper man hela bolaget eller behöver man starta nytt själv?

Du kan gärna svar direkt på min mail mikael@vonbargen.se och du får jättegärna skicka mer bilder samtidigt.

Levian, skicka PM till Marita, så får hon det direkt på sitt mail, då det är inte säkert hon är inne och läser ditt inlägg. Hennes mail står ju också i hennes inlägg.

Får man ens äga detta om man inte är THAI?

..

Det beror på hur man definierar begreppet "äga". Skall man vara konkret är nog svaret nej, men indirekt kan man göra det. Exempelvis via ett bolag som är majoritetsägt av thai (minimum 51%).

Att faranger säljer existerande verksamheter till andra faranger är inte alls ovanligt. Men det är alltså thailändska bolag som är egentliga ägare.

Utanför ämnet: Många av dessa farang-thai-företagen använder målvakter, dvs "nominee shareholders", vilket är olagligt, men är tidskrävande att spåra. Detta tillägg har dock inget med nämnda guesthouse i Karon att göra.

Du får väl driva ett thaiföretag där man sätter sig själv som direktör med underskrivningsrätt...vilket ger dig full kontroll över företaget.

Sedan är det inget mer än företaget som säljs....fastigheten vad det ju hyresavtal på vilket man som farang får ha.

Blev många spekulationer om hur olycka n gick till . Värst var att hon var helt överkörd av hans thai ex. Hon styrde alt . Tro om jag mins rätt så låg han i frysen på bårhuset i flera månader .