Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Diana

Risk för mässling?

Rekommendera Poster

l_otta81.

Jag förstår hur du tänker och menar inte att du tänker fel. MEN, det kan bli väldigt fel om man själv inte är så säker på saker och OM man väljer att hellre lyssna på "goda" råd här än på yrkeskunskap vilket jag TROR att en del gör ibland.

Mina "barn" är f.ö. 18-32 år ;)

Jimmie.

Absolut, det kan gå hur bra som helst .... eller inte. Man kan köpa thaitjejer varje kväll och skita i att skydda sig. Man kan då slippa hiv ...... eller inte. Hur stor är risken?

I detta fall handlar det om ett väldigt litet barn som INTE kan göra ett eget val. Och eftersom mässling förekommer i Thailand och risken för komplikationer inte är så liten så ......

Men som sagt, barnet eller pengarna. Men å andra sidan gäller det ju bara en månad ........

OKej.. Men jag har fortfarande inte fått svar på frågan... Det är la ändå skillnad om det är en risk på 1 på 1000 eller 1 på hundra tusen miljarder?

Det är kanske större risk att åka bil i sverige till vårdcentralen än det  är att få mässling i thailand?

Ska man ta med alla risker ska man nog inte lämna sin bostad nån gång..

26 svenskar fick mässlingen 2011, 3 av dem i Thailand 6 i Frankrike och 9 i Sverige, och resten var utpridda på andra länder. Så nu kan du räkna ut risken :).

2010 dog 270 personer i trafiken i Sverige.

Om man skulle kunna räkna ut risken, som du säger, skulle man behöva veta hur många ovaccinerade svenskar som åkte utomlands också :cr

Du kanske inte såg min smiley, men du var ju så sugen på att hugga på något så du missade det väsentliga.

Nej, jag är faktiskt inte den som är särskilt sugen på det. Måste erkänna att jag inte förstod din smiley eller rättare sagt inte förstod vart du ville komma med inlägget... men faktum kvarstår att om man ska ränkna ut statistik så måste man ha med alla variabler.

Vart jag ville komma är alltså det att det är omöjligt att räkna ut hur stor risk det är att barnet får mässlingen utan vaccin och om barnet trots allt får mässlingen kan vi inte heller räkna ut hur stor risk det är att barnet får någon allvarlig följdsjukdom.

Mässlingen är inte en trevlig sjukdom men det är ytters få personer som dör av den i Sverige. Då är det värre om barnet får Malaria eller Dengue febern.

Ja då är vi på samma våglängd då :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 svenskar fick mässlingen i Thailand förra året.

Enligt Wikipedia är risken för hjärninflammation 1 på 1000. Även då läker det i regel ut.

Risken verkar ju vara minimal!

För att återigen ta upp detta med vaccinering, vet du hur utfallet hade varit om alla hade varit ovaccinerade? Tror du att risken ökar utan vaccinering eller är den likvärdig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ger man sig ut på onödiga resor med så små barn? Kan personligen omöjligt förstå det.

Som någon sa; Föräldraskap innebär att man får offra vissa saker, man kan inte göra alla saker som man kanske gjorde tidigare!

Men behöver man ens uppleva det som ett offer?

Detta är ett känsligt ämne, att tycka något om barn, så nu får jag nog drevet efter mig. Man har ju sett hur det gått i Antagones tråd! Där har sådana åsikter bespottats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ger man sig ut på onödiga resor med så små barn? Kan personligen omöjligt förstå det.

Som någon sa; Föräldraskap innebär att man får offra vissa saker, man kan inte göra alla saker som man kanske gjorde tidigare!

Men behöver man ens uppleva det som ett offer?

Detta är ett känsligt ämne, att tycka något om barn, så nu får jag nog drevet efter mig. Man har ju sett hur det gått i Antagones tråd! Där har sådana åsikter bespottats.

Smart drag av dig att göra dig till offer innan du ens fått något svar. Då blir ju varje svar "guilty by association", inklusive detta. Tycker det är roligt att barn alltid intresserar så många människor. Oavsett vad du gör, så gör du fel. Något man borde komma ihåg är att barn har funnits förr i tiden också, tro det eller ej, vi har alla varit barn. Då fanns det inte lekgjälm, bilbarnsstol eller att barnet alltid skulle stå i första rummet. Tycker du våra föräldrar var sämre än vad vi är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ger man sig ut på onödiga resor med så små barn? Kan personligen omöjligt förstå det.

Som någon sa; Föräldraskap innebär att man får offra vissa saker, man kan inte göra alla saker som man kanske gjorde tidigare!

Men behöver man ens uppleva det som ett offer?

Detta är ett känsligt ämne, att tycka något om barn, så nu får jag nog drevet efter mig. Man har ju sett hur det gått i Antagones tråd! Där har sådana åsikter bespottats.

:JC_goodpost: :JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ger man sig ut på onödiga resor med så små barn? Kan personligen omöjligt förstå det.

Som någon sa; Föräldraskap innebär att man får offra vissa saker, man kan inte göra alla saker som man kanske gjorde tidigare!

Men behöver man ens uppleva det som ett offer?

Detta är ett känsligt ämne, att tycka något om barn, så nu får jag nog drevet efter mig. Man har ju sett hur det gått i Antagones tråd! Där har sådana åsikter bespottats.

Jag kan bara svara för hur vår resa blev. Vår dotter fick 3veckor med BÅDA sina föräldrar med 100% uppmärksamhet. Vi behövde inte tänka på disk, tvätt, matlagning, tvätt osv osv osv utan kunde ge henne all fokus dygnet runt.

Detta gjorde väldigt gott för vår familj och framför allt vår dotter var gladare än någonsin.

En resa behöver inte handla om att bli ett minne för all framtid för givetvis kommer hon inte ihåg resan. Men just DÅ mådde hela familjen toppen.

ett plus var dessutom att hon fick krypa runt med endast blöja eller uv-dräkt och slippa alla overaller och grejer som inte heller är så praktiskt för ett litet barn som just börjat röra sig.

Jag förstår hur folk tänker och tror att vi tänker. Att det är en självisk handling för att vi ska få komma till solen.

Visst hade man kunnat åka på en kortare resa i Europa, men det finns inte många ställen i Europa där det är lika enkelt att resa med små barn som i just Thailand. Och om saker ska vara jobbiga med att resa så kan man lika gärna stanna hemma och ha alla måsten där istället.

Detta är hur det var för OSS iaf men jag kan inte svara för andra...och nej!...jag blir inte arg på folk som tycker vi gör fel. Sur blir jag dock om folk fortsätter att tjata och inte resepkterar vår beslut och litar på vårt omdömme (då syftar jag på folk i vår närhet och inte på ett forum!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara fruktansvärt att komma på detta en vecka innan avresa. Hade förmodlingen varit bättre att ni åkt iväg i okunskap men nu är riskkalkyleringen ett faktum ni måste ta ställning till. Mitt svar tillför inte ett skit men jag kan helt enkelt inte låta bli att förundras över hur  :C man inte börjat fundera på sådana här saker i planeringsstadiet av resan. Ungefär lika korkat som när folk bokar resor under värsta monsunsäsongen och sedan 3 dagar innan avresa börjar panikfråga om hur stor risk det är att det blir mycket regn. Jämförelsen gäller inte riskerna som sådana utan åsyftar i båda fallen på, för mig, ofattbart dålig planering utan research. Men oavsett vilket beslut ni tar så hoppas jag att det kommer att kännas som det tveklöst rätta för er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara fruktansvärt att komma på detta en vecka innan avresa. Hade förmodlingen varit bättre att ni åkt iväg i okunskap men nu är riskkalkyleringen ett faktum ni måste ta ställning till. Mitt svar tillför inte ett skit men jag kan helt enkelt inte låta bli att förundras över hur  :C man inte börjat fundera på sådana här saker i planeringsstadiet av resan. Ungefär lika korkat som när folk bokar resor under värsta monsunsäsongen och sedan 3 dagar innan avresa börjar panikfråga om hur stor risk det är att det blir mycket regn. Jämförelsen gäller inte riskerna som sådana utan åsyftar i båda fallen på, för mig, ofattbart dålig planering utan research. Men oavsett vilket beslut ni tar så hoppas jag att det kommer att kännas som det tveklöst rätta för er.

Väldigt många charterturister kollar inte upp speciellt mycket innan avresa.. Dom har hört att det ska va bra i thailand så bokar dom en resa och åker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara fruktansvärt att komma på detta en vecka innan avresa. Hade förmodlingen varit bättre att ni åkt iväg i okunskap men nu är riskkalkyleringen ett faktum ni måste ta ställning till. Mitt svar tillför inte ett skit men jag kan helt enkelt inte låta bli att förundras över hur  :C man inte börjat fundera på sådana här saker i planeringsstadiet av resan. Ungefär lika korkat som när folk bokar resor under värsta monsunsäsongen och sedan 3 dagar innan avresa börjar panikfråga om hur stor risk det är att det blir mycket regn. Jämförelsen gäller inte riskerna som sådana utan åsyftar i båda fallen på, för mig, ofattbart dålig planering utan research. Men oavsett vilket beslut ni tar så hoppas jag att det kommer att kännas som det tveklöst rätta för er.

Jag är glad att det inte var jag som skrev ovanstående ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ger man sig ut på onödiga resor med så små barn? Kan personligen omöjligt förstå det.

Som någon sa; Föräldraskap innebär att man får offra vissa saker, man kan inte göra alla saker som man kanske gjorde tidigare!

Men behöver man ens uppleva det som ett offer?

Detta är ett känsligt ämne, att tycka något om barn, så nu får jag nog drevet efter mig. Man har ju sett hur det gått i Antagones tråd! Där har sådana åsikter bespottats.

Jag kan bara svara för hur vår resa blev. Vår dotter fick 3veckor med BÅDA sina föräldrar med 100% uppmärksamhet. Vi behövde inte tänka på disk, tvätt, matlagning, tvätt osv osv osv utan kunde ge henne all fokus dygnet runt.

Detta gjorde väldigt gott för vår familj och framför allt vår dotter var gladare än någonsin.

En resa behöver inte handla om att bli ett minne för all framtid för givetvis kommer hon inte ihåg resan. Men just DÅ mådde hela familjen toppen.

ett plus var dessutom att hon fick krypa runt med endast blöja eller uv-dräkt och slippa alla overaller och grejer som inte heller är så praktiskt för ett litet barn som just börjat röra sig.

Jag förstår hur folk tänker och tror att vi tänker. Att det är en självisk handling för att vi ska få komma till solen.

Visst hade man kunnat åka på en kortare resa i Europa, men det finns inte många ställen i Europa där det är lika enkelt att resa med små barn som i just Thailand. Och om saker ska vara jobbiga med att resa så kan man lika gärna stanna hemma och ha alla måsten där istället.

Detta är hur det var för OSS iaf men jag kan inte svara för andra...och nej!...jag blir inte arg på folk som tycker vi gör fel. Sur blir jag dock om folk fortsätter att tjata och inte resepkterar vår beslut och litar på vårt omdömme (då syftar jag på folk i vår närhet och inte på ett forum!)

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ger man sig ut på onödiga resor med så små barn? Kan personligen omöjligt förstå det.

Som någon sa; Föräldraskap innebär att man får offra vissa saker, man kan inte göra alla saker som man kanske gjorde tidigare!

Men behöver man ens uppleva det som ett offer?

Detta är ett känsligt ämne, att tycka något om barn, så nu får jag nog drevet efter mig. Man har ju sett hur det gått i Antagones tråd! Där har sådana åsikter bespottats.

Jag kan bara svara för hur vår resa blev. Vår dotter fick 3veckor med BÅDA sina föräldrar med 100% uppmärksamhet. Vi behövde inte tänka på disk, tvätt, matlagning, tvätt osv osv osv utan kunde ge henne all fokus dygnet runt.

Detta gjorde väldigt gott för vår familj och framför allt vår dotter var gladare än någonsin.

En resa behöver inte handla om att bli ett minne för all framtid för givetvis kommer hon inte ihåg resan. Men just DÅ mådde hela familjen toppen.

ett plus var dessutom att hon fick krypa runt med endast blöja eller uv-dräkt och slippa alla overaller och grejer som inte heller är så praktiskt för ett litet barn som just börjat röra sig.

Jag förstår hur folk tänker och tror att vi tänker. Att det är en självisk handling för att vi ska få komma till solen.

Visst hade man kunnat åka på en kortare resa i Europa, men det finns inte många ställen i Europa där det är lika enkelt att resa med små barn som i just Thailand. Och om saker ska vara jobbiga med att resa så kan man lika gärna stanna hemma och ha alla måsten där istället.

Detta är hur det var för OSS iaf men jag kan inte svara för andra...och nej!...jag blir inte arg på folk som tycker vi gör fel. Sur blir jag dock om folk fortsätter att tjata och inte resepkterar vår beslut och litar på vårt omdömme (då syftar jag på folk i vår närhet och inte på ett forum!)

Jag håller helt med dig!

[ironi]

Stackars vår lilla son, som kommer få ha sina båda föräldrar närvarande till 100%. Han slipper också alla otympliga overaller, vantar och mössor, han kommer verkligen sakna dom. Inte bara det att hans föräldrar kommer vara närvarande båda två, de kommer också vara inne i en semesterlunk som betyder mer tid, mindre måsten och allmänt gladare. Jag undrar om min son kommer klara av det ovanstående trauma och att ha två elaka föräldrar som inte alls bryr sig om honom...

[/ironi]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt många charterturister kollar inte upp speciellt mycket innan avresa.. Dom har hört att det ska va bra i thailand så bokar dom en resa och åker...

Intressant att få reda på hur du kommit fram till detta, har du kanske t o m en källa??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vårt hotell på klong dao fick vi se en hel del, spädbarn som kröp omkring vid poolkanten medan föräldrar hastade iväg till bungen (trodde väl att alla hjälptes åt att hålla reda på ungarna vid poolen), många ungar som var helt sönderbitna av myggor (finns myggmedel). En pojke i 5-årsåldern som blev inlagd på sjukhus pga uttorkning mm.

Nu var det iofs den överlägset småbarnstätaste resorten på stranden, men ändå  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ger man sig ut på onödiga resor med så små barn? Kan personligen omöjligt förstå det.

Som någon sa; Föräldraskap innebär att man får offra vissa saker, man kan inte göra alla saker som man kanske gjorde tidigare!

Men behöver man ens uppleva det som ett offer?

Detta är ett känsligt ämne, att tycka något om barn, så nu får jag nog drevet efter mig. Man har ju sett hur det gått i Antagones tråd! Där har sådana åsikter bespottats.

Smart drag av dig att göra dig till offer innan du ens fått något svar. Då blir ju varje svar "guilty by association", inklusive detta. Tycker det är roligt att barn alltid intresserar så många människor. Oavsett vad du gör, så gör du fel. Något man borde komma ihåg är att barn har funnits förr i tiden också, tro det eller ej, vi har alla varit barn. Då fanns det inte lekgjälm, bilbarnsstol eller att barnet alltid skulle stå i första rummet. Tycker du våra föräldrar var sämre än vad vi är?

???

Besynnerlig fråga! Nej, jag tror inte att många av våra föräldrar generellt var sämre än vad dagens är. De flesta gjorde säkert så gott de kunde och förstod. Kunskapen var en annan på den tiden.

Då hade vi inte kunskapen om lekhjälmar, säkerhetsbälten, bilbarnstolar etc. Du kan väl inte mena att vi ska jämföra oss med dåtid och strunta i att skydda våra barn?

Däremot så tror jag nog att de flesta goda föräldrar också då, satte sitt föräldraskap i första rummet och inte satte det i relation till hur det var ännu längre bakåt i tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket skyddar lekhjälmar våra barn? Är man en bra förälder om man alltid sätter sitt barn och dess vilja först? Jag har ingen aning, och till skillnad från många andra här så dristar jag mig inte till att ge sken av det heller. Jag vet vad som funkar för oss, och att sonen mår absolut bäst när hans föräldrar är närvarande och glada. Att visa att det finns ett liv som inte kretsar kring honom funkar också bra. Så det är så vi gör. Om vi är bra föräldrar kan bara han svara på i framtiden. Visa gillar att vara den som håller i sopkvasten samtidigt som barnet curlar, vi väljer att curla ihop med barnet, inte för.

Att lämna barn vid poolkanten är bara idioti, och visar bara att tryggheten med lekhjälmar osv har gått för långt i Sverige. Läs gärna i trygghetsnarkomanernas land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att i såna här frågor så väljer jag att lyssna på de som vet, framför självutnämnda förstå-sig-påare". Har frågat både barnläkare och barnmorskor och alla säger samma sak, "bara åk, det är väldigt bra för barnet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att i såna här frågor så väljer jag att lyssna på de som vet, framför självutnämnda förstå-sig-påare". Har frågat både barnläkare och barnmorskor och alla säger samma sak, "bara åk, det är väldigt bra för barnet".

Tack för den ironiska utnämningen! Jag returnerar!

Visste inte att du gjort sådana undersökningar bland barnläkare och barnmorskor! Var det en enkät du gjort och ibland hur många?

Har mycket svårt att tro att det finns så många -(alla säger!)-, som sagt "bara åk" med så små barn.

Jag vet absolut inte allt, men jag säger vad just jag anser och utger mig inte för att veta vad 'alla andra' anser, tycker eller vet.

Och så länge vi inte kan återge någon absolut exakt källa så är väl de flesta inlägg på ett forum att anse som diskussioner med åsikter, och ibland också till synes prestigeladdade åsikter.

Tack för denna gång nu börjar Postkoden som jag ska titta på!

Ha en trevlig lördagskväll.

Ha en trevlig lördagskväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att i såna här frågor så väljer jag att lyssna på de som vet, framför självutnämnda förstå-sig-påare". Har frågat både barnläkare och barnmorskor och alla säger samma sak, "bara åk, det är väldigt bra för barnet".

Även om barnen är ovaccinerade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vaccinera barn innan runt året funkar ju inte då deras eget immunförsvar inte är igång fullt ut!

Tycker det känns som att föräldrarna vill visa att det går att göra vad som helst fast man fått barn!

Typexempel på tråd man inte borde skriva i iof. men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt många charterturister kollar inte upp speciellt mycket innan avresa.. Dom har hört att det ska va bra i thailand så bokar dom en resa och åker...

Intressant att få reda på hur du kommit fram till detta, har du kanske t o m en källa??

En del som jag pratat med här...  Ingen annan källa så det är bara en gissning..

Som jämförelse kan ju inte jag påstå att jag kollade upp nåt speciellt innan jag åkte till Turkiet på charter för några år sen men det kanske man inte kan jämföra med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att man behöver kolla så himla mycket om man åker själv. MEN om man har små barn så tycker jag kanske att man ska kolla VISSA saker innan man ger sig iväg. Men men, man tycker ju alla olika.

Kan som parantes säga att min dotter åkte till Portugal när hon var EN MÅNAD. Dumt? Kanske. Men vi hade åtminstone kollat om det kunde vara olämpligt innan. Inte med något forum utan med läkare samt barnavårdscentral. Det enda vi fick höra där var att hålla henne undan solen. Mat spelade ju ingen roll eftersom hon blev ammad. Och det fanns enligt dessa ingen farlig sjukdom där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vaccinera barn innan runt året funkar ju inte då deras eget immunförsvar inte är igång fullt ut!

Tycker det känns som att föräldrarna vill visa att det går att göra vad som helst fast man fått barn!

Typexempel på tråd man inte borde skriva i iof. men...

Gör det inte? Får jag fråga vad du jobbar med? Jag antar på någon vaccinationsklinik eftersom du uttrycker dig så bergsäkert. Om så är fallet måste ni läkare / sjuksköterskor börja komma överens.  Vi har ju såklart kollat upp allt sånt här med kunnig personal och det fungerade hur bra som helst att lägga upp ett vaccineringsschema även innan barnet är ett. Värt att nämna är att första obligatoriska vaccinationen är vid tre månaders ålder för hepatit B. Konstigt att vi har det i Sverige om det inte är någon ide att vaccinera innan ett års ålder..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×