Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Hero81

Flytt till Phuket. vad bör jag tänka på och skaffa.

Rekommendera Poster

Hej,

Detta område har jag ganska dålig koll på...

Finns det något bekräftat exempel där en svensk medborgare varit tvungen att betala sin egen sjukvård just för att han varit "utskriven" från Sverige? Jag åsyftar givetvis skattefinansierad offentlig vård.

En god vän flyttade hem efter nyår och varit utskriven från Sverige och skriven i Malta. Han skadade handen och fick uppsöka akutsjukvård. Gick på över 3000 kr. Hade han dock hunnit skriva in sig i Sverige innan skadan hänt hade han inte behövt betala mer eller mindre än någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i de flesta fall inte olagligt att strunta i att betala sina räkningar/skulder. Det kan ju faktiskt vara så att man inte har pengar att betala sina skulder med...

Att däremot ta ett lån, flytta pengarna utomlands och aldrig återvända till Sverige kommer med största sannolikhet att klassas som bedrägeri och då åker du dit för eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fyllet

Har stora planer på att flytta till Phuket efter många gångers besök.

Vad behöver man för försäkringar ? (moto bike olyckor är ju vanliga m.m om man blir sjuk och liknande)

Hur mycket kan man skicka till ett Thai bankkonto? Eller hur tar man bäst med sig pengar dit för köp av ett guesthouse?

Om man har lån i Sverige som man inte kan betala och dom ser att man fört över pengar till ett Thai konto, kommer polisen eller liknande att leta efter en i Thai då?

Visum vad är bäst att skaffa sig 90dagars?

Thai ab med arbetstillstånd är det den smartaste lösningen?

Många frågor, men svårt att lita på någon där. alla pratar mycket...

Du kan börja med att köpa mark av mig eller arrendera:) Och sedan byggga hus på den. Mitt emot bensinstationen finns marken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Detta område har jag ganska dålig koll på...

Finns det något bekräftat exempel där en svensk medborgare varit tvungen att betala sin egen sjukvård just för att han varit "utskriven" från Sverige? Jag åsyftar givetvis skattefinansierad offentlig vård.

En svensk medborgare har rätt till akut sjukvård i Sverige oavsett var han bor på samma villkor som om han varit bosatt i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×