Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
alexa_h

"Back-packing" / med barn / 1:a ggn i Thailand

Recommended Posts

Vi åker för första ggn till Thailand om 1 vecka. Med barnen (5 & 10 år). Rundresa. Är vi tokiga??  :cr ?

Ser mycket fram emot denna resa, men fått mycket negativ kritik. Vad tror ni, är vi tokiga som 1:a ggn ger oss på att packa lätt, åka runt och ha med barnen?

Vi har flyg till och från Phuket och har planerat enligt följande:

3 nätter på Phuket - Kata

5 nätter på Koh Lanta

3 nätter på Ao Nang

3 nätter på Yao Yai

2 nätter på Phuket - Kamala

Mellan dessa platser tänker vi åka båt (tar med egen flytväst till 5-åringen).

Längtar!  :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jag tycker det är tokigt men inte pga av barnen utan på för många stopp på för kort tid räkna med att ca en halvdag går åt till transport mellan ställena minst. Det betyder att på 16 dagar så befinner ni Er på resande fot ca 3 dagar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå,

Näe jag tycker inte att ni är tokiga som åker till Thailand med barn.....

Däremot kan jag tycka att den resrutten som ni väljer verkar liiiiite stressig. Ni har många resdgr som kanske kan bli lååååånga och tråkiga för barn.

Varför inte välja att stanna kanske på 2 ställen? första gången ni åker.

Hoppas hur som helst att ni får en trevlig resa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med tidigare inlägg om att det möjligen kan kännas som lite korta uppehåll. Reser man en dag så läggs ju det mesta av den dagens energi till just resandet.

Då det rör barnen så blir det nog inga problem. Vi var ute i 2,5 månader (bland annat en månad i Thailand) i våras med vår 4-åring och 5-åring och det gick hur bra som helst (de lite jobbigare tillfällena glömmer man visserligen snabbt  ::) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ni gör absolut rätt i att resa runt med barnen! Inga problem alls!

Men jag tycker också att det är för många resor i rutten du skrev.

Det är jobbigare än man tror att förflytta sej i värmen.Dessutom tar det ju nån dag att landa på det nya stället! Man vill kolla så mycket som möjligt men ändå bara få slappa!

Mitt råd är att stryka något av stoppen.

Menar inte att ni kommer få en "dålig" resa med er plan men det kommer nog kännas stressigt!

Lycka till o ha en skön semester! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker inte att planen är så tokig. Själva förflyttandet kan ju occkså vara en upplevelse för barnen.

Hasse

Min erfarenhet (har 3 barn) är att förflyttelser är roliga första halvtimmen ungefär. Sen gäller "När-är-vi-framme-så-att-vi-kan-bada". Eller så är det åksjuka eller något annat... så vi försöker stanna åtminstone 3-4 dagar på varje ställe och helst 6-7, samt betalar hellre extra för att komma fram snabbare. T.ex alltid privat minivan, gärna privat longtail etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan hålla med vissa här och jockepocke. Jag tycker att ni försöker klämma in för många ställen och dessa förflyttningar med barnen kommer inte vara så lyckade.

3 nätter på ett ställe är tokigt enligt mig, om man verkligen skall förflytta sig hela tiden.

Thailand är underbart och därför finns vi här på forumet, men de olika ställen är inte så märkvärdiga i sig att man vill komma dit, titta runt i 3 dagar och åka vidare. Hellre stanna 6-7 dagar på samma ställe, njuta av ledigheten, komma in i det thailändska semestertempot.

Jag tror att när det kommer till Thailand, så handlar det om njutning/avslappning och inte att stressa sig för att se så många ställen så möjligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan hålla med vissa här och jockepocke. Jag tycker att ni försöker klämma in för många ställen och dessa förflyttningar med barnen kommer inte vara så lyckade.

3 nätter på ett ställe är tokigt enligt mig, om man verkligen skall förflytta sig hela tiden.

Thailand är underbart och därför finns vi här på forumet, men de olika ställen är inte så märkvärdiga i sig att man vill komma dit, titta runt i 3 dagar och åka vidare. Hellre stanna 6-7 dagar på samma ställe, njuta av ledigheten, komma in i det thailändska semestertempot.

Jag tror att när det kommer till Thailand, så handlar det om njutning/avslappning och inte att stressa sig för att se så många ställen så möjligt.

:JC_goodpost:

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, jag ser vad ni skriver och börjar förstå att vi faktiskt är galna.

Det är lite så vi tänker, att själva färdandet mellan också är ett roligt äventyr. Våra barn tycker inte det är jobbigt att färdas i vanliga fall, åka bil eller båt utan tycker mer att det är spännande.

Klart att det är varmare i Thailand än på de flesta andra ställen.

Vi vill undvika att åka bil och minivan i värmen, därför satsar vi på båt som vi alla tycker om att åka särskilt när det är varmt.

Vi är inte heller de som ligger stilla på stranden i mer än 1h /dag...vill se och uppleva och ta reda på  :)

Vad vi kan se så tar den längsta båtresan, mellan Phuket och Koh Lanta 2 timmar så det är ju inte en hel dag?

Det är inte alls det att vi måste se så mycket som möjligt...utan mer att vi tänkte på förflyttandena som utflykter i sej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill ni ha utflykter eller förflyttningar är det ju bara att boka en endagarstur från tex Phuket..

På Lanta finns det heller inte allt för mycket att göra om man inte vill ligga på sranden.. Utbudet på twx Phuket är MYCKET större..

Lanta åker man till just för att ligga å lata sej på stranden och tröttnar man på det efter 1 timme så känns inte Lanta rätt för er. Det kan la inte ens ni Lantaälskare hålla med om?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med de som tycker det är för många ställen!

3 dagar på ett ställe blir nästan bara som 1 dag!

Ditresa - Heldag - Vidareresa.

Väldigt många vill hinna med alla de platser som de läst om och längtar till, jag brukar också ha ganska omfattande planer till att börja med men det brukar lugna sig efter ett tag.

Personligen skulle jag tagit 5-6 nätter på Phuket och Lanta, och 3 nätter i Ao Nang för att sedan avsluta eller börja med 1 natt Phuket beroende på vilken ordning man tar det!

Finns ju många trevliga dagsutflykter ni kan åka på!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör lite olika stränder på Phuket och ta endagarsturer till öar eller åk på snorklingsturer.

Sen kan ni köra antingen ao nang eller khao lak å därifrån går det med att göra endagsturer...

Går ju även göra turer från Koh Lanta om ni nu vill åka dit..

Men jag skulle nog delat upp resan på 2 huvudområden iaf...

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, jag ser vad ni skriver och börjar förstå att vi faktiskt är galna.

Det är lite så vi tänker, att själva färdandet mellan också är ett roligt äventyr. Våra barn tycker inte det är jobbigt att färdas i vanliga fall, åka bil eller båt utan tycker mer att det är spännande.

Klart att det är varmare i Thailand än på de flesta andra ställen.

Vi vill undvika att åka bil och minivan i värmen, därför satsar vi på båt som vi alla tycker om att åka särskilt när det är varmt.

Vi är inte heller de som ligger stilla på stranden i mer än 1h /dag...vill se och uppleva och ta reda på  :)

Vad vi kan se så tar den längsta båtresan, mellan Phuket och Koh Lanta 2 timmar så det är ju inte en hel dag?

Det är inte alls det att vi måste se så mycket som möjligt...utan mer att vi tänkte på förflyttandena som utflykter i sej.

Ja galna o rastlösa ;) Dessutom finns det ju AC i bilarna MOT värmen. Att hysteriskt vilja flänga runt på detta sätt för o hinna med så mycket som möjligt verkar för mig helt skruvat. Håll till på ett ställe o gör lite utflykter runt öarna eller dela upp resan på två ställen. Jag tror inga barn tycker det är roligt o förflytta sig runt 4 timmar på båt Phuket - Lanta i brännande sol utan bad.

För mig räcker förflyttandet från Arlanda till slutdestinationen. Men det är ju vad jag tycker förstås.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, jag ser vad ni skriver och börjar förstå att vi faktiskt är galna.

Det är lite så vi tänker, att själva färdandet mellan också är ett roligt äventyr. Våra barn tycker inte det är jobbigt att färdas i vanliga fall, åka bil eller båt utan tycker mer att det är spännande.

Klart att det är varmare i Thailand än på de flesta andra ställen.

Vi vill undvika att åka bil och minivan i värmen, därför satsar vi på båt som vi alla tycker om att åka särskilt när det är varmt.

Vi är inte heller de som ligger stilla på stranden i mer än 1h /dag...vill se och uppleva och ta reda på  :)

Vad vi kan se så tar den längsta båtresan, mellan Phuket och Koh Lanta 2 timmar så det är ju inte en hel dag?

Det är inte alls det att vi måste se så mycket som möjligt...utan mer att vi tänkte på förflyttandena som utflykter i sej.

Hallå igen, jag tror nog att alla här råder er i all välmening.

Jag kan intyga att åka båt i Thailand är INTE som att åka båt hemma i Sverige, att sitta i en speed boat mellan Phuket och Lanta är inte en lek när det blåser och går höga vågor, då är det INTE spännande (finns trådar om det här också där folk faktiskt vart livrädda hela resan).

Tycker inte alls att ni behöver planera om hela resan - jag antar att ni flyger till phuket, varför inte ta en vecka där och en vecka i tex Ao Nang där ni kan besöka de vackra öarna utanför (med longtail)? Eller kanske ta en vecka i Kao Lak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter lite som en resa jag och min sambo gjorde - utan barn.

Tyckte inte det kändes stressig för visso, vi ville vidare hela tiden för att se något annat. Vi hann ändå stanna "länge" på ett par ställen men i gengäld blev det snabba stopp på några ställen.

Vi landade i Bangkok och flög hem från Singapore 3 v senare.

Vi hade dessa stopp

Bangkok

Hua Hin

Lanta

Lipe

Langkawi

Penang

KL

Singapore

Nattbussar och nattåg mellan Hua hin -Krabi, Penang-KL, KL-Singapore

Det var kul att hinna med så mycket - dock inte så mycket semester kanske, men inget jag saknade då...

Men absolut inget jag skulle göra med barnen nu  :)

Nu kör vi Charter några år  ;) ( de blir 4 och 5 nästa år så lite yngre än dina)

Skulle kunna sträcka mej till lite mer än övriga som svarat och välja 3 stopp.

Längar till jag känner att barnen(och vi) orkar med att backpacka - för det är ju liiiite roligare än ligga på samma ställe 2 v. Blir ju lite rastlös efter 4-5 dagar på samma ställe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar!  :)

Jo jag förstår att svaren är i välmening.  :)

Jag ställer frågorna för att få veta mer, inte för att motargumentera.

Som sagt tanken var ju inte att göra såhär för att "hinna se allt"...det lär vi ju inte hinna göra ändå. Tänkte oss mer resorna mellan som kombinerade utflykter, men börjar förstå att så inte kommer bli fallet.

Men hur gör man en utflykt från Phuket utan att åka båt eller bil (jämförelse)?

Det kan väl gå vågor även utanför Phuket, vissa utflyktsöar verkar ligga rätt lång ut i havet?

Vad är det som skiljer en dagsutflykt från Phuket från att åka mellan 2 ställen?

Kan man tex istället åka någon bättre båt än speedboat mellan Phuket och Lanta, kanske byta på Phi Phi?

Jo, vi blir också lite lätt rastlösa efter ett par dagar.

Tycker som sagt det är kul att åka runt, även barnen. De är himla lätta att ha med sej och inte såna som klagar över åksjuka, inte tjatar "när är vi framme - är det långt kvar" som många andra (inget illa menat, jag var själv sån när jag var liten!), utan mycket bra på att se det roliga och spännande med resan.

Men är det som ni säger att speedboatarna är hemska och inte går att njuta på så är det såklart inte roligt för någon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan åka färja mellan Phuket och Lanta med byte på phi phi som är lite större båtar men det är inget kul att åka dom heller om det är dåligt väder.. Dom kostar 800 baht per person...

Speed Boat är MYCKET dyrare..

Går även åka minibuss.. kostar 220 baht per person..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åker ni på en dagsutflykyt stannar dom ju på vägen så ni får snorkla och gå i land på vissa stränder. Brukar även ingå mat å dricka..

Åker ni mellan 2 ställen så är det en ren transportsträcka inget annat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter och kollar pris på speedboat Chalong Pier - Koh Lanta, 1000THB...så inte så mycket dyrare...

Är det ofta dåligt väder?

Om så skulle vara fallet kan man ta en minivan istället.

Snacks och dricka kan man köpa med själv?

Men det verkar uppenbarligen vara ett h-vete att åka speedboat så vi får nog välja annat transportmedel om vi nu ska förflytta oss.

:) Som sagt jag vill bara ha så mycket info som möjligt, hoppas ni inte blir irriterade på mina frågor!

Vi får fundera om lite grann...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mellan just Phuket och lanta föredrar jag Minibuss istället för båt.. dels för att det är 600 baht billigare per person och dels för att jag tycker det är bekvämare... Minibussarna går och under hela dan. Båten har bara 2 avgångar.

På dagsutflykter tycker jag dock om att åka speedboat sålänge det är bra väder..

Självklart akn du ta med snacks själv och äta även under en transportsträcka men det går ju ändå inte jämföra en båtresa mellan Phuket och Lanta men en dagsutflykt till någon fin ö..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×