Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
linnsen

2 nittonåriga tjejer, reseplaner?

Recommended Posts

De nittonåriga tjejernas tråd tycks ha glidit över till en diskussion om prostitution.

Kanske att inläggen flyttas över i egen tråd av moderator.

Jag har i alla fall en följdfråga:

citat: "En thaitjej som en gång varit med en falang är inget värd i thailändarnas ögon - vad har hon att välja på?"

Vet ni om detta gäller i allmänhet eller bara prostituerade?

Har bekanta där förhållandena tagit slut. Har den kvinnan sämre status bland thailändska män?? ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest isitcozimcool

De nittonåriga tjejernas tråd tycks ha glidit över till en diskussion om prostitution.

Kanske att inläggen flyttas över i egen tråd av moderator.

Jag har i alla fall en följdfråga:

citat: "En thaitjej som en gång varit med en falang är inget värd i thailändarnas ögon - vad har hon att välja på?"

Vet ni om detta gäller i allmänhet eller bara prostituerade?

Har bekanta där förhållandena tagit slut. Har den kvinnan sämre status bland thailändska män?? ?

Det där uttrycket är en väldig förenkling som definitivt gäller i mindre grad i städerna. Thailand är stort, klyftorna mellan utbildning och rikedomar är enorma, kulturerna är olika i olika regioner. Dessutom handlar det om olika generationers traditioner.

Och att en thaitjej inte skulle vara nåt värd om de varit med en västerlänning? Fråga tjejerna i Bkk om det, jag tror de skulle skratta högt. Det beror nog mer på VILKEN man de varit med, alla västerlänningar i Thailand kanske inte ligger på Forbes A-lista...

Sen finns det säkert de som har den åsikten oxå, men det finns ju även de med liknande åsikter i Sverige.

De som uttalar såna här åsikter är ofta såna som säger att thailändska kvinnor inte gillar thailändska män..... ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nittonåriga tjejernas tråd tycks ha glidit över till en diskussion om prostitution.

Kanske att inläggen flyttas över i egen tråd av moderator.

Jag har i alla fall en följdfråga:

citat: "En thaitjej som en gång varit med en falang är inget värd i thailändarnas ögon - vad har hon att välja på?"

Vet ni om detta gäller i allmänhet eller bara prostituerade?

Har bekanta där förhållandena tagit slut. Har den kvinnan sämre status bland thailändska män?? ?

Är väl troligen ungefär samma som här i Sverige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nittonåriga tjejernas tråd tycks ha glidit över till en diskussion om prostitution.

Kanske att inläggen flyttas över i egen tråd av moderator.

Jag har i alla fall en följdfråga:

citat: "En thaitjej som en gång varit med en falang är inget värd i thailändarnas ögon - vad har hon att välja på?"

Vet ni om detta gäller i allmänhet eller bara prostituerade?

Har bekanta där förhållandena tagit slut. Har den kvinnan sämre status bland thailändska män?? ?

Är väl troligen ungefär samma som här i Sverige.

?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nittonåriga tjejernas tråd tycks ha glidit över till en diskussion om prostitution.

Kanske att inläggen flyttas över i egen tråd av moderator.

Jag har i alla fall en följdfråga:

citat: "En thaitjej som en gång varit med en falang är inget värd i thailändarnas ögon - vad har hon att välja på?"

Vet ni om detta gäller i allmänhet eller bara prostituerade?

Har bekanta där förhållandena tagit slut. Har den kvinnan sämre status bland thailändska män?? ?

Är väl troligen ungefär samma som här i Sverige.

?

Enkelt Skruttan.

Tjejer som haft invandrarkillar i Sverige ses med sämre ögon av svenska killar. Låter som att det är likadant bland thailändska killar angående tjejer som haft faranger.

Eller missförstod jag ditt inlägg och svarade på något annat nu??

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Finns bara en väg ut ut eländet - GRATIS utbildning tills barnen är 17 -18 år = högskoleutbildning.

Tyvärr är de styrande STARKT emot detta.

Håller med dig till fullt och fullo där. Tyvärr så vill de styrande hålla folket i de fattiga delarna av landet i okunskap, för att kunna behålla makten.

Se'n tror jag tyvärr inte att så många fler kommer att få så pass välbetalda jobb att de kan försörja sin familj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Javisst, samma sak borde ske i Indien och Afrika. Fri högskoleutbildning för alla! Lärarkompetensen, läromedlen och byggandet av alla moderna universiteten fixar vi genom att trycka upp mer pengar! Detta kostar ju bara några hundratals miljarder.

Är jag ironisk? Ja!

Är jag emot att tjejer pluggar på universitet istället för att säljer sig själva? Nej, tvärtom borde det vara alla samhällens och regeringars mål!

Är jag småtrött på naiva föreställningar där man tror att alla länder kan förändras till ett "svenskt folkhem" på några år? Ja!

Men håller jag inte med om att Thailand är ett konservativt klassamhälle som till stor del styrs av en elit? Jo, utan tvekan!

Vill jag se att Thailands underklass förvandlas till medelklass? Självklart, men hur mycket jag (och andra) än vill det kommer det ta tid.

Ps. Ett ursäkt till tjejerna (trådstartarna) för jag och andra helt förstört deras tråd. Kanske kan Martin dela denna tråd?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Ingen av oss har ju någon som helst aning om vad som pågår egentligen och antagligen så försöker alla försköna bilden av Thailands prostitution när det skrivs om det någonstans.

Försköna vet jag inte, snarare brukar det moraliseras och spridas myter utifrån en "svensk synvinkel" beträffande fenomenet, utan någon vidare insikt.

Ofta blir diskussionen alltför svart eller vit. För vissa är anses de thailändska prostituerade vara förslavade offer per automatik. För andra är de listiga och arbetsskygga guldgrävare som lurar blåögda farang-män på löpande band.

Sanningen är att de är individer med olika bakgrunder, erfarenheter och agendor. Jag tycker att det blir riktigt galet när man "klumpar ihop" en sån stor grupp människor och generaliserar dem som om de vore ett viljelöst kollektiv. Ungefär som om man skulle beskriva alla banktjänstemän som si eller så, dvs meningslöst och framför allt missvisande.

Det finns prostituerade i landet som absolut inte vill sluta med sitt yrke, eftersom det ger bra med pengar och kräver "korta arbetsinsatser" (sexualmoralen är onekligen annorlunda här, bla pga av Buddhismen), även om de förstås inte trivs med alla kunder, tvärtom). Det finns andra som mår skit och utvecklar otäckt självdestruktiva sidor. De flesta hamnar nog någonstans mitt emellan dessa skalor.

Räds inte de prostituerade (nu menar jag inte att ni skall köpa tjänster av dem) utan se dem som vem som helst. Moraliserande och ömkande tror jag faktiskt inte de är intresserade av.  De flesta av dem har valt detta själva, även om alternativen (skitjobb med nära inpå slavlöner) inte alls är lockande.

Håller med andra om att detta var mycket bra skrivet. Viktigt är att få med det du tog med på slutet. Efter min tjejs företagande på Samui fick jag en ny bild efter att otroligt många bar tjejer fällde minst sagt underliga kommentarar till min tjej som arbetade med ett vanligt arbete.

För de som inte hängt med tidgare startade min tjej mobilt kaffee och körde på eget initiativ och många kunder var bartjejer. Första månaderna fullkomligt haglade erbjudandena och kommentarerna från dem i stil med.

-Varför jobbar du med det där, DET SER JOBBIGT UT. Du är ju söt och borde kunna få en viting!

Dessa kommentarar fick även min tjej att häpna. Det är inte "vem som helst" som kan lockas av att börja hora, det är minst lika främmande för många Thaitjejer som det är för flesta Svenska tjejer. Det är heller inte vanligt att "vanliga" tjejer blandar sig med bartjejer såvida de inte själva är "farangjägare". Även fast prostitutionen är mer accepterad och utbredd här anses det inte sällan vara precis lika fult att vara prostituerad som i det Sverige jag vistats i.

Under något år va det även 2 bartjejer som undrade om min tjej kunde lära dem hur man gjorde alla goda drycker så det kunde åka hem till byggden och jobba och uttryckte hat om sitt egna arbete. Det blev dock inte av för dessa försvann plötsligt.

Två totalt olika sidor, båda bör man vara medveten om innan man kan bilda sig en balanserad åsikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Endoo,

-Varför jobbar du med det där, DET SER JOBBIGT UT. Du är ju söt och borde kunna få en viting!

En ganska målande bild!

Vissa förstår inte hur ungdomar orkar anstränga sig i skolbänken tills man är 20-25 år, alternativt anamma någon form av enklare entreprenörsanda och bli en hårt arbetande småföretagande. Andra förstår inte hur man redan som tonåring kan ge upp och "välja den enkla vägen" och därmed eliminera chansen att få ett jobb med skälig lön i framtiden.

Känner ni igen detta? Existrerar inte motsvarande motsatta tankesätt i Sverige, med den uppenbara skillnaden att Sverige är en välfärdsstat med ett relativt finmaskigt skyddsnät?!

Jag frågade min fru om fenomenet (varför vissa fattiga thai (främst från nordöst) blir prostituerade och de flesta inte) och hon menade att det till viss del beror på vilken familj man kommer från, men även personens egna karaktär. Hennes familj hade en ganska skral ekonomi, men de tog ett lån för att finansiera hennes universitetsstudier. Hon har precis betalat av de sista amorteringarna på detta. Tror ni hon ångrar sig? Svaret finns nog redan i frågan.

För riktigt fattiga familjer blir valmöjligheterna färre. Traditionen och erfarenheten av högre studier finns inte inrotad och därför minskar chansen radikalt att föräldrarna bekostar en sådan.

Edit: La till lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ps. Ett ursäkt till tjejerna (trådstartarna) för jag och andra helt förstört deras tråd. Kanske kan Martin dela denna tråd?!

Det är lugnt. En intressant diskussion kom ju igång i alla fall. Och vi har nog fått tips så att vi klarar oss. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×