Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
bozzo70

Avgift thaiautomat ?

Recommended Posts

På Filippinerna kostar det nu 200 pesos att göra uttag. De började de med 150 pesos ungefär samtidigt eller lite efter bankerna i Thailand om jag kommer ihåg rätt.

Bara som parentes då ;)

Dom gula tar numer också en avgift. Anledningen är att all banker som är med i den thailändska bankföreningen numer följer samma regel.

Sedan finns det ju ett undantag. Och det är den japanska banken AEON som inte är med i föreningen och därför inte tar någon avgift. Tyvärr är dessa automater inte så väl spridda så om man inte har någon i närheten så lär det kosta mer än 150 thb att ta sig till dom. I Hua Hin ligger det dock ett kontor på v3 i samma hus som Lotus.

hf

OT: Samma elände i USA, fast där kör dom % på uttaget.

Gör dom? Av alla de gånger jag tagit ut i USA så har det varit en fix summa. Står i början att utländska kort kostar x dollar i avgift. Har för mig att vissa automater i Italien hade samma upplägg.

OT, javisst!!

Det är hårda tider för bankerna så det gäller för dem att jaga stålar så de får in så de klarar sig.

(skrivet med fullkomligt hysterisk ironi)

De rosa ska som sagt inte ta ut men all för ofta står det istället att de är anslutningsproblem på dem. Så har det varit alla de fåtal gånger jag varit med folk som ska ta ut på dem.

Slänger in en fråga till i ärendet......

Visst får man dessutom en avgift från sin svenska bank vid uttag utomlands?

Vi har alltid rest med ICAbankens kort då är det ingen uttagsavgift men det kostar ju 300 kr om året nu att ha det kortet,känns meningslöst om man ändå får betala 150 baht för uttag!

Hur gör ni andra? Använder sitt vanliga visakort eller har ett speciellt "resekort"? Jag vill egentligen ha ett resekort så har man aldrig varit o viftat med sitt vanliga kort i Thailand.....

Så här gör Handelsbanken när man använder Visakort/Allkort

"Kontantuttag i automat utomlands, övriga valutor 35 kr per uttag. Valutaväxlingsavgift tillkommer. Belopp motsvarande högst 15.000 kr inom 4 dagar. Maximibeloppet per uttag varierar mellan olika banker och olika länder.

Valutaväxlingsavgift 1,50% på köp och uttag utomlands."

Blir ju faktiskt en del pengar av det om man är i Thai 3 veckor o inte vill ha hela reskassan på sej  :-\

När vi var nere 2009 hade vi ICA kort,kostade inget att ta ut o inga valutapåslag. Nu 2011 när vi var nere så kostade det 150 baht som ni säger/uttag.

Kanske är bättre ändå med ICAkort fast det kostar 300 spänn om året,man slipper valutaavgiften. 1,5% blir ju en del pengar.

Guest mpl

Vi har alltid rest med ICAbankens kort då är det ingen uttagsavgift men det kostar ju 300 kr om året nu att ha det kortet,känns meningslöst om man ändå får betala 150 baht för uttag!

Hur gör ni andra? Använder sitt vanliga visakort eller har ett speciellt "resekort"? Jag vill egentligen ha ett resekort så har man aldrig varit o viftat med sitt vanliga kort i Thailand.....

Jag testade att ta ut först 20000b på en automat med mitt ICA-kort och direkt därefter ytterligare 20000b med mitt swedbankkort. Skillnaden på mina bankkonton blev 100 kr till ICA-bankens fördel. Så om du räknar med den bonusen på ICA-kortet man får när man betalar direkt och några uttag så betalar sig avgiften snabbt.

Och med GEs kort hade du fått exakt samma belopp som med ICA. Vinsten med GEs kort kontra ICAs alltså ICAs årsavgift

Beror alltså på om man har annan nytta av ICA-kortet än bara resa, Inget hindrar ju heller att man har båda  :D   

:cool

Jag testade att ta ut först 20000b på en automat med mitt ICA-kort och direkt därefter ytterligare 20000b med mitt swedbankkort. Skillnaden på mina bankkonton blev 100 kr till ICA-bankens fördel. Så om du räknar med den bonusen på ICA-kortet man får när man betalar direkt och några uttag så betalar sig avgiften snabbt.

Helt klart! Får nog bli att ansöka om ett nytt när det är dags!

150 bath/ uttag år väl inte så mycket att bråka om.

Strunta i att göra små uttag.

Håller med. Tycker det är svårt att veta vad som är bäst. Vi har gjort på olika sätt. Tagit ut på banken i Thailand och det blev inte bättre. Den stora skillnaden mellan våra olika uttag har snarare rört sig om hur valutan legat just vid uttagen. Vi tar numera ut på ATM o har olika kort med oss. Har peppar peppar inte råkat ut för något negativt.

Guest mpl

Och med GEs kort hade du fått exakt samma belopp som med ICA. Vinsten med GEs kort kontra ICAs alltså ICAs årsavgift

Beror alltså på om man har annan nytta av ICA-kortet än bara resa, Inget hindrar ju heller att man har båda  :D     

Ur säkerhetsaspekt just vad gäller bankomatuttag är det om jag förstått saken rätt så att du kan ta ut pengar på GE även om det inte finns på kontot, men du betalar ränta från dag 1. Har man pengar där används dom i första hand?

På ICA-kortet får du föra över så mycket pengar så att det ska täcka uttaget, annars nekas du. Själv brukar jag ha semesterkassan på ett annat konto på ICA och för över när jag ska ta bankomatuttag. Kreditköp kan ju alltid göras så länge krediten inte överskrids.

Ur säkerhetsaspekt just vad gäller bankomatuttag är det om jag förstått saken rätt så att du kan ta ut pengar på GE även om det inte finns på kontot, men du betalar ränta från dag 1. Har man pengar där används dom i första hand?

På ICA-kortet får du föra över så mycket pengar så att det ska täcka uttaget, annars nekas du. Själv brukar jag ha semesterkassan på ett annat konto på ICA och för över när jag ska ta bankomatuttag. Kreditköp kan ju alltid göras så länge krediten inte överskrids.

Jag hänger inte med på ditt resonemang.

Om man kan ta ut pengar fast man inte har satt in några beror väl på om man har kredit eller inte. Jag har kredit på mitt ICA och kan således ta ut pengar fast mina insatta är slut och då dras det från krediten. Skulle det vara anolunda på GE menar du?

en följdfråga: finns det någon AEON  bankomat i karon?

Det finns ett antal trådar angående detta.

Vad jag kan se så finns det bara en automat på Phuket och då inte i karon

75 Moo 5 Central festival Phuket 2 nd Fl. Room TC-024 wichit , Muang Phuket 83000

http://www.aeon.co.th/aeon/af/aeon/customsrvc/service/locationchannel.do?selectedcategoryId=-8693&contentTypeId=5006&channelId=-8765&selectedChannels=-8568%2C-8765&locationType=&region=-8693&provinceId=8189&x=48&y=40