Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
alpus

Hur mycket BATH får man föra in i landet?

Recommended Posts

Tjenare!

Är det någon som vet hur mycket BATH man får ta med ifrån Sverige till Thailand? Jag hörde något om att man max fick ta med 30 000 bath totalt eller 20 000 dollar?

Kan det stämma? Är det per/person då?

Mvh Daniel  :)

Finns la ingen gräns på hur mycket man får föra in men däremot finns det gräns på hur mycket du får föra ut...

I vilket fall som hlest hooppas jag inte du tänker växla på dej 30 000 baht i Sverige.. då förlorar du massa pengar i sånna fall..

Tack för ditt snabba svar! :)

Jo jag tänkte växla in minst 30 000 kr, varför förlorar jag på det om jag växlar innan? Första gången jag åker till Thailand så tänkte gardera mig, ska vara där i 3 veckor i morfars hus.

Jag har hört att det är jätte mycket bedrägerier nere i Thailand och att man ska vara försiktig med kort?

Med vänlig hälsning, daniel.

Jo jag tänkte växla in minst 30 000 kr, varför förlorar jag på det om jag växlar innan? Första gången jag åker till Thailand så tänkte gardera mig, ska vara där i 3 veckor i morfars hus.

Jag har hört att det är jätte mycket bedrägerier nere i Thailand och att man ska vara försiktig med kort?

Ta ut allt via bankomat. Du får bättre kurs!

Pelle : handlar det om mycket skillnad?

Jag tycker att det blir en del på en semester. Varför växla in allt på en gång o sen behöva vara rädd att bli av med cashen? Dessutom till en sämre växlingskurs. Forex brukar genomgående vara sämst när man jämför valutaväxling:

http://www.vaxlingskontor.se/

Internationella kursen ser du här (valutakursen, inte växlingskursen)

http://www.xe.com/ucc/convert/?Amount=100&From=SEK&To=THB

Brukar handla på kort (hotell och dyrare inköp på bättre butiker på plats) och kurserna man får är alltid bättre än de man får här hemma när man ser kursen på avin.

Tjenare!

Är det någon som vet hur mycket BATH man får ta med ifrån Sverige till Thailand? Jag hörde något om att man max fick ta med 30 000 bath totalt eller 20 000 dollar?

Er det snakk om thailandske Baht er grensen på 2000 Baht. Annen valuta finnes det ikke noe grenser på. MEN det MÅ deklareres ved ankomst Thailand over en viss mengde.

Og man har IKKE LOV til å utføre en STØRRE sum penger enn man har innført.

Guest Hemvändare

Tjenare!

Er det snakk om thailandske Baht er grensen på 2000 Baht. Annen valuta finnes det ikke noe grenser på. MEN det MÅ deklareres ved ankomst Thailand over en viss mengde.

Og man har IKKE LOV til å utføre en STØRRE sum penger enn man har innført.

2000B låter lite, och varför skulle det finnas en gräns för införsel, utförsel förstår jag?

Jag vet inte om du använder bankomat i Sverige? Men jag tror du risken att åka ut för skimmning är större i Sverige än i Thailand..

Har själv ingen aning om hur mycket man får föra in. Det jag däremot vet är att banken/växlingskontoret vill veta till vad du skall använda så mycket pengar (detta för att hitta eventuell "pengatvätt").

Sist jag åkte iväg växlade jag in ca 20000 Sek och fick redogöra för antal personer/ hotell eller eget boende/ hur länge osv.....

I efterhand undrar jag varför......man får ju så mycket bättre kurs i Thailand, och det är väldigt lätt att ta ut pengar där.

Ursäkta mig men hur är man kopplad om man medvetet gör ett val att kånka runt på hela reskassan kontant i Thailand? Det är nästan som att be om problem..

Mer åtråvärt med kontanter för tjyvar än kort.

Ta alltid ut kontanter i ATM (bankomater) i Thailand och betala inte med kortet i affärer och restauranger. Det är där de flesta bedrägerier sker genom att kopiera kortet. Ha också med er ett extra kort ifall magnetremsan skulle bli fel på.

Läs vidare om alla trådar här i forumet om bl.a. bankkort under "Pengar och Ekonomi"

Ursäkta mig men hur är man kopplad om man medvetet gör ett val att kånka runt på hela reskassan kontant i Thailand? Det är nästan som att be om problem..

Enkelt, man låser in dem i ett säkerhetsskåp, inget konstigt med det!

Jaha du menar ett sånt här :D

Jaha du menar ett sånt här :D

:o Opps!! Aj då!

Det blir svårt att övertala sitt försäkringsbolag att man blivit av med 20 loppor ur ett skåp utan brytmärken. Tror i.o.f.inte att dom skulle godkänna en skada med så mycket kontanter ens med brytmärken.

Dom har väl en gräns för kontanter i hemförsäkringen på några tusen om man har allrisktillägg eller motsvarande?

Hur som helst, så är ju inte safe deposit box varken på rummet eller någon annanstans att rekommendera för några större belopp i. (går ju också ofta att rycka loss med handkraft ur t ex gardroben    :cool

Angående säkerhetsskåp.

Var på Kacha resort i november och hittade inget säkerhetsskåp

på rummet så jag gick till receptionen och sa till.Gick tillbaka till uteplatsen

och efter 2 minuter kom en kille med ett skåp under armen o gick in o ut.

jag gick in o kolla o visst där var ett skåp men det var inte fastsatt utan stod bara löst på hyllan i klädkammaren.Nu hör det till att rummet ligger (för dom som varit på Kacha)längst ner vid stranden vid den lilla kanalen som rinner från gatan,så hade tjuven varit framme hade ingen kunnat sett någonting.

Växlar så lite som möjligt i sverige utan använder ATM och måste jag använda kortet i dyrare affärer har jag skrapat dom sista siffrorna på baksidan av kortet.

OM man skulle gå och oroa sig för vad som skulle kunna hända på en resa, gör man nog bäst val om man stannar hemma! Jag kommer snart upp i min 50:e resa, och har alltid använt säkerhetsskåpet ( självklart fastsatta ) och hittills aldrig haft några problem. Förutom kontanter brukar jag också låsa in min "mini" dator (måste skriva att den är liten annars kommer nån påpeka att den inte får plats) och kameran! Så dum är jag  :cr och va det gällde de 20'' så gick det mesta direkt till hotellet för vistelsen!

Guest isitcozimcool

OM man skulle gå och oroa sig för vad som skulle kunna hända på en resa, gör man nog bäst val om man stannar hemma! Jag kommer snart upp i min 50:e resa, och har alltid använt säkerhetsskåpet ( självklart fastsatta ) och hittills aldrig haft några problem. Förutom kontanter brukar jag också låsa in min "mini" dator (måste skriva att den är liten annars kommer nån påpeka att den inte får plats) och kameran! Så dum är jag  :cr och va det gällde de 20'' så gick det mesta direkt till hotellet för vistelsen!

Nja, jag tycker nog det är bra att man oroar sig lite för dåliga saker som kan hända. Då är man förberedd och kan ev hantera det när det händer. Sen är ju faktiskt risken ganska liten att nåt dåligt händer, men OM det händer ser jag inget fel i att ha vidtagit några åtgärder som minimerar skadan (som att kanske inte ha hela reskassan i "bakfickan"). Dock får vi ju hoppas att det kommer gå bra även i fortsättningen ;)

Förstår inte heller varför man tar med sig 20k på semestern. Enkelt uttryck så kan man säga att blir du av med kortet / skimmad så betalar du inte kalaset själv. Blir du bestulen på dina kontanter så är det sällan försäkringen täcker det.