Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Chryzaliz

Häng med Chryzaliz till Udon och så.

Rekommendera Poster

Häng med på ett par veckor semester.

Jag och Pui drar till Udon Thani för lite praktiska  göromål och för att roa oss lite.

Avslutningsvis blir det några dagar i SaKaeo för att hälsa på hennes familj.

Vi börjar en tidig, alldeles för tidig(o5:30) morgon I Jomtien Beach där solen precis letat sig upp. Inte ens de tyska pensionärerna som brukar morgonsimma i poolen är vakna.

Yoghurt, kaffe och macka på balkongen och man är redo att möta dagen.

post-746-14768712888036_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kort promenad, ca. 400 meter upp till busstationen i Jomtien för bussfärd till Suvarnabhumi Airport till priset av 124 bath/person.

Tar en sväng på Foodmart som ligger precis intill bara för att komma tillbaka och upptäcka att alla redan sitter i bussen och väntar på mig.

Nu var det dock 10 min kvar till avgång men jag fick ändå onda ögat när jag klev på bussen.

Många gråhåriga 65-plusare på bussen och flera thaidamer som stod och grät utanför.

Att se dem stå där och fingra på sina mobiler mellan tårarna såg ju lite komiskt ut.

Kanske bara är jag som är lite cynisk ;)

post-746-14768712888167_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Webincheckning med tillhörande bagdrop är oftast ganska smidigt, särskilt vid AirAsias incheckning där köerna brukar ringla långa.

Nu var det några backpackers eller vad det nu var som hade väldigt mycket sjå med att lyckas droppa sina väskor. Själv var det gjort på några röda.

post-746-14768712888288_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Air Asia som brukar utses till världens bästa lågprisbolag har ju precis som sina konkurrenter extra avgifter för det mesta.

Det blev billigt ändå, 2000 bath för 2 personer från Bangkok till Udon Thani.

Jag tvekade länge i valet mellan att betala för incheckat bagage på 15 eller 20 kg. De få bath som skillde gjorde att jag valde 20 kg.

Med facit i handen så visade det sig vara ett helt korrekt val.

post-746-14768712888416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt på Suvarnabhumi så känns det som om man alltid flyger till eller från den Gate som ligger så långt bort som möjligt.

Skönt att inte behöva vara stressad utan man kan lugnt glida med på rullbanorna.

post-746-14768712888536_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flight FD3366 kommer inrullande vid 10:15 så de behöver inte ens stänga av motorerna innan det är dags att lätta igen kl. 11:05.

Vi kom iväg i tid också.

Det här var faktiskt första gången som jag flyger till Udon och det inte varit i det närmaste fullsatt i planet.

Planet som den här gången och kanske varje gång med Air Asia var en Airbus 340-200 som klarade av flygningen på en timme blankt.

post-746-14768712888657_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en ganska händelselös flygtur, ja, inte för Pui då, som flög för första gången och hade ont i magen hela morgonen så var vi på Udon Thani International Airport.

Där möts man som vanligt av den här synen, en skrotad 747 som fungerar som moralhöjare för alla flygrädda ;)

Numera är bolagsloggorna övermålade och den har fått ny text på sidorna.

Den tillhörde/tillhör 1,2, Go, ett lågprisbolag som somnade in efter krashen på Phuket sensommaren/hösten 2007

Udon Thani Airport(UTH) som med sin start-/landningsbana på över 3ooo meter tjänade som USA's frontline under Vietnam-kriget.

B 52:orna som bombade landet sönder och samman kom ofta därifrån.

post-746-14768712888776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första vi ser när vi kliver ut från terminale är Richard och Pu som vi varit på fest med i Jomtien bara 2 dagar innan. De var där för att möta några svenska vänner som kom med samma flight.

En tuk tuk raggades upp för att köra oss till hotell RuySuk, det ny som ligger på andra sidan stan.

Chaffisen trodde naturligtvis att vi skulle till det gamla hotellet med samma namn och som ligger nästan mitt i stan.

Han drar till med 200 bath och räknar med att köra upp oss. Jag hade dock sagt åt han flera gånger att det inte var hotellet i stan vi skulle till.

Men, men, vi hamnade i stan och jag förklarade att det var fel men det ville han och kollegorna där inte lyssna på.

Jag stegade in och pratade med Joe som äger stället och som förklarade var han hade sitt nya hotell.

Lite sura miner, men se'n bar det iväg och vi hamnade där vi skulle.

När vi klev av bad jag Pui betala för resan och när hon frågar hur mycket han skall ha så drar han till med 250 bath.

Han trodde inte att jag hörde men jag rättade till honom snabbt.

Som naam na(ung. skyll dig själv). Han trodde han hade kört upp oss men fick själv bita i det sura äpplet.

post-746-14768712888896_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

In på det alldeles nyöppnade hotellet där kaffebaren var öppen, gratis kaffe till gästerna.

Kaffe och kaffe, men det fanns många sorter snabbkaffe och olika teér.

Hela receptionen var belamrad med blommor och lyckönskningar.

Hotellet som för övrigt kostar 500 bath/natt, lite över budget när det gäller Udon. Det brukar stanna på ca. 350 bath/natt.

Nu var jag dock lite sugen på det omtalade poolområdet där vi f.ö. skall ha poolparty på juldagen men det kommer senare här.

post-746-14768712889018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ju tvungen att införskaffa ett fortskaffningsmedel men det var inte mycket att välja på då högsäsongen är som högst.

Det blev en Honda Wave på 100 cc och med halvautomatisk växellåda för 150 bath/dygn.

En riktig jä..a skitmoppe. Så fort de får in nå'nting bättre så byter jag bort den på en gång.

Det bästa med allt är Pui's hjälm som både sitter bra och är snygg.

Moppen är fotograferad från alla vinklar innan den kvitterades ut så ingen kan komma och beskylla mig för de repor som finns där.

Skulle ju åka motorcykel till Nong Khai i morgon, ca. 55 km men det får nog bli lokalbussen i stället även om det blir krångligare.

post-746-14768712889271_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett övningskörninsvarv i stan så styrde vi mot nattmarknaden för att få i oss lite mat.

Pui fick dock syn på UD Town där det finns en och annan butik. Det blir väl bra tyckte jag eftersom de har bra thaimat där.

Efter ett varv bland matsånden så bestämde vi oss för pad thai, snabbt och enkelt för våra tomma magar. Vi kommer iaf att äta en gång till, thaidamer äter ju nämligen nästan hela tiden så det är ju bara att åka med.

När vi sitter och vänta på maten så åker kameran fram för fotografering av Pui. Helt plötsligt dyker Morgan upp i sökaren. Han var där med fru och barn och svägerska som firades med middag.

Vi slog oss ner med dem och hinner lagom börja äta när nästa bekanta nuna sticker fram en kamera och plåtar oss där vi sitter, det var Benzman så klart.

Världen är inte större än att man kan springa ihop med 5 personer man känner.

Nu bor de iofs mer eller mindre i Udon men det gör ju å andra sidan en halv miljon människor till.

post-746-14768712889394_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var allt för i dag.

Efter att Pui shoppat lite varmare kläder, ja, lite ovarma också så blev det lite att äta innan vi tog "Gamla Bettan" tillbaka till hotellet.

Kyligt var det då temperaturen är ner i 20°C och då sitter inte jeans och långärmat i vägen.

Nu får jag njuta lite thaisåpa eller vad det nu är för fantastiskt på TV'n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crysalis, du kanske får tänka på att folket på den här sidan kanske inte känner igen alla MPR kändisar.

varför inga bilder på festen i Jomtien (Borgmästarns S)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crysalis, du kanske får tänka på att folket på den här sidan kanske inte känner igen alla MPR kändisar.

varför inga bilder på festen i Jomtien (Borgmästarns S)?

Jo, jag tänkte lite på det men jag kände att för att bjuda på nå't annat här än en vanlig solsemester.

Att det kommer att dyka upp en del MPR:are här är oundvikligt.

Tyvärr så har jag inga bilder från festen i Jomtien men den är nog väldokumenterad på annat håll kan jag tänka mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon, så här ser morgonens väderrapport ut. Kan säga att det absolut inte var AC på i natt.

Det var täcket upp till hakan och ligga riktigt nära :D

Det drar väl iväg till sådär 27-28°C under dagen.

post-746-14768712889517_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon, så här ser morgonens väderrapport ut. Kan säga att det absolut inte var AC på i natt.

Det var täcket upp till hakan och ligga riktigt nära :D

Det drar väl iväg till sådär 27-28°C under dagen.

Samma har i Roi-Et fast lite varmare, 17 grader i morse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp i ottan kändes det som fast klockan var halv åtta men gårdagens tidiga uppstigning och resa kändes lite i kroppen.

Tänkte ta ett dopp i poolen men då kvicksilvret inte kommit längre än till de 14 graderna så avstod jag. Slapp troligtvis undan från att bli kallad "farang baa" men det hinns nog med det också under den kommande veckan.

Strålande sol iaf när vi äntrade "motorcykeln" och styrde kosan mot Nong Khai, ca. 60 km bort för att åka över till Laos och få en ny stämpel i passet.

post-746-14768712891508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ut på ringleden i Udon där trafiken var ganska så hård. Jag lyckades skrämma fart på "Gamla Bettan" så hon hann skutta över alla 3 filerna före u-svängen innan den rasande horden av thailändare kom dundrande i bredd.

Udon och Nong Khai känns lite som de överlastade pick-upernas paradis. Denna var dock inte fullastad på långa vägar då det fanns en hel del utrymme kvar framtill.

post-746-14768712891646_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten paus vid gränsen till Nong Khai-provinsen var välbehövlig efter ca. 30 km. Det blir lite spänt i rygg och axlar när man är ovan att köra lite längre sträckor i högt tempo.

Nåja, vi skall väl inte överdriva men det gick i 70-80 km/h emellanåt och det är fort på en så klen och obalanserad motorcykel som Honda Wave.

Det kändes lite ovant att vara tillbaka på vägarna här uppe där trafiken stundtals är ganska livlig och oförutsägbar.

Här använder man även "den andra vänstersidan" väldigt flitigt då det kan vara långt mellan tillfällena att göra en u-sväng.

Det är inte som nere i Jomtien/Pattaya där motorcyklarna lånar "den andra vänstersidan" lite försiktigt ibland.

Här kör man i full fart och det kommer även en och annan bil där också.

Vägrenen som är motorcyklisternas och cyklisternas plats på motorvägen blir ibland livsfarlig. Särskilt när man passerar tunga fordon och samtidigt får möte med en motorcykel i full fart.

Välkommen tillbaka....

post-746-14768712891795_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×