Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
tipsu

Tomte/tönt Tipsus vinterresa 2011/2012

Recommended Posts

tipsu,

Trevligt att ni haft det trevligt!

SEK 139,000 för bara dig och ni bor på rena "budgethak" och utan shopping! Nu får du (men måste inte) gå in på mer specifikt vad som kostar då?

Cristal champagne?  Helikopter från Suvarnabhumi? Privat butler? ;)

CT undrade just det som jag tänkte, fattar inte varför du inte bor finare, om du nu ändå gör av med så mycket pengar. Varför snåla med boendet när du säger att du är så offantligt rik?

Bra att du haft skoj!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här med boendet först.På min första resa 1989 bodde jag på Novotel vid Siam Square.Gillade inte "stämningen" där folk öppnar dörrar och gör wai var femte meter.Bestämde mig då att hädan efter skall jag bo betydligt enklare,och det har hållit.Tror att jag under resa de 30 senaste resorna har aldrig betalat mer än 1200 thb/natt.

På mina arbetsresor i Sverige/Europa har jag självklart bott lyxigt men då har andra betalat ;)Kvalite på boendet är inte viktigt för mig.Bara det finns AC,kylskåp,varmt vatten och en bra säng så räcker det för mig.Under denna resa hade vi ju 2 eller 3 rum samtidigt,alltså fram till att sonen stack från Pattis till BKK.

Ca 11 400 thb/dag gjorde jag av i genomsnitt.Maten kostade inga stora summor.Högst 800 thb/ skulle jag kunna gissa.Alkoholen kostade betydligt mer,säkert 6000-7000 thb/dag.Då ingår också drinkarna på exklusiva klubbar/barer där en drink gick på 300-500 thb/styck.Ungkarlslivet i Pattaya var jävligt kostsamt (p.g.a.forumreglerna kan jag inte gå in i detaljerna).Fick någonslags storhetsvansinne när det gäller s.k. guider.Vet inte hur många guider guidade mig under de sista 3.5 veckorna.Har även gamla guider i Hua Hin och BKK som jag också var och hälsade på.

Bilresor kostade inte särskilt mycket i det hela stora.Vi åkte med privatbil BKK-Hua Hin-BKK-Pattaya-BKK-Suvarnabhum-Hua Hin-Cha Am-BKK-Pattaya-BKK-Suvarnabhum.

Sammanfattningvis kan jag konstatera (som jag också vet)att spriten+guiderna kostade överlägset mest.Men roligt var det och värt varenda krona.139 000 sek motsvarar väl 6.5 års "arbetarlön" (8000 thb/mån)i Thailand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

204 000 kr = 936 000 bath.

Du måste ha jobbat hårt för att att göra av med de summorna :)

Förra årets arbetsinkomst var 0 sek.Samma i år.Frugan jobbar dock ;)

Äsch värst var det väl 2006-2007. Då var vi i Thailand 1.5 månader i dec-06 - jan 07 och sedan 2 månader på sommaren 2007.Kommer inte ihåg hur mycket gick åt men dessa 200 000 sek är småpotatis jämfört med den summan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tipsu,

Tack för svar! Trevligt (och tur) att vi alla är olika!

Själv lägger jag mest kosing på boendet (vill nästan alltid ha tillgång till pool, gym, bra TV med "bra kanaler" (CNN, Al-Jazeera, BBC, Discovery och några filmkanaler) samt en skön säng med ordentlig madrass).

Jag vilar ofta upp mig på hotell i Thailand, använder det inte bara som "ett ställe att sova på".

Share this post


Link to post
Share on other sites

tipsu,

Tack för svar! Trevligt (och tur) att vi alla är olika!

Själv lägger jag mest kosing på boendet (vill nästan alltid ha tillgång till pool, gym, bra TV med "bra kanaler" (CNN, Al-Jazeera, BBC, Discovery och några filmkanaler) samt en skön säng med ordentlig madrass).

Jag vilar ofta upp mig på hotell i Thailand, använder det inte bara som "ett ställe att sova på".

Vi är olika tack och lov.

Jag nästan "svär" över personer här på forumet som är villiga att betala 800 sek/natt. Onödigt dyrt men när slutnotan skall betalas är det bara en droppe i havet...Alla får ju göra sina egna prioriteringar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill man ligga på topp kostar det eller?. Det är säkert mer en en som känner sig illa berörd - avundsjuk.

Viktigast är att du fått det du varit ute efter + lyckliggjort en massa fler av lokalbefolkningen.

Fortsätt att ha det trevligt mens du orkar, tids nog blir du gammal och orkeslös = sitter hellre hemma och njuter av gamla minnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

*asg* huvudsaken att man är nöjd med sin resa, även om man har olika preferens ramar.

För oss är platsen viktigast, att det är lugnt och vackert, sen vad det kostar kommer i andra hand, men inga överdrifter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall man ha "personlig guide" 3,5 veckor efter det att frugan åkt hem, kan det bli dyrt. Denna utgift slipper jag, då jag alltid har min sambo med mig.

Hasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

tipsu,

Tack för svar! Trevligt (och tur) att vi alla är olika!

Själv lägger jag mest kosing på boendet (vill nästan alltid ha tillgång till pool, gym, bra TV med "bra kanaler" (CNN, Al-Jazeera, BBC, Discovery och några filmkanaler) samt en skön säng med ordentlig madrass).

Jag vilar ofta upp mig på hotell i Thailand, använder det inte bara som "ett ställe att sova på".

Jag kör samma taktik som CT och bränner mest pengar på boendet då det är mycket mer än ett ställe att sova på för mig. Speciellt som lyx är så billigt i Thailand. Men det låter som du haft en skön resa och är i behov av vila nu efteråt! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall man ha "personlig guide" 3,5 veckor efter det att frugan åkt hem, kan det bli dyrt. Denna utgift slipper jag, då jag alltid har min sambo med mig.

Hasse

Jag har även jag "personlig guide" med mig i form av min kära hustru sedan 27 år.. blir billigare, tror jag..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Ismene

Skall man ha "personlig guide" 3,5 veckor efter det att frugan åkt hem, kan det bli dyrt. Denna utgift slipper jag, då jag alltid har min sambo med mig.

Hasse

Jag har även jag "personlig guide" med mig i form av min kära hustru sedan 27 år.. blir billigare, tror jag..

Ja, och jag agerar "personlig guide" åt min man, som åtminstone verkar  nöjd....och billigt blir det....och miljonerna kan man göra av med på bättre sätt än att supa upp dom, men det är ju vad jag tycker :laugh::kiss:

Ismene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall man ha "personlig guide" 3,5 veckor efter det att frugan åkt hem, kan det bli dyrt. Denna utgift slipper jag, då jag alltid har min sambo med mig.

Hasse

Om man nu får lov att fredagsskoja lite så kunde Hasse ha skrivit:"..personliga guider i 3 skift under 3.5 veckor..." Livet är underbart!

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min enfald tror jag att Tipsu skarvar "något", å andra sidan är väl undrens tid ännu inte förbi.

Måste ändock vara ganska jobbigt med personliga "assistenter", dessutom att ibland byta, tacka vet jag samma som kan alla rutiner, blir på något vidunderligt sätt mer harmoniskt.

Å andra sidan måste man ha rätt att prova sig fram tills man finner den rätta, lite synd att det bara ska kosta skjortan. Sån't är livet, en del har tur andra int.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min enfald tror jag att Tipsu skarvar "något", å andra sidan är väl undrens tid ännu inte förbi.

Måste ändock vara ganska jobbigt med personliga "assistenter", dessutom att ibland byta, tacka vet jag samma som kan alla rutiner, blir på något vidunderligt sätt mer harmoniskt.

Å andra sidan måste man ha rätt att prova sig fram tills man finner den rätta, lite synd att det bara ska kosta skjortan. Sån't är livet, en del har tur andra int.

Hehheh,fick dagens bästa skratt när jag läste detta.Tack så hjärtligt Evert!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var 181/72 när jag flög till Thailand. Vid hemkomsten för en vecka sedan var det 181/68.5. Tappade alltså 3.5 kg under resan (mestadels muskler enligt min son).

Skönare nog att äta upp sig ett par kilo än tvärtom. Livet består ju av små ljusglimtar - man skall bara hitta de!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×