Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
gnorfy

Blev stoppad av trafik-polis när jag körde moppe

Rekommendera Poster

Den Thailändska polisen är den bästa du kan köpa för pengar...

Beror på situation och storleken av gåva. Många gånger hjälper inga stålar alls.

Handlar det om trafikbrott brukar thaifamiljer kräva rena fantasisummor. Varit med och förhandlat i dessa tvister.Oftast utan något större nederlag.

Då är din gåva för liten.. Allt kan köpas för pengar...

PerBKK -för liten gåva? Vet att allt har ett pris (SOM INTE STÄMMER GLÖM DET) men vad menar du med din kommentar ovan- gått i "supfällan..."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Får mig att tänka på när jag blev stoppad för att ha kört utan hjälm (dumt av mig, jag vet, borde pryda huvudet varje gång jag tänker agera vägmarodör). Polisen frågade om jag hade körkort varpå jag något darrig svarade att det var hemma på rummet. Han måste ju ha godtagit detta för böterna blev 200 baht (för frånvaron av hjälm) och kvitto fick jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är din gåva för liten.. Allt kan köpas för pengar...

Minns du fallet som blev väldigt uppmärksammat en tid tillbaka där en farang försökte muta poliser med mååånga miljoner (om jag minns rätt) det blev bara värre. Kanske va det för lite  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Får mig att tänka på när jag blev stoppad för att ha kört utan hjälm (dumt av mig, jag vet, borde pryda huvudet varje gång jag tänker agera vägmarodör). Polisen frågade om jag hade körkort varpå jag något darrig svarade att det var hemma på rummet. Han måste ju ha godtagit detta för böterna blev 200 baht (för frånvaron av hjälm) och kvitto fick jag.

...och då brukar man få fortsätta att köra utan "mokhanok (hjälm) resten av dagen utan nya böter.Blivit själv stoppad utan en gång till ock med hjälp av gamla böteslappen var inga nya böter aktuella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Får mig att tänka på när jag blev stoppad för att ha kört utan hjälm (dumt av mig, jag vet, borde pryda huvudet varje gång jag tänker agera vägmarodör). Polisen frågade om jag hade körkort varpå jag något darrig svarade att det var hemma på rummet. Han måste ju ha godtagit detta för böterna blev 200 baht (för frånvaron av hjälm) och kvitto fick jag.

Tur att inte skolan log där bartenderskolan liggger i Patong för då hade du la fått böter varje dag :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Får mig att tänka på när jag blev stoppad för att ha kört utan hjälm (dumt av mig, jag vet, borde pryda huvudet varje gång jag tänker agera vägmarodör). Polisen frågade om jag hade körkort varpå jag något darrig svarade att det var hemma på rummet. Han måste ju ha godtagit detta för böterna blev 200 baht (för frånvaron av hjälm) och kvitto fick jag.

...och då brukar man få fortsätta att köra utan "mokhanok (hjälm) resten av dagen utan nya böter.Blivit själv stoppad utan en gång till ock med hjälp av gamla böteslappen var inga nya böter aktuella.

Jo jag har hört det på olika håll, men jag var paranoid resten av dagen och anade poliser i ögonvrån... Senare bodde jag i samma byggnad som en polis och han brukade glatt försäkra mig om att det inte var några poliser utefter vägen beroende på i vilken riktning jag skulle (det här var alltså på Lanta).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Hoppsan. Får mig att tänka på när jag blev stoppad för att ha kört utan hjälm (dumt av mig, jag vet, borde pryda huvudet varje gång jag tänker agera vägmarodör). Polisen frågade om jag hade körkort varpå jag något darrig svarade att det var hemma på rummet. Han måste ju ha godtagit detta för böterna blev 200 baht (för frånvaron av hjälm) och kvitto fick jag.

...och då brukar man få fortsätta att köra utan "mokhanok (hjälm) resten av dagen utan nya böter.Blivit själv stoppad utan en gång till ock med hjälp av gamla böteslappen var inga nya böter aktuella.

Jo jag har hört det på olika håll, men jag var paranoid resten av dagen och anade poliser i ögonvrån... Senare bodde jag i samma byggnad som en polis och han brukade glatt försäkra mig om att det inte var några poliser utefter vägen beroende på i vilken riktning jag skulle (det här var alltså på Lanta).

j

Lanta är en helt annan värld, när jag bodde på Lanta 6+ månader så torskade jag aldrig dit, man körde utan hjälm, utan körkort och berusad var och varannan dag, man tycker att man borde ha hamnat i en kontroll någon gång under denna tid, men så blev inte fallet, man kunde köra bakom en polisbil, utan hjälm, lagom packad, utan att det hände någonting.

Visst en gång höll det på att gå illa nere vid Klong Nin när man körde ner i ett vattenhål efter en 24 timmars fest, båda flip floppen flög åt varsit håll, och bågen ställde sig på tvären när man körde ner i hålet, när polarna kom fram så sa dom "according to your smile, you just cheated death" och det var precis vad som hade inträffat.

Efterklok kan man ju vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skrev han inte moppe i rubriken? Moped är inte MC. Polisen hotar o skrämmer, svarta pengar.

Tvivlar starkt på att det var en moppe han körde.. Har aldrig sett nån moppe i Thailand..

Jo då det finns faktiskt moppar min granne har en gammal Suzuki 50 cc som jag brukar låna ibland till ölbutiken...gör 45 odrevad och med en platta bira

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noen ganger blir jeg helt oppgitt av hvordan en "farlang" oppfører seg i Thailand. For hva er det dere holder på med? Tror dere at dere fremdeles er i "Sverige" og at alle tenker og oppfører seg som dere gjør i Sverige?

Dere tror kanskje at dersom en farlang har en ulykke med en bil eller motorsykkel så ender ALTID farlangen opp med en utrolig stor regning.

Hvor feil går det ann å ta? Dere må bare lære å forstå hvorfor en thai gjør hva en thai gjør. Dem er absolutt IKKE som oss. Men det betyr nødvendigvis IKKE at dem er ondskapsfulle eller dumme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få böter är ju visserligen tråkigt... men lagarna är ju till för att skydda både ditt och andras liv.

Kör du ihjäl dig så hjälper det ju inte så mycket att polisen inte gav dig böter, eller hur?

Så....

:nau 

        :l_moto:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som har hänt med Rowan.?

Han var en riktig tomte tidigare, fan nu är han som en jultomte.

Se ovan..

Jag är en Brynäs-tomte... och skäms inte för det. Sug på den du, Stockholms-tomte.. hur går det i elitserien för er??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skrev han inte moppe i rubriken? Moped är inte MC. Polisen hotar o skrämmer, svarta pengar.

Har du sett någon moppe i Thailand det har inte jag bara motobikes vilket är motorcyklar.

Nåja, det är väl snarare moppar med större men fortfarande små motorer. En automat-scooter på 110cc skulle jag inte vilja kalla för motorcykel.

I Sverige hade den la varit klassad som lätt MC?

Jo men allt under 100 hästkrafter anser jag vara moppar;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i Kathu kostade det för 10 år sen att köra utan hjälm 300 baht

För 2 år sen kostade det 400 i Krabi stad och förra året i Khao lak 300 baht

att köra utan hjälm. och körkortet jag visade upp i Kathu var handelsbankens ID kort och det fungerade fint. Idag har jag alltid hjälm och det Thailändska körkortet med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i Kathu kostade det för 10 år sen att köra utan hjälm 300 baht

För 2 år sen kostade det 400 i Krabi stad och förra året i Khao lak 300 baht

att köra utan hjälm. och körkortet jag visade upp i Kathu var handelsbankens ID kort och det fungerade fint. Idag har jag alltid hjälm och det Thailändska körkortet med

Som du vet gubbjäveln så drygt 20 år sedan så hade vi inga skydd för huvudet. Phuket var trevligt under den tiden.Khao Lak gäller för kungen numera..vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kunde köra bakom en polisbil, utan hjälm, lagom packad, utan att det hände någonting.

Så är det landet runt i princip. Phuket har undantaget Patong och ett par ställen till där du kan stoppas utmed vägen utan att det är en direkt kontroll.

Annars är det enbart i specifika kontroller. Du kan köra om en polis eller någon annan när polis ser på, så vida ingen olycka inträffar är det mikroskopisk chans/risk att de bryr sig tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kunde köra bakom en polisbil, utan hjälm, lagom packad, utan att det hände någonting.

Så är det landet runt i princip. Phuket har undantaget Patong och ett par ställen till där du kan stoppas utmed vägen utan att det är en direkt kontroll.

Annars är det enbart i specifika kontroller. Du kan köra om en polis eller någon annan när polis ser på, så vida ingen olycka inträffar är det mikroskopisk chans/risk att de bryr sig tyvärr.

Här i Pattaya är det kontroller precis hela tiden. Man ser dem flera gånger om dagen. Ibland 2-3 kontroller längs samma väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kunde köra bakom en polisbil, utan hjälm, lagom packad, utan att det hände någonting.

Så är det landet runt i princip. Phuket har undantaget Patong och ett par ställen till där du kan stoppas utmed vägen utan att det är en direkt kontroll.

Annars är det enbart i specifika kontroller. Du kan köra om en polis eller någon annan när polis ser på, så vida ingen olycka inträffar är det mikroskopisk chans/risk att de bryr sig tyvärr.

Här i Pattaya är det kontroller precis hela tiden. Man ser dem flera gånger om dagen. Ibland 2-3 kontroller längs samma väg.

Gissar det är ganska centrala och lite mer trafikerade delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kunde köra bakom en polisbil, utan hjälm, lagom packad, utan att det hände någonting.

Så är det landet runt i princip. Phuket har undantaget Patong och ett par ställen till där du kan stoppas utmed vägen utan att det är en direkt kontroll.

Annars är det enbart i specifika kontroller. Du kan köra om en polis eller någon annan när polis ser på, så vida ingen olycka inträffar är det mikroskopisk chans/risk att de bryr sig tyvärr.

Här i Pattaya är det kontroller precis hela tiden. Man ser dem flera gånger om dagen. Ibland 2-3 kontroller längs samma väg.

Gissar det är ganska centrala och lite mer trafikerade delar.

Det stämmer bra. Beror väl på att det blir mycket kulor in utan alltför mycket jobb ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×