Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Sumairu

Barnvagn med eller inte?

Recommended Posts

Vi har huvudbry! Vår dotter fyller 4 strax efter resan till Thailand och vi funderar nu på hur vi ska göra med hennes vagn. Det vore ju supersmidigt att ha vagnen under mellanlandningarna, men vi är osäkra på om vi kommer att få ta den med oss till flyget ändå. Vad tror ni?

Kommer vi sen bara att bli släpande runt på den i Thailand sen mellan alla boenden? Under utflykter känns det som vi mest kommer att åka båt ändå.. eller?

Om vi nu inte tar vagnen med oss finns det någon sorts vagnar på flygplatsen som hon kan åka på ändå?

Hjälp!

Jag skulle aldrig ha tagit med mig barnvagnen endast för att ha på mellanlandningarna. Är hon 4 år så borde hon kunna gå relativt mycket själv om det inte är jätteont om tid. Annars så finns det ju alltid bagage vagnar. Lägg på (hand)bagaget och låt henne sitta där om hon inte orkar gå :)

Säger det samma, skippa vagnen. En fyra åring kan gå. På flygplatsen kan hon väl åka bagagekärra. Vår snart tre åring klarade sej utmärkt utan. Vi hade en bärsele som vi hade kunnat lämna hemma. Den användes en gång då vi klättrade upp från ett vattenfall samt 10 min när vi var i Bangkok.

Guest Kirbe

På flygplatsen behöver ni ingen vagn. Det finns bagagevagnar, men det bästa är att barnen får springa sig trötta under väntetid på flygplatserna. Då slappnar de av och sover bättre sen. Däremot tror jag ni kommer att sakna vagnen på kvällarna om ni vill sitta kvar på en restaurang och njuta efter middagen. Det kan vara jätteskönt att kunna lägga barnet att sova i vagnen och sen gå hem i lugn och ro sen. Glöm inte myggnätet bara. Det behövs framförallt på kvällen.

Vi har huvudbry! Vår dotter fyller 4 strax efter resan till Thailand och vi funderar nu på hur vi ska göra med hennes vagn. Det vore ju supersmidigt att ha vagnen under mellanlandningarna, men vi är osäkra på om vi kommer att få ta den med oss till flyget ändå. Vad tror ni?

Kommer vi sen bara att bli släpande runt på den i Thailand sen mellan alla boenden? Under utflykter känns det som vi mest kommer att åka båt ändå.. eller?

Om vi nu inte tar vagnen med oss finns det någon sorts vagnar på flygplatsen som hon kan åka på ändå?

Hjälp!

På flygplatsen behöver ni ingen vagn. Det finns bagagevagnar, men det bästa är att barnen får springa sig trötta under väntetid på flygplatserna. Då slappnar de av och sover bättre sen. Däremot tror jag ni kommer att sakna vagnen på kvällarna om ni vill sitta kvar på en restaurang och njuta efter middagen. Det kan vara jätteskönt att kunna lägga barnet att sova i vagnen och sen gå hem i lugn och ro sen. Glöm inte myggnätet bara. Det behövs framförallt på kvällen.

Håller med föregående, har själv haft med vagn nu två år i rad och det e ju jäkligt skönt på kvällen när dom somnat och man kan bara sitta i lugn och ro på restaurangen eller strosa lite. Vi förflyttade oss fyra ggr förra året och såg då inget större problem och framförallt inte när vi förflyttade oss med båt, tror det var värre med mini buss chauffören, han va inte helt nöjd med vagnen. ;)

På Arlanda brukar man inte få ta med vagnen till gaten utan måste checka in den ( om inte detta är ändrat senaste tiden). Detta innebär att man inte har till gång till vagnen vid mellanlandning på utresan, men kanske på hemresan om ni då inte måste checka in vagnen.

Om ni ska vara någonstans där det blir promenader till resatuarnger, utflykter osv skulle jag nog ta med vagn till en 4-åring.

På Arlanda brukar man inte få ta med vagnen till gaten utan måste checka in den ( om inte detta är ändrat senaste tiden). Detta innebär att man inte har till gång till vagnen vid mellanlandning på utresan, men kanske på hemresan om ni då inte måste checka in vagnen.

Om ni ska vara någonstans där det blir promenader till resatuarnger, utflykter osv skulle jag nog ta med vagn till en 4-åring.

Brukar finnas lånevagnar typ enklare sulky på flygplatserna...

Det är svårt det där.

Vår äldsta fick sluta åka vagn på semestern när lilla syster kom, han var ungefär 2,5år då. Första året blev det endel bära, sitta på axlarna, sitta två i vagnen. Förra året då han var 3,5år var det inga problem alls.

Däremot är vi extremt okonsekventa och kommer definitivt ha vagnen med till lilla syster som fyller 3år en månad efter att vi kommer hem när vi åker i vår....

Antagligen mest för att det är smidigast för oss. Bra att kunna lasta i saker när man går och badar, handlar osv, skönt på kvällarna och för vila mitt på dagen och inte minst skönt att slippa bära trötta barn i 30 graders värme.

Tror det beror lite på hur barnet är också, sonen tyckte aldrig riktigt om att åka vagn som liten, medans lilla syster är ett riktigt vagn barn.

Vi har däremot alltid checkat in vagnen. På arlanda finns det bagagevagnar som har sittdel som vagnarna i mataffären. Så för den delens skulle skulle inte jag ta med den.

Vi åker nästa vecka och kommer ta med vagn till fyraåringen. Hon är väldigt kvällstrött så hon får somna i vagnen på kvällen när vi är ute på stan. Det blir skönt att ha vagn till henne när vi är i Bangkok också för annars kommer hon tröttna mycket snabbt på att gå runt.

Köp en Quinny zapp den är jätte liten när du fäller ihop den och kommer med en lite väska att stoppa ner den i.

Nu går skam på torra land - en barnvagn till en fyraåring ?

Vi har pendlat mellan Sverige och Thailand sedan grabbarna var 1 och 3 år, tanken med vagn har aldrig ens fallit oss in.

Du kan förflytta ditt stackars handikappade barn på bagagevagnarna - inga problem, övrig tid kan du väl bära ungen i en sele.

Kan ungen inte ta sig fram med hjälp av vuxen är det väl bara ett köpa något billigt

finns i parti och minut.

Vår dotter kommer vara strax över 4år och vi kommer ha med en billig paraplysulki med liggläge som säkerhet om hon är trött på kvällarna eller vid långa promenader i bangkok.

Sen lämnar vi den i Thailand till någon som behöver.

Men jag hade absolut inte tagit med någon större vagn till en 4-åring för jag räknar med att den kommer att användas väldigt sparsamt.

På flyplatsen däremot kommer vi absolut inte ha vagn till henne...hon sitter inte i vagn hemma om vi inte är på riktiga långpromenader så jag skulle aldrig sätta henne i vagn "bara för att".

Vi har pendlat mellan Sverige och Thailand sedan grabbarna var 1 och 3 år, tanken med vagn har aldrig ens fallit oss in.

Du kan förflytta ditt stackars handikappade barn på bagagevagnarna - inga problem, övrig tid kan du väl bära ungen i en sele.

Kan ungen inte ta sig fram med hjälp av vuxen är det väl bara ett köpa något billigt

finns i parti och minut.

Mitt barn är inte "stackars" eller "handikappad", det är väl vi föräldrar som är jävligt bekväma helt enkelt. Vi kommer att mellanlanda båda vägarna på tider då hon egentligen sover, därför denna enkla fråga. Jag är gravid och tänker inte bära på henne (hon väger ändå över 15 kg) och mannen lär inte kunna gå hur långt som helst med henne sovandes heller.

Hon springer mer än gärna runt, bara hon är pigg och utvilad.

Guest Kirbe

Kan ungen inte ta sig fram med hjälp av vuxen är det väl bara ett köpa något billigt det finns i parti och minut.

Mitt barn är inte "stackars" eller "handikappad", det är väl vi föräldrar som är jävligt bekväma helt enkelt. Vi kommer att mellanlanda båda vägarna på tider då hon egentligen sover, därför denna enkla fråga. Jag är gravid och tänker inte bära på henne (hon väger ändå över 15 kg) och mannen lär inte kunna gå hur långt som helst med henne sovandes heller.

Hon springer mer än gärna runt, bara hon är pigg och utvilad.

Det där var oförskämt av Evert. Det kan visst vara vettigt att ha en vagn, eller enkel sulky med till en 4-åring. Jag upprepar att jag tror att flygplatsen inte är nåt problem. Ha med nåt mjukt i handbagaget (jacka el dyl) som ni kan lägga i bagagevagnens korg så sitter hon bra där. För er vuxnas skull så ta med en vagn eller sulky, så har ni möjlighet till lite "vuxentid" på kvällarna. Det kan ju vara skönt att dröja sig kvar på en restaurang och njuta av de härliga kvällarna vid havet och er lilla ligger tryggt i vagnen och sover. Glöm inte myggnät bara.

Ha en bra resa!

4 åring i en barnvagn - tydligen är inte den siste idioten född än. Kan inte annat än skratta åt eländet. Snacka om bortskämdhet.

Där en en av orsakerna till att vettiga svenska män  blir ihop med thailändskor.

Tala för allt smör i Småland inte om att ni kommer från Sverige - säg Norge för guds skull om nu någon skulle fråga.

Skulle ni mot all förmodan vara rädd för att ungen vill sticka sin väg - använd ett koppel - inte alls dumt eller direkt ovanligt.

Guest isitcozimcool

4 åring i en barnvagn - tydligen är inte den siste idioten född än. Kan inte annat än skratta åt eländet. Snacka om bortskämdhet.

Där en en av orsakerna till att vettiga svenska män  blir ihop med thailändskor.

Tala för allt smör i Småland inte om att ni kommer från Sverige - säg Norge för guds skull om nu någon skulle fråga.

Skulle ni mot all förmodan vara rädd för att ungen vill sticka sin väg - använd ett koppel - inte alls dumt eller direkt ovanligt.

Du var ett litet charmtroll. Dina "tips" uppskattas säkert. Förklara gärna vad sambandet mellan 4-åringar i barnvagn och att vettiga(vad gör de ovettiga?) svenska män blir ihop med thailändskor. Det vore jätteintressant att höra hur det korrelerar :cr

Även om Evert kanske uttrycker sig lite ohyfsat så kan jag inte låta bli att hålla med om hans synpunkter. När mina äldsta barn var små så var det inte speciellt vanligt förkommande (om alls) att de drogs i barnvagn om de var över två år gamla pga att de då hade lärt sig att gå effektivt.Likadant är det med blöjor. Min dotter jobbar på en stor förskola där mer än hälften av treåringarna använder blöjor på dagtid. Man undrar ju vad det är som händer? Är det så att vi alla har så bråttom numera att man inte har tid att gå lite saktare så att fyraåringen hänger med och hellre byter blöjor än passar och hjälper barnet till toaletten ???

Guest isitcozimcool

Även om Evert kanske uttrycker sig lite ohyfsat så kan jag inte låta bli att hålla med om hans synpunkter. När mina äldsta barn var små så var det inte speciellt vanligt förkommande (om alls) att de drogs i barnvagn om de var över två år gamla pga att de då hade lärt sig att gå effektivt.Likadant är det med blöjor. Min dotter jobbar på en stor förskola där mer än hälften av treåringarna använder blöjor på dagtid. Man undrar ju vad det är som händer? Är det så att vi alla har så bråttom numera att man inte har tid att gå lite saktare så att fyraåringen hänger med och hellre byter blöjor än passar och hjälper barnet till toaletten ???

Jo, visst är det för jävligt att inte alla gör som vi gör. Hålla på med egna idéer om hur de ska sköta sina barn. Skäms på er. Lyssna på oss som vet..... :cr

Jo, visst

är det för jävligt att inte alla gör som vi gör. Hålla på med egna idéer om hur de ska sköta sina barn. Skäms på er. Lyssna på oss som vet..... :cr

Hade du själv några synpunkter angående att ha vagn med sig eller inte?

Hjälp!

Hej :)

Jag hade checkat in barnvagnen och fått med den ner :) den underlättar nog väldigt mkt för dig/er nere i värmen när hon är trött m.m.

Vännerna hade med sig sin vagn för sin 4 åriga tjej när dom kom ner till oss och den kan jag säga var guld värd, och aldrig en sur min från någon alls för att dom ville ha med vagnen in i taxin eller dyl.

på vissa flyg får man ju ta med sig vagnen in i planet ... vi såg 2 par som fick detta och vek ihop den vid ingången när dom fick gå på först, så är kanske bäst att ringa och fråga erat flygbolag.

:)

Som sagt, barn behöver sova och det är därför vi skulle ha vagnen. Att hon skulle rymma har aldrig slagit mig.

så nu vet vi vad du tycker. Tack!