Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
PerBKK

Feta på flyget!

Rekommendera Poster

heh, olofb - du är nog största skitsnackare på detta forum. Tycker synd om dig :cool

Ja, med tanke på att alla missbrukare som jag färdigbehandlat, uttrycker sin tacksamhet, för att blivit av med orsakerna till deras supande.... så skiter jag högaktningsfullt i vad ni tycker... Ni är knappas experter i ämnet.. :D Läs på lite djupare i litteraturen så kan ni se vetenskapliga fakta kring det jag sagt...det borde glädja er i stället- man kan bli fri från greppet av alkohol...

Juridik har inget med detta att göra...

Så - gläfs nu inte mer med en eller 2 öl innanför västen, (varför så upprörda?) - utan ha det trevligt istället... :D

Tror du har fel olofb, en del av dem som skriver här, är nog kunniga i ämnet, men som blivande patienter till dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herre min je, tur ni alla är så snygga, smala och oalkoliserade och inte har problem med varken det ena eller andra. Människor är vad människor är. En del har genetiskt betingade problem, en del har de inte. De som inte har det bör vara ödjukt j-vligt glada för att dom slipper det. Inte överlägset hånskrattande för att dom inte fattar vad andra går genom eller lever med.

Men men, jag lever i en fantasivärld där folk faktiskt respekterar andras problem och inte gör sig lustiga över dom. Amen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herre min je, tur ni alla är så snygga, smala och oalkoliserade och inte har problem med varken det ena eller andra. Människor är vad människor är. En del har genetiskt betingade problem, en del har de inte. De som inte har det bör vara ödjukt j-vligt glada för att dom slipper det. Inte överlägset hånskrattande för att dom inte fattar vad andra går genom eller lever med.

Men men, jag lever i en fantasivärld där folk faktiskt respekterar andras problem och inte gör sig lustiga över dom. Amen!

:kla  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matintresserad som man är trodde jag rubriken handlade om ost ombord!  :D

Hursom, tycker också man ska betala x-tra både för sin egen och andras bekvämlighet. Man måste ju betala en avgift i övriga situationer där man ockuperar ett säte till.

hahahaha trodde jag med :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

heh, olofb - du är nog största skitsnackare på detta forum. Tycker synd om dig :cool

Ja, med tanke på att alla missbrukare som jag färdigbehandlat, uttrycker sin tacksamhet, för att blivit av med orsakerna till deras supande.... så skiter jag högaktningsfullt i vad ni tycker... Ni är knappas experter i ämnet.. :D Läs på lite djupare i litteraturen så kan ni se vetenskapliga fakta kring det jag sagt...det borde glädja er i stället- man kan bli fri från greppet av alkohol...

Juridik har inget med detta att göra...

Så - gläfs nu inte mer med en eller 2 öl innanför västen, (varför så upprörda?) - utan ha det trevligt istället... :D

Tror du har fel olofb, en del av dem som skriver här, är nog kunniga i ämnet, men som blivande patienter till dig.

Mm, ja... var och en får ju tro vad dom vill... en del tror att sorg är en sjukdom som ska botas med piller... ???  Nåja, vi lämnar ämnet nu,  för det finns ju ändå ingen som vill ändra uppfattning... ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

heh, olofb - du är nog största skitsnackare på detta forum. Tycker synd om dig :cool

Ja, med tanke på att alla missbrukare som jag färdigbehandlat, uttrycker sin tacksamhet, för att blivit av med orsakerna till deras supande.... så skiter jag högaktningsfullt i vad ni tycker... Ni är knappas experter i ämnet.. :D Läs på lite djupare i litteraturen så kan ni se vetenskapliga fakta kring det jag sagt...det borde glädja er i stället- man kan bli fri från greppet av alkohol...

Juridik har inget med detta att göra...

Så - gläfs nu inte mer med en eller 2 öl innanför västen, (varför så upprörda?) - utan ha det trevligt istället... :D

Tror du har fel olofb, en del av dem som skriver här, är nog kunniga i ämnet, men som blivande patienter till dig.

Mm, ja... var och en får ju tro vad dom vill... en del tror att sorg är en sjukdom som ska botas med piller... ???  Nåja, vi lämnar ämnet nu,  för det finns ju ändå ingen som vill ändra uppfattning... ::)

läs min kommentar en gång till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Nu handlade ju detta om överviktiga och flyg,men...nu blir ju detta ett påhopp,olofb,du verkar ju dummare för varje inlägg du gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlade ju detta om överviktiga och flyg,men...nu blir ju detta blir ju ett påhopp,olofb,du verkar ju dummare för varje inlägg du gör.

Tack för sina vänliga påhopp!

Prata om ursprungsämnet då!!! :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Herre min je, tur ni alla är så snygga, smala och oalkoliserade och inte har problem med varken det ena eller andra. Människor är vad människor är. En del har genetiskt betingade problem, en del har de inte. De som inte har det bör vara ödjukt j-vligt glada för att dom slipper det. Inte överlägset hånskrattande för att dom inte fattar vad andra går genom eller lever med.

Men men, jag lever i en fantasivärld där folk faktiskt respekterar andras problem och inte gör sig lustiga över dom. Amen!

:JC_goodpost:  :kla

Livet har lärt mej att det inte finns enkla lösningar på svåra problem. Då skulle vi inte ha krig heller...det är ju bara att sluta slåss, eller ::)...

Vad vi kallar saker, sjukdom eller ej kan kvitta. Fast jag trodde beroendesjukdomar (droger, mat, socker mm) var etablerad kunskap. Det är ju den s k behandlingen som är intressant. Den bästa behandlingen är den som fungerar för individen, den som ger positivt resultat! Inget behöver vara mer rätt eller fel men respekt för människan som lider är en bra början om man vill hjälpa någon eller (försöka) förstå ett problem!

Sen när det gäller ursprungsfrågan så finns det ju bredare säten i business. Hur flygbolagen ska hantera den globala fetmaepidemin återstår att se. Jag tror inte att dom tänkt färdigt ännu men nåt behöver dom göra. Kanske blir det bredare säten för alla, skippa business och uttöka ekonomiutrymmena...inte vet jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjukdom eller ej både vad gäller fetma, alkoholism och ett dussintals andra fenomen så är det något man utan mediciner kan bli av med enbart med ett aningen balanserat liv. Jag kan göra mig fet (va väl lite småfet när jag byggde på mig muskler som mest) finns säkert någon stackare som ansåg att jag var sjuk då, fysiskt eller psykiskt.

Men de som per automatik vill psyksjuk förklara alla överviktiga får väl göra det, de som vill tro att matintaget inte har det minsta med fetman att göra utan att allt beror på gener eller annan sjukdom får väl göra det.

De individer som kommer lyckas på egen hand har trots allt förstått att de själva kan styra sina liv. Ja, det kanske är förbaskat jobbigt att inse att man har ett personligt ansvar i allt som rör en själv, men så är det och först då kan man ändra på det men det kommer nog behövas träning. Exakt samma sak som jag va inne på i "idag irriterar jag mig på" tråden.

Ge dem det ansvaret och hjälp dem med den personliga biten istället för att sjukstämpla dem och ta all makt ifrån dem. Man blir inte balanserad av piller och medicin och man kan inte styra över saker man inte tror på.

Du är som du tänker  :l_sunny:

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Ge dem det ansvaret och hjälp dem med den personliga biten istället för att sjukstämpla dem och ta all makt ifrån dem. Man blir inte balanserad av piller och medicin och man kan inte styra över saker man inte tror på.

Du är som du tänker  :l_sunny:

.

Endoo: Du har rätt och fel. En sjukdomsdiagnos har ingenting med makt och personligt ansvar att göra. En diagnos är en medicinsk beskrivning av ett problem/symptom/tillstånd, varken mer eller mindre. Hur sen stödet/behandlingen/hjälpen ska ske kan variera. En del behöver mediciner, andra inte, för att bli "balanserade". Det kan gälla både det fysiska och psykiska. Att feta behöver motion och rätt matintag för att komma i "balans" är det nog ingen som tvivlar på. Jag har då aldrig stött på någon :) Som du skriver så är personligt stöd väldigt viktigt. Tyvärr är sjukvården inte så bra på det utan feta människor lämnas ofta åt sitt öde efter att ha fått hurtiga råd om att äta rätt och motionera mer, som om dom inte visste det...

Jag arbetar med samtalsstöd och ingår bl a i ett team där vi stöttar patienter  med fokus på kost (dietist), träning (sjukgymnast) och samtal. Det stödet är ganska ovanligt på vårdcentraler och få feta får tillgång till sådant. Ofta finns en psykiatrisk problematik bakom fetman. Det är inte ovanligt med t ex sexuella övergrepp, fetman har utvecklats som ett kroppsligt skydd. Att hantera dessa problem kräver insatser av sjukvård på flera nivåer och inom olika specialiteter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dem det ansvaret och hjälp dem med den personliga biten istället för att sjukstämpla dem och ta all makt ifrån dem. Man blir inte balanserad av piller och medicin och man kan inte styra över saker man inte tror på.

Du är som du tänker  :l_sunny:

.

Endoo: Du har rätt och fel. En sjukdomsdiagnos har ingenting med makt och personligt ansvar att göra. En diagnos är en medicinsk beskrivning av ett problem/symptom/tillstånd, varken mer eller mindre. Hur sen stödet/behandlingen/hjälpen ska ske kan variera. En del behöver mediciner, andra inte, för att bli "balanserade". Det kan gälla både det fysiska och psykiska. Att feta behöver motion och rätt matintag för att komma i "balans" är det nog ingen som tvivlar på. Jag har då aldrig stött på någon :) Som du skriver så är personligt stöd väldigt viktigt. Tyvärr är sjukvården inte så bra på det utan feta människor lämnas ofta åt sitt öde efter att ha fått hurtiga råd om att äta rätt och motionera mer, som om dom inte visste det...

Du har inte förstått djupet i vad jag skrev  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Ok, du menade sådant som jag gav exempel på!? :) Jag hade gjort ett tillägg i inlägget också...

Att vara öppen för alla aspekter i människors liv, vad som gör att dom befinner sig i olika livssituationer är inte att sjukförklara någon. Vad som är friskt eller sjukt varierar beroende på vem du frågar. Så ser jag på det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fetma och sjukdom, visst kan det säkert förekomma. Men nog tror jag att vi svenskars fetma till största del  beror på dåliga matvanor, stort alkoholintag, ökat sockeranvändande. En kock sa t.ex till mig att lunchbuffé kommer att bli svenskars undergång. Vi äter ihjäl oss :cr

Om man titta på gamla foton eller filmer så ser man utan att vara expert att människorna var mindre överviktiga förr.

Sedan kan man ju alltid försvara sig med gener eller ärftliga problem, men i slutändan lurar man bara sig själv, ingen annan går på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Ja, konsumtionssamhället underlättar verkligen inte. Snabba kolhydrater, snabba cash! Chipspåsarna börjar mer likna sopsäckar i storlek. Så problemet är inte bara individens utan hela samhällets. Tyvärr verkar dom länder som som är i uppåtgående nu t ex Kina, gå samma öde tillmötes. Inte lätt detta, inga enkla lösningar, komplext problem på många nivåer. Med det menar jag inte att individen inte har ansvar för det har man, men det finns starka krafter som vinner på att sabotera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du menade sådant som jag gav exempel på!? :) Jag hade gjort ett tillägg i inlägget också...

Att vara öppen för alla aspekter i människors liv, vad som gör att dom befinner sig i olika livssituationer är inte att sjukförklara någon. Vad som är friskt eller sjukt varierar beroende på vem du frågar. Så ser jag på det hela.

Precis :)

Och mycket mer än så. Men idag är sjukvård tabletter och sprutor. Tom akupunktur är andra "enkla" metoder är bortom våra läkares kunskaper  ::) Läkemedel är en megainsustri som inte sällan bara riktar sig till att bota symptomen snarare än sjukdomen, ju mer diagnoser ju mer kan de sälja. Vi lever i en 100% fysisk värld och thats about it! Allt annat är trams, något som jag tror och hoppas fler och fler börjar inse är helt galet.

Lika väl som vi kan bli sjuka av hur vi reagerar på vad vi möter i vår yttre värld, enkelt exempel stress kan leda till magsår, så kan man bota det själv genom att ta bort stressen, det kräver träning men det går. Det är inte vad som sker i yttre världen som är avgörande utan hur vi väljer att uppfatta den.  :)

För det kräver det fullt personligt ansvar för allt bra och dåligt man drabbas av och när man sätter sig in i såna saker ter sig saker som att stöta bort sitt personliga ansvar vid tex fettma som väldigt tragiskt och långt borta, det är enbart självdestruktivt. Våra tankar är inte bara "luft".

Nu blir det ny . för mig här, fel forum för den här typen av diskussioner. Skulle föredra att ha det där majoriteten är mer öppen, inte just dig utan allmänt, annars ger det inte mycket varken för mig eller andra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, konsumtionssamhället underlättar verkligen inte. Snabba kolhydrater, snabba cash! Chipspåsarna börjar mer likna sopsäckar i storlek. Så problemet är inte bara individens utan hela samhällets. Tyvärr verkar dom länder som som är i uppåtgående nu t ex Kina, gå samma öde tillmötes. Inte lätt detta, inga enkla lösningar, komplext problem på många nivåer. Med det menar jag inte att individen inte har ansvar för det har man, men det finns starka krafter som vinner på att sabotera.

:good:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article13983354.ab

Ja vad tycker ni ? Jag tycker verkligen de "feta" ska betala mer !!! helt sjukt att de ska kunna sitta på "2" platser.

Ja det är väl inte konstigare än at man betalar mer för att äta två menyer på MC Donalds.

Betala för en plats, anvnd en plats. Använd två platser betala för två platser.

Undra om den feta personen vore lika likgiltig om de bokats in 3 lika feta bredvid varandra  :D

Man kan bortforklare at dem er feite med "gener". En såkalt enerings-ekspert i Norge påstod at dem er feite fordi dem er late.

Ikke bare skulle dem betalt ekstra for sin store kroppsvekt, dem burde også reist med egne fly som er beregnet for feite mennesker. Så slipper vi problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fetma och sjukdom, visst kan det säkert förekomma. Men nog tror jag att vi svenskars fetma till största del  beror på dåliga matvanor, stort alkoholintag, ökat sockeranvändande. En kock sa t.ex till mig att lunchbuffé kommer att bli svenskars undergång. Vi äter ihjäl oss :cr

Om man titta på gamla foton eller filmer så ser man utan att vara expert att människorna var mindre överviktiga förr.

Sedan kan man ju alltid försvara sig med gener eller ärftliga problem, men i slutändan lurar man bara sig själv, ingen annan går på det. 

Ja o så var de kortare o så levde de inte lika länge som vi gör idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×