Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mr.Chiang Rai

En fråga till er som fått visa/Ut till respektive via migs online sök

Rekommendera Poster

Min fru ska söka via migrationsverkets online tjänst i dagarna men hon är lite orolig över frågorna som ställs vid den interjuv med en anställd från migrationsverket eller ambassaden!

Så just nu sitter hon limmad vid burken och tokläser allt från div forum men hon hittar bara vad folk blev frågade när de sökte som vanligt inte via internet fast jag tror att frågorna är ganska lika kanske samma rent av men hon är näst intill hysterisk just nu.

Så ni som redan har fått era visum mm kan ni hjälpa mig och min fru och lista vilka typer av frågor ni fick så jag kan lugna henne lite?

Tack på förhand Mr.Chiang Rai.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du inte får några svar pga av rubriken. Intervju av ambassaden har inget att göra med om du klarat av papperen genom nätet eller på det gamla sättet.

Hon behöver inte oroa sig alls om hon verkligen känner dig. Dom frågar om dig, var ni träffades, hur länge ni känt varandra. Dom kommer fråga vad du jobbar med, hur är dina släktförhållanden är. Hur du bor, stad, landsbygd, i lägenhet eller hus osv. Dom försöker bara kartlägga om ni verkligen känner varandra och att det inte finns några tvivel om att du är en bra man, dvs ingen som importerar fruar i parti och minut  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och det var ungefär vad jag visste.

Min fru har hittat nån sida på nätet där många Thailändare listar vad de fått för frågor så nu bombar hon mig hela tiden med konstiga frågor och jag försöker lugna ned henne med typ det du skrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förståligt att bli nervös inför dylik intervju, men det är inte så farligt. Säg åt henne att det inte är ett prov som hon behöver plugga inför. Det är inte som på amerikanska filmer där dom försöker fuska till sig ett "Green Card". Dom kommer inte fråga vilken färg du har på tandborsten  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo hon har jagat upp sig rejält och igår fick hon nästan damp och var helt övertygad att hon inte kunde använda sig av internet ansökan för att även om vi är gifta så har vi inte bott ihop i 2år suck!  ::)

Och jag lovar att det spelade ingen roll hur mycket jag försäkrade henne att det inte var några som helst problem för oss. Så nog ringde hon svenska ambassaden i Bangkok idag och även läste på rätt sida hos migrationsverket och nu har hon lugnat ned sig och insett att jag hade rätt.

Just nu väntar vi bara på att hennes bror som bor i Bangkok ska skicka tillbaka hennes papper som han hjälpt henne att få övdersatt till engelska och han skickar dessa på eftermiddagen imorn så hon borde få dem i mitten nästa vecka och då söks det visa/ut online.  :big grin:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både jag och min fru skulle uppskatta ett svar på vilken typ av frågor som ställs när man blir interjuvad av migrationen. :)

Varvför jagar du upp dig? Finns inget att vara orolig över. Standardfrågor och visumet kommer i ett nafs....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga speciella frågor hos ambassaden vid e-ansökningar utan sökanden ska visa upp originalhandlingarna till den handlingar som bifogats ansökan. Aktuella frågor har redan ställts i E-ansökan.

De kontrollfrågor som ev. kan förekomma om man gjort en korrekt E-ansökan är hur, när och var ni träffades. Om ni är gifta eller sambos, etc.

Mvh Thaikonsult

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill tacka för frågorna och frugan och jag har besvarat dessa i e ansökan och frugan har redan fått en tid för intervju nu den 7dec!

Och ja det hjälper att ringa till "mig" och fråga hur det går om man är begåvad med talets förmåga och inte är otrevlig mm.

Jag fick tala med våran handläggare och 15min senare var det reggat och mail skickat till frugan som löd att hon nu kunde ringa och beställa tid för intervju.

45min senare ringer handläggaren och hade några enkla frågor och efter att ha svarat så fick jag även handläggarens direkt nummer samt e-mail.

Frugan beställde flygbiljett igår så nu är det bara att vänta och se hur intervjun går!

Och 3 veckors hotellboende tillsammans räknas tydligen som att vi har bott tillsammans i vårt fall för det var det handläggaren ville fråga om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru har nu vart på intervjun onsdag den 7dec och de frågade knappt nånting alls utan de scannade hennes papper sen kunde hon gå där ifrån!

I torsdags den 8dec fick hon mail från vår handläggare i Solna att beslut var taget och att hon kunde kontakta ambassaden om hur beslutet lyder.

Saken är den att min fru inte hade tillgång till internet under sitt boende i Bangkok utan hon ser inte mailet innan hon kom hem nu i fredags den 9dec och klockan var för mycket så att ringa till ambassaden var bara att glömma!

Så nu får hon ringa imorn måndag 12dec och få reda på vad för beslut som fattats!

Men vad jag undrar är varför ha möjligheten att kolla statusen på sitt ärende hos mig om du inte kan se vad som beslutats?  :cr

Varför skicka ett mail från sverige utan att meddela vad som beslutats?  ???

Fan frugan är så nervös nu att hon kan inte sova eller äta ordentligt och allt jag kan göra är att försöka lugna henne för hon är helt övertygad om att hon inte kommer att få komma hit och jag vet ju inte mer än henne men ändå så ska jag försöka hålla skenet uppe och säga att allt ordar sig.

Hur som haver så får jag nog reda på det i morgon efter att frugan har ringt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom hon är din fru så är det väl inga problem utan det ligger ett beslut på ett 2 årigt uppehållstillstånd hos ambassaden.

Mvh Thaikonsult

Ja du om det nu är så är ingen gladare än jag och min fru jag lovar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×