smajk 0 Report post Posted November 3, 2011 Hej. Jag(29) o min flickvän(21) landar på krabi den 24 nov. Ingen av oss har varit i Thailand. Vi skulle vilja ha lite råd på hur vi ska lägga upp resan. Det vi är ute efter är sol o bad, se o göra spännande saker, lite party är aldrig fel heller:) såg att det var full Moon party på phanang den 10 dec bör man vara där? Som sagt lite tips o råd på var man ska åka lr exempel på hur man ska lägga upp resan vore snällt. Vårat plan från Bangkok hem till Sverige går den 23 dec för info och våran budget ligger på ca 40 tkr. Tack alla ni som eventuellt svarar. Mvh smajk Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted November 3, 2011 Klart ni ska gå på fullmoon på Phangan.. Åk runt i Krabi regionen i ca 1 vecka men hoppa över Koh Lanta.. Sen tar ni buss/båt till Phangan lagom till fullmoon. Sen kan ni dra vidare till KOh Samui för att sedan avsluta för shopping i Bangkok.. Share this post Link to post Share on other sites
smajk 0 Report post Posted November 3, 2011 Är lanta inge bra eller? Hur är vädret på koh samui i december? Share this post Link to post Share on other sites
tompus 0 Report post Posted November 3, 2011 Är lanta inge bra eller? Hur är vädret på koh samui i december? Smaksak. Inte allra vackrast, inte värsta draget, inge trångt, inge dyrt, men långa stränder med laidback chillhangaboutrestaurangbarer, fina öar att åka till, eller bara vara och leva enkelt och gott. Det är inte dåligt, men visst finns det något vassare ställen, då oftast dyrare också. En veckas romantiskt chill är inte dåligt, fina solnedgångar, fireshows, långa barfotapromenader. Jag återvänder alltid till Lanta. Läs tastelikechicken. Det enkla livet. Share this post Link to post Share on other sites
Evert 2 Report post Posted November 3, 2011 Västkusten är BETYDLIGT solsäkrare i December, visst du kan få "ganska" hyfsat väder på Samui men risken för dagligt regn är nog större. Trots troligt skitväder får du ändå solchanser och hinner säkert bränna dig så mycket att du byter skinn - hoppet är med andra ord ändå inte ute. Share this post Link to post Share on other sites
tom_yam 16 Report post Posted November 3, 2011 Är lanta inge bra eller? Hur är vädret på koh samui i december? nEJ. och det regnar alltid på sAMUI, nÄSTAN i alla fall. eLLER iNTE. sVÅRT att sia om vädret ...... Share this post Link to post Share on other sites
ostarra 3 Report post Posted November 3, 2011 Är lanta inge bra eller? Hur är vädret på koh samui i december? Som Tompus skriver så är det en smaksak .. Allt hänger på vad ni vill göra och vill ni slappa å ta dagen som den kommer utan stress och hysteriskt med turister så är Lanta super Många snackar om att på Lanta kryllar det av turister..så dit kan man inte åka och en massa ungar!!! ... och ja många är det men inte på samma vis som i Phuket eller PhiPhi, där är tempot betydligt högre och det händer mer såklart. Vänner och bekanta som har varit en del i Phuket sa efter att dom hade besökt lanta att dom önskar att dom hade åkt dit på en gång Så vill ni festa så är nog inte lanta det optimalaste stället kanske men för ren avkoppling : Svar Ja! Då är det helt klart värt att åka dit Och vi som är i 30 års åldern återkommer till Lanta för tredje gången 2012 å vi bara älskar Lanta Hoppas ni får en underbar resa Share this post Link to post Share on other sites
AndersG 3 Report post Posted November 4, 2011 Är lanta inge bra eller? Hur är vädret på koh samui i december? Självklart ska ni till Lanta om ni flyger till Krabi! Ta en minibuss från flygplatsen och ni kan ligga på stranden 2 timmar senare. Efter att ni har slappat färdigt så kan ni åka till Phi Phi för mera folk och party, efter det kanske till Phangan och eventuellt till Samui. Vädret brukar vara bra nog i December på Samui men visst får ni räkna med lite regn. Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted November 4, 2011 Eftersom ni åker i december så kanske inte min planvarr superbra. om ni nu måste ha med fullmoon kan det bli en del resande men ja skulle gjort så här. 1. Börja med en vecka i Krabi. (Avgör själva om ni vil till Lanta) Beror på vad ni värdesätter? 2. Ta bussen och båten till Koh Phangan och stanna under Full Moon. 3. Är vädret bra åk vidare till Koh Samui. 4. Är vädret inte bra ta nattbussen till Phuket eller flyg direkt. 5. Ta nattbussen eller flyg till Bangkok för shopping dom sista dagarna. Share this post Link to post Share on other sites
Evert 2 Report post Posted November 4, 2011 Är vädret inte hundra efter full moon på Koh Phangan åk österut till U-Tapao för vidare färd till Koh Samet avsluta sen med shopping i Pattaya - i klass med Bangkoks. Koh Samet och Pattaya har "garanterat" fint väder. Share this post Link to post Share on other sites
smajk 0 Report post Posted November 4, 2011 Tack för svaren. Lutar åt att vi är halva tiden på öst kusten o andra halvan på väst kusten minus 2-3 dagar som vi spenderar i bangkok, hur låter det? Hur är det med hotell under den perioden, bör man boka i förväg eller kan man lösa det på plats!? Share this post Link to post Share on other sites
hetental 0 Report post Posted November 4, 2011 Utan att vara hundra säker så skulle jag säga att hotell inte skall vara några problem. Share this post Link to post Share on other sites
tipsu 0 Report post Posted November 4, 2011 Bara som parentes...men finns ett ställe Pattaya heter det. De allra flesta turister åker dit,fast inte svenska 1-2 veckors/alternativt ett par veckors "backpackers" HEH HEH.. Möjligen ett alternativ bland många.Billigast trots allt och då slipper man alla dessa turister 2-3 veckors turister... Share this post Link to post Share on other sites
Evert 2 Report post Posted November 4, 2011 På östsidan är det inga problem, finns verkligen i överflöd (Samui med omnejd), enda stället där det kan bli lite kitsligt är eventuellt Koh Samet, riktigt billiga på västsidan också enkelt. Om ni nu åker till Koh Samet "offra" minst 3 dagar i Pattaya, det är något ni kommer att ångra om ni nu INTE gör det. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rob Report post Posted November 4, 2011 Det är "kul" att se att Jimmie blev lika bitter av att spendera sex+ månader på Koh Lanta som jag blev... Share this post Link to post Share on other sites
tipsu 0 Report post Posted November 4, 2011 Det är "kul" att se att Jimmie blev lika bitter av att spendera sex+ månader på Koh Lanta som jag blev... Kul att amatörer kan träffas så fint,, Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rob Report post Posted November 4, 2011 Det är "kul" att se att Jimmie blev lika bitter av att spendera sex+ månader på Koh Lanta som jag blev... Kul att amatörer kan träffas så fint,, Nu måste du ändå förklara vad du menar, jättenyfiken faktiskt... Share this post Link to post Share on other sites
tipsu 0 Report post Posted November 4, 2011 OK,kryper fint..Ha en bra kväll! Share this post Link to post Share on other sites
Sirre 0 Report post Posted November 4, 2011 Det är "kul" att se att Jimmie blev lika bitter av att spendera sex+ månader på Koh Lanta som jag blev... Hahaha! Jimmie hyser inte några varmare känslor för denna ö, utom möjligtvis för maten på restaurang Krua Kritsana. Am I right? Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted November 5, 2011 Det är "kul" att se att Jimmie blev lika bitter av att spendera sex+ månader på Koh Lanta som jag blev... Hahaha! Jimmie hyser inte några varmare känslor för denna ö, utom möjligtvis för maten på restaurang Krua Kritsana. Am I right? Måste ju säga att jag hade ett par trevliga kvällar på Marlin Rock Pub oxå.. Men det är ju inte många turister som hittar dit. Vilket kanske är tur för annars hade ja kanske inte gillat det stället heller.. ;P Ända stället där det inte är överbefolkat med svenskar på Lanta. Sen har ja la haft nån fin dag på Klong Nin beach oxå.. Den är ju helt okej om man nu är fast på ön och vill bada. Men som jag sagt tidigare. INga stränder går att jämföra med stränderna som finns på tex KOh Samui och Phuket.. Share this post Link to post Share on other sites
AndersG 3 Report post Posted November 5, 2011 Tack för svaren. Lutar åt att vi är halva tiden på öst kusten o andra halvan på väst kusten minus 2-3 dagar som vi spenderar i bangkok, hur låter det? Hur är det med hotell under den perioden, bör man boka i förväg eller kan man lösa det på plats!? Under jul och nyår vill varenda kotte va på en strand i Thailand. När ni kommer ner är det inga bekymmer men för varje dag som går blir så blir det mer och mer folk och svårare och dyrare att hitta boende. Under full moon party blir det inte bara fullt i Haad Rin men också mycket folk på hela phangan. Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted November 5, 2011 Tack för svaren. Lutar åt att vi är halva tiden på öst kusten o andra halvan på väst kusten minus 2-3 dagar som vi spenderar i bangkok, hur låter det? Hur är det med hotell under den perioden, bör man boka i förväg eller kan man lösa det på plats!? Under jul och nyår vill varenda kotte va på en strand i Thailand. När ni kommer ner är det inga bekymmer men för varje dag som går blir så blir det mer och mer folk och svårare och dyrare att hitta boende. Under full moon party blir det inte bara fullt i Haad Rin men också mycket folk på hela phangan. Jag har faktiskt aldrig märkt nån skillnad i folkmängd på Haad Salad när jag varit där under full moon. Har aksnke varit max 5 st till som åkt med till Haad rin från mitt hotell.. Share this post Link to post Share on other sites
AndersG 3 Report post Posted November 5, 2011 Har bara vart en dag Hat Salad och kommer inte åka tillbaka men på våran favoritbeach på östkusten kommer det garanterat att vara smockfullt vid FMP i December. Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted November 5, 2011 Har bara vart en dag Hat Salad och kommer inte åka tillbaka men på våran favoritbeach på östkusten kommer det garanterat att vara smockfullt vid FMP i December. Kanske ligger narmare haad rin? I vilket fall som helst ar det intesa manga ungdomar pa haad salad. Dom som akte med till haad rin fran haad salad va fran minst 30 ar.. Varfor kommer du aldrig aka tillbaka till haad salad? Share this post Link to post Share on other sites