Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Endoo

Skulle du vilja bo på Koh Racha ca 20 km söder om Phuket?

Rekommendera Poster

Många drömmer om paradis stränder etc och att bo i Thailand.

Jag har nu bott hör i över 4 år och ändrat mina tankar en del.

Jag trodde jag skulle älska att bo på en lugn paradis ö medan jag sen fick erfara att det troligen skulle göra mig galen i längden. Efter några år på Samui käne jag att de va för litet och bor nu på Phuket, för andra gången.

Någonstans känner jag ändå att jag skulle trivas på en liten ö om det bara va tillräckligt rätt. Jag pratar om året runt boende inte för en liten stund men samtidigt tror jag mig veta att det är en lögn.  :)

Skulle du vilja bo på Koh Racha, varför eller varför inte? Självklart under omständigheterna att du klarade ekonomin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog känna samma sak som du skrev ovan, att det skulle bli för litet och att utbudet skulle bli för skralt. Fast om jag är helt ärlig skulle jag nog inte vilja bo i Thailand permanent alls. Jag vill ha det kvar att längta till när mörkret och kylan kommer krypande här hemma.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nää inte som året runt boende.. Tycker Phuket är ganska så bra då det typ finns allt här både shopping nöjen och fina stränder.

En stor nackdel med Phuket är ju dock att det är så dyrt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Vet ej om jag är rätt person att svara eftersom jag inte bor i Thailand. Jag har varit en hel del på Racha (Raya) och som jag ser det är det ett fantastiskt ställe för rekreation men ej för att bo permanent på. Då tänker jag främst på servicen. Datoruppkoppling funkar hyfsat men inte som på fastlandet. Om man behöver sjukvård kan man vara ganska illa till om havet är blåsigt. Även om havet är OK så ska man ju transporteras i speedboat vilket kan bli besvärligt i vissa lägen. Vet ej om möjlighet finns till helikopterhämtning. Hur man klarar det rent socialt är ju individuellt. Jag skulle säkert kunna bo där i flera månader (ensam då, för jag skulle inte få med mej min man), kanske t o m nåt år och åka in till Phuket några gånger ibland. Men jag skulle nog mest se det som ett experiment för att utmana mej socialt. Skulle väl bli nån sorts frivilligarbetare på nån av resorterna. Hypotetiskt, om jag vore gift med en thai som bodde där...Skulle nog kunna vara där något, några år men knappast längre än så. Vet ej hur många fast boende som finns på Raya. Finns inte många. Har sett en del fiskare som bor enkelt där. Sen är det mest hotellpersonal som "bor" där och dom har inte sina hem där utan finns där över högsäsongen och vid lågsäsongen försvinner många. Fast som sagt...man vet inte hur man funkar förrän man provat!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej skulle aldrig ens komma på tanken, men skulle ju ens inte komma på tanken att bo på Phuket heller. Men så är jag också en  stadsmänniska så det enda gångbara alternativet i Thailand skulle vara Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Racha än nog till och ta i. Lanta är mera mitt stuk medan Samui är för mycket.

Fast sannolikheten är väl rätt liten att jag någonsin kommer att bo permanent nånstans med min vana att byta stad och land med jämna mellanrum!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är liten vilsen gällande öarna häromkring men är Koh racha samma sak som racha/raya island? En liten paradisö utanför phuket? Om det är den jag tänker på så är det den överlägset mest paradislika ön jag varit på.

Minns första gången jag var där, blev helt tagen hur fint det var. Tyckte även det var coolt med alla stora varaner på ön.

Men bo där, nja.... inga brudar och inga motorcyklar:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker du Phuket är dyrt är det för att du inte känner ön.Du kan äta där för 50 bath o bo för 500 bath.Du kan t.om hyra hus för 6000 b/månad.

Angående Raya Island (Ko Racha), så var jag där första gången år 2000, 2005 var andra o sista gången, de hade då byggt stora hotell, innan gick där stora bufflar och betade. Patok Beach har den finaste sanden jag sett, som vetemjöl och kritvit.På andra sidan Raya finns ett stort rev som är väldigt populärt, så visst, Raya kan vara en paradisö men är nog inte det längre,pengaflödet styr och har räckt även till Raya yai.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nää inte som året runt boende.. Tycker Phuket är ganska så bra då det typ finns allt här både shopping nöjen och fina stränder.

En stor nackdel med Phuket är ju dock att det är så dyrt...

Nu vet jag inte vad det är du tycker är dyrt och gissar du jämför med andra mindre populära havsnära trakter i Thailand.

Men den prisbilden kan ju vara positiv eftersom man då kanske kan ha möjlighet att tjäna mer på sin verksamhet än annars.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig i livet.Född och uppväxt i en stor stad.Vill ha liv och rörelse.

Bott dock nästan 3 år i Hua Hin (fast det fanns inte så många 2-veckors..på den tiden :)).Var nära lappsjukan där flera gånger om. BKK var OK efter den njutningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Ang prisbilden så är det dyrare ute på öarna. Till Raya ska allt fraktas med små båtar och det läggs på priset.

:offtopic: Har hört att dom har elefanter där nu och jag fattar inte hur dom fått dit dom. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang prisbilden så är det dyrare ute på öarna. Till Raya ska allt fraktas med små båtar och det läggs på priset.

:offtopic: Har hört att dom har elefanter där nu och jag fattar inte hur dom fått dit dom. Någon som vet?

Båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang prisbilden så är det dyrare ute på öarna. Till Raya ska allt fraktas med små båtar och det läggs på priset.

:offtopic: Har hört att dom har elefanter där nu och jag fattar inte hur dom fått dit dom. Någon som vet?

Det är ganska långgrunt söder om Phuket, tror de snablade dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du vilja bo på Koh Racha, varför eller varför inte? Självklart under omständigheterna att du klarade ekonomin.

Har du varit där nyligen så du vet "läget"? Själv har jag inte besökt Raya på 3 år men har förstått att det exploateras rejält framför allt på Siam Beach.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Gosatta är jag också storstadsbo och skulle aldrig trivas på de mer eller mindre primitiva öarna. Jag har ändå tagit steget och bosatt mig i Hua Hins omnejd på ålderns höst och det har, utan att gå in på detaljer, visat sig vara ett lyckat beslut.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Ang prisbilden så är det dyrare ute på öarna. Till Raya ska allt fraktas med små båtar och det läggs på priset.

:offtopic: Har hört att dom har elefanter där nu och jag fattar inte hur dom fått dit dom. Någon som vet?

Båt?

Borde väl vara så om det fanns nån sorts lastbåt. Jag pratade med dom som har stallet på Ban Raya och dom berättade att hästarna fraktades dit i longtail(!) och att nån eller några föll överbord i vågorna och drunknade. Elefanter i longtail? Nää...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Ang prisbilden så är det dyrare ute på öarna. Till Raya ska allt fraktas med små båtar och det läggs på priset.

:offtopic: Har hört att dom har elefanter där nu och jag fattar inte hur dom fått dit dom. Någon som vet?

Det är ganska långgrunt söder om Phuket, tror de snablade dit.

:JC-hysterical:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Som Gosatta är jag också storstadsbo och skulle aldrig trivas på de mer eller mindre primitiva öarna. Jag har ändå tagit steget och bosatt mig i Hua Hins omnejd på ålderns höst och det har, utan att gå in på detaljer, visat sig vara ett lyckat beslut.

Göran

hua hin dit ska jag första gången nästa resa måste ju vara bra om kungen semestrar där :) men att på en ö har nog sin charm med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom berättade att hästarna fraktades dit i longtail(!) och att nån eller några föll överbord i vågorna och drunknade.

Låter som ett dåligt skämt, men det är inte mycket som längre förvånar mig när det kommer till hur folk här i lnadet inte tänker över huvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Kul att höra hur ni tänker.

Tror ett är runt lokalbor 100 som bor på Racha.

100! Det var ganska många. Måste ju blir flerdubbelt upp då med hotellpersonalen. Jag skulle nog fixa det då. Där jag bor nu (i Sverige) är vi 24 st under "lågsäsongen" och ca dubbelt upp under "högsäsongen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra hur ni tänker.

Tror ett är runt lokalbor 100 som bor på Racha.

100! Det var ganska många. Måste ju blir flerdubbelt upp då med hotellpersonalen. Jag skulle nog fixa det då. Där jag bor nu (i Sverige) är vi 24 st under "lågsäsongen" och ca dubbelt upp under "högsäsongen".

Vart ligger stenen du bor på??  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Kul att höra hur ni tänker.

Tror ett är runt lokalbor 100 som bor på Racha.

100! Det var ganska många. Måste ju blir flerdubbelt upp då med hotellpersonalen. Jag skulle nog fixa det då. Där jag bor nu (i Sverige) är vi 24 st under "lågsäsongen" och ca dubbelt upp under "högsäsongen".

Vart ligger stenen du bor på??  :)

Så här vackert bor jag i en liten by i Vindelns kommun, 5 mil utanför metropolen Umeå. Älven är Umeälven. Såg förresten på din blogg att ni flyttat till Rawai. Kanske är det läge för att samla några till en forumträff i mars på södra Phuket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra hur ni tänker.

Tror ett är runt lokalbor 100 som bor på Racha.

100! Det var ganska många. Måste ju blir flerdubbelt upp då med hotellpersonalen. Jag skulle nog fixa det då. Där jag bor nu (i Sverige) är vi 24 st under "lågsäsongen" och ca dubbelt upp under "högsäsongen".

Vart ligger stenen du bor på??  :)

Så här vackert bor jag i en liten by i Vindelns kommun, 5 mil utanför metropolen Umeå. Älven är Umeälven. Såg förresten på din blogg att ni flyttat till Rawai. Kanske är det läge för att samla några till en forumträff i mars på södra Phuket?

Det såg lugnt och fint ut, snacka om höstkänsla. Men om den där bron leder till fastlandet känns det inte så "remote" som jag gissar Racha lär göra :)

En träff på södra Phuket kan vi nog snickra ihop :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×